Ateho  Elekma

Historic 240 Turbo

  • 228 Vastauksia
  • 108017 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #150 : 21.02.2016, 21:25:46 »
Auto on nyt seisonnassa odottamassa parempia kelejä..
Aikaa kuluikin aika paljon edellisestä päivityksestä, mutta iime viikolla herätelty kesä-, talvi-, iltapäivä- ja mitä niitä unia nyt kaikkia onkaan. Tarkoitus oli jättää tämä vuosi rallien osalta väliin, koulun/rahatilanteen takia, kun meni vöistä ja kohta toisesta penkistä parasta ennen päiväys umpeen. Harrasterallissa ei onneksi tarvita, niin Keuruulle taas ilmottauduttu. Pikku remonttia tehty ja vielä katsastus alkuviikosta. Iskarien yläpäät piti uusia. Ihan kuin olisin tehnyt saman homman aiemmin? http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17612.msg1021103#msg1021103


"Vanha ja uusi"

"Uusi" on siis tuo oikeanpuoleinen ja noin 3v vanha. "Vanha" taas vasemmalla joka meni tilalle, vaikka ikää löytyy paljon enemmän. Ehjää ja toimivaa ei siis kannata korjata..

Keuruu saattaa jäädä ainoaksi kisaksi kuskina tänä vuonna, mutta kaveri kysyi Amazonin kyytiin kiertämään Historic-sarjaa, niin piti tietysti lähteä. Meidän osalta ensimmäinen kisa oli Pohjanmaaralli, joka suojui 5-pätkälle asti hyvin. Ajoimme siis luokkavoitosta, kun muita ei ilmottautunut mukaan. Missähän talleissa mahtaa ne kaikki Amazonit ja PV:t olla, joita aiemmin oli paljon kisoissa mukana. Kuten sanottu vitosella sitten tapahtui, eli venttiilijousi poikki ja se oli siinä. Saas nähdä mitä menee uusiksi, mm. keinuvipu tuli kopan läpi katselemaan kuka käskee.
https://www.flickr.com/photos/keeperineri/25139503906/in/album-72157664220003369/

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #151 : 27.02.2016, 17:36:38 »
Torstaina kävin koeajolla ja kaupungissa pesemässä talven pölyt pois. Ohjaustehostimeen piti vähän lisätä öljyä ja etupuskurin heijastinteipit tuli uusittua(olipa tärkeä korjaus). Eilen piti vaihtaa vielä viime hetken remonttina illalla rattiakselin nivel, jonka ristikossa oli väljää. Itse en ollut huomannut, mutta isä oli kuullut katsastuksesta tullessaan pientä naputusta. Ei ole kyllä tarkoitus ottaa tavaksi viime illan remontteja trailerin päällä pimeässä. Tulpanjohdot piti ottaa talviautosta lainaan, kun kahdesta lähti päät irti. Mistähän saisi kunnollisia johtoja? Kahdet on tullut poltettua, toiset ilmiliekeillä. Nyt on ollut Motonetin "kuuman kestävät", mutta viimeksi kun kysyin niin ei enää saanut.

Tänään ajeltiin siis Keuruulla harrasteralli, 4 ek:ta. Testipätkästä vastasi ek1, eli edelliset omat ajot piikeilla oli viime talvelta, jos ei lasketa pihapiirissä ajoa edellisenä iltana. Tulostavotteita ei ollut, vaan pääasia oli ajella pääsponsorin kanssa mukava kilpailu ja sääkin suosi. Kaikki sujuikin hyvin, mitä nyt takapuskuri hieman roikkui huoltoon tullessamme. Luokan ykköselle ei mahdettu mitään, mutta yleiskilpailun sija 36 noin sadasta lähteneestä autosta oli näin vakioautolle ok. Yhteishuolto kaveriporukan kanssa toimi taas hyvin, enkä ollut edes oman porukan hitain. Ja kiitokset tallikaverille penkin ja sammuttimen lainasta.

Tiheämpi välitys oli kyllä hyvä investointi, nyt osuu vaihdevälit paremmin ja auto jaksaa muutenkin kulkea paremmin. Ek4:n suoralla päästiin tripin mukaan 154km/h(loikkari päällä) jolloin oma nopeusviisari osoitti jo alaspäin, kun nyt se näyttää vielä aiempaa enemmän. Nyt auto kiihtyy vielä satasen jälkeen paremmin kuin ennen, joten suorilla pääsee aiempaa nopeampaa. Varmaan todellinen huippunopeus ennen piikeillä oli 140km/h, eli ei niin paljon kuin aiemmin luulin.

Se tietokoneen puhallin, jonka laitoin viime talvena öljyn jäähdyttimeen, saattaa hidastaa lämpöjen nousua, mutta ei jaksa jäähdyttää lisää, vaan edelleen maalissa kun auto pysähtyy alkaa öljylämmöt nousta. Pikkusen alle +120°C oli kuumimmillaan.

Jos olit katsomassa ja otit kuvia, niin laittaisitko viestiä tulemaan. Saisi vaikka kerholehteen kuvia. Kiitos.

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #152 : 29.02.2016, 08:56:48 »
Hyvinhän Volle kulki, kahdella pätkällä tuli todistettua  :)Takapuskurikin roikkui ainakin kakkosen pudottavassa oikeassa n. 6,3 km kohdalla, joten jotain nojailuakin oli ollut. Ohessa aavistuksen epäskarppi otos tuosta EK2:n paikasta.  Painokelposia kuvia varmaan on hyvin saatavilla, koska paikalla oli todella runsaasti "ammattikuvaajia".

EK3:lle saavuttiin just silloin kun olit komeassa liipissä maalimutkassa, joten kuvia ei kerinnyt napsia, kun ei ollut kalusto valmiina.



Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #153 : 01.03.2016, 19:54:12 »
Oikein hyvä kuvahan tuo on.  :) (Olen joskus teettänyt tosi epätarkoistakin valokuvia seinälle) Muualta en kuvia olekaan nähnyt, vaikka moni kisan aikana penkalla oli kameran kanssa.

Puskurin irtoamisesta en ihan varma ole, missä se on irronnut. Ykkösellä oli paikoin aika ahdasta ja todennäköinen oli myös tuo kyseinen kakkosen paikka. Oltiin päästy myös livahtamaan videolle:
https://www.youtube.com/watch?v=wFvOMm-9Z9U#t=198.855695

Incareja on niin monelta ettei omaa ajoa viitsi enää sekaan laittaa. 

Jonnekin tekisi mieli vielä päästä talven aikana ajamaan, mutta sopivia kisoja ei enään ole. :nälkä:

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #154 : 01.03.2016, 20:46:19 »
Kivesvaaraan harrasteralliin?
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #155 : 02.03.2016, 20:02:06 »
Kivesvaaraan harrasteralliin?
Täytyy vielä harkita, välimatkaa on jonkin verran, eikä ilman kärryä ehkä uskalla lähteä. Keuruultakin tulin ajamalla kotiin, vaikka kärry oli toki mukana. Viime päivät ASM on hoitanut myös käyttöauton virkaa sujuvasti, vaikka radio ei kuulukaan. Kerhon jääratapäiville meni 4h yhdellä tankkaustauolla, kun kävin, joten tulee pitkä reissu ja ek-kilometrille hintaa, vaikka eihän sitä kuluja harrastusten kanssa yleensä pitäisi laskea.

Toisellakin videolla oltiin(ennen 2min) ja kuuluu nastat raapivan johonkin..
https://www.youtube.com/watch?v=kOEapHlsExI&ebc=ANyPxKr6PXNVDHwDYtz-rQGx_8N2DMUXKE1TB_NOHn9_058OaBxeMoRqNgnLF5BuLSJOdQHgKsBO7ODP-Ao-SqrZ-kZKmBwD-g

Ja pari huollosta otettua kuvaa:


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #156 : 02.04.2016, 22:42:25 »
Toisaalta oikein perkeleen tiuha perävälitys tekee matka-ajosta erityisen mukavaa. :)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #157 : 03.04.2016, 10:25:07 »
Tulpan johdoista kokemus. Accelin 8 mm rakennussarja kesti ihan hyvin 1000 km vaativaa autobahn-ajoa 240 Turbolla. Sisältäen mm. pitkiä pätkiä huippunopeudella.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #158 : 19.06.2016, 08:37:18 »
Kuten aiemmin kirjoitin, piti istua kaverin kyydissä historic-rallit tänä vuonna, mutta kun hänelle tuli työeste, niin ei tarvinnut kovin kauaa yllyttää ajamaan. Eli eilen kurvailtiin Jämsän seudulla, välillä keula edellä ja toisinaan ovi edellä. En kyllä aiemmin ollut ajanut yhtä liukkaalla kelillä vesisateessa ja kun ek1 näytteli taas testipätkän osaa.. Ykkösellä ja vielä kakkosellakin meni risteykset ihan miten sattuu. Ajattelin että kun oli yleisöä paikalla vaikka satoi, niin vedän komeasti vastaheitolla. No eihän se meinannut kääntyä vaan liukui sivuttain ja melkein pyörähdin väärään suuntaan, jonka jälkeen pyörät linkussa ykkösellä u-käännös. Muutamassa kohdin mentiin vähän turhankin leveällä linjalla, kun huoltokin kysyi takaa löytyneiden horsmien tarinaa. Muistin myös jälkikäteen pätkän lähdössä että rengaspaineet unohtui tarkistaa aamulla. Laitan yleensä kotona ilmaa reilusti, niin ei tarvitse kisapaikalla pumpata, vaan saa laskea paineet sopiviksi. Huollossa olikin takana 2,9bar ja siirtymän jälkeen, eli pätkillä oli painetta riittävästi ja varmaan vielä edes auttoi luistelua. Renkaatkin oli muiden jo hylkäämiä, kun kesäkisoja ei ollut tarkoitus ajaa. Toiset vaan vaihtoi huollossa uutta pyörää alle, kun me syötiin eväitä. Sitten vähän siistittiin ajoa ja ajatkin taisi parantua. Kahdella viimeisillä pätkällä ehdittiin jo luokan kärkivauhtiin. Kisan pisin pätkä oli n.14km, jonka lopussa oli lämmöt punaisella. Lämmityslaite auttoi asiaan, mutta kyllä tarkeni sen jälkeen ohjaamossakin.

Ennen talvea voisi autoa kehittää vaihtamalla vipulämppärin. Saisi vähän painoa pois ja keskisuutimista raitista, vaikka joutuisikin laittamaan lämmityksen täysille. Myös moottorin kumityynyt pitäisi hankkia kovemmat.

Hauskaa oli ainakin itsellä ja päästiin kuviinkin sekä muutamaan videoon.


http://niskanen.kuvat.fi/kuvat/Moottoriurheilua/Ollin+sora+ralli+2016/


http://rallyphotos.kuvat.fi/kuvat/Finland/Ollin+Sora-Ralli+18.6.2016+/

Tuossa 0,5min kohdalla vilahdetaan:
https://www.youtube.com/watch?v=AP-Vio08itI&feature=youtu.be

Kuvia laittaisin taas seinälle, jos joku otti niin laittakaa YV:tä, sovitaan sitten tarkemmin ehdoista ym.

Niin ja lopputuloksissa oltiin luokan kolmas, eli muistopalkinto saatiin kotiin viemisiksi. Uusi kartturi oli sitä mieltä että pitäisi käydä nuottitutkinto ja lähteä Lahteen kokeilemeen paremmilla renkailla. Kiitokset huollolle ja yhteistyökumppaneille jälleen.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #159 : 19.06.2016, 10:49:24 »
Tuossa 0,5min kohdalla vilahdetaan:
https://www.youtube.com/watch?v=AP-Vio08itI&feature=youtu.be
Ei hirveän kaukana ollut kaato tuossakaan tilanteessa. :o

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #160 : 20.06.2016, 20:32:11 »
Ei hirveän kaukana ollut kaato tuossakaan tilanteessa. :o
Kieltämättä itsekkin ajattelin samaa(jo pari sataa metriä myöhemmin), mutta onneksi se takapyörä nousi ennen sitä kallion nenää. Aina tuntuu että vauhtia olisi vara nostaa, mutta pimeissä kisoissa tulee sitten aina jokin paikka niin sanotusti silmille. Joskus toisten vauhti ihmetyttää ja tuossakin videossa moni osasi mennä ihan sisälinjalla. Iso etu olisi jos tietäisi edes nuo kaikki yleisöpaikat ennalta, mutta tämä kuuluu lajiin.

Yllävän moneen videoon ja kuvakoosteeseen päästiin, eli oletettavasti autokunnan lisäksi viihtyi myös yleisö.


Tässä vielä kuva videon tilanteesta

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #161 : 20.06.2016, 21:05:21 »
Kieltämättä itsekkin ajattelin samaa(jo pari sataa metriä myöhemmin), mutta onneksi se takapyörä nousi ennen sitä kallion nenää. Aina tuntuu että vauhtia olisi vara nostaa, mutta pimeissä kisoissa tulee sitten aina jokin paikka niin sanotusti silmille. Joskus toisten vauhti ihmetyttää ja tuossakin videossa moni osasi mennä ihan sisälinjalla. Iso etu olisi jos tietäisi edes nuo kaikki yleisöpaikat ennalta, mutta tämä kuuluu lajiin.

Yllävän moneen videoon ja kuvakoosteeseen päästiin, eli oletettavasti autokunnan lisäksi viihtyi myös yleisö.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tässä vielä kuva videon tilanteesta
No eipä tosiaan kaukana ollut. :D Siinä kun kuskilla olisi kantti loppunut ja nostanut, olisi entinen 240 Turbo...

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #162 : 31.08.2016, 08:50:19 »
Viime sunnuntaina osallistuin Jukojärven harrastesprinttiin. Hisseille ei ollut omia luokkia, joten jouduin ajamaan 2WD Turbo- luokassa. Ekalla kierroksella pyörähdin, joten se kisa meni siinä. Tiedossa ollut oikea-vasen mutka yhdistelmä, jossa oli paljon yleisöä. Oikeaan tulin hiljempaa ja yrityksenä pitkä luisu mutkien läpi. Kone lähti siten kunnolla vetämään siinä mutkien välissä, jolloin seuraavassa vasurissa perä meni ohi. Oli kuitenkin ensimmäinen kerta kun näin kävi, no, selityksiä selityksiä.. Täytyy ruveta laskemaan vauhtia, kun kerran tulee joka kisassa tilanteita. Uskottava ettei vakioautolla pärjää kavereille, jos on yhtään nopeampaa tietä.

Tuolla yksi kuva:

http://mitu.pic.fi/kuvat/2016/Jukoj%C3%A4rvi+Harrastesprint/IMG_9137.JPG

Taas katsoi järjestysmies pitkään, kun lähdin kisapaikalta ajamalla, tällä kertaa vielä kattoluukku auki, kun aurinko paistoi. Osan matkaa tultiin kyllä trailerilla kotiin, mutta kisapaikalta pääsee nopeammin, kun ei tarvitse lastata autoa kyytiin ruuhkassa.

Talveksi vaihdettava lämmityslaite, kun jalkatilanläppä osuu puhaltimeen? Vaihtamalla vipulämppärin saisi myös vähän painoa pois. Tutkittava myös tripin toimimattomuus ja edestä kuuluva kolaus. Piikeillä ajetaan seuraavan kerran kovempaa.


Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #164 : 21.01.2017, 18:51:24 »
Talven pölyt pesty ja katsastuksessa käyty. Opittu että autoa ei saa sorakisan jälkeen jättää pestynä talliin seisomaan. Jouduin nimittäin hitsaamaan 2 paikkaa, kun kivisuihku oli vienyt paikoin kaikki massat ja maalit... Onneksi ne tuli laitettua kuntoon ennen katsastusta, joten hyväksyttiin kerralla, joskin äänimerkki ei toiminut, mistä pikku huomautus.

Pieni laihdutuskuurikin on ollut, kuski vajaan viikon kuumeessa syömättä ja tänään viimein autoon vaihdettu se lämmityslaite, kun se piti ikävää ääntä jo vuosi sitten. Eli nyt on vaihdettu vipumalli alkuperäisen nappilämppärin tilalle ja hiljainen puhallin. Täytyy punnita noi lämmityslaitteen osat, mutta useita kiloja lähti kuitenkin. Samalla myös huuhdeltiin jäähdytysjärjestelmä ja uusittiin nesteet. Kesällä oli pieniä lämpöongelmia ja syykin selvä. Tuo moottori seisoi vuosia riihessä, jolloin vesitilaan iski ruoste. ATA:ssa ollessaan vaihdoin useaan kertaan nesteitä, kun ruostepölyä lähti kiertoon. Nyt on ollut samat 3 vuotta. Lohkon hanaa piti rassata meisselillä, että alkoi neste valumaan. Jäähdyttäjässä oli myös paljon sakkaa, joten vesiletkulla huuhtelu tuli tarpeeseen.

Lauantaiksi olen ilmottautunut Hankasalmen Revontuliralliin  ja numeroksi annettu 113. Jos joku on menossa katsomaan ja saa kuvia otettua, niin ilmoitelkaa jos voisi sitten seinälle niitä tulostella.

 

Proturbo  Autodiagnoosi