Carcom Oy  Ateho

740 B230FT Kiukuttelee

  • 106 Vastauksia
  • 31922 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #15 : 03.02.2011, 13:51:18 »
Joo otapa nuita hihnoja poies yksi kerrallaan niin selviää tuo kilinä.. jos kerta tehostin ei tahdo pelittää niin ääni sille.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #16 : 03.02.2011, 14:03:54 »
Täytyy varmaan hakea uusi pullollinen pilottia että saa vielä kertaalleen käytyä läpi sen. Koskaanhan ei voi olla liian varma
Tai vaihtaa samaan hintaan se imusarjantiiviste uuteen. Ei oo paha rasti, mutterit vaan pois niin saa väännettyä sen verran rakoa että tiivari vaihtuu. Ehkä jotain letkua joutuu irrottaan,(huohotus)
Näkee samalla mikä se vanha oli. :o

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #17 : 03.02.2011, 21:36:09 »
Kävin äsken antamassa apuvirtaa tälle, kun joku nimeltä sanomaton oli jättänyt sisävalon sinne päälle. Samalla sitten katselin niitä letkuja yms. Ja huvikseni irroitin IMM:n johdon, kun moottori oli vielä kylmä. Ja PAM käynti tasaantui siihen paikkaan! Eli täytyy taasen laittaa uusi..

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #18 : 22.02.2011, 12:11:21 »
Oliko tässä tuo IMM sitten se lopullinen syy??

 ???

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #19 : 22.02.2011, 16:18:52 »

Toissapäivänä tuhlasin taas aikaa pellin alla ja huomasin että turbolla on joku alipainekello josta tulee letku imusarjaan siitä öljykorkin vierestä (letkussa luki vielä volvo finland) ja tämä oli irrallaan siellä imusarjan alla. No käynti ei tietysti muuttunut tällä mutta onpahan letku paikallaan nyt. Mikä on tuo alipainekello?

Tuo ns. alipainekello turbolla on bypass-venttiili. Eli imusarjan alipaine vetää sen auki ja ilma pääsee virtaamaan turbon ohitse.
Ja jos se ei ole kytketty oikein kaasuläpän jälkeen oleviin alipaineletkuihin, niin se ei toimi.
Ja jos ei toimi, kuten pitää, niin takuuvarmasti tyhjäkäynti sekoilee. Vanhalla foorumilla on juttua aiheesta.

Tästä samasta syystä dumppi yms. viritykset saavat aikaiseksi sekoilua tyhjäkäynnillä.

Lisäksi tuo bypass-venttiili päästää turbon paineet turbon imupuolelle heti kun höllään kaasua. Muutoin voisi olla seurauksena coolerin yms. putkien leviäminen, kun turbo ei ihan heti laske vedon jälkeen kierroksia.

Varmasti se myös aukeaa itsekseen jossakin ylipaineessa pelastaen moottorin yms. palikoita, jos hukkaportti vaikka jumittuisi.
Jos se aukeaa ennenaikojaan, niin ahdot eivät nouse. Minulla se ei ainakaan 0,9bar ahdoilla aukea itsekseen, ainakaan niin paljoa, että sen huomaisi jostakin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #20 : 22.02.2011, 20:14:47 »
Nyt on ollut hiljaiseloa jonkun aikaa tässä kun olen tehnyt "tunnustelua" käynnin kanssa. IMM vaihto alkuperäiseen auttoi hetken. Nyt tekee kylmänä niin että voi käydä pitkäänkin korotetulla tyhjäkäynnillä jonka jälkeen kierrokset laskee kuin seinään ja lievästä hummaa kierroksia 700-1500 välillä. Kuumana käy välillä ihan OK ja välillä kierrokset jää 1500:n kierrokseen. Sain nyt lämpimän tallin jossa säilytän autoa aina välillä ja sieltä kun auton otan kylmänä niin käynti on suht ok suoraan..  :idiot2:

Mietin tuossa että voisin kokeilla tuosta toisesta autosta laittaa takuulla ehjän IMM:n tuohon, MUTTA se on 016 loppu. Mitä voi tapahtua jos korvaan 007 IMM:n 016 IMM:llä??

Tuo ns. alipainekello turbolla on bypass-venttiili. Eli imusarjan alipaine vetää sen auki ja ilma pääsee virtaamaan turbon ohitse.
Ja jos se ei ole kytketty oikein kaasuläpän jälkeen oleviin alipaineletkuihin, niin se ei toimi.
Ja jos ei toimi, kuten pitää, niin takuuvarmasti tyhjäkäynti sekoilee. Vanhalla foorumilla on juttua aiheesta.

Tästä samasta syystä dumppi yms. viritykset saavat aikaiseksi sekoilua tyhjäkäynnillä.

Lisäksi tuo bypass-venttiili päästää turbon paineet turbon imupuolelle heti kun höllään kaasua. Muutoin voisi olla seurauksena coolerin yms. putkien leviäminen, kun turbo ei ihan heti laske vedon jälkeen kierroksia.

Varmasti se myös aukeaa itsekseen jossakin ylipaineessa pelastaen moottorin yms. palikoita, jos hukkaportti vaikka jumittuisi.
Jos se aukeaa ennenaikojaan, niin ahdot eivät nouse. Minulla se ei ainakaan 0,9bar ahdoilla aukea itsekseen, ainakaan niin paljoa, että sen huomaisi jostakin.

No ahdot nousee ainakin mittariston ahtopaine mittarin mukaan ihan sinne keltaisen asteikon loppuun, ja ehkä vähän ylikin, täyskaasukiihdytyksessä. Tässä autossa on ilmeisesti ehkä jopa joku turbo+ sarja, tai ainakin hanskalokerossa oli esite semmoisesta  ;D mutta mistä tunnistan onko vaiko eikö?

By-pass on tällä hetkellä tukittu, sillä siellä on ilmeisesti kalvo rikki. (sinne pystyin puhaltamaan ja imemään ilman vastusta)
« Viimeksi muokattu: 22.02.2011, 20:21:44 kirjoittanut ^Ankkuli^ »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #21 : 22.02.2011, 22:13:20 »
Nyt on ollut hiljaiseloa jonkun aikaa tässä kun olen tehnyt "tunnustelua" käynnin kanssa. IMM vaihto alkuperäiseen auttoi hetken. Nyt tekee kylmänä niin että voi käydä pitkäänkin korotetulla tyhjäkäynnillä jonka jälkeen kierrokset laskee kuin seinään ja lievästä hummaa kierroksia 700-1500 välillä. Kuumana käy välillä ihan OK ja välillä kierrokset jää 1500:n kierrokseen. Sain nyt lämpimän tallin jossa säilytän autoa aina välillä ja sieltä kun auton otan kylmänä niin käynti on suht ok suoraan..  :idiot2:

Tuo nostettu tyhjäkäynti liittyy moottorin lämpötilaan, jollei jossakin ole ilmavuotoa.

Omassa nostaa kierrokset tuonne 2000rpm nurkkaan vasta reilulla pakkasella, eli jossain -15C jälkeen. Muutoin pysyttelee alle nollassa ( 0C ) tuossa 1500rpm nurkissa. Kierrokset lähtevät laskemaan heti kun moottori selvästi lämpenee. Kovassa pakkasessa (alle -20C) joutuu vähän niinkuin pakosta odottelemaan hetken, ennen liikkeellelähtöä, sillä automaagi pyrkii etenemään erittäin halukkaasti 2000rpm kierroksilla. Joten siitä odotuksesta ei ole haittaa minulle tai laatikolle.   ::)

Tohon voi vaikuttaa bypassin lisäksi viallinen moottorin lämpötila-anturi. Sijaitsee jossain imusarjan alla. Se kunnon voi tarkistaa mittaamalla. Ja jos olen oikein lukemaani ymmärtänyt, niin mittarille ja boxille on omat anturit samassa palikassa.
Mietin tuossa että voisin kokeilla tuosta toisesta autosta laittaa takuulla ehjän IMM:n tuohon, MUTTA se on 016 loppu. Mitä voi tapahtua jos korvaan 007 IMM:n 016 IMM:llä??

Ei harmainta aavistustakaan. Jos johtojärjestys on sama ja samoissa pinneissä samat toiminnot, niin kaipa sitä voi kokeilla. Tosin epäilen, ettei vaahteramäen eemelissä ole mitään vikaa...

No ahdot nousee ainakin mittariston ahtopaine mittarin mukaan ihan sinne keltaisen asteikon loppuun, ja ehkä vähän ylikin, täyskaasukiihdytyksessä. Tässä autossa on ilmeisesti ehkä jopa joku turbo+ sarja, tai ainakin hanskalokerossa oli esite semmoisesta  ;D mutta mistä tunnistan onko vaiko eikö?

By-pass on tällä hetkellä tukittu, sillä siellä on ilmeisesti kalvo rikki. (sinne pystyin puhaltamaan ja imemään ilman vastusta)

Siis siitä imuletkusta? Jos kalvo on puhki, niin ahtoja ei tule lainkaan tai todella niukasti.

No, siinäpä se...  Jos on tukittu, niin tyhmäkäynti sekoilee taatusti. Ainakin omassa merikontissani vm. -95. Testattu ja kokeiltu ihan itse ja vielä pariin kertaankin.  :D

Jurbo + sarjan taitaa tunnistaa siitä, että hukkaportin letkussa on ylimääräinen mötikkä, mihin menee sähköjohto.
Kuvia palikoista linkin takaa.
http://www.dragtimes.com/parts/VOLVO-740-940-Factory-Turbo-Plus-Kit-MINT-in-BOX-RARE_220726772395.html

Ja sen huomaa ahtopainemittaristakin, koska täydet paineet tulevat vasta 4000rpm jälkeen, jollen ole täysin väärin ymmärtänyt.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #22 : 23.02.2011, 16:03:30 »
Lämpötila-anturista lähdin tätä ongelmaa alunperin hakemaan ja siniseltä hain uuden silloin viime syksynä. -> Ei minkäänlaista vaikutusta

Niin ensiksi huomasin koko bypassin olemassa olon siitä että sen letku oli imusarjasta irti. laitoin kiinni -> ei vaikutusta, tukin letkun -> käynti aavistuksen verran parempi. Toki kun oli julmettu imuvuoto bypassin kautta. Tarkoitan siis tätä 6mm letkua joka tulee bypassilta sinne n.1-2 sylinterin kohdille kiinni.

on ehkä pikkuisen mulla tää turbo tekniikka vieras. Taidan laittaa pellin alle perus kaksitahti koneen, paljon yksinkertaisempia :D
« Viimeksi muokattu: 23.02.2011, 16:06:36 kirjoittanut ^Ankkuli^ »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #23 : 23.02.2011, 17:44:12 »
Lämpötila-anturista lähdin tätä ongelmaa alunperin hakemaan ja siniseltä hain uuden silloin viime syksynä. -> Ei minkäänlaista vaikutusta

Niin ensiksi huomasin koko bypassin olemassa olon siitä että sen letku oli imusarjasta irti. laitoin kiinni -> ei vaikutusta, tukin letkun -> käynti aavistuksen verran parempi. Toki kun oli julmettu imuvuoto bypassin kautta. Tarkoitan siis tätä 6mm letkua joka tulee bypassilta sinne n.1-2 sylinterin kohdille kiinni.

on ehkä pikkuisen mulla tää turbo tekniikka vieras. Taidan laittaa pellin alle perus kaksitahti koneen, paljon yksinkertaisempia :D

Nyt katsoin tuon videon. Annan äänenin bypass-venttiilille. Eli uusi kalvo sille ja letkut oikeaan paikkaan, niin johan futaa...

Ongelma ilman bypassia, eli pässiä on siinä, että moottorin pitää kiskoa imuilmansa turbon lävitse, joka jarruttaa pirusti ilman kulkua, jolloin tk-venttiili pyrkii avautumaan lisää, jotta pyydetty (ja boxin säätämä) kierroluku tulisi, tällöin turbo herää oman viipeensä mukaisesti kiertämään, jolloin ilmaa tulee enemmän ja vähän liiankin kanssa, jolloin tk-venttiili läpsähtää kokonaan kiinni ja sykli toistuu taasen alusta.

Huohotin letkun irti oliminen aiheuttaa pienempää ja nopeampaa tyhjäkäynnin sahausta.
Itselläni teki juurikin noin kun pässin letku oli tukittuna.
Kun pässi toimii niinkuin pitää, niin se on auki silloin kun imusarjassa on alipainetta ja sulkeutuu kun alipaine pienenee tarpeeksi. Ahdoilla se pysyy kiinni jousen ja ahtopaineiden avustamana.  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #24 : 26.02.2011, 18:16:13 »
Tänään kävin kylässä tällä (en ole vielä ehtinyt tehdä tälle mitään kun toinen auto sytytti lambda-valon, haluaa varmaan huomiota sekin ;D ) ja huomasin tuossa että kuumalla moottorilla tyhjäkäynti on n. 1000rpm tuntumassa ja hiljaksiin nostaa sieltä kierrokset tonne 1500 ja ylitsekin. Kun hipaisee kaasupoljinta niin kierrokset laskevat takaisin tuonne 1000:n tuntumaan ja taas hiljalleen lähtee nousemaan.? Imuvuoto kuitenkin vai kaasuläpän asentotunnistimessa jokin vika?

Prkle kun eivät ole osanneet tähän lh 2.2:n laittaa sitä vikakoodien lukijaa, olisi nämä viat selvitetty jo varmaan sata kertaa..

P.S. se toinen volvo antoi vikakoodiksi 1-1-3 (740 B230F -89) joka tarkoittaa lambda-anturi liian rikas/laiha(vaihtoehtoinen koodi) ja lueskelin tuolta searchista että vika voi olla missä vaan, mutta ensiksi vaihda lambda?? Valo syttyi kun pidin kierroksia 2000:n tuntumassa jotta sai moottorin lämpeämään edes joskus tänä talvena. (Laiskottaa, enkä ole jaksanut vaihtaa termaria)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #25 : 26.02.2011, 19:07:48 »
Tänään kävin kylässä tällä (en ole vielä ehtinyt tehdä tälle mitään kun toinen auto sytytti lambda-valon, haluaa varmaan huomiota sekin ;D ) ja huomasin tuossa että kuumalla moottorilla tyhjäkäynti on n. 1000rpm tuntumassa ja hiljaksiin nostaa sieltä kierrokset tonne 1500 ja ylitsekin. Kun hipaisee kaasupoljinta niin kierrokset laskevat takaisin tuonne 1000:n tuntumaan ja taas hiljalleen lähtee nousemaan.? Imuvuoto kuitenkin vai kaasuläpän asentotunnistimessa jokin vika?

Prkle kun eivät ole osanneet tähän lh 2.2:n laittaa sitä vikakoodien lukijaa, olisi nämä viat selvitetty jo varmaan sata kertaa..

P.S. se toinen volvo antoi vikakoodiksi 1-1-3 (740 B230F -89) joka tarkoittaa lambda-anturi liian rikas/laiha(vaihtoehtoinen koodi) ja lueskelin tuolta searchista että vika voi olla missä vaan, mutta ensiksi vaihda lambda?? Valo syttyi kun pidin kierroksia 2000:n tuntumassa jotta sai moottorin lämpeämään edes joskus tänä talvena. (Laiskottaa, enkä ole jaksanut vaihtaa termaria)

Kyllä tuo LH2.2 pitäisi osata diagnostiikka, sillä ainakin edellinen 245 LH2.2 varustettuna omasi kaikki romut tuohon volvon mullistavan "edistyneeseen" itse diagnostiikkaan. Ja se oli vm. -89.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #26 : 26.02.2011, 19:10:03 »
Kyllä tuo LH2.2 pitäisi osata diagnostiikka, sillä ainakin edellinen 245 LH2.2 varustettuna omasi kaikki romut tuohon volvon mullistavan "edistyneeseen" itse diagnostiikkaan. Ja se oli vm. -89.
Oletko varma että oli LH 2.2 -89 pitäisi olla jo LH 2.4? Vai oliko vaihdettu, eikai?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #27 : 26.02.2011, 19:22:59 »
Kyllä tuo LH2.2 pitäisi osata diagnostiikka, sillä ainakin edellinen 245 LH2.2 varustettuna omasi kaikki romut tuohon volvon mullistavan "edistyneeseen" itse diagnostiikkaan. Ja se oli vm. -89.
On vähän hankalampaa tuosta 2.2:sta saada koodeja ulos, onnistuu toki jos tietää mitä on tekemässä. Ei oo mikään vilkkuledi.

mikan tuntuu tietävän niin paljon näistä possilaisista, että en väitä vastaan. :) vaikka jotain satunnaista nippelitietoa itsellänikin ehkä on.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2011, 19:24:44 kirjoittanut hevonen »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #28 : 26.02.2011, 20:18:08 »
Oletko varma että oli LH 2.2 -89 pitäisi olla jo LH 2.4? Vai oliko vaihdettu, eikai?

Empäs sano mitään 100% varmaa. Näin sinisen tiskin mukaan.
Mutta se diagnostiikka tökkeli oli konehuoneessa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #29 : 26.02.2011, 21:00:51 »
Empäs sano mitään 100% varmaa. Näin sinisen tiskin mukaan.
Mutta se diagnostiikka tökkeli oli konehuoneessa.
Suomiauto-240:eissä ei ole ollut 2.2:sta, k-jetistä siirryttiin suoraan 2.4:seen. Lisäksi diagnoositöpsä kuuluu vain 2.4:seen, 2.2:sta ei varsinaisesti koodeja saa ulos, jotakin ajonaikaisia saa ledivirityksellä sytkäboksista pihalle mutta muuten on aika hiljasta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Proturbo  Autodiagnoosi