Nyt on ollut hiljaiseloa jonkun aikaa tässä kun olen tehnyt "tunnustelua" käynnin kanssa. IMM vaihto alkuperäiseen auttoi hetken. Nyt tekee kylmänä niin että voi käydä pitkäänkin korotetulla tyhjäkäynnillä jonka jälkeen kierrokset laskee kuin seinään ja lievästä hummaa kierroksia 700-1500 välillä. Kuumana käy välillä ihan OK ja välillä kierrokset jää 1500:n kierrokseen. Sain nyt lämpimän tallin jossa säilytän autoa aina välillä ja sieltä kun auton otan kylmänä niin käynti on suht ok suoraan..
Tuo nostettu tyhjäkäynti liittyy moottorin lämpötilaan, jollei jossakin ole ilmavuotoa.
Omassa nostaa kierrokset tuonne 2000rpm nurkkaan vasta reilulla pakkasella, eli jossain -15C jälkeen. Muutoin pysyttelee alle nollassa ( 0C ) tuossa 1500rpm nurkissa. Kierrokset lähtevät laskemaan heti kun moottori selvästi lämpenee. Kovassa pakkasessa (alle -20C) joutuu vähän niinkuin pakosta odottelemaan hetken, ennen liikkeellelähtöä, sillä automaagi pyrkii etenemään erittäin halukkaasti 2000rpm kierroksilla. Joten siitä odotuksesta ei ole haittaa minulle tai laatikolle.
Tohon voi vaikuttaa bypassin lisäksi viallinen moottorin lämpötila-anturi. Sijaitsee jossain imusarjan alla. Se kunnon voi tarkistaa mittaamalla. Ja jos olen oikein lukemaani ymmärtänyt, niin mittarille ja boxille on omat anturit samassa palikassa.
Mietin tuossa että voisin kokeilla tuosta toisesta autosta laittaa takuulla ehjän IMM:n tuohon, MUTTA se on 016 loppu. Mitä voi tapahtua jos korvaan 007 IMM:n 016 IMM:llä??
Ei harmainta aavistustakaan. Jos johtojärjestys on sama ja samoissa pinneissä samat toiminnot, niin kaipa sitä voi kokeilla. Tosin epäilen, ettei vaahteramäen eemelissä ole mitään vikaa...
No ahdot nousee ainakin mittariston ahtopaine mittarin mukaan ihan sinne keltaisen asteikon loppuun, ja ehkä vähän ylikin, täyskaasukiihdytyksessä. Tässä autossa on ilmeisesti ehkä jopa joku turbo+ sarja, tai ainakin hanskalokerossa oli esite semmoisesta mutta mistä tunnistan onko vaiko eikö?
By-pass on tällä hetkellä tukittu, sillä siellä on ilmeisesti kalvo rikki. (sinne pystyin puhaltamaan ja imemään ilman vastusta)
Siis siitä imuletkusta? Jos kalvo on puhki, niin ahtoja ei tule lainkaan tai todella niukasti.
No, siinäpä se... Jos on tukittu, niin tyhmäkäynti sekoilee taatusti. Ainakin omassa merikontissani vm. -95. Testattu ja kokeiltu ihan itse ja vielä pariin kertaankin.
Jurbo + sarjan taitaa tunnistaa siitä, että hukkaportin letkussa on ylimääräinen mötikkä, mihin menee sähköjohto.
Kuvia palikoista linkin takaa.
http://www.dragtimes.com/parts/VOLVO-740-940-Factory-Turbo-Plus-Kit-MINT-in-BOX-RARE_220726772395.htmlJa sen huomaa ahtopainemittaristakin, koska täydet paineet tulevat vasta 4000rpm jälkeen, jollen ole täysin väärin ymmärtänyt.