Autoracing  KL-varaosat

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519905 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #630 : 12.12.2017, 21:21:46 »
Maissa, joissa on olemassa olevaa vesivoimaa ja sen kautta nopeasti säädettävää sähkön tuotantoa vettä ei tarvitse pumpata mihinkään.

Sähkön varastointi tulee Helenin kundien mukaan olemaan oma liiketoiminta-alueensa, kun puhuttiin siitä Suvilahden akusta. Nyt odotetaan kokemuksia, eiköhän muutamassa vuodessa hanke vähin äänin korvata jollain tai akkuja alkaa putkahdella enemmänkin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #631 : 12.12.2017, 22:41:07 »
Riittääkö suomen vesivoima kauaa? Uusia ei saa rakentaa ja käsittääkseni vanhojakaan ei saa rakentaa paremmiksi...?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #632 : 12.12.2017, 22:48:45 »
Riittääkö suomen vesivoima kauaa? Uusia ei saa rakentaa ja käsittääkseni vanhojakaan ei saa rakentaa paremmiksi...?

Ei se riitä nytkään. Vanhoja voimaloita on saatu päivitettyä high tech muotoon ns. vaivattomasti ja pikkurahalla, mutta nyt tilanne alkaa olla se että ei ole enää uudempaa tekniikkaa ja voimalat alkaa olla päivitetty.

Suurimmaksi osaksi tällaisten "päivitysten" takia Suomi onkin pysynyt EU:n asettamien päästödirektiivien mukana. Tai oikeastaan ollaankin hieman edellä, mutta rako alkaa nyt umpeutua kun ei ole mitä päivittää.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #633 : 13.12.2017, 10:15:50 »
Jos vesivoimaa riittäisi, niin ydinvoimaloita ei rakennettaisi. Säätövoimana riittää huomattavasti pidemmälle.

Sama haaste on kaikella energialla, yksin ei riitä mikään - puut loppuisi melko nopsaan, jos kaikki kulkisi häkäpöntöillä. Ydin-, aurinko- ja vesi energiasta luovuttaisiin alkaisi polttoaineet olemaan kortilla jne.


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #634 : 13.12.2017, 15:28:56 »
Jos vesivoimaa riittäisi, niin ydinvoimaloita ei rakennettaisi. Säätövoimana riittää huomattavasti pidemmälle.

Sama haaste on kaikella energialla, yksin ei riitä mikään - puut loppuisi melko nopsaan, jos kaikki kulkisi häkäpöntöillä. Ydin-, aurinko- ja vesi energiasta luovuttaisiin alkaisi polttoaineet olemaan kortilla jne.
Tarkoitinkin, että riittääkö vesivoima säätövoimana.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #635 : 13.12.2017, 16:19:36 »
Tarkoitinkin, että riittääkö vesivoima säätövoimana.

Sillä ehdolla, ettei kuormituksen vaihtelu kasva...

Tai vieläkin vaikempi vaihtoehto, eli tuotanto vaihtelee nopeasti.





Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #636 : 13.12.2017, 21:32:22 »
Saksan energiewende ei ole ainakaan vielä vähentänyt CO2 päästöjä sähköntuotannossa. Olikohan se noin 400 g/kwh Saksassa kun ranskalaiset vetävät noin 70 g/kwh. Suomessa noin 150 g/kwh. 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #637 : 15.12.2017, 22:36:01 »
Kannattaa muistaa, että täydellisessä kriisitilanteessa on se polttomoottori-autokin haavoittuvainen.

Kuvitellaan vaikkapa, että meiltä loppuu sähkö koko suomesta aivan haaparantaa ja eteläkärkeä lukuunottamatta vaikkapa teknisen vian vuoksi. Todennäköisesti sähköyhtiöt järjestäisivät agregaatti-yksiköitä sinne tänne, mutta kumpi on haavoittuvaisempi?

Jos molemmissa on tankki tyhjä, ei liiku kumpikaan mihinkään.

Minusta täydellinen kriitilanne on vähän enemmän kuin parin päivän sähkökatkos.. Silloin ne ympäri maata hajautetut polttoainevarastot (kriisivarastot, huoltamoiden ja jalostamoiden säiliöt, autojen tankit, prätkien tankit, veneiden tankit, mopojen tankit, autotallin bensakanisterit, ruokaöljy jne jne) ovat kullankalliita jos vain on ajoneuvokantaa mitä tankata
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #638 : 15.12.2017, 22:47:12 »
Eiköhän molemmat, sekä sähkö, että polttomoottoriautot ole jo todistaneet luotettavuutensa. Kriisitilannetta silmällä pitäen ei autoa hanki, enkä häkäpönttöä

Ken sähköllä ajaa hän sähkön on vanki, vapautta on vain viuhuva kiertokanki ;D

Ellen väärin muista niin aikoinaan maastokelpoiset ajoneuvot saivat veronalennuksen ”strategisista syistä”. Mikähän kumma siinäkin oli kun silloin oli ihan YYA sopimuskin naapurin kanssa :2funny:
« Viimeksi muokattu: 15.12.2017, 22:51:56 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #639 : 17.12.2017, 18:51:52 »
Polttomoottoriin vaan saa korvaavaa polttoainetta aika monesta lähteestä. Esim. häkäpönttö on aika vanha keksintö. Patteriautoa onkin vaikeampi ladata jos on sähköverkko nurin ja mistään et saa agrekaatille polttoainetta. Ja ei taida ihan millään halpis alligaattorilla joku tesla ihan äkkiä latautua. Ja jos pahempi skenaario niin empin sattuessa sähköhilavitkuttimet moro, vanha dieseli (tai esim. uaz) senkun raksuttaa.

Sitten voin sähköautoa harkita kun sillä saa vetää minimissään 2000 kg:n perävaunua, toimintasade kärry perässä vähintään 500 km, tankkaus käy tupakkitauon aikana, tavaratilaa min. 6 m³, kantavuutta noin 1500 kg ja omamassa pari tonnia.


Jos on noin radikaali tilanne päällä että aletaan häkäpönttöjä suunnittelemaan, niin silloin se täyssähköauto ei ole enää niin hölmö laitos. Sillä klapia voi polttaa myös sähköksi, jonka lataa sähköautoon, ei tuollaisen häkäpöntön virittely normaaliin autoon ihan helppoa ole, saatikka että ajaminen olisi helppoa sen kanssa.

Sinänsä kuitenkin aika teoreettista ajattelua, noin laajamittaisen tuhon tapahtuessa henkilöliikenne ei muutenkaan ole kovin korkealla prioriteetilla kun aletaan miettimään infran uudelleen järjestelyä. Henkilökohtainen etu on tietysti tuolloin jos on jotain aurinkopaneelia tai tuuligeneraattoria joka ei ole paukahtanut samassa yhteydessä, johtuu vähän siitä EMP:n vahvuudesta selviytyykö yksinkertaisemmat vekottimet siitä vai ei.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #640 : 17.12.2017, 18:58:48 »
Sillä klapia voi polttaa myös sähköksi, jonka lataa sähköautoon, ei tuollaisen häkäpöntön virittely normaaliin autoon ihan helppoa ole, saatikka että ajaminen olisi helppoa sen kanssa.

Tämä.

Mukevan kokoinen kattila jonka persiiseen roikkumaan vielä mukevamman kokoinen höyryturbiini niin alkaa olla megawattitunnit kohdallaan. On se kumma jos ei rupea Tesla latautumaan ja ylimääräisen lämmön voi työntää torpan lämmitykseen :D

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #641 : 17.12.2017, 19:47:09 »
Jouluviikolla onkin edessä sähköautoilun grand tour; ajetaan etelästä Keiteleen kautta ensin Nurmekseen. Siellä pari päivää ja sitten Joensuuhun ja sieltä takaisin etelään, yhteensä 1200km. Eka legi on kotoa Äänekosken Superchargerille jossa akku täyteen ja pikavisiitti Keiteleellä sukuloimassa, josta vielä suhataan Nurmekseen yöksi, yhteensä noin 600km. Riittä yhdelle päivälle ajamista. Sitten on Nurmes ja Joensuu kyläpaikat jossa saan seinäsähköä yön yli 8-10A virralla. Lopuksi takaisin etelään 450km joka menee yhdellä Vierumäen Supercharger tauolla. Tämä on pläni, mutta jos tekee mahdottoman lumipyryn tai vastaavaa niin sitten voi joutua ottamaan jostain pikalaturista pikkuisen lisää, saa nähdä.
Tesla S75D '17

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #643 : 18.12.2017, 07:42:56 »
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #644 : 18.12.2017, 09:43:36 »
Jep ja Kiina on jo ryhtynyt toimiin kivihiilen käytön vähentämiseksi. Tunnistavat ainakin 2 ongelmaa: i)lisääntyvä vauraus tuo lisää liikennettä = pallo ei kestä saastemäärää. ii) Kivihiili saastuttaa ja sillä tuotetun energian määrä on laskussa. Kiinalla on todellisuudessa, ainakin medialle syötetyssä, tiukemmat päästöjen vähennystavoitteet kuin muilla.

 

Carcom Oy  Ateho