Kulkukoira  Proturbo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519789 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #750 : 21.02.2018, 17:01:53 »
Paremminkin voisi sanoa että Mersun E-sarja ei ole vakava uhka Teslalle  ;D

Vieläkö Tesla tekee tappiota jokaisesta myymästään autosta ja Daimler voittoa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #751 : 21.02.2018, 17:33:30 »
Vieläkö Tesla tekee tappiota jokaisesta myymästään autosta ja Daimler voittoa?
Tekee ja reilusti!
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #752 : 21.02.2018, 17:41:17 »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #754 : 21.02.2018, 19:15:24 »
Mites saavutetaan 90% hyötysuhde sähköisessä voimansiirrossa missä tehdään
 1)vaihtovirtaa mekanisesta energiasta (90-85%
2)tasavirtaa vaihtovirrasta (98%)
3)ladataan ja puretaan akkuun (98%)
4) muutetaan vaihtovirraksi (85%)
5) vaihtovirraksi mekaaniseksi energiaksi (90%)
6) tähän se hammasrataspari tai kaksi (95%)

Tuollaisen voimansiirtoketjun hyötysuhde lasketaan kertomalla arvot keskenään.

Laivoissa käytetään edelleen suoravetoa, koska se on hyötysuhteeltaan paras. Lautoissa ja risteilijöissä ei ole niin tarkkaa koska sähköä tarvitaan risteilijöissä paljon ja lautoissa Azipod auttaa käsittelyssä. Lisäksi pohjanmuotoilussa saavutetaan pienempi hydrodynaaminen vastus.

Mekaanisesta energiasta sähköä +98% (riippuen tekniikasta)
Vaihtosähköstä tasasähköä +99%
Akku lataus/purku on heikoin hyötysuhteeltaan (80-95%) mutta tätä ei tapahdu jatkuvasti, sillä generaattorin energia voidaan ohjata suoran TAMUlta moottorille pääsääntönä ja ylijäämä saa mennä akkuun.
Tasasähköstä vaihtosähköä +99%
Sähköstä mekaanista energiaa +99% (suoraveto)
Kaikkein merkittävimmät häviöt syntyvät resistansseista mutta tähänkin vaikuttaa voimakkaasti valittu jännite.

Jos generaattorin hyötysuhde olisi mainitsemallasi tasolla, niin mietippäs sitä lämpötehon määrää, minkä vaikkapa Tzadin hanasaaren voimalan generaattorista hohkaisi ulos!
220MW*0,15=33MW

Tuollainen 33MW lämpömäärä pitäisi hävittää muutaman metrin mittaisesta ja muutaman metrin halkaisijaisesta metallimöykystä! Vaatii jo pirunmoisen jäähdytysjärjestelmän tuollainen häviöteho!
Ja lämpömäärä pitäisi poistaa ankkurista kaasun avulla....   :o

Ajattelmalla millaisen jäähdytysjärjestelmän tarvitsee ~15 000hv polttomoottori jota käytetään kokoajan maksimiteholla!  :buck2:
Tässäkin oletin, että moottorin hyötysuhde on 33%.

Jo pelkästään 4,4MW lämpötehon (98% hyötysuhde) ulostaminen generaattorista vaatii suhteellisen tehokasta jäähdyttämistä tuon kokoisesta kappaleesta. Mikä vastaisi karkeasti 2000hv polttomoottoria, jota ajetaan kaasupoljin lattiassa koko vuoden...   :idiot2:

Jotta asiassa olisi perspektiiviä, niin OL1&2 generaattorit ovat nettosähköteholtaan 880MW/kpl, mikä tekisi 99% tehonhäviöillä jo 8,8MW, eli ~120 000hv polttomoottorin lämpötehon. Todellisuudessahan generaattoreiden sähköteho on suurempi, sillä nettosähkötehosta on poislaskettu voimalan itsessään käyttämä sähköteho.
Niin hassulta se tuntuukin, niin kaikki isot voimalat pysähtyvät jos niiltä loppuu vetykaasu!
Koska tuossa kokoluokassa jäähdytteenä on paineistettu vety-kaasu!  :idiot2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #755 : 21.02.2018, 21:07:45 »
Jos siirretään maali takas paikoilleen ja tullaan pois Hanasaaresta ja Olkiluodosta ja keskustellaan aiheesta sähköauton lataaminen dieselgeneraattorilla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #756 : 21.02.2018, 21:28:24 »
Miksi olet noin ahtaalla ajatuksella? Generaattorilataus ei ole kuin kriisiajan ratkaisu täällä meilläpäin...

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8961
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #757 : 21.02.2018, 21:48:25 »
Miksi olet noin ahtaalla ajatuksella? Generaattorilataus ei ole kuin kriisiajan ratkaisu täällä meilläpäin...

Alkuperäinen teemahan oli hyötysuhde käytettäessä polttomoottoria sähköpuolen ruokkimiseen sen sijaan että polttis suoraan pyörittäisi renkaita.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #758 : 21.02.2018, 22:37:56 »
Otsikko kertoo vähän laajemmasta alueesta, kuin yhdestä marginaalisesta latausvaihtoehdosta generaatoreista, joka on melko koluttu aihe. Ehken sähkön tuotantomalli ei ole keskeisin este sähköautojen leviämiselle - onneksi on vaihtoehtoja.

EDIT: Laitetaan jotain asiaakin. Mitenhän myyntimäärille käy kun MB/BMW jne. saa vastaavat tuotteet valmiiksi ja tesla ja S-sarja ei taidä oikein olla verrokkeja kuin korkeintaan hinnoiltaan.

https://tekniikanmaailma.fi/tama-halyttavaa-teslan-model-s-peittosi-ensi-kertaa-euroopassa-saksalaiset-luksusmallit/
« Viimeksi muokattu: 21.02.2018, 22:45:28 kirjoittanut D5GT »

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8961
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #759 : 21.02.2018, 22:43:21 »
Otsikko kertoo vähän laajemmasta alueesta, kuin yhdestä marginaalisesta latausvaihtoehdosta generaatoreista, joka on melko koluttu aihe. Ehken sähkön tuotantomalli ei ole keskeisin este sähköautojen leviämiselle - onneksi on vaihtoehtoja.

Eipäs heittäydytä tyhmäksi, luulis edellisen sivun tekstit vielä muistavan 10h takaa. Tästä alihaarasta puhutaan: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=87655.msg1061307519#msg1061307519

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #760 : 22.02.2018, 01:35:13 »
Jos siirretään maali takas paikoilleen ja tullaan pois Hanasaaresta ja Olkiluodosta ja keskustellaan aiheesta sähköauton lataaminen dieselgeneraattorilla.

Minähän keskustelin juurikin siitä!

Yritin vain kokoluokalla tuoda esille sinulle ne hyötysuhteen "omituisuudet", jotta sinäkin moottoritekniikkaa ymmärtävänä ihmisenä pääset maailmaani, jossa neliösentin palasesta pitää siirtää 100W lämpöteho pois +50C lämpötilassa, ylittämättä +100C lämpötilaa kappaleen sisällä.

Puolijohdeteknologian kehitys on johtanut siihen, että wiinamerikonttini laturi antaa tyhjäkäynnillä enemmän virtaa, kuin alkuperäinen antaa edes täysillä. Nykyisen laturini virranantokyky on maksimissaan vaivaiset 170A samoissa kuorissa, kuin alkuperäinen.

Olen itse miettinyt sarjahybridisähköauton tekemistä vuodesta -95 ja olisin tehnytkin sen, ellei Suomessa siitä rangaistaisi X*käyttövoimaverolla luonnollisen henkilön tekemänä....  :'(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #761 : 22.02.2018, 07:00:02 »

EDIT: Laitetaan jotain asiaakin. Mitenhän myyntimäärille käy kun MB/BMW jne. saa vastaavat tuotteet valmiiksi ja tesla ja S-sarja ei taidä oikein olla verrokkeja kuin korkeintaan hinnoiltaan.

https://tekniikanmaailma.fi/tama-halyttavaa-teslan-model-s-peittosi-ensi-kertaa-euroopassa-saksalaiset-luksusmallit/

MB tekee siinä vaiheessa merkittävää turskaa jokaisella myymällään sähköautolla, koska joutuu kääntämään voimalinjatuotantonsa kokonaan uusiksi. Samalla dieselit kuolee pois ja investoinnit teknologiaan pitää alaskirjata. Tesla tuonee 1000km+ rangen autot markkinoille uuden Model S generaation myötä ja etumatka kasvaa edelleen.
Tesla S75D '17

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #762 : 22.02.2018, 10:04:13 »
Ei voi väittää, etteikö olisi vastinetta todellisuudessa, tosin en usko, että dieselit kuolee kokonaan pois, sitä syntyy liikaa nykyyisessä jalostusprosessissa. Onko 1000km toimintasäde yhdellä latauksella tarpeellinen kuin hyvin pienelle ryhmälle = tekeminen on imagotemppu, ei markkinoiden todellinen tilaus.

Mulla on kokoajan ollut tunne, että Teslan tarkoitus ei ole pitkässä juoksussa tehdä omia autoja vaan myydä tekniikka muille valmistajille. Nyt on ollut väärässä jo useamman vuoden. Tuntuu tyhmältä, kun kaikki muutamaa poikkeusta lukuunottamatta keksivät samanlaista pyörää uudelleen. Muissa osissa on jo pitkään osattu ostaa palikat sieltä missä ne osataan tehdä. Toivottavasti pajoissa syntyy jotain parempaa..

Tuleekohan juuri julkistetusta V60:stä täyssähköversio vai onko Polestar se ainoa täyssähköinen?


Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #763 : 22.02.2018, 10:26:25 »
Ei voi väittää, etteikö olisi vastinetta todellisuudessa, tosin en usko, että dieselit kuolee kokonaan pois, sitä syntyy liikaa nykyyisessä jalostusprosessissa. Onko 1000km toimintasäde yhdellä latauksella tarpeellinen kuin hyvin pienelle ryhmälle = tekeminen on imagotemppu, ei markkinoiden todellinen tilaus.

Taitaa ainakin nykyakkujen osalta turhaa massaa kuljetettavaksi jos toimintasäteen pitää olla 1000km. Ylimääräinen paino kuitenkin laskee sitä toimintasädettä.
Koskahan sitä on edes ajanut viimeksi semmosen tonnin siivun yhdellä istumalta? Tai edes 500km? ???
Tosin autopilotit ja muut avustavat järjestelmät omalta osaltaa vähentää tarvetta tauoille. Tosin jaksaako istua samalla pallilla pitkään ilman että pidettävä jaloittelutaukoja? Tosin onko se enää autolla ajamista vai matkustamista kuljettajan paikalla istuen? ???
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #764 : 22.02.2018, 10:35:39 »
Taitaa ainakin nykyakkujen osalta turhaa massaa kuljetettavaksi jos toimintasäteen pitää olla 1000km. Ylimääräinen paino kuitenkin laskee sitä toimintasädettä.
Koskahan sitä on edes ajanut viimeksi semmosen tonnin siivun yhdellä istumalta? Tai edes 500km? ???
Tosin autopilotit ja muut avustavat järjestelmät omalta osaltaa vähentää tarvetta tauoille. Tosin jaksaako istua samalla pallilla pitkään ilman että pidettävä jaloittelutaukoja? Tosin onko se enää autolla ajamista vai matkustamista kuljettajan paikalla istuen? ???
Kompataan tätä 100% :)
Polttoainekäyttöisissä ovat alkaneet tankkien kokoakin pienentämään.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Futurez  Kulkukoira