Proturbo  Autodiagnoosi

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519890 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #855 : 17.03.2018, 14:57:39 »
Lexuksen tulo premiumimarkkinoille Amerikassa sai syyn vanhoille valmistajille parantaa laatua ja kestävyyttä. Jos pätäkkää olisi niin ajelisin Lexus LS400, tuppaa vaan premiumi V8 olemaan janoisempi kun tuo volvo.

Ainoa valinta noista premiumeista on kyllä Lexus. Volvonkin hybridit on vähän kyseenalaisia (irrota vieläkin akun kenkää välillä 100k autosta), ja niissä ei ole mitään akkutakuita (kuten foorumilta voi bongata).

Kaverilla LS430, aika liki 50/50 taajama/kaupunkia niin aika liki pyörinyt 12.5l satkulle. Ei huonosti... Eikä mitään vikaa ole esiintynyt, vaikuttaisi erittäin hyvin ja ajatuksella rakennetulta laitteelta.
Edellisessä LS400 tyhjäkäyntiventtiili jumitti välillä, kai sitä 300tkm saa jotain olla jo...

Mielenkiintoista miten sähköautoille käy, varsinkin Teslalle.

Eniten kuluttajana pelottaa sähkön hinnan nousu. Sähköverkon muutokset (Caruna rokottaa aivan varmasti kunnolla)... Ensin myydään halvalla sähköautoja kuluttajille ilman verotuksia. Sitten sähkönhinta ja super verotukset päälle jostain "extra sähköverkon kuormituksesta". Sen Suomi osaisi. Kuten Dieseleiden kanssa vähän kävikin.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #856 : 17.03.2018, 21:38:40 »
Sähkön hinnan nousu osuisi koko yhteiskuntaan, sähköauton kun pystyy lataamaan yön yli todella pienellä teholla. Verotus luonnollisesti aikanaan siirtyy EV puolelle kun polttomoottori kuolee.
Tesla S75D '17

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #857 : 17.03.2018, 23:44:11 »
Polttisautoilija maksaa nykyään kolminkertaiset verot verrattuna sähköautoon.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #858 : 18.03.2018, 02:28:42 »
Polttisautoilija maksaa nykyään kolminkertaiset verot verrattuna sähköautoon.

....ja oliko niin että liikenteen verotus on about tuon kolme kertaa sen mitä tieverkkoon käytetään vai vielä enemmänkö se oli? Eli tieinfra voisi vallan mainiosti nykyisellään sähköautojen verotuksella.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #859 : 19.03.2018, 21:16:26 »
Kyllä kyllä, mutta tarkoitin jos jokainen polttis vaihtaa sähköön ei töpselistä tuleva sähkö voi mitenkään olla samanhintaista, kun sähköverkko ei kestä. Tai tuskin Caruna sitä verkkoa ilmaiseksi uudistaisi...  :-\
Varsinkaan kun vieläkin on olkiluoto hiljasella...  :D

Polttisautoilija maksaa nykyään kolminkertaiset verot verrattuna sähköautoon.

Tesla Model S n. 249€ vuosi
Nissan Leaf 215,715€ vuosi

Porsche Panamera Turbo S Hybrid (680hp) 186.88€ vuosi
Volvo 940 (2.3t) 310€ vuosi

Kolminkertaiset?  :D
« Viimeksi muokattu: 19.03.2018, 21:24:03 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #860 : 19.03.2018, 21:34:31 »
Tesla Model S n. 249€ vuosi
Nissan Leaf 215,715€ vuosi

Porsche Panamera Turbo S Hybrid (680hp) 186.88€ vuosi
Volvo 940 (2.3t) 310€ vuosi

Kolminkertaiset?  :D

Onneksi autoilija ei maksa muita veroja kuin käyttömaksun.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #861 : 19.03.2018, 21:43:28 »
Tesla Model S n. 249€ vuosi
Nissan Leaf 215,715€ vuosi

Porsche Panamera Turbo S Hybrid (680hp) 186.88€ vuosi
Volvo 940 (2.3t) 310€ vuosi

Kolminkertaiset?  :D
Ehkä TOK tarkoitti autoveroa eikä vuosimaksua.

Jos Volvoa käyttää esimerkkinä XC90 T6 veroa ilman lisävarusteita 23 717,20€. XC90 T8 samalla varustetasolla 6 109,92 euroa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #862 : 19.03.2018, 21:47:31 »
Kyllä kyllä, mutta tarkoitin jos jokainen polttis vaihtaa sähköön ei töpselistä tuleva sähkö voi mitenkään olla samanhintaista, kun sähköverkko ei kestä. Tai tuskin Caruna sitä verkkoa ilmaiseksi uudistaisi...  :-\
Varsinkaan kun vieläkin on olkiluoto hiljasella...  :D
Ja tuohon sähköverkkoon. Varmasti nykyinen verkko ei ihan semmoisenaan kestä että kaikki vaihtaisi sähköautoon jossa on pikalataus. Tulevaisuudessa tulee enemmän älyä. Silloin kun verkossa ylituotantoa, voisi ladata autoa / muuta akustoa varalle.

Nytkin jos haluat oikeasti sähköautoa ladata niin todennäköisesti joudut tehdä Carunan kanssa lisäliittymissopimuksella jolla nostetaan sulakekokoa. Tämä on jo monessa paikkaa ongelma kun laitettu esim. maalämpöä jossa kompura käynnistyessä ottaa sen verta enemmän virtaa että ylitetään liittymän maksimi koko.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #863 : 19.03.2018, 22:34:36 »
Ja tuohon sähköverkkoon. Varmasti nykyinen verkko ei ihan semmoisenaan kestä että kaikki vaihtaisi sähköautoon jossa on pikalataus. Tulevaisuudessa tulee enemmän älyä. Silloin kun verkossa ylituotantoa, voisi ladata autoa / muuta akustoa varalle.

Nytkin jos haluat oikeasti sähköautoa ladata niin todennäköisesti joudut tehdä Carunan kanssa lisäliittymissopimuksella jolla nostetaan sulakekokoa. Tämä on jo monessa paikkaa ongelma kun laitettu esim. maalämpöä jossa kompura käynnistyessä ottaa sen verta enemmän virtaa että ylitetään liittymän maksimi koko.

No ei se maalämpöpumpun kompura nyt niin mahdottoman paljoa ota edes käynnistyessään että jotakin ongelmmaa tulisi jos sähköautoa samaan aikaan ladataan, itsellä on perus talo missä on ihan normaali 3x25 pääsulakkeet ja sähköauton lataus ei varmasti ole mikään ongelma maalämpöpumpun kompurasta huolimatta, tallissani kun 8 voimavirta (16A) rasiaa ja siellä hitsataan porataan järeällä pylväsporalla hiotaan sorvataan ym. Eli virtapiikkejä pääsulakkeille tulee todella paljon klo.06-23 aikana.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #864 : 19.03.2018, 22:46:58 »
Kyllä kyllä, mutta tarkoitin jos jokainen polttis vaihtaa sähköön ei töpselistä tuleva sähkö voi mitenkään olla samanhintaista, kun sähköverkko ei kestä. Tai tuskin Caruna sitä verkkoa ilmaiseksi uudistaisi...  :-\
Varsinkaan kun vieläkin on olkiluoto hiljasella...  :D

Tesla Model S n. 249€ vuosi
Nissan Leaf 215,715€ vuosi

Porsche Panamera Turbo S Hybrid (680hp) 186.88€ vuosi
Volvo 940 (2.3t) 310€ vuosi

Kolminkertaiset?  :D

Spuge, pystyt parempaan !

Autovero ja polttoaineverot varsinkin muodostaa ison eron verokertymässä. Laskuesimerkissä käytetty Golfin eri malleja kun siitä on saatavilla lähes kaikki versiot.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #865 : 20.03.2018, 10:16:46 »
No ei se maalämpöpumpun kompura nyt niin mahdottoman paljoa ota edes käynnistyessään että jotakin ongelmmaa tulisi jos sähköautoa samaan aikaan ladataan, itsellä on perus talo missä on ihan normaali 3x25 pääsulakkeet ja sähköauton lataus ei varmasti ole mikään ongelma maalämpöpumpun kompurasta huolimatta, tallissani kun 8 voimavirta (16A) rasiaa ja siellä hitsataan porataan järeällä pylväsporalla hiotaan sorvataan ym. Eli virtapiikkejä pääsulakkeille tulee todella paljon klo.06-23 aikana.

Itseasiassa noi maalämpöpumput on osittautuneet ongelmaksi silloin kun jollain alueella on useampi perus on-off tyyppinen maalämpö ja tulee sähkökatko. Sähköjä ei saa takaisin päälle, kun kaikki lämpöpumput yrittävät lähteä yhtäaikaa käyntiin. Sinänsä tuohon riittäisi se että lämpöpumpun ohjaimessa olisi systeemi joka odottaisi satunnaisen ajan ennen kuin varsinainen pumppu käynnistyisi, tai käytettäisiin moderneja invertteripumppuja.

Sähkötyökaluilla on vaikea saada mitään merkittäviä virtapiikkejä aikaan. Tai ainakaan milään sellaisilla työkaluilla joihin kotitallissa kuvittelisi törmäävän.

Muutenkaan, miksi kotona pitäisi olla pikalatauspiste? Lähtökohtainen ideahan on että kotona sitä autoa olisi aikaa latailla yön yli. Tietysti jos pakkaset alkavat riehua pidempiä aikoja siellä ennätyslukemissa, niin silloin sähkölämmitteisissä taloissa ei kyllä hirveästi ole pääsulakkeissa varoja. Ja tuo koskee myös niitä maalämpöpumppuja, suurin osa maalämmöistä muuttuu viimeistään viikon pakkasten jälkeen sähkölämmitykseksi.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #866 : 20.03.2018, 11:35:25 »
Yön yli lataukseen riittää aika pienet virrat erityisesti jos auto osaa ladata kolmesta vaiheesta. Itse lataan 3x10A virralla Teslaa ajastettuna 00:00 alkaen, joka aamu 90% käytössä ja ajan normipäivänä 140-200km.
Tesla S75D '17

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #867 : 20.03.2018, 12:48:16 »
No ei se maalämpöpumpun kompura nyt niin mahdottoman paljoa ota edes käynnistyessään että jotakin ongelmmaa tulisi jos sähköautoa samaan aikaan ladataan, itsellä on perus talo missä on ihan normaali 3x25 pääsulakkeet ja sähköauton lataus ei varmasti ole mikään ongelma maalämpöpumpun kompurasta huolimatta, tallissani kun 8 voimavirta (16A) rasiaa ja siellä hitsataan porataan järeällä pylväsporalla hiotaan sorvataan ym. Eli virtapiikkejä pääsulakkeille tulee todella paljon klo.06-23 aikana.
Tuossa oli skannattuna tuo TM:n juttu noista. Sinulla on 25A pääsulake, mutta maalämpöpumppu voi hetkellisesti imaista 50A virtaa eikä hidas sulake vielä ehdi palaa.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,26337.msg342574.html?PHPSESSID=6i1dflmgnnjgqeuge1o5qj6kk2#msg342574

Ja referaatti TM:n sivuilla:
https://tekniikanmaailma.fi/tasta-ongelmasta-harvoin-puhutaan-maalampopumppu-voi-hairita-sahkoverkkoa-naapurienkin-valot-voivat-valahdella/
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #868 : 21.03.2018, 18:19:17 »
No ei se maalämpöpumpun kompura nyt niin mahdottoman paljoa ota edes käynnistyessään että jotakin ongelmmaa tulisi jos sähköautoa samaan aikaan ladataan, itsellä on perus talo missä on ihan normaali 3x25 pääsulakkeet ja sähköauton lataus ei varmasti ole mikään ongelma maalämpöpumpun kompurasta huolimatta, tallissani kun 8 voimavirta (16A) rasiaa ja siellä hitsataan porataan järeällä pylväsporalla hiotaan sorvataan ym. Eli virtapiikkejä pääsulakkeille tulee todella paljon klo.06-23 aikana.

Jos maalämpöpumpussa ei ole invertteriä tai muuta käynnistysvirtaa rajoittavia laitteita, niin kompuran moottori ottaa helposti kolminkertaisen virran käynnistyksessä normaaliin käyntivirtaansa nähden.

Jos sähköauto on vielä latausessa ja vie jokaiselta vaiheelta sen 10A jatkuvan virran, niin alkaa siinä hyvin nopeasti nallia wituttamaan kun vähänkään isompi suorakytketty sähkömoottori käynnistyy. Nimittäin 15A jäljelle jäävä virta ei riitä kovinkaan isolle sähkömoottorille, vaikka sulake olisi hidas tulppa-sulake.

Muutenkaan, miksi kotona pitäisi olla pikalatauspiste? Lähtökohtainen ideahan on että kotona sitä autoa olisi aikaa latailla yön yli. Tietysti jos pakkaset alkavat riehua pidempiä aikoja siellä ennätyslukemissa, niin silloin sähkölämmitteisissä taloissa ei kyllä hirveästi ole pääsulakkeissa varoja. Ja tuo koskee myös niitä maalämpöpumppuja, suurin osa maalämmöistä muuttuu viimeistään viikon pakkasten jälkeen sähkölämmitykseksi.

3*10A ei ole mikään pikalaturi, sillä eihän tuo riitä edes 100kWh akun lataamiseen tyhjästä täyteen yön aikana.

Sekoittanet nyt ilmalämpöpumpun ja maalämpöpumpun?  ???
Nimittäin maalämpöjärjestelmä on täysin wituilleen mitoitettu, jos siitä tulee viikossa suorasähkölämmitys!
Kyllä maalämmössä oikein tehty keruupiiri on sen verran iso, ettei se jäädy talven aikana.

https://www.mtv.fi/uutiset/talous/artikkeli/suomen-suurin-maalampovoimala-valmistui/2103638
Tuolla maalämpösysteemillä lämmitetään/jäähdytetään pohjapinta-alaltaan liki 14 hehtaarin hallia!  :o
Ja sieltä ei lämpö lopu kesken kovimpana talvenakaan.

Jos 100 000 sähköautoa olisi joka yö laturissa 7kW verran tehoa vieden, niin se olisi liki puolet OL3:n sähkön tuotannosta! (700MW)
Suomessa ei vaan sähkö riitä 100 000 patterin lataamiseen, ilman todella rankkaa jakelu-infran muokkausta! Tuotannon lisäämisestä puhumattakaan.

Jos rakennettaisiin pari OL3 kokoista laitosta lisää, niin tuo olisi mahdollista (100 000 patteri-biiliä) ja olisimme nipin napin omavaraisia sähkön tuottannon suhteen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #869 : 21.03.2018, 18:58:54 »
Maalämpö on siinä mielessä parempi kuin ilmalämpö että pakkaset ei siihen pahemmin vaikuta. Kuitenkin kaivot porataan sen verta syvälle.

Mutta joo ei kestä suomen sähköverkko sitä että kaikilla olisi sähköautot töpselissä öisin. Toisaalta ei tule ihan heti tuota tapahtumaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Autoracing  KL-varaosat