KL-varaosat  Race.fi

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 520286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2055 : 19.02.2021, 06:29:00 »
Joskus puhuttiin töissä että olikohan samanlaista ulinaa hevosmiehillä aikoinaan kun tuli ekat automobiilit mitä nyt on polttis vs. sähkö keskustelussa. "Milläs ajat kun bensa loppuu, heppa syö vähän heinää ojan penkalta ja jatkaa vetoja"  :2funny: :2funny:
Oli ja mm. briteissä oli oltava punaista lippua heiluttava mies automobiilin edessä varoittamassa muita joskus vuonna nakki & keppi.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2056 : 19.02.2021, 17:39:58 »
Sinänsä se polttoaineen saatavuus oli hieman erilainen ongelma aikanaan, polttoaine ostettiin apteekista silloin, ja apteekkiverkosto oli kuitenkin melko laajalle levinnyt, mutta joo, eihän sitä polttoainetta ojanpenkalla ollut. Toisaalta se heppa oli silloin paljon toimintavarmempi ja tehokkaampi, mutta auton suurin etu oli se että ne eivät pillastuneet. Pillastuneet hevoset tappoivat aikanaan eniten ihmisiä liikenteessä, hevoset on noin yleisesti melko hermoheikkoja otuksia.



Oli ja mm. briteissä oli oltava punaista lippua heiluttava mies automobiilin edessä varoittamassa muita joskus vuonna nakki & keppi.

Tuo taisi olla rautatieyhtiöiden aikaansaannoksia.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2057 : 19.02.2021, 19:34:21 »
Tuskin sähköautot itsessään on se syy valitukseen, vaan se että sitä muutosta ajetaan nyt väkisin hirveällä hinnalla ja loppujen lopuksi täysin raakileilla tuotteilla.

Sähköautohan on ideana aivan loistava. Nykytekniikka vaan on vielä niin alkeellista että tarvitaan se lähemmäs tonnin painoinen akku jotta toimintamatkaksi saadaan mitään lähellekään järkevää, ja tonnin metallimöykky autossa taas ei tee millekään muulle ominaisuudelle kuin paljon pahaa. No joo, on se vakaa. Ne joissa ei ole sitä tonnin akkua taas on niin säälittäviä virityksiä toimintasäteeltään että asiaa voisi yrittää simuloida modernissa polttomoottoriautossa 15 litran bensatankilla. Kukaan hullu ei ostaisi autoa jossa on 15 litran tankki koska sitä saisi olla tankkaamassa jatkuvasti mutta kun sama toimintasäde on sähköautossa niin asiassa ei olekaan enää ongelmaa.

Mistä päästään siihen ajattelumalliin koko homman taustalla, ja mikä varmasti on myös yksi syy vastustukseen. Tällä hetkellä suurin osa sähköauton omistajista on, ainakin paikallisella otannalla, itseään muita parempina ihmisinä pitäviä kokovartalomulkkuja joille sähköauto on erinomainen tapa näyttää rahvaalle että rahaa on. Ja parempi sitä on ollakin koska tämänhetkisestä mallitarjonnasta ei taida löytyä mitään aidosti kunnollista hintaan joka olisi alle tavisduunarin kahden vuoden bruttopalkan, ja kunnollinen hyödyntäminen vaatii lähes väistämättä omistusasunnon latauksen järkevää hoitumista varten. Ideologiaan kuuluu myös jatkuva sähköauton ylistäminen aina kun aihe sitä vähänkin sivuaa ja puutteiden kääntäminen merkityksettömiksi ellei peräti täydellinen mitätöiminen. "Ei se mitään haittaa että vähän kiihdyttelyllä range tippuu 500 kilometristä 300 kilometriin, tippuuhan se polttomoottorisellakin." Joo, niin tippuu, ja silti sitä jää vielä enemmän kuin sähköautossa oli alkujaankaan ja 1000 km lisää saa minuuteissa.

Halvemmat mallit taas on sellaisia että niitä nyt ei edes kannata ostaa koska ominaisuudet ei edes uutena pärjää kymppitonnin maksavalle käytetylle polttomoottoriautolle. Toki, niitäkin ihmiset ostaa kaupunkikäyttöön ja sitten on hienoa voida sanoa että on sähköauto. Olisi ostanut laadukkaan sähköpyörän ja säänpitävät vaatteet niin olisi saanut aika lailla yhtä hyvän lopputuloksen 30 tonnia halvemmalla. Säästetyillä rahoilla tekee aika monta taksimatkaa tarvittaessa.

Edelleen, sähköauto ajatuksena ei ole huono. Nykyisellään se vaan menee niin että Tesla tekee huonoja autoja hyvillä sähköillä, muutamat muut tekee hyviä autoja huonoilla sähköillä, ainoa molemmat onnistuneesti yhdistänyt taitaa olla Porsche (ja hinta sen mukainen) ja sitten valtavirta on täysin mitäänsanomatonta harmaata massaa järkyttävällä ylihinnalla huomioiden että sen tekeleen tarkoitus on kuljettaa ihmisiä ja tavaraa paikasta A paikkaan B. Heti kun joku tekee rakennelman joka kulkee vaikkapa 500 km yhdellä latauksella, latautuu täyteen enintään vartissa, maksaa uutena noin 30 tonnia, ja ehkä kaikkein tärkeimpänä on ihan normaali auto mutta sattuu nyt olemaan sähkökäyttöinen, niin se muutos alkaa kunnolla. Vielä tällä hetkellä aika vahvasti esillä olevasta HEI KATSOKAA KULJEN SÄHKÖLLÄ erikoisuuden tavoittelusta on päästävä eroon koska ei taviskuluttajaa kiinnosta julistaa asiaa kaikille. Tavallinen ihminen haluaa tavallisen auton.

Henkilökohtaisesti kyllä luulen että tuollaista kombinaatiota ei kukaan pysty tekemään, yllätyn iloisesti jos pystyy. Todennäköisemmin se onnistuu vasta kun täyssähköautojen välivaihe on ohi ja polttokennosta on tullut pääasiallinen energianlähde.

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2058 : 19.02.2021, 21:59:44 »
Greycapiltä oikein hyvä "kärjistys" nykytilanteesta, mutta suurin ongelma on minun mielestä se, että polttikset on mahdollistaneet tämän nykyisen liikennekulttuurin ja mallin.

koko hommahan meni reisille siinä vaiheessa kun keksittiin sähkön sijaan käyttää fossiilista, eikä alettu kehittämään niitä sähkäreitä autoilun alkuaikojen jälkeen. no siihenkin nyt syitä löytyy varmaan 120 osaisen tv-sarjan verran, mutta maailma olisi varmaan melko erilainen jos akkutekniikkaa olisi kehitetty samaan malliin kuin polttomoottoreita ja polttoaineita.

polttomoottorit on mahdollistaneet sen että tässäkin maassa ajellaan edestakaisin ristiin rastiin ympäri maita ja mantuja, toisilla jäähallit perässä tai arkkupakastimeen sullottu 16 hengen mökkikamat plus kajakit ja kompostori sekä agrekaatti. jotkut survoo menemään lappiin skimbaa joka viikonloppu yhellä kusitauolla, metukkaleipää voikkopaperissa ja kossupullossa maitoo niin ei tarvii edes aakkoskahvilan kohdalla himmata.

mulla pointtina on se, ollaanko me valmiita luopumaan jostain? onko aina niin kiire ettei ehdi sitä kokovartalomulkun jatketta ladata, tai pitääkö niitä harrastuksia tai muita elämän mukavuuksia haalita itselle tai perheelle niin paljon että autossa joutuu istumaan puolet vuodesta niiden mahdollistamiseksi.

yksi mikä on varma, niin henkilöautoilu dieselin ja bensan kanssa tulee loppumaan ja joku seuraava sukupolvi naureskelee niille samalla tavalla kuin nykynuoriso nyt lankapuhelimelle.
itsekin uskon että polttokennot tulevaisuuden visio, ja perus akkusähkärit syrjäytetään niinkuin nyt käy bensa ja disu vehkeille.

Greycapin kanssa tismalleen samaa mieltä myös siinä, että nyt väkisin yritetään saada muutos aikaiseksi vaikka teknologia ei sitä vielä kunnolla mahdollista. turhan kallista ja ympäristöä rasittavaa touhua nykyisten akkujen valmistaminen, eikä maailma pelastu jos jossain hyvinvointivaltiossa kokovartalomunat sähkäreillä pistelee menemään. tästä tulee pitkä projekti autoilun murroksessa, ja nähtäväksi jää omaltakin kohdalta ehtiikö tässä vielä vetyäkin lorottelemaan tai miten sitä nyt tankataankin.

pahoittelut jo etukäteen sanamuoto kokovartalomulkun käytöstä tässä yhteydessä, en millään tavalla halua loukata sähköautoilijoita ja koska meidänkin talouden seuraava nelipyöräinen kulkuväline tulee olemaan täyssähkö niin ilmeisesti jonkinsortin kikkeli meikäläisestäkin leivotaan. käytin ilmaisua ihan piruuttani koska greycap sen nyt tähän keskusteluun toi.








Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2059 : 20.02.2021, 00:04:47 »
Tuskin sähköautot itsessään on se syy valitukseen, vaan se että sitä muutosta ajetaan nyt väkisin hirveällä hinnalla ja loppujen lopuksi täysin raakileilla tuotteilla.

Sähköautohan on ideana aivan loistava. Nykytekniikka vaan on vielä niin alkeellista että tarvitaan se lähemmäs tonnin painoinen akku jotta toimintamatkaksi saadaan mitään lähellekään järkevää, ja tonnin metallimöykky autossa taas ei tee millekään muulle ominaisuudelle kuin paljon pahaa. No joo, on se vakaa. Ne joissa ei ole sitä tonnin akkua taas on niin säälittäviä virityksiä toimintasäteeltään että asiaa voisi yrittää simuloida modernissa polttomoottoriautossa 15 litran bensatankilla. Kukaan hullu ei ostaisi autoa jossa on 15 litran tankki koska sitä saisi olla tankkaamassa jatkuvasti mutta kun sama toimintasäde on sähköautossa niin asiassa ei olekaan enää ongelmaa.

Mistä päästään siihen ajattelumalliin koko homman taustalla, ja mikä varmasti on myös yksi syy vastustukseen. Tällä hetkellä suurin osa sähköauton omistajista on, ainakin paikallisella otannalla, itseään muita parempina ihmisinä pitäviä kokovartalomulkkuja joille sähköauto on erinomainen tapa näyttää rahvaalle että rahaa on. Ja parempi sitä on ollakin koska tämänhetkisestä mallitarjonnasta ei taida löytyä mitään aidosti kunnollista hintaan joka olisi alle tavisduunarin kahden vuoden bruttopalkan, ja kunnollinen hyödyntäminen vaatii lähes väistämättä omistusasunnon latauksen järkevää hoitumista varten. Ideologiaan kuuluu myös jatkuva sähköauton ylistäminen aina kun aihe sitä vähänkin sivuaa ja puutteiden kääntäminen merkityksettömiksi ellei peräti täydellinen mitätöiminen. "Ei se mitään haittaa että vähän kiihdyttelyllä range tippuu 500 kilometristä 300 kilometriin, tippuuhan se polttomoottorisellakin." Joo, niin tippuu, ja silti sitä jää vielä enemmän kuin sähköautossa oli alkujaankaan ja 1000 km lisää saa minuuteissa.

Halvemmat mallit taas on sellaisia että niitä nyt ei edes kannata ostaa koska ominaisuudet ei edes uutena pärjää kymppitonnin maksavalle käytetylle polttomoottoriautolle. Toki, niitäkin ihmiset ostaa kaupunkikäyttöön ja sitten on hienoa voida sanoa että on sähköauto. Olisi ostanut laadukkaan sähköpyörän ja säänpitävät vaatteet niin olisi saanut aika lailla yhtä hyvän lopputuloksen 30 tonnia halvemmalla. Säästetyillä rahoilla tekee aika monta taksimatkaa tarvittaessa.

Edelleen, sähköauto ajatuksena ei ole huono. Nykyisellään se vaan menee niin että Tesla tekee huonoja autoja hyvillä sähköillä, muutamat muut tekee hyviä autoja huonoilla sähköillä, ainoa molemmat onnistuneesti yhdistänyt taitaa olla Porsche (ja hinta sen mukainen) ja sitten valtavirta on täysin mitäänsanomatonta harmaata massaa järkyttävällä ylihinnalla huomioiden että sen tekeleen tarkoitus on kuljettaa ihmisiä ja tavaraa paikasta A paikkaan B. Heti kun joku tekee rakennelman joka kulkee vaikkapa 500 km yhdellä latauksella, latautuu täyteen enintään vartissa, maksaa uutena noin 30 tonnia, ja ehkä kaikkein tärkeimpänä on ihan normaali auto mutta sattuu nyt olemaan sähkökäyttöinen, niin se muutos alkaa kunnolla. Vielä tällä hetkellä aika vahvasti esillä olevasta HEI KATSOKAA KULJEN SÄHKÖLLÄ erikoisuuden tavoittelusta on päästävä eroon koska ei taviskuluttajaa kiinnosta julistaa asiaa kaikille. Tavallinen ihminen haluaa tavallisen auton.

Henkilökohtaisesti kyllä luulen että tuollaista kombinaatiota ei kukaan pysty tekemään, yllätyn iloisesti jos pystyy. Todennäköisemmin se onnistuu vasta kun täyssähköautojen välivaihe on ohi ja polttokennosta on tullut pääasiallinen energianlähde.
  Oletko katsonut Mika Anttosen ST1 hemmon mielipiteet sähkö ym autoista ja maailman energiasta ym? Jos et, lienee aika katsoa ja kuunnella rauhassa rennosti ja ajatella mitä hän sanoi. eli tässä se on. https://www.youtube.com/watch?v=-2b7cRaWaAI

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2060 : 20.02.2021, 06:46:19 »
Polttokenno ei tule ikinä olemaan energianlähde - vai saisiko sen jotenkin muutettua energiaksi.

Autojen muotoilu ja teknologiat on aina ollut puheenaihe ja uutta on vierastettu ja rakastettu.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2061 : 20.02.2021, 07:47:16 »
Yhdessä projektissa haaveiltiin polttokennon hankkimisesta. Ei ole ihan valmis teknologia se. Jääkaapin kokoinen, hintaa kymppitonneja, teho 10 kW.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2062 : 20.02.2021, 08:21:55 »
Ennustaminen on hankalaa, varsinkin tulevaisuuden. Kuka olisi uskonut 90-luvun laman aikaan, että 2000 -luvun taitteessa lähes jokaisella on kännykkä. Murros tapahtui parissa vuodessa ilman pakottavaa syytä.

Pakko on paras motivaattori. Kun autoteollisuuden t&k miljardit laitetaan akkukemian kehittämiseen, niin parissa vuodessa syntyy ihmeellisiä asioita. Vielä ei ole ollut pakko, koska polttomoottorien istuttaminen peltilaatikkoon on ollut tuottavin ratkaisu.

Tällainen iso muutos minun mielestä edellyttää bensan ja dieselin loppumista, tai käytön totaalikieltoa. Pelkkä verokikkailu tai hinnan nousu ei yksin riitä. Sen verran kallista akkujen valmistus vielä on.

Sähköautoihin siirtyminen ei kuitenkaan ratkaise ilmastonmuutosta, vaan sen suitsiminen edellyttää merkittävää ajosuoritteen vähenemistä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2063 : 20.02.2021, 10:03:43 »
ja ajosuoritteen vähentäminenkään ei ole kuin hyttysen kakka valtameressä..

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2064 : 20.02.2021, 10:31:33 »
Hinnat-alkaen- sähköautothan olisi alkaneet olla sopivia omaan 400-500km/viikko työmatkasuoritteeseen, mutta paljon fiksumpaa tämä on ilmaston kannalta ollut että olen ollut vuoden kohta etätöissä. Vapaa-ajan-matkailuun D5 yhä rulettaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2065 : 20.02.2021, 13:06:29 »
autoistumisen historia on suomessa kovin lyhyt, 1962 autojen maahantuonti vapautui säännöstelystä ja tässä n.60 vuoden aikana suomeen on tulleet ja melkein menneet työpaikat, laitettu pellot pakettiin sekä saatu kaikilta niskat jumiin mobiililaitteeseen tuijottelusta.

koko autoilun historia on kovin lyhyt aika maapallon tarinassa, mutta nykyinen sukupolvi itseni mukaan lukien, pitää näitä yksityisautoilun tuomia mahdollisuuksia niin kiveenhakattuina etuisuuksina että niistä ei edes pienemmässäkään määrin olla valmiita luopumaan tai joustamaan. no ei meidän sukupolven varmaan tarviikkaan mutta tänä vuonna syntyneillä se on edessä.

näistä sähköauto keskusteluista tulee aina jotenkin mieleen nasta/kitka vääntö, loputon suo jossa sitä omaa valintaa puolustetaan joskus niin järjettömiltä kuullostavilta argumenteillä kuten esim. pakko päästä mökille ilman välilatausta nastarenkailla syyskuussa jos vaikka sattuis se mökkitie olemaan vesijäässä ku tää ilmastonmuutos.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2066 : 20.02.2021, 13:43:22 »
ja ajosuoritteen vähentäminenkään ei ole kuin hyttysen kakka valtameressä..
No... jos lopetaan autoilu kokonaan, niin neljännes ongelmasta on ratkaistu.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2067 : 20.02.2021, 14:57:24 »
Ennustaminen on hankalaa, varsinkin tulevaisuuden. Kuka olisi uskonut 90-luvun laman aikaan, että 2000 -luvun taitteessa lähes jokaisella on kännykkä. Murros tapahtui parissa vuodessa ilman pakottavaa syytä.

Pakko on paras motivaattori. Kun autoteollisuuden t&k miljardit laitetaan akkukemian kehittämiseen, niin parissa vuodessa syntyy ihmeellisiä asioita. Vielä ei ole ollut pakko, koska polttomoottorien istuttaminen peltilaatikkoon on ollut tuottavin ratkaisu.

Tällainen iso muutos minun mielestä edellyttää bensan ja dieselin loppumista, tai käytön totaalikieltoa. Pelkkä verokikkailu tai hinnan nousu ei yksin riitä. Sen verran kallista akkujen valmistus vielä on.

Sähköautoihin siirtyminen ei kuitenkaan ratkaise ilmastonmuutosta, vaan sen suitsiminen edellyttää merkittävää ajosuoritteen vähenemistä.

"Tällainen iso muutos minun mielestä edellyttää bensan ja dieselin loppumista, tai käytön totaalikieltoa. Pelkkä verokikkailu tai hinnan nousu ei yksin riitä. Sen verran kallista akkujen valmistus vielä on."

Oletko/oletteko katsonut ja kuunnellut jo aiemmin linkittämäni Mika Anttosen ST1 "vaikuttajan"osuuden tästä videosta? FI
Mistä energiaa liikenteeseen? - Mika Anttonen (Autoliiton 100-vuotisseminaari) https://www.youtube.com/watch?v=-2b7cRaWaAI  Jos et /ette suosittelen ja nimenomaan ne jutut täälläkin välillä mainitut Bensan ja Dieselin mahdollisesta kiellosta. Mihin se "jäte" sitten laitetaan kun se kuitenkin tehdään myös tulevaisuudessa, haluamme tai emme sitä kannattaa jokaisen pohtia?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2068 : 20.02.2021, 18:06:23 »
No... jos lopetaan autoilu kokonaan, niin neljännes ongelmasta on ratkaistu.

Ei tuo kyllä kanna kovin pitkälle.

Jos liikenne tuottaa luokka 10-15% kaikista päästöistä, niin miten siitä murto-osaa poistaminen ratkaisisi ongelman.. Vai tarkoitatko nyt jotain aivan muuta ongelmaa.

Perimmäinen ongelmahan on ihmisten määrä. 500 vuotta sitten ihmisten liikkuminen tuotti yhtälailla päästöjä, mutta ihmisiä oli n. 7 miljardia vähemmän, eikä ihmisillä ollut ylipäätään edellytyksiä liikkua yhtä paljon.

Nykyiselläähän suurimmat määrät tulevat rakennus- ja terästeollisuudesta. Teräksestä tietysti merkittävä osa käytetään liikkumisvälineiden tekemiseen, mutta autot edustavat siinäkin vain murto-osaa.

Sinänsä suomen hirveä panostus autojen hiilidioksidipäästöjen vähintämiseen on outoa, koska alle 10% tuotetuista päästöistä tulee autoista. Vaikka maassa ei olisi ensimmäistäkään autoa, näitä spekuloituja päästötavoitteita ei saavutettaisi.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2069 : 20.02.2021, 19:02:02 »
Niin muistelin, että liikenne tuottaisi 25% päästöistä. Siitä leijonan osan tuottavat autot. Lentokoneilla on tuossa jokin rooli, muut kulkumuodot ovat marginaalia.

En tiedä liekö vain sattumaa, mutta nyt kun lentokoneet ovat olleet vuoden maassa, koko pohjoiselle pallonpuoliskolle tuli talvi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy