Tuskin sähköautot itsessään on se syy valitukseen, vaan se että sitä muutosta ajetaan nyt väkisin hirveällä hinnalla ja loppujen lopuksi täysin raakileilla tuotteilla.
Sähköautohan on ideana aivan loistava. Nykytekniikka vaan on vielä niin alkeellista että tarvitaan se lähemmäs tonnin painoinen akku jotta toimintamatkaksi saadaan mitään lähellekään järkevää, ja tonnin metallimöykky autossa taas ei tee millekään muulle ominaisuudelle kuin paljon pahaa. No joo, on se vakaa. Ne joissa ei ole sitä tonnin akkua taas on niin säälittäviä virityksiä toimintasäteeltään että asiaa voisi yrittää simuloida modernissa polttomoottoriautossa 15 litran bensatankilla. Kukaan hullu ei ostaisi autoa jossa on 15 litran tankki koska sitä saisi olla tankkaamassa jatkuvasti mutta kun sama toimintasäde on sähköautossa niin asiassa ei olekaan enää ongelmaa.
Mistä päästään siihen ajattelumalliin koko homman taustalla, ja mikä varmasti on myös yksi syy vastustukseen. Tällä hetkellä suurin osa sähköauton omistajista on, ainakin paikallisella otannalla, itseään muita parempina ihmisinä pitäviä kokovartalomulkkuja joille sähköauto on erinomainen tapa näyttää rahvaalle että rahaa on. Ja parempi sitä on ollakin koska tämänhetkisestä mallitarjonnasta ei taida löytyä mitään aidosti kunnollista hintaan joka olisi alle tavisduunarin kahden vuoden bruttopalkan, ja kunnollinen hyödyntäminen vaatii lähes väistämättä omistusasunnon latauksen järkevää hoitumista varten. Ideologiaan kuuluu myös jatkuva sähköauton ylistäminen aina kun aihe sitä vähänkin sivuaa ja puutteiden kääntäminen merkityksettömiksi ellei peräti täydellinen mitätöiminen. "Ei se mitään haittaa että vähän kiihdyttelyllä range tippuu 500 kilometristä 300 kilometriin, tippuuhan se polttomoottorisellakin." Joo, niin tippuu, ja silti sitä jää vielä enemmän kuin sähköautossa oli alkujaankaan ja 1000 km lisää saa minuuteissa.
Halvemmat mallit taas on sellaisia että niitä nyt ei edes kannata ostaa koska ominaisuudet ei edes uutena pärjää kymppitonnin maksavalle käytetylle polttomoottoriautolle. Toki, niitäkin ihmiset ostaa kaupunkikäyttöön ja sitten on hienoa voida sanoa että on sähköauto. Olisi ostanut laadukkaan sähköpyörän ja säänpitävät vaatteet niin olisi saanut aika lailla yhtä hyvän lopputuloksen 30 tonnia halvemmalla. Säästetyillä rahoilla tekee aika monta taksimatkaa tarvittaessa.
Edelleen, sähköauto ajatuksena ei ole huono. Nykyisellään se vaan menee niin että Tesla tekee huonoja autoja hyvillä sähköillä, muutamat muut tekee hyviä autoja huonoilla sähköillä, ainoa molemmat onnistuneesti yhdistänyt taitaa olla Porsche (ja hinta sen mukainen) ja sitten valtavirta on täysin mitäänsanomatonta harmaata massaa järkyttävällä ylihinnalla huomioiden että sen tekeleen tarkoitus on kuljettaa ihmisiä ja tavaraa paikasta A paikkaan B. Heti kun joku tekee rakennelman joka kulkee vaikkapa 500 km yhdellä latauksella, latautuu täyteen enintään vartissa, maksaa uutena noin 30 tonnia, ja ehkä kaikkein tärkeimpänä on ihan normaali auto mutta sattuu nyt olemaan sähkökäyttöinen, niin se muutos alkaa kunnolla. Vielä tällä hetkellä aika vahvasti esillä olevasta HEI KATSOKAA KULJEN SÄHKÖLLÄ erikoisuuden tavoittelusta on päästävä eroon koska ei taviskuluttajaa kiinnosta julistaa asiaa kaikille. Tavallinen ihminen haluaa tavallisen auton.
Henkilökohtaisesti kyllä luulen että tuollaista kombinaatiota ei kukaan pysty tekemään, yllätyn iloisesti jos pystyy. Todennäköisemmin se onnistuu vasta kun täyssähköautojen välivaihe on ohi ja polttokennosta on tullut pääasiallinen energianlähde.