KL-varaosat  Race.fi

240 SE -92 kartanovaunu

  • 76 Vastauksia
  • 31004 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Vs: Volvo 240SE Estate -91/92 Oem+
« Vastaus #30 : 26.12.2012, 02:33:17 »
Kyljen vauriot näyttäis kovasti kaiteeseen nojaamisen todisteilta, vertaappa korkeutta nuissa jäljissä?
Joo, kaidetta on kuulemma nuoltu.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Vs: Volvo 240SE Estate -91/92 Oem+
« Vastaus #31 : 27.12.2012, 00:16:24 »
Osia koitettu vaihdella ristiin. Ruiskuboksilla taisi olla joku kosketushäiriö, pienellä räpläyksellä alkoi saamaan vikakoodiaskista yhteyden boksiin. Käyntiin ei kuitenkaan ollut vaikutusta, ei myöskään boksin vaihdolla. IMM:n vaihdolla parani vähän ja sytkäosat kun kokeilin vaihtaa niin nyt auto käy jo aika hyvin.

Siirtopumppuhässäkän johdotukset tuli korjattua. Läpiviennin kohdalta oli kaikki johdot poikki, syy siihen miksi bensamittari ei toiminut. Ja luonnollisesti siirtopumppu oli pimeänä mikä tuskin ainakaan paransi bensan kulkua. Kokeiltava huomenna kun johtojen läpiviennin tiivistemassa on kuivunut, toivottavasti kaikki alkaa pelaamaan. Pumppu ainakin pyörii annettaessa virtasta johtoihin.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Vs: Volvo 240SE Estate -91/92 Oem+
« Vastaus #32 : 28.12.2012, 01:13:06 »
Ruiskuboksin "kosketushäiriö" olikin vaillinaisesti toimiva järjestelmärele, vai mikä sen valkoisen virallinen nimi nyt onkaan. Nyt vaikuttais siltä että käyntihäiriöt on selätetty. Siirtopumppu ja bensamittarikin alkoivat toimimaan.

Ratiokin tuli jossain välissä asennettua, varaosa-autosta JVC:n cd-soitin. Luonnollisesti iso-adapteria käyttäen, puuhaviritykset on saatanasta :juhau:
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Vs: Volvo 240SE Estate -91/92 Oem+
« Vastaus #33 : 30.12.2012, 00:13:58 »

Ratio. Äänentoisto pelaa muuten hyvin mutta yksi kaiutin on pashana, kuuluu vain pientä pihinää. Jos jollakulla on ylimääräisenä alkuperäisiä perus HT-173 kaiuttimia niin yksi sellainen kiitos. Lisäksi olis tarve kahdelle virheettömälle ritilälle, sellaisille joissa on ne metallirinkulat. Vaihtoehtoisesti voidaan ostaa pareittain ökympiä HT-168 kaiuttimia ritilöineen.

Sitten eilisen ja tämän päivän aikaansaannoksia.

Ruuvasin mittaria ;D Itse asiassa vaihdoin koko mittariston eli ruuvasin "uutta" mittaria. Tuollainen lukema sattui tulemaan, eiköhän tuo ole aika lähellä todellisia kilometrejä. Miksikö vaihdoin, no kävi ilmi että tuohon oli vaihdettu aiemmin alkuperäistä vanhempi mittaristo ja siinä mm. ei ollut ABS-valoa vaan sen paikalla oli ryypyn merkkivalo. Lisäksi nopeus- ja matkamittarit eivät toimineet. Varaosa-autosta sai oikean ikäisen mittariston. Aiemmin ihmettelin miksi tuo edellämainittu ryypyn valo syttyy kun autolla lähtee käynnistyksen jälkeen liikkeelle, se onkin nyt sitten ABS-valo. Syy palamiseen on varmastikin se että perältä ei tule nopeustietoa, sillä nopeusmittari ei toimi edelleenkään. Tiedossa siis kadonneen signaalin metsästys jossain vaiheessa...


Jakohihna vaihdettu. Volvon hihna ja joskus jostain Motonetin sarjasta ylijäänyt INA kiristinrulla. Ei ole hinnalla pilattu tuo sinisen hihna, 15 eurunkia...




Kirjaimellisesti siipeensä saanut flekti vaihtui ehjään. Sähköflekti laitettaneen joskus tulevaisuudessa.


Taas nipussa. Kiilahihnat vaihtuivat uusiin, samoin öljyt, suodatin ja jäähdytinnesteet.


Tällaista projektia aloiteltu. Eteen vaihtuu dieselin jouset jotka laikataan sopiviksi, niin että keula nousee inan verran nykyisestä. Nykyiset KAWin jouset ovat omaan käyttöön vähän turhan matalat ja lisäksi hölskyvät kupeissa. Myös jarrukilvet vaihtuvat uusiin, vanhoista ei ole jäljellä kuin vähän keskiosaa. ABS-mallin kilpiä ei löytynyt mistään joten laitetaan perusmallin kilvet, sen näkee huomenna purettaessa että millaista muokkausta joutuu tekemään. Vaihtolistalla myös tolppien ylälaakerit, ovat väljät ja pitävät kolinaa montuissa.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Vs: Volvo 240SE Estate -91/92 Oem+
« Vastaus #34 : 06.01.2013, 00:16:32 »
Etutolppia hierottu. Jarrukilpien ABS-modifikaatio oli helppo, ainoastaan kaksi reikää per kilpi piti tehdä. Noista pyörimisanturien rei'istä nyt tuli aika väljät, kulmamiesmäinen ratkaisu olisi ollut tehdä nafti reikä ja muotoilla pelti ympäriltä sopivaksi mutta a) en jaksanut ja b) sopivan kokoista rasiaporaa ei sattunut olemaan...





Ja toinen puoli ennen, välissä ja jälkeen. Navan pintamaali on mustaa vasaralakkaa, jonka todellinen sävy on tuollainen komia "gunmetal". Kilpien pintaan tuli kiveniskumassa.







Diisselin jousista tuli nyt sitten otettua 1,5 kierrosta pois, toivottavasti ei mee ainakaan liian matalaksi. Jos jää korkeaksi niin otetaan lisää. Vapaa pituushan noissa on selvästikin suurempi kuin KAWeissa, mutta ohuemman langan vuoksi kasaanpainuma on varmasti suurempi. Parin sentin maavaran nousu haussa.



Sitten yhtäkkiä...

mopo käsistä ;D Jarrulevyjen keskiöt maalattu samaisella vasaralakalla, samoin satulat, muut kuvan osat maalattu ja kiveniskumassattu. Tolppien ylälaakerit tuli kuten sanottua uudet. Vanhojen kolina johtuikin osittain löysällä olleista iskarinmuttereista mutta kyllä laakereissakin väljää oli.



Tallissa jemmassa olleet lähes ajamattomat nastarenkaat kävin siirrättämässä peltivanteilta Coronoille.

« Viimeksi muokattu: 06.01.2013, 00:36:33 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Vs: Volvo 240SE Estate -91/92 Oem+
« Vastaus #35 : 06.01.2013, 23:26:48 »
Etutolpat asentuneet paikoilleen. Mitähän tuosta vois sanoa... eipä tuossa ihmeempiä, pulttaa kiinni-hommaa. Koiranluut ja jarrupalat ovat uudet. Satuloiden kaikki männät liikkuvat hienosti, which was nice.





Ja korkeaksi jäi. Navan keskeltä kaareen on 38 cm, mikä on sentin vähemmän kuin vakioalustaisessa varaosa-autossa. Pari senttiä saisi laskea. Otetaan kuitenkin takapää käsittelyyn tässä välissä ja ajellaan autolla vähän ja katsotaan mihin keula lopullisesti asettuu. Tarvittaessa vielä puoli kierrosta pois, jolloin kokonaislyhennys olisi 2 kierrosta ja ylälautasetkin tulisivat alkuperäiseen asentoon mikä olisi hyvä.



Tyylikäs stuukki tässä vaiheessa ;D Coronat sopivat autoon hyvin. Niihin olisi jemmassa myös isommat keskikapselit, mutta niiden sovittamiseksi mutterit pitäisi vaihtaa lyhyempiin. Kesäksi alle tulee Virgot. Pieni mainos tähän väliin, nuo Dracot saa hakea korvausta vastaan pois. Päällä on nastarenkaat joista muistaakseni kaksi on loppu ja kaksi vähän siedettävämmässä kunnossa. 150 eurolla lähtee.



Mitähän vielä. Helmat on käytävä läpi jahka alusta tulee iskuun. Sitä silmälläpitäen tuli jo irroiteltua sisälokarit ja roiskeläpät. Kuskin puolella on helman pokkausta murjottu tunkilla, kuten kuvasta näkyy :|



Foorumilta ostetut tarrat löysivät paikkansa



Ja nyt kun varustelua on lähdetty parantamaan kohti riistäjäkapitalistitasoa niin hiukan ajanmukaista rekvisiittaa asentui kojelautaan :D Sattui silmään hyllyssä ollut Ericsson Hotline NMT-puhelin, joka oli 90-luvulla isäukon 240:ssä. Luuri oli siinäkin asennettuna juuri tuohon kohtaan.

muok: Ai niin, ratin vaihdoin jossain välissä Turbo-malliseksi.

« Viimeksi muokattu: 07.01.2013, 00:11:54 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: Vs: Volvo 240SE Estate -91/92 Oem+
« Vastaus #36 : 06.01.2013, 23:53:53 »
Komea peli se on edelleen, mutta tuo NMT kruunaa kaiken!!  :D
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Vs: Volvo 240SE Estate -91/92 Oem+
« Vastaus #37 : 07.01.2013, 00:21:59 »
Komea peli se on edelleen, mutta tuo NMT kruunaa kaiken!!  :D
Heh :D

JuHaU hoi! Teetkö tälle topicille samanlaisen "säädön" kuin volveren/Kökön kökkömobiiliprojektiin, eli laitat meikäläisen viestin ensimmäiseksi? Saa sitten otsikkoa päivitellä mieleiseksi :juhau:
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Vs: Volvo 240SE Estate -91/92 Oem+
« Vastaus #38 : 07.01.2013, 00:40:23 »
Heh :D

JuHaU hoi! Teetkö tälle topicille samanlaisen "säädön" kuin volveren/Kökön kökkömobiiliprojektiin, eli laitat meikäläisen viestin ensimmäiseksi? Saa sitten otsikkoa päivitellä mieleiseksi :juhau:

Muutos on nyt tehty, eli topikin aloittajaksi on vaihdettu Kisko AtAi:n tilalle.

T:JuHaU

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2094
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Kiskon 2 satku
« Vastaus #39 : 07.01.2013, 00:49:57 »
Seuraavaan miittiin sitten näytille tämä  ;)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Kiskon 2 satku
« Vastaus #40 : 07.01.2013, 00:57:10 »
Seuraavaan miittiin sitten näytille tämä  ;)
Kehtaako tuota, kuitenkin on silloinkin vielä keskeneräinen :D Katsotaan, riippuu onko leimasetä suopealla päällä.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2094
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #41 : 07.01.2013, 01:46:46 »
Eihän sielä miitissä olis ketään takavetomiehiä jos ei keskeneräsellä autolla saisi tulla  :2funny:
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #42 : 07.01.2013, 22:34:42 »
Takapää nostettu ilmaan, pyörät poistettu ja pesty vähän kuraa pohjasta. Jouset nousivat kupeista vaatimattomat 10 senttiä, "hiukan" on lyhennetty niitä. Mitta navasta kaareen oli 29 cm. Pohjaanlyöntikumit puuttuvat kokonaan joten nekin on laitettava. Takaiskarit ovat aika rapean näköiset, katsotaan jos vaihtaisi uudet.

Toinen takapyörä oli käytännössä kolmella mutterilla kiinni: yksi puuttui kokonaan ja yksi oli löysällä. Kahdesta pultista oli päät pyöristetty rälläkällä ja väännetty väkisin vääränkierteiset mutterit, seurauksena kierteet sileänä sekä kyseisistä pulteista että muttereista. Kristus mitä touhua :facepalm:
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #43 : 07.01.2013, 23:31:10 »
Hienoa jälkea olet saanut aikaan  8) "Väliomistaja" on saanut kyllä ottaan työkseen tämän raiskaamisen. Myisitkö mulle sopuhintaan nuo KAWin etujouset, nii sais tuota oman Volvon keulimista vähemmälle?  ::)
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #44 : 07.01.2013, 23:43:24 »
Voehan helevata minkälaisella pidolla ollu.  :(
Täähän oli hienossa kunnossa AtAin omistuksessa ollessaan (ja nyt tulee varmasti olemaan sitä vielä uudestaan).

edit: noita Kaweja on taidettu jo lyhentää... pitäs olla mun käsityksen mukaan progressiiviset myös 200-sarjassa eli siitä jousesta on otettu se "pehmeä" osa pois (joka myös estää pyörimisen kupeissa).
« Viimeksi muokattu: 07.01.2013, 23:48:06 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

 

RallyBaron  Samppasport