Ateho  Elekma

-03 V70 lataus

  • 18 Vastauksia
  • 9557 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matti vaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
-03 V70 lataus
« : 01.02.2011, 14:53:25 »
Tervehdys

Osaako joku sanoa että paljonko pitäisi olla akulta mitattu voltti määrä auton käydessä?
Epäilen että laturi on tullut tiensä päähän kun tyhjäkäynnillä sisävalot vilkkuu sen mallisesti kuin ei virta meinaisi riittää.
Mittasin akulta laturin niin kaikki mahdolliset sähkölaitteet päällä tulos oli 13.6v onko tuo riittävä?
Auton takaa on kuultavissa myös pientä kierrosten heilahtelua tyhjäkäynnillä mutta viisari pysyy paikallaan ja kone käy tasaisen kuuloisesti.
Kierroksilla sisävalot palaa niinkuin kuuluukin ja tyhjäkäynti on mittarin mukaan 750
Lähiaikoina vaihdettu: ilmastoinnin kompura, akku, jakopää remontti tehty sisältäen vvt-pyörän.
Kyseessä 2.5T awd

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #1 : 01.02.2011, 15:41:54 »
Tervehdys

Osaako joku sanoa että paljonko pitäisi olla akulta mitattu voltti määrä auton käydessä?
Epäilen että laturi on tullut tiensä päähän kun tyhjäkäynnillä sisävalot vilkkuu sen mallisesti kuin ei virta meinaisi riittää.
Mittasin akulta laturin niin kaikki mahdolliset sähkölaitteet päällä tulos oli 13.6v onko tuo riittävä?
Auton takaa on kuultavissa myös pientä kierrosten heilahtelua tyhjäkäynnillä mutta viisari pysyy paikallaan ja kone käy tasaisen kuuloisesti.
Kierroksilla sisävalot palaa niinkuin kuuluukin ja tyhjäkäynti on mittarin mukaan 750
Lähiaikoina vaihdettu: ilmastoinnin kompura, akku, jakopää remontti tehty sisältäen vvt-pyörän.
Kyseessä 2.5T awd
Mulla lataa kaikki vermeet päällä ( pitkät valotkin ) konehuoneen plussasta mitattuna tyhjäkäynnillä välillä 13,9 - 14,2V
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa matti vaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #2 : 04.02.2011, 12:05:50 »
Työkaverin xc70 latasi akulta mitattuna 14.5v, niin eiköhän tämä ole selvä peli.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #3 : 05.02.2011, 08:19:49 »
Onko kaikki isojen johtojen liitokset varmasti puhtaat ja kunnolla kiinni.
Melko helposti saa johonkin liitokseen sellaisen vian, että siitä tulisi tuollainen voltin jännitehäviö.
Itse siis mittaisin jännitehäviön laturin ja akun välilt.

Poissa matti vaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #4 : 06.02.2011, 17:09:41 »
konehuoneen +pistokkeesta mitattuna lataa 14.5 ja kun putsasin sen liittimen niin nyt lataa sitten akulle asti kunnolla.
mutta nuo sisävalot vilkkuu vieläkin niin mikäköhän niitä vaivaa
« Viimeksi muokattu: 06.02.2011, 18:48:33 kirjoittanut matti vaan »

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #5 : 06.02.2011, 23:52:56 »
Jännitteentasaaja (siellä laturissa) voisi olla kokeilemisen arvoinen...

Poissa matti vaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #6 : 07.02.2011, 15:15:51 »
Kuinkas tuota jännitteentasaajaa voi tutkia, vissiin laturi pöydälle ja siitä sitten. Mitenkä laturi irtoaa kun näyttää aika ahtaalta paikalta

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #7 : 07.02.2011, 20:21:22 »
Joo ei sitä kyllä siellä paikallaan saa irti.

Kerran vaihdoin laturin edelliseen kulkineeseen joka oli T5 ja yläkautta se sieltä tulee pois. _Muistelisin_ että ylävesiletku ja ehkä ohjaustehostin piti irrottaa ja sitten se juuri ja juuri jossain tietyssä asennossa tuli siitä pois. Parilla pultilla se on sieltä alhaalla kiinni, yksi taisi olla vähän vmäinen irrottaa kun sinne ei oikein nähnyt. Ja kannattaa katsoa että miten se hihna siinä kiertää, meni vähän aikaa kun arvoin sitä paikoilleen. Joitain tunteja tuohon turaamiseen meni.

Tuota jännitteentasaajaa ei oikein kai voi testaa, mutta ei se kalliskaan ole joten kannattaa kyllä ihan vaihtaa ja kokeilla. Siinähän on samassa hiilet ja se tasuri. Luulen kyllä että se vika ois tuossa.

Poissa matti vaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #8 : 07.02.2011, 22:18:18 »
Joo ei sitä kyllä siellä paikallaan saa irti.

Kerran vaihdoin laturin edelliseen kulkineeseen joka oli T5 ja yläkautta se sieltä tulee pois. _Muistelisin_ että ylävesiletku ja ehkä ohjaustehostin piti irrottaa ja sitten se juuri ja juuri jossain tietyssä asennossa tuli siitä pois. Parilla pultilla se on sieltä alhaalla kiinni, yksi taisi olla vähän vmäinen irrottaa kun sinne ei oikein nähnyt. Ja kannattaa katsoa että miten se hihna siinä kiertää, meni vähän aikaa kun arvoin sitä paikoilleen. Joitain tunteja tuohon turaamiseen meni.

Tuota jännitteentasaajaa ei oikein kai voi testaa, mutta ei se kalliskaan ole joten kannattaa kyllä ihan vaihtaa ja kokeilla. Siinähän on samassa hiilet ja se tasuri. Luulen kyllä että se vika ois tuossa.
157 euroa maksaa se jännitteentasaaja ja lähin on ruotsissa.
Tutkitaan sanoi tohtori ja tälläisen ohjeen löysin tosin pari vuotta vanhempaan mutta kuitenkin.
- irroita akkukaapeli
- irroita ohjausyksikön kotelon ilmaputki
- irroita apulaitehihna
- irroita ohjaustehostimen pumppu

- irroita laturin yläpultti
- irroita alemmat pultit (yhteiset ilmastoinnin kompressorin kanssa)
- löysää hieman kompressorin alapultteja
- irroita merkkivalon johto ja liitin laturista
- poista laturi vetämällä ylös/poispäin
« Viimeksi muokattu: 09.02.2011, 10:20:21 kirjoittanut matti vaan »

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #9 : 07.02.2011, 23:56:44 »
Joo se onkin välijäähyn letku mikä piti irrottaa, ei vesiletku. Ahdas se on mutta kyllä se sieltä tulee.

Poissa matti vaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #10 : 08.02.2011, 14:19:00 »
Kävin tänään muilla asiolla sinisellä niin samalla kysyin heidän mielipidettä. Heidän mielestä vika on ennemmin maadotus puolella kuin jännitteentasaajassa. Perustelivat sillä kun lataa tasasesti koko ajan

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #11 : 08.02.2011, 20:01:35 »
Kävin tänään muilla asiolla sinisellä niin samalla kysyin heidän mielipidettä. Heidän mielestä vika on ennemmin maadotus puolella kuin jännitteentasaajassa. Perustelivat sillä kun lataa tasasesti koko ajan

Kävitkö sä ne kaikki +  ja  -  johtojen liitokset läpi laturilta akkuun saakka?
Moottoriin maajohto kiinnittyy etupuolelle lohkoon ihan vaihteiston "sauman" viereen, melko alas.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #12 : 08.02.2011, 23:19:07 »
Oli joskus aikoinaan primerassa tollanen vika. Valot alko vilkkuun tyhjäkäynnillä, muuten pelas ihan hyvin ja latas ok. Rupes vaan se välkkyminen ärsyttämään ku se vielä paheni ni vaihdoin sillo koko laturin ku halvalla sai. Pelas hyvin sen jälkeen. Mutta toki noi maatot kannattaa kattoo.

Poissa matti vaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #13 : 09.02.2011, 10:22:29 »
Kävitkö sä ne kaikki +  ja  -  johtojen liitokset läpi laturilta akkuun saakka?
Moottoriin maajohto kiinnittyy etupuolelle lohkoon ihan vaihteiston "sauman" viereen, melko alas.
Lakkasin niitä tutkimasta kun rupesi lataamaan akulle asti kunnolla pelkästään sen lisävirrananto liitoksen puhdiksella mutta täytyy ne käydä tarkemmin kaikki läpi lauantaina kun  saa auton montulle lämpöseen halliin

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: -03 V70 lataus
« Vastaus #14 : 10.02.2011, 22:11:35 »
Lienee tyyppivika (vai ominaisuus?) tuo vilkunta...

Samaa oiretta meinaan tuossa -99 S80:ssä, valot vilajaa (parhaiten huomaa sisävaloista, mutta ajovalotkin aivan hivenen vilkkuu) ja latausjännite auton käydessä (oli kuormaa tai ei) heittelee noin 0,5 - 1V (tämä siis mitattuna niin laturista, kuin akultakin), ja välillä jännite notkahtaa hetkeksi - ja taas nousee ylös.

Käytin laturia autosähköpajalla (vaihtoivat säätimen): ei muutosta. Vaihdettiin toinen laturi kokonaan: Ei muutosta. Kontaktit on putsattu konehuoneesta (meni muuten starttikin samalla erää vaihtoon, räpsähti se solenoidissa oleva päävirtakaapelin pultti irti): ei muutosta.

Penkissä laturi lataa ihan tasaisesti, ja kuormaa saa laittaa autossakin sen mitä saa ja keksii - ei notkahtele. Mutta tuo jännite se vain ailahtelee. Olen päätellyt, jotta jokin härveli autossa ottaa joskus reippaammin virtaa, jännitteensäätäjä ei ehdi mukaan... Tuli mieleeni kaasuläppäyksikkö (valot nimittäin käyvät himmeämmällä kun hieman näpäyttää kaasupolkimella kierroksia), mutta katsellaan nyt jotta paheneeko oireet, 250€ ja kaksi päivää tähän saakka kulutettu tuohon ongelmaan. ???
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

 

Autoracing  KL-varaosat