Proturbo  Autodiagnoosi

240 käsijarru

  • 12 Vastauksia
  • 8032 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
240 käsijarru
« : 04.11.2011, 18:51:00 »
Ei, nyt ei ole taas yksi topic 240:n käsijarrun tehottomuudesta. Tehoa on 2kN/puoli eli hieman enemmän kuin etukäyttöjarrussa :P.
Mutta väljyyttä on häiritsevän paljon. Auto liikkuu täysin vapaasti vajaan puolimetriä eteen/taaksepäin käsijarru vedettynä päälle. Liikevaran päissä pysähtyy terävästi. Olen kuullut että tämä johtuu käsijarrun jostain rakenteesta eli ominaisuus. Mutta onko kukaan kehittänyt mitään patenttia jolla tuon väljän saisi pois sieltä? Ja tarkennusta kaipailisin että mistä tuo ominaisuus johtuu? ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarru
« Vastaus #1 : 05.11.2011, 00:50:06 »
Olikos tuo puolimetriä nyt liioittelua? Ite just remppasin käppärin. Vaihdoin levyt, palat, kengät ja rensselit. Kun kahvasta vetää, niin siinä se on. Ei rakenteena mitenkään ihmeellinen. Tietty auto hieman liikkuu eteen/taakse, kun perän ripustuksissa (puslat) on niin paljon väljää, että kiertokeikahtaa perälimpun väljyydet pois, ni tuntuu ku auto liikkuis viel 10cm etee/taaksenpäin käppärivedon jälkeen ku jalkajarrun vapauttaa.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarru
« Vastaus #2 : 05.11.2011, 00:55:48 »
Vajaa puolimetriä. 30cm vois olla aika lähellä totuutta. Osan laitan lopussa olevien takapuslien mutta tuo ominaisuus kuitenkin on olemassa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 240 käsijarru
« Vastaus #3 : 06.11.2011, 00:38:42 »
Omassa on varmaan joku vika sitten, kun siinä ei moista välystä oo. Se kyllä nappaa kiinni heti, laitoin ne säätölinkut sinne taannoin. Liekö sit vaikuttanu asiaan?

850 ja 2kpl V70:ssä sen sijaan on tuo ominaisuus ollu... en ymmärrä miten se löystyy näis etuvetosissa aina. Säädin sen just oikein katsastukseen alkukesästä ja nyt ei taas meinaa pitää enää. Käsijarrua käytetään säännöllisesti ja sillä ei todellakaan tehä mitään käppäreitä.  :D Ei luulis vaijereitten venyvän tai kenkien kuluvan tuohon tahtiin.  :o
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarru
« Vastaus #4 : 06.11.2011, 12:18:55 »
Tuota muuten pähkäilin että auttaisiko ne vastapuolen säätöpalikat. jolla sais välyksen pienemmäksi myös vastapuolelta ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarru
« Vastaus #5 : 06.11.2011, 14:38:21 »
Onko nää "säätöpalikat" siis ne säätöruuvit, joita on joissain malleissa, joka laitetaan kenkien väliin. Voisiko ne jotenkin liittyä asiaan? Itelläni niitä ei ollut. Toimintatapa huomioon ottaen on kyllä uskomatonta, jos tuollaista liikettä pääsee tapahtumaan.

Omaani siis uusin noi jarrupuolen vermeet. Motonetin jarrukengät oli väärän kokoiset (tai uuden levyrummun sisähalkaisija liian pieni). Joutu smirgelillä ottamaan muutaman milloin pois molempien kenkien molemmista päistä, että sai kasattua. Ja käppäri ottaa kiinni välittömästi (puslat sitten vielä elää).
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarru
« Vastaus #6 : 06.11.2011, 14:47:54 »
Jep, juuri ne palikat. Minulla on vain kiinteät lattaraudan palat siellä.
Ajossakin jos vedän käsijarrua päälle kevyesti ensimmäisen kerran, kuuluu ensin vasemmalta KLONK ja naksaus lisää niin oikealta KLONK. Eli käsijarruvermeet liikahtaa tässä vaiheessa toiseen laitaan. Sitten toisen kerran vetäessä, ei kolahduksia kuulu vaan jarruttaa heti ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarru
« Vastaus #7 : 06.11.2011, 14:51:35 »
Palataanpa muuten ajassa taaksepäin. Vaihdoin vuosi sitten käsijarrukengät koska ei ollut mitään pitoa vaikka kuinka kiristin vaijeria. Tämän jälkeen käsijarru piti todella hyvin. Olenko voinut kasata jotain jotenkin väärin tuossa vaiheessa? ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarru
« Vastaus #8 : 06.11.2011, 16:40:51 »
Itellä siis myös ne lattaraudat. Eipä siinä oikein mitään väärin voi laittaa. Ite taisin toisen jousen vahingossa johonkin väärään koloon laittaa, mutta sen kyllä huomasi heti itsekin.

Onko levyrummut vanhat? Josko ovat jo liian kuluneet? Sisähalkaisia oli muistaakseni uudessa motonetin levyssä 16,1 cm. (ei sitten ole niin varma muistikuva, että kannattaa sen takia erikseen levyjä irrottaa ja mitata).
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarru
« Vastaus #9 : 06.11.2011, 16:59:22 »
On vanhat mutta niin hiton hyvä pito että ei huvita vaihdella. Mutta pääsemme siihen johtopäätökseen että se vastapuolen säätöruuvi voisi auttaa :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 240 käsijarru
« Vastaus #10 : 08.11.2011, 14:53:02 »
Hommatkaa ehottomasti ne säätömekanismit, parantaa tuota jarrun pitoa ja ennenkaikkea helpottaa säätämistä ihan tolkuttomasti.  :)

Itellä oli -90 vuotisessa GL:ssä kans ne latat alunperin...hullua ku tos vanhemmas -84 mallises on ne säätölinkut, miks on valmistaja ottanu takapakkia.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 240 käsijarru
« Vastaus #11 : 08.11.2011, 17:07:03 »
Niitä säätöpaloja saa motonetistä, liekö niitä alkuperäisenä ollutkaan missään?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 240 käsijarru
« Vastaus #12 : 08.11.2011, 19:28:34 »
Niitä säätöpaloja saa motonetistä, liekö niitä alkuperäisenä ollutkaan missään?
Tuossa vadiksen kuva, malli 242 -84 b19k m47.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

 

RallyBaron  Samppasport