RallyBaron  Samppasport

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604464 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1605 : 01.07.2015, 20:36:56 »
Tuo edellisen viestin syttykartta on versio numero 402 ja tässä on se, mistä lähdettiin on tässä alla (vakiokartta).



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1606 : 02.07.2015, 14:08:35 »
Eilen tuli tasan 6-vuotta yhteistä taivalta nykyisen volvoni kanssa!  S*

Maileja on mittariin kertynyt liki 200 000 kilometriä tuossa ajassa.  :sundaydriver:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1607 : 02.07.2015, 19:39:44 »
totta nä kakun leivoit volvo vanhukselle :)
LH&ostrich

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1608 : 07.07.2015, 04:27:05 »
totta nä kakun leivoit volvo vanhukselle :)

No, tein itselleni&emännälle täytettyjä lettuja ja naudan entercote pihvejä, Volvolle tarjosin täyden tankin Wiinaa!

Mikä onkin asiallista noin alkoholisoituneelle!  :2funny:




Olen tuijotellut karttoja tässä "hitusen" tänään.....  Tehdäkseni niistä parempia!  :-\


Tänään tuli sitten säädettyä bensalla käyvää volvoa.  :o  :P :3/4 jättää sen:

Kaikki muuten heti kunnossa, mutta meinaa vetää paksulle (10:1) +4trpm kohdan jälkeen. Ei sentään käyty 17:1 kohdilla  kiidytystä missään vaiheessa, kuten "mr lastun" kartoilla.  :-[
Siltikään pakoputken pää ei nokeentunut samalla tavalla kuin "lastuilla", vaikka avosandaaliatm annettiin ajoittain ja asteittain ja paksulle vetää vedoissa!

Muutoin kartat kohdillaan mutta korkeiden kierrosten/kuormien kohdalla on hieromista vielä. Ajettavat kartat sain aikaan alle 30 minuutissa, mutta sehän on vasta säätämisen alku!  ;) :pomo: :buck2: :idiot2:

Meikäläisen perse on ilmeisesti liian tottunut +200hv härveleihin, kun säätö 940-sedan tuntui hitusen ripeämmälle kuin oma merikonttini, vaikka sedanissa oli kuormana ~800*800*25mm teräslevyjä kaiken muun lisäksi, mitä takakonttiin mahtui. Eli yli sallittujen kuormien massalla ajettiin ja säädettiin.  ::)
Massa helpottaa säätämistä kuivalla kelillä pirusti!  :pomo:
Mutta kun sytty-karttaa piti saada naku-varmaksi, ettei sitä pidä hieroa liian kauan. Ahtojakaan ei ollut kuin 1,5 baaria maksimissaan.  :pomo:

Säädössä käytettiin omia purkkejani, joten menetin kaikki sopeutumani kotimatkaa ajatellen, josta löysin muutaman säädettävän solun, joita olen tässä "pikkuhiljaa" metsästänyt.  :idiot2:

Hyvin tässä huomaa, että bulkki-lastut toimivat vakio setissä siihen -200hv settiin asti ja sitten alkavat kaikki muut seikat vaikuttamaan, sillä näillä "muutaman" LH/EZK:n säätö-kokemuksen perusteella oikea sopitus/sytty ei meinaa pysyä +/-10% rajoissa per setti.

Tästä syystä en tarjoa "bulkki-lastua" viri-koneisiin, koska en voi/pysty/kykene/osaa olo-huoneen sohvalta....  :facepalm:

Viimeksi jäin maksimista (5h säätämistä penkissä) perkelleelliset 7% verran, mikä on minusta hävettävän paljon!  :'(

No, voin puolustautua häpeältä sen verran, että olen amatööri!  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 7kanelkeet

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1609 : 07.07.2015, 07:44:55 »
Kotosoffalta hienosti lähti 373hv viimeksi että eipäs olla liian ankaria itselle.  8)

Tnä sovitellaan AP Racingin jarrupääsylinteriä että saadaan kytkimeen liikerataa. Kohta päästään säätämään lisää niin että ei vedosta kytkin luista 8)
Jos pää ei tiedä mitä perse tekee, silloin on pyykkiä
Volvo 940 Turbo
Volvo 765 Turbo *USA*
Dodge Ram 2500 5.9 Cummins 4x4

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1610 : 07.07.2015, 09:28:11 »
Kotosoffalta hienosti lähti 373hv viimeksi että eipäs olla liian ankaria itselle.  8)

Tnä sovitellaan AP Racingin jarrupääsylinteriä että saadaan kytkimeen liikerataa. Kohta päästään säätämään lisää niin että ei vedosta kytkin luista 8)
Korjataan 365hv  :)
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa 7kanelkeet

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1611 : 07.07.2015, 20:47:00 »
Jos pää ei tiedä mitä perse tekee, silloin on pyykkiä
Volvo 940 Turbo
Volvo 765 Turbo *USA*
Dodge Ram 2500 5.9 Cummins 4x4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1612 : 08.07.2015, 03:44:26 »
Korjataan 365hv  :)

Ei meillä tarkkoja olla, mutta.....     , S*

H-nokka ja kansi olivat minulle arvoitus, joten mielummin ylhäällä liian rikkaalla kuin moottori-remontti laihalla.  Toki teho kasvaa ihan pers-dynolla havaittavasti kun sopitus on 12-13AFR lukemien välissä.







Tavallaan hauskaa palata säätämisen juurille uudessa setissä.
Joten tein tässä hitusen koti-läksyjä tämän päiväisen säätö-session jälkeen. Olen viitoittamallani tiellä myös tämän moottorin osalta.

Voisin väittää, että huomenissa kartta on liki pitäen "valmis", sillä jo tänään ilman lambda-säätöä kartalla pystyi ajamaan kaikki alle 0,5 baarin paine-alueet pelkällä kartalla, ilman lambdaa tai sopeutumia.

Yläpää on vielä paksulla, mutta huomenissa ohennan sen sinne 12,5 Bensan AFR-kohdille, kun kaikki muut kohdat on säädetty aikas nappiin.
Jos AFR arvot menevät pelkällä kartalla +/-0,2 AFR arvon sisällä tuonne 0,5 baarin ahtoihin asti, niin kaipa sitä on hierotu melkein riittävästi.

On tämä saatanallista säätämistätm, mutta minkäs mahdan luonteelleni ja kaverin moottoriahan ei räjäytetä.

Syttykartta bensalle lienen aikas tapissaan, kun sen sai tänään naksahtamaan muutamia kymminä kertoja kun ahtojen säätö-systeemi antaa ahtojen piikata 0,1 baaria. Yllätys, yllätys! Pikkaus tapahtuu siellä missä vääntö on saavuttanut suurimman arvonsa ja 19T ahdin on spoolannut hyvin (3750rpm).
Naksahdukset olivat kuitenkin yksittäisten sylinterien aiheuttamia, sillä nakurikastus meni päälle vain kerran, kun kikkailin EZK/LH vääntökäyrä asioiden kanssa.

Tässä kohden täytyy todeta, että aikoinaan itse valitsemani kaksois-nippainen hukkaportin kello on ylivoimaisesti tarkimmin ahdot säätävä ja pitävä ilman piikkauksia.

Parhaatkin bleedi/rajapaine-venttiili hässäkät häviävät käyttämälleni turbokineticsin kaksois-hukkikselle ja mekaaniselle paineen säätimelle.

Myös aidosta 012 IMMusta on sanottava, että se eroaa ihan hitusen tuosta minun ja useimpien käyttämästä "fefe" IMMusta, muttei niin paljoa, että hyvin tehty pääkorjauskartta ei sitä hanskaa. Sopitus voi mennä aidon ja "FEFE":n välillä jopa 0,5 AFR-yksikköä erilailla.

Mukavaa on myös se, että olen saanut omat säätöni viimeisteltyä kotimatkoillani, jossa LH:n kaikki sopeutumat ovat kadonneet ja käytännössä mennään pelkillä perussäädöillä, mutta kapeakaista lambda pysyy jopa stoikassa tai ainakin kapeakaistan näkemä alueella.

Yksi vartin veto tehtiin ja siinä huomasi hyvin 19T ja 13C heräämis eron, sillä minä kepitän 2000kg painoista 940:stä matkassa heti alusta, mutta sitten ero alkaa kutistumaan mutta pystyn pitämään sen 402m matkan verran yyber agressiivisilla wiina-säädöillä siten, että minulla on matka etu, mutta loppunopeudessa häviän 1700kg painolla 5km/h. Joten pilleri-mitsun nopea herääminen wiinalla tekee sen, että yllättävän paljon tehokkaammat bensa-autot jäävät käytännössä jälkeen (alussa). Wiina-vehkeiden kanssa en ala edes kisaamaan, sillä tunnustan tappion heti alkuun.

Kilsan vedossa otan pataan niin pahasti, etten kehtaa edes ajatella 19T vs. 13C tulosta.  :3/4 jättää sen:

Yli-painoa tuossa tämän kertaisessa säätöprojektissa on käytetty siksi, että sillä saadaan kiihtyvyyttä leikattua rajusti ja nakutus saadaan aikaiseksi sellaisessa tilanteessa, jossa normaalisti ei pystytä edes olemaan kuormien puolesta = moottorille turvallista.

Toki minulla on kevyehkö kokemus ja "hitusen" käytettyjä LH:n säätötyötunteja taustalla ja omat säätöni ovat käytännössä niin agressiiviset kuin itselleni uskallan tehdä.  ;)
Noista säädöistä on maksettu 1*AW71L + B230FT, joten ilmaiseksi tämä ei tule...   :-\

Aikaa tähän bensa-koneen säätämiseen on mennyt nyt 10h+kotiläksyt. Opiskeluun käytetystä ajasta en edes viitsi puhua tai edes laskea.

Joten saatanallinen säätäminentm tuottaa tulosta lopultakin! ;D  :juhau:

Tässä täytyy muistaa vielä se, että lahjattomat treenaa ja kun olen täysin lahjaton, treenaan pirusti!  ;)

Ps. Wiinan aiheuttama turbon nopea herääminen on siitä kivaa märällä kelillä, että perän saa irti heti liikkeelle lähdössä.  :sundaydriver:
Ja wiinalla saa saman tehon ~0,2 baaria pienemmillä ahdoilla.  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 7kanelkeet

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1613 : 08.07.2015, 09:51:02 »
Millainen oli kokoonpano tuolla bensavehkeellä?
Jos pää ei tiedä mitä perse tekee, silloin on pyykkiä
Volvo 940 Turbo
Volvo 765 Turbo *USA*
Dodge Ram 2500 5.9 Cummins 4x4

Poissa Rudi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kesällä 740 ja TT600R
    • www.theyoungers.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1614 : 08.07.2015, 11:48:32 »
Tässä kohden täytyy todeta, että aikoinaan itse valitsemani kaksois-nippainen hukkaportin kello on ylivoimaisesti tarkimmin ahdot säätävä ja pitävä ilman piikkauksia.

Parhaatkin bleedi/rajapaine-venttiili hässäkät häviävät käyttämälleni turbokineticsin kaksois-hukkikselle ja mekaaniselle paineen säätimelle.

Olisikos näistä himmeleistä jotain tarkempaa dataa?

"Ei taidolla vaan tuurilla..."

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1615 : 08.07.2015, 11:57:41 »
Miten voi herätä 19t noin myöhään kun holsetin 40kin herää aiemmin? Sit tuo varttimaili vähän ihmetyttää.. Mitsun tyypillinen portin toimimattomuushäiriö 19teessä?
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1616 : 08.07.2015, 12:27:36 »
Kyllä en minäkään tajua miten tommonen pilleri on vasta tuolla täydessä laukassa kun 40Super on jo 1,8baria ladannu tauluun tuossa kohdin!!
Ja tuosta ylivertaisesta hukkiksen säätö mokkulasta olis kiva saada kuvaa/speksejä et millanen se nyt oikeen on ja mistä niitä saa...toki en oo mikään rakettitieteilijä mutta sanoisin että joku sähköohjattu olis vielä tarkempi ja parempi tollein ihan maalaisjärellä ajateltuna!!
« Viimeksi muokattu: 08.07.2015, 12:29:08 kirjoittanut ImportTuning »
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1617 : 08.07.2015, 12:59:55 »
18t oli aikanaan ja se kyllä jyrkähköllä enemin nokalla latas 2800rpm kaikki mitä oli tulossa. Sit se portti jumi tyypillisesti raolleen, niin sitten pomppas heräävyys jonnekkin neljän tonnin huiskeille.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1618 : 08.07.2015, 13:03:30 »
Siinäpä nuo periaatteet, kohdassa control/pneumatic/dual https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wastegate

Omalle töötille voi hakea ebaysta sanoilla >tähän oma töötti Dual Port Wastegate Actuator<



« Viimeksi muokattu: 08.07.2015, 13:08:18 kirjoittanut Orlov »

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1619 : 08.07.2015, 15:29:57 »
Siinäpä nuo periaatteet, kohdassa control/pneumatic/dual https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wastegate

Omalle töötille voi hakea ebaysta sanoilla >tähän oma töötti Dual Port Wastegate Actuator<

Oletan että Rudia kiinnosti mikan:n portin säätö, eikä wikipedia analyysi kaksinippaisesta kellosta.
Eli millainen tuo turbokineticsin kello on ja miten sitä säädetään. Millainen mekaaninen säädin mikalla on käytössä. 
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo