Autodiagnoosi  Carcom Oy

Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 493 Vastauksia
  • 162355 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #240 : 05.01.2016, 10:25:44 »
Mikalle.

-21c näyttää auton mittari, -19c kämpän mittari (Helsingissä) ja 7 kerralla jäi käyntiin. Joka kerta hörähti. Tankissa siis pelkkää E85.

Pistin tolppaan lämmitykseen, mutta oli pakko koittaa lähteekö! :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #241 : 05.01.2016, 10:27:00 »
Samanmoisen Boschin akun tungin omaan ysiini vuosi takaperin. Saihan sitä jonkun verran vängätä ja taivutella paikoilleen, että sopi :D

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #242 : 05.01.2016, 11:38:13 »
Täällä tekee myöskin snajderi kuolemaa.... En vaan muista enää yhtään paljonko sillä on ikää  :2funny: takuu vaihto akku  :pomo: edellinen snaider kuoli kesken käynnistyksen, alkuu pyöritti ilosesti ja laakista vainaa :2funny: :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #243 : 05.01.2016, 13:34:35 »
Jos on tiedossa että akku joutuu kovaan rääkkiin, eli paljon kylmäkäynnistyksiä jotka voivat viinalla venähtää vähän pidemmiksikin, niin miksei vaan päivittäisi kerralla ihan kunnollista akkua? 55/75ah punainen tai keltainen optima niin alkaa muuten tapahtua. Itsellä 55ah keltainen, mutta punainen voisi olla starttiakkuna vielä parempi.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #244 : 05.01.2016, 13:52:25 »
Jos on tiedossa että akku joutuu kovaan rääkkiin, eli paljon kylmäkäynnistyksiä jotka voivat viinalla venähtää vähän pidemmiksikin, niin miksei vaan päivittäisi kerralla ihan kunnollista akkua? 55/75ah punainen tai keltainen optima niin alkaa muuten tapahtua. Itsellä 55ah keltainen, mutta punainen voisi olla starttiakkuna vielä parempi.

Varmaankin yksinkertaisimpana syynä on hinta.. Ei minua ainakaan kiinnosta autoon laittaa kolminumeroisen hinnan omaavaa akkua, jonka ensimmäinen numero alkaa 2:sella, vaikka olisikin hyvä  :-\

Mutta sitten taas jos/kun optima kestää ~14v (niinkuin meidän 6000 sarjan Valmetissa kesti) ja joku satasen halpisakku kestää max pari vuotta niin ei tarvi kovin hyvää matikkapäätä tajutakseen kumpi on "edullisempi"

Mites se meni? Köyhällä ei oo varaa ostaa .... ::)

Jos hankkii optiman niin on sitten vähän aikaa kauravellikuurilla :D

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #245 : 05.01.2016, 14:38:38 »
Jos on tiedossa että akku joutuu kovaan rääkkiin, eli paljon kylmäkäynnistyksiä jotka voivat viinalla venähtää vähän pidemmiksikin, niin miksei vaan päivittäisi kerralla ihan kunnollista akkua? 55/75ah punainen tai keltainen optima niin alkaa muuten tapahtua. Itsellä 55ah keltainen, mutta punainen voisi olla starttiakkuna vielä parempi.

Vähän OT, mutta punainen ei kestä syväpurkua ja ei se kestä keltainenkaan montaa kertaa, lisäks putoo jännite pitkässä kylmästartissa niin alas, että ainakin se X70:n kellon nollaa.
Keltainen kesti about 8 vuotta, joten vähän pettynyt olen, kun luvattiin 2-3 kertainen käyttöikä lyijyakkuun verrattuna.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #246 : 05.01.2016, 14:54:15 »
Itsekin ostin kesällä tuon boschin, 740:seen, melkonen voimistelu kiinnittää! Nyt tosin jo varalla tallissa.

960:ssa on trane merkkinen, hyvin tuntuu pelittävän pakkasella. Näkyy kyllä olevan puolet kalliimpi, kuin boschilainen, mutta mitat sopii paremmin.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #247 : 05.01.2016, 15:33:48 »
Vähän OT, mutta punainen ei kestä syväpurkua ja ei se kestä keltainenkaan montaa kertaa, lisäks putoo jännite pitkässä kylmästartissa niin alas, että ainakin se X70:n kellon nollaa.
Keltainen kesti about 8 vuotta, joten vähän pettynyt olen, kun luvattiin 2-3 kertainen käyttöikä lyijyakkuun verrattuna.

Joku väitti että optiman akkujen laatu laskenut. Esim. jos juuri kestänyt 14v traktorissa mutta autossa nykyään 8v niin onhan se laadun laskemista...

Itsellä 2v sitten saatu ilmaiseksi GM orkkis akku missä lukee -06 vuosileima. Kertaakaan ei ole päässyt tyhjäksi -06 jälkeen, hyvin tuntuu kestävän hyllyseisontaakin. Ja pitkiä startteja, viimeksi tänään!  :o
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #248 : 05.01.2016, 16:09:59 »
Onkos sulla startti minkälaisessa kunnossa?

Kulunut (mutta toimiva) starttihan suattaapi startatessa haukana niiin paljon virtaa ettei kylmä akku välttämättä jaksa riittävästi luovuttaa jolloin jännite romahtaa.

Startilla on kilometrejä takana nyt noin 75tkm verran. Vaihdoin startin orkkiksesta nykyiseen moottorin vaihdon yhteydessä (4/2015).
Startin alkuperä on rattijuopon katolleen ajamasta 244:sta vuodelta 1995, jossa oli kilsoja 62tkm purkamisen aikaan.  Joskus 1990-luvun lopussa purin startin ja puhdistin sen tarkastuksen yhteydessä, jonka jälkeen se on maannut hyllyssä huhtikuuhun asti. Tuolloin startti oli loistavassa kunnossa kaikkineen.

Nyt voin aika varmuudella sanoa, että vika on akussa, eikä startissa.
Nimittäin tunnin lataus akusta, joka ei jaksa pyörittää moottoria, höräyttää auton käyntiin -18C pakkasessa laakista ei onnistu tyhjältä akulta (4Ah latausta). Akku tyhjeni minuutin starttauksessa, joka ei ole ylivoimainen suoritus 80Ah akulle, joka on ehjä.

Toisekseen auto oli jäänyt seisomaan reilun tunnin ajosta, jossa se oli käytetty tyhjäkäynnillä paikallaan lämpimäksi, joten akkukin oli lämmennyt ottamaan vastaan laturin työntämää virtaa. Joten varmuudella akku oli ladattu 100% kapasiteettiin sunnuntaina, kun pöndeltä palasin sivistyksen pariin.

Nyt akun jännite romahti niin alas, että LH/EZK resetoituivat starttauksen aikana. Ehjä akku ei toimi noin, eikä tiputa napajännitettä noin alas normi-startissa.

Akkua on latailtu huoneen lämmössä nyt 12h (4*12=48Ah) ja sen napajännite on 10minuuttia laturin irroittamisen jälkeen 12,6V.

Tästä voin vetää ohuesta kokemuksestani asiassa sellaisen liittimen, että akussa on yksi kenno oikosulussa tms. tavalla viallinen. Myöskäään akussa oleva ominaispainomittari, pallo ikkunassa, näyttää mustaa (tyhjä) vaikka akkua on ladattu. Koskaan aikaisemmin em. ikkunasta ei ole ehjässä akussa mustaa näkynyt, vaan vihreä on loistanut iloisesti, vaikka napajännite olisi ollut vain 12,4V.

Koekuormittamalla tuota akkua sen napajännite romahtaa yhden H4 pitkän valon (60W) kuormalla välittömästi 12,39V lukemaan ja laskee koko ajan. 3 minuutin kuormitus laskee napajännitteen arvoon 12,32V.

Jos on tiedossa että akku joutuu kovaan rääkkiin, eli paljon kylmäkäynnistyksiä jotka voivat viinalla venähtää vähän pidemmiksikin, niin miksei vaan päivittäisi kerralla ihan kunnollista akkua? 55/75ah punainen tai keltainen optima niin alkaa muuten tapahtua. Itsellä 55ah keltainen, mutta punainen voisi olla starttiakkuna vielä parempi.

Noissa rullakennoissa on puutteena kapasiteetti (Ampeeritunnit, Ah), vaikka ne sen lyhyen hetken antavatkin virtaa niin maan pirusti.

Wiinamäenmiehenä olen varautunut akkuasiaan siten, että laitan niin isolla kapasiteetilla olevan akun, kuin akun paikalle sopii (80Ah vs. 60Ah vakio). Jos katiskani olisi sedan, olisin siirtänyt akun takaluukkuun jo aikapäiviä sitten ja tunkenut sinne jonkun +100Ah kapasiteetin omaavan.

Akussa työtä tehdään niiden sisältämällä energialla (Ah), eikä hetkellisellä virranantokyvyllä.
Standardin lupaamat 700A kylmäpurkuvirran pitäisi riittää vakio puristuksilla olevalle punakoneelle virranantokyvyn puolesta, mutta pitkissä starteissa ne Ampeeritunnit merkitsevät eniten.


Täällä tekee myöskin snajderi kuolemaa.... En vaan muista enää yhtään paljonko sillä on ikää  :2funny: takuu vaihto akku  :pomo: edellinen snaider kuoli kesken käynnistyksen, alkuu pyöritti ilosesti ja laakista vainaa :2funny: :2funny:

Hm....  Onkohan tässä jokin kaava?  :-\

Snajder ->takuuseen vaihdettu -> vinokone-> pakkanen -> Kuollut akku....   :idiot2: :buck2: :'(



Edit:

Lisätään tämä vielä.
Auto on seissyt joulukuun aikana pisimmillään 5 päivää paikallaan ulkolämpötilassa, eikä mitään heikkoa starttauksessa, jonka jälkeen autolla on ajettu 3h putkeen. Eli mikään itsepurkautumisilmiö ei ole kyseessä akun osalta, eikä autokaan liiemmin virtaa kuluta (max 10mA hälyttimestä johtuen).

Helmikuussa uudella akulla on kestotesti siinä mielessä, että auto makaa viikon ulkona vartioidussa parkissa, jonka jälkeen se pitäisi kammeta käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2016, 16:18:59 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #249 : 05.01.2016, 17:08:49 »
Akkua on latailtu huoneen lämmössä nyt 12h (4*12=48Ah) ja sen napajännite on 10minuuttia laturin irroittamisen jälkeen 12,6V.

Tästä voin vetää ohuesta kokemuksestani asiassa sellaisen liittimen, että akussa on yksi kenno oikosulussa tms. tavalla viallinen. Myöskäään akussa oleva ominaispainomittari, pallo ikkunassa, näyttää mustaa (tyhjä) vaikka akkua on ladattu. Koskaan aikaisemmin em. ikkunasta ei ole ehjässä akussa mustaa näkynyt, vaan vihreä on loistanut iloisesti, vaikka napajännite olisi ollut vain 12,4V.

Koekuormittamalla tuota akkua sen napajännite romahtaa yhden H4 pitkän valon (60W) kuormalla välittömästi 12,39V lukemaan ja laskee koko ajan. 3 minuutin kuormitus laskee napajännitteen arvoon 12,32V.


Mulla oli vaunussa ostaessani tommonen samanlainen hiton Sznajdertti. Musta pompula siinäkin möllötti ja sen väriä ei siitä mihinkään saanut millään laturilla vaihdettua-> kaatikselle.
Jännite nousi kyllä nopeasti yli 14 voltin, mutta ei sitä pystynyt kuormittamaan juuri yhtään.

Vähän samanmoinen kuin viimeaikoina käyttämättömänä ollut boschilainen sinikantinen, joka tykkää nostaa jännittet kanssa tappiin hetken latauksen jälkeen. Tosin tuo oli mulle tuleessaan jo syväpurettu 7V:iin. että ei ihmekään ole jos joku kenno on nyt oikosessa. Aluksi se kyllä tuntui elpyvän ihan normaaliksi, nyt pakkasella kun kokeilin ladata, niin taitaa olla ihan morjens sekin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #250 : 06.01.2016, 06:09:27 »
Tämmösiä ovat Wiinamäen miehen startit.

<iframe width="854" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/AuZZzJ7Z8Wc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

https://youtu.be/AuZZzJ7Z8Wc

Tämä vanhalla akulla -15C lämpötilassa.




Uudella akulla startti on tälläinen -22C lämpötilassa.... 

https://youtu.be/8kVXEzvWE6Q

Tässä tuben "parantama" video asiasta.
https://www.youtube.com/watch?v=-SpNXOCyknw

Ei sopeutumia tms. ,akun vaihdon jälkeen autolla on ajettu 30 minuuttia putkeen. Sopeutumia ei ole ja suutinvakio #4 on hoikalla. Joten startti on taatusti vaikea, kuten näkyy!  :o

Joku!  ::)

Slerpa!  P>

Keksi kommentoida syttyennakoiden vaikutusta asiaan. Joten kokeilen asiaa seuraavassa startissa ennakoiden ja käynnissäolon (luultavasti) karttojen osalta EZK:ssa ja LH:ssa!  :facepalm:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #251 : 06.01.2016, 10:04:36 »
Snaijderin akut on kyllä ihan täyttä kuraa

Jos on valmis investoimaan yhtään extraa akkuun niin suosittelen kyllä lämpimästi wiinakoneisille tutustumista noihin racing akkuihin.
Tuommoisella esim. ei tartte "hinkata" käyntiin...http://janicolracing.fi/tuote/odyssey-kilpa-akku-12v-32ah-950pcha-9-0kg-1947
Menee pieneen tilaan ja antaa todella tuimasti strattivirtaa, sekä kestävät muutenkin hyvin kaikenlaista päähänlyöntiä.
raw d

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #252 : 06.01.2016, 10:14:19 »
Uudella akulla startti on tälläinen -22C lämpötilassa.... 

https://youtu.be/8kVXEzvWE6Q

Tässä tuben "parantama" video asiasta.
https://www.youtube.com/watch?v=-SpNXOCyknw

Ei sopeutumia tms. ,akun vaihdon jälkeen autolla on ajettu 30 minuuttia putkeen. Sopeutumia ei ole ja suutinvakio #4 on hoikalla. Joten startti on taatusti vaikea, kuten näkyy!  :o

Joku!  ::)

Slerpa!  P>

Keksi kommentoida syttyennakoiden vaikutusta asiaan. Joten kokeilen asiaa seuraavassa startissa ennakoiden ja käynnissäolon (luultavasti) karttojen osalta EZK:ssa ja LH:ssa!  :facepalm:
Erillistä varkauden estoa ei tarvinne. :D  Paljon lie käynnistysennakot nykyisellään? Bensa vehkeeseen laitoin aikoinaan 20 astetta.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #253 : 06.01.2016, 11:10:11 »
Kun se racing akku ei auta vaan huonontaa. Wiinakonetta vain sahataan kunnes jää käymään, siihen tarvitaan vain ääliömäisesti kapasiteettia.

Alle -20°C lämpötiloissa se polttoaineen höyrystiminen on jo niin olematonta, että vaikka moottori pyörisi 1200rpm startilla, vaatii se silti pitkän sahauksen (satunnaiset syttymiset ja puristus lämmittävät palotilaa senverran että jää käymään).
Toki kovempaa pyörivä moottori syttyy herkemmin, koska tyhjäkäynnin rpm on moottorille luonnollisempi käyntinopeus kuin 400-600rpm...

Videon startissa kone iskee parikertaa vastapalloon ihan YKK:n tuntumassa, huomaa että starttaus pysähtyy aivan puristuksen lopussa hetkeksi. Minun vähäisellä päättelykyvylläni lähtisin vähentämään ennakkoa, koska vaikka syttyminen (tai siis kiouna) tulisi tasan YKK:n kohdalla ja seos edes leimahtaa, potkaisee se mäntää edes hiukan alaspäin samalla lämmittäen sylinteriä/palotilaa. Parempi vaihtoehto kait sekin olisi kuin "vastapalloon" iskeminen.

Asiaan varmasti auttaisi myös startin kierrosten nostaminen, seos ei ehdi leimahtaa kokonaan ennen YKK:aa, mutta siltikin se startti vaatisi aivan perkeleesti ampeeritunteja (koska ei vain syty!).

Olen joskus käpistellyt käsissäni jitain ruiskutus/moottoritekniikan opusta jossa käsiteltiin kylmäkäynnistystä. Muistelisin (MuTu, ei voi muistaa varmaksi) siellä kerrottaneen että pienemmästä ennakosta olisi kylmäkäynnistyksessä hyötyä.

Mm. minun Fiatin ruisku (Marellin tilaama, Boschin toteuttama) vähentää kylmäkäynnistyksen ennakkoa X määrän lämpötilan laskiessa pakkaselle. Tällä haetaan parempaa käynnistymistä ja nopeampaa lämpeämistä. Tarkkaa määrää en tiedä koska sitä ei ole kukaan tutkinut.

Kaasariaikakaudella, kun sytkä ruuvattiin käsin, sai pikkuviiatin kulkemaan rajulla ennakolla. Kovalla pakkasella starttaaminen oli vain perseestä sen jälkeen...

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #254 : 06.01.2016, 13:02:12 »
Itellä ainakin auttoi huomattavasti suurempi starttivirta, omalla vollen akulla sai hangata ihan tosissaan käymään ja vastaavasti reisinki akulla käymään aina ekalla yrittämällä.

Tämä tosin joskus 6v. sitten...

Säädöillä ja tulpilla luonnollisesti todella suuri merkitys, nythän on hyvät kelit hinkata kartat kuntoon näille tiukemmillekin pakkasille.

raw d

 

Kulkukoira  Proturbo