Ateho  Elekma

Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 493 Vastauksia
  • 162361 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #255 : 06.01.2016, 13:07:47 »
Itellä ainakin auttoi huomattavasti suurempi starttivirta, omalla vollen akulla sai hangata ihan tosissaan käymään ja vastaavasti reisinki akulla käymään aina ekalla yrittämällä.

Tämä tosin joskus 6v. sitten...

Säädöillä ja tulpilla luonnollisesti todella suuri merkitys, nythän on hyvät kelit hinkata kartat kuntoon näille tiukemmillekin pakkasille.

Polttoaine kun ei vain höyrysty niin se nopea muutama pyöritys ei auta mitään.

NM. kokemusta noista racing akuista Nissanissa. Pyörittää sen muutaman kerran tosi vihasesti, mutta siinä se sit onkin. Ei sillä talvella tekisi yhtään mitään.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #256 : 06.01.2016, 15:22:26 »
Snaijderin akut on kyllä ihan täyttä kuraa

Jos on valmis investoimaan yhtään extraa akkuun niin suosittelen kyllä lämpimästi wiinakoneisille tutustumista noihin racing akkuihin.
Tuommoisella esim. ei tartte "hinkata" käyntiin...http://janicolracing.fi/tuote/odyssey-kilpa-akku-12v-32ah-950pcha-9-0kg-1947
Menee pieneen tilaan ja antaa todella tuimasti strattivirtaa, sekä kestävät muutenkin hyvin kaikenlaista päähänlyöntiä.

Missään noissa linkkaamasi kaupan akuissa ei ole riittävästi kapasiteettia (Ah), jotta sellaisen uskaltaisin ruuvata wiina-volvoni konekuoneeseen ja luottamaan siihen, että auto käynnistyy joskus ilman apuvirtaa.

AKun hinta sinällään ei kiinnosta, jos sen saa rahalla, eikä sitä varten joudu rakentamaan akkutelinettä uusiksi tai antamaan hanuria akun maksuvälineenä.  :pomo:

Erillistä varkauden estoa ei tarvinne. :D  Paljon lie käynnistysennakot nykyisellään? Bensa vehkeeseen laitoin aikoinaan 20 astetta.

Wiina on talvella todellakin toimiva varkauden esto!  ;D
Voi sitä narkki-parkaa, joka pakkasella pöllii tankistani tavaraa!  :o Voi olla seuraava startti "vähän" vaikea narkki-mobiililla!  ;D :2funny:

Ennakoita on startissa vakio-arvot, eli n. 5-6 astetta. Ajattelin kokeilla sellaista 1-2 asteen lukemia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3195
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #257 : 06.01.2016, 19:38:02 »
Tästä on taas poistettu useampi viesti joutavaa länkytystä, pysytäänpä aiheessa ja asiallisina vaikka olisikin eriäviä mielipiteitä ja kantoja. Koskee myös topicin aloittajaa. Kannattaa välillä miettiä mitä kirjoittaa ja ennen kaikkea miten.

Seuraavaa täysin turha höpöhöpöviestin kirjoittaja tienaa itselleen jonkun sanktion.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #258 : 06.01.2016, 19:43:29 »
Voi olla ihan mekaanistakin huolta joka aiheuttaa huonoa kännistymistä kylmässä, huonot puristuspaineet,tahmaavat männänrenkaat ja sen semmoiset.

Eikös tää kyseinen moottori ollut avamatta nokalle mallinen ratkaisu?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #259 : 06.01.2016, 20:59:02 »
Nythän on aika lunastaa lupaukset siitä osaamisesta ja leipoa säädöt siihen kuntoon että vehkeet toimii. Ei mulla ainakaan riittäisi mielenkiintoa lähteä joka aamu töihin varttia aikaisemmin sahaamaan autoa käyntiin.

Terveisin joka aamu paskalla bulkkilastulla laakista käyntiin.

No, kerroppas mitä pitäisi säätää eritavalla kuin nyt minulla on?

Eli suunsoiton sijaan rakentavia ehdotuksia, jos niitä on?

Ennakot laskin ennen tämän kertaista starttia sinne yhden asteen lukemiin ja heti hyrskähti ekalla startilla muttei jäänyt käyntiin. Starttailin siinä tovin ja katiskani oli ensimmäisenä käymässä kaikista pihan neljästä yrittäjästä, vaikka minulla se pitäisi polttoaineesta johtuen olla vaikeinta.

Kun oma katiskani oli käynnissä minuutin jälkeen (-24C), jouduin käyttämään seuraavan tunnin muiden auttamiseen. Ja kaikki autettavat olivat bensakäyttöisiä reilusti alle 10 vuotiaita autoja (2*fiat, nissan).

Kummankin videon startit ovat käytännössä ilman sopeutumia ja tiedän sen, että suutinvakio #4 on tarkoituksellisesti hoikan puolella, jonka LTFT-sitten korjaa paikoilleen. Kyseinen vakio vaikuttaa globaalisti sopitukseen sisältäen kylmä- ja käynnistysrikastukset.

Sopituksen osalta voin sanoa, että kunhan LTFT-arvo on hakeutunut paikalleen, niin käynnistyminen on niin hyvää kuin punakoneessa se voi ikinä olla polttoaineen huomioiden. Edellinen moottori on veivattu käyntiin -38C pakkasessa ilman apuja/lämmitystä.

Ja mitä erilaisiin wiinakoneisiin tulee, niin wiina-saabin kylmäkäynnistysominaisuudet ilmiselvästi ovat ylivoimaiset verrattuna vaikka vinokoneeseen tai flexifuel focukseen, jonka kuskit valittavat jo -10C pakkasen vaikeuttavan käynnistystä.

Taisipa se jogiinin tappajatakavetokin (wiinalankku) olla parempi kylmästä lähtijä kovemmista rutuista johtuen.

Ja jos minun tarvitsee johonkin lähteä kireänä pakkasaamuna, niin laitan auton piuhan perään tai otan taksin.  :pomo:  :D

Voi olla ihan mekaanistakin huolta joka aiheuttaa huonoa kännistymistä kylmässä, huonot puristuspaineet,tahmaavat männänrenkaat ja sen semmoiset.

Eikös tää kyseinen moottori ollut avamatta nokalle mallinen ratkaisu?

Kynnyslämpötila, jossa käynnistys heikkenee on -15C, sitä lämpöisemmästä laakista käyntiin. Tuon lämpötilan jälkeen ratkaisevaa on enemmän, mikä on moottorin sisäinen lämpötila.

Edellisellä moottorilla ongelmat olivat samankaltaisia samoissa lämpötiloissa, mutta siinä koneessa oli paremmat rutut kannenlaskun takia. Puristuksia nykyisessä koneessa on hitunen enemmän (13kg) kuin entisessä ennen kannen laskua.

Kyllä koneessa oli kansi auki ennen paikalleen asennusta mutta kellaria en avannut.

Kuten slerba totesi kadonneessa viestissään, kylmäkäynnistyksen säätäminen on kalenterityötä, sillä kylmiä startteja on vain yksi kappale vuorokaudessa. Kelien lämmetessä säädetään toisia soluja kuin esim. tänään.

Nykyisellään startti- ja kyämärikastuskartat ovat minulla tälläiset.



Voinette päätellä, mikä on wiinalle ja mikä on vakion bensan.....   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #260 : 06.01.2016, 21:07:29 »
-23c tänä aamuna (auton mittari -25c), oli 38min lohkolämmittimessä ja kerrasta käyntiin... Paskahan tuo lastu siis on. Eihän siitä pääse ympäri mitenkään.

Bensahan nyt lähtee vaikka ois -100c pakkasta. Viina kun ei vaan höyrysty:(
Lohkolämmitin (pienikin hetki) auttaa tosi paljon.

Tai muutama litra täyteen tankkiin bensaa niin tuokin ongelma poistuu.
Eli ei sitä tartte sahata varttia joka aamu, tolpassa mä ainakin pidän autoani jos töihin menossa.  :)

Eli ei murheita ainakaan pk seudulla pakkasella tuolla etanolilla.  :)

Ennakot laskin ennen tämän kertaista starttia sinne yhden asteen lukemiin ja heti hyrskähti ekalla startilla muttei jäänyt käyntiin. Starttailin siinä tovin ja katiskani oli ensimmäisenä käymässä kaikista pihan neljästä yrittäjästä, vaikka minulla se pitäisi polttoaineesta johtuen olla vaikeinta.

Hmm. Olisiko tuossa ennakkostartti puolessa kylmänä jotain mikä voisi parantaa kylmästartteja?  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #261 : 06.01.2016, 21:19:03 »
-23c tänä aamuna (auton mittari -25c), oli 38min lohkolämmittimessä ja kerrasta käyntiin... Paskahan tuo lastu siis on. Eihän siitä pääse ympäri mitenkään.

Bensahan nyt lähtee vaikka ois -100c pakkasta. Viina kun ei vaan höyrysty.  :(
Lohkolämmitin (pienikin hetki) auttaa tosi paljon.

Tai muutama litra täyteen tankkiin bensaa niin tuokin ongelma poistuu.
Eli ei sitä tartte sahata varttia joka aamu, tolpassa mä ainakin pidän autoani jos töihin menossa.  :)

Eli ei murheita ainakaan pk seudulla pakkasella tuolla etanolilla.  :)

Puhtaan etanolin höyrystymislämpötila on +12C joten 100% etanolilla ajaminen se vasta "hauskaa" suomen oloissa olisikin.  ;)

Voi sanoa, että -50C kohdalla harva auto enää käynnistyy....   ;) ::)

Hmm. Olisiko tuossa ennakkostartti puolessa kylmänä jotain mikä voisi parantaa kylmästartteja?  :)

Tutkin asiaa parhaillaan. 

Pitäisi jaksaa väsätä se pottapyörä emulaattori, jotta voisin labrata EZK:ta ihan pöydällä.
Tänään ainakin selvästi positiivinen vaikutus tuolla ennakon vähennyksellä, sillä ei tullut yhtään kertaa ns. vastapalloon.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #262 : 07.01.2016, 09:58:52 »
En tiedä uskaltaako tähän topikkiin kommentoida tätä, mutta itelle tuli mieleen et laittas kaks akkua, jos alkaa potku loppumaan.
Pissapojansäiliö veke, suikaloi putsarikotelon ja näiden tilalle toinen akku johtoineen :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #263 : 07.01.2016, 17:12:09 »
En tiedä uskaltaako tähän topikkiin kommentoida tätä, mutta itelle tuli mieleen et laittas kaks akkua, jos alkaa potku loppumaan.
Pissapojansäiliö veke, suikaloi putsarikotelon ja näiden tilalle toinen akku johtoineen :)

Kahta akkua en laita rinnan kytkettynä...... Oikeastaan yhtikäs mihinkään, sillä se on aina tuhoon tuomittu tekele!  :-\

Maailmassa ei ole kahta hyllystä haettavaa akkua, joiden ominaisuudet olisivat yhtäläiset, jolloin kuolo korjaa hennomman nopeasti.

Minulla ei ahteri kestä ostaa kahta akkua, joiden ominaisuudet ovat riittävän yhtäläiset toteuttamaan minun, akulta vaatimat omituisuudet, siten, että voin turvallisin mielin odottaa niiden kestävän läjässä vaatimani 3 vuoden jakso.

Tosin tämä 3 vuoden vaatimus ei toteutunut snajderiltakaan....   :'( >:(




Noista kylmästarteista vielä tämän verran....

Kunnon puoliskona kävin aamusella huolehtimassa siitä, että armas vaimokkeeni pääsee lähtemään sianpierun aikaan sorvin äärelle....

https://youtu.be/Kb2rCCxpvbA

Virallisesti aamusella oli lämpötila -28,4C verran. Samaa lukemaa näyttivät sääasemani mittaritkin, joten turvallisin mielin voinen väittää pakkasta olleen vollen mittarin näyttämät -26C.  ELK

Joten vanhus käyntiin ja siitä sitten sähköä uudemmalle....    :idiot2:

Tosin saatoin hitusen fuskata wiinamäenmiehenä....  :facepalm:


Liekö sopituksen säädöissäni jotakin vikaa?  :o

Se täytyy todeta, että ennakon vähennys selvästi teki käynnistymiseen positiivisen vaikutuksen, jonka vaikusta meinaan hitusen kyylätä tarkemmin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #264 : 07.01.2016, 18:05:21 »
Kahta akkua en laita rinnan kytkettynä...... Oikeastaan yhtikäs mihinkään, sillä se on aina tuhoon tuomittu tekele!  :-\

Maailmassa ei ole kahta hyllystä haettavaa akkua, joiden ominaisuudet olisivat yhtäläiset, jolloin kuolo korjaa hennomman nopeasti.

Minulla ei ahteri kestä ostaa kahta akkua, joiden ominaisuudet ovat riittävän yhtäläiset toteuttamaan minun, akulta vaatimat omituisuudet, siten, että voin turvallisin mielin odottaa niiden kestävän läjässä vaatimani 3 vuoden jakso.

Onhan noita kahden akun järjestelmiä ihan tehdasautoissakin rinnankytkettynä? Hifihommissa useammalla akulla aika yleinen käytäntö on käyttää erotusrelettä akkujen välissä, jolloin akut ovat yhteydessä toisiinsa vain silloin kuin näin halutaan.

Yhdellä kaverilla releen heräte on otettu parkeilta. Normaaliolosuhteissa ei tarvitse mitään erityisiä toimenpiteitä ja tiukan paikan startin tullen voi kääntää parkit päälle ennen starttia jolloin on ylimääräistä kapasiteettia käytettävissä. Siinä järjestelmässä kaksi keltakantista optimaa, 55ah ja 75ah eikä mitään ongelmia. Ollut jo vuosia kyseisellä kokoonpanolla kasassa ja ympärivuotisessa käytössä.

En sitten tiedä miten korkealla se vaatimustaso on, mutta kunhan nyt omia kokemuksiani heitin ilmaan... ELK
« Viimeksi muokattu: 07.01.2016, 18:09:36 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #265 : 07.01.2016, 18:59:51 »
Hiaceissa, vanhemmissa Hiluxeissa ja Land Cruisereissa on tehtaalta asti tupla-akut, ja viimeksi tänään vaihdettiin 10v. paikallaan olleet alkuperäisakut yhteen pakettiautoon. Että se siitä kestävyydestä  ::)

Ja erotinreleitä on noihin samoihin laitteisiin tuontikunnostamossa uutena laitettu, mutta nyttemmin taitavat olla poistettuna kaikista, koska eivät oikein toimineet halutulla tavalla.

Meiltäkin noita akkuja menee vuodessa aika liuta, ja niissäkin kolmen vuoden takuu. Kuitenkaan vuositasolla takuuseen ei tarvi ihan kamalan montaa uusia, ja näissä takuutapauksissakin edesauttajana on monesti tietynlainen akun käyttö, joka lyhentää käyttöikää.

Ja sitten se Moponetin Sznajder; muutamassa autossa mulle tullessaan on sellanen uudehko ollut, eikä oikein oo vakuuttanu.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #266 : 07.01.2016, 20:27:06 »
Oiskohan veneissä ollu kanssa tupla-akkuja ja diodizydeemi välissä?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #267 : 07.01.2016, 20:32:18 »
Oiskohan veneissä ollu kanssa tupla-akkuja ja diodizydeemi välissä?

Mulla oli purjeveneessä 2 akkua , ja valintakytkin jolla sai käytettyä kumpaakin erikseen , tai yhdessä , ja toimi myös pääkytkimenä 0 asennossa  :-\
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #268 : 07.01.2016, 20:36:37 »
Juu, onhan noita kahden akun järjestelmiä autoissa nähty, jopa omissanikin. Surullisin noista lienen diesel Chevy vanissa. :facepalm:

Ukon kaikissa asuntoautoissa on järkeään ollut tupla-akut ja ahkerasti noita on vaihdeltu. Eli noin parin vuoden välein jompi kumpi on ollut kuollut.

Mutta kuten sanoin, kuolo korjaa sen hennomman nopeasti. Koska tavallinen akku ei ole identtinen toisen kanssa, kuin tuurilla, jolloin purkautuminen ja latautuminen käy eri tahdissa, jolloin toinen akku väistämättä rasittuu enemmän, jolloin kuolo korjaa heikomman nopsasti.

Jos yksi akkusatsi nyt sattuu kestämään, niin se ei takaa, että kaikki kestävät samalla tavalla.  ???

Akku asiat sattuvat kuulumaan ydinosaamiseni reunamille, ja muutama sellaista on tullut käpisteltyä, joten olen ehkä hajulla mistä höpisen levottomia.  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #269 : 07.01.2016, 20:41:56 »
siinä oot oikeesa että akut tasaa varaustaan, siksi ne diodit väliin.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy