Autoracing  KL-varaosat

Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 493 Vastauksia
  • 162361 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #315 : 29.03.2016, 12:23:44 »
Wiinamäen-miehet kun saavat savua sylinteriin ahtamalla ihan niin paljon kuin haluavat, mutta suurin vaikeus on poistaa se sieltä pytystä! :-\

Ahtimen pakopuolen koolla on myös merkitystä tässä asiassa #6 vs #7.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #316 : 29.03.2016, 12:43:21 »
Ahtimen pakopuolen koolla on myös merkitystä tässä asiassa #6 vs #7.

Totta! Wiinakoneissa turbon pakopesän koolla on suuri merkitys.
Venttiilien koolla on merkitystä sylinterin sisäisen pakopaineen osalta aika paljon ja siinä ei asiaa avusta pätkääkään se 42% enemmän savua sylinterissä.

Minulla ei ole mahdollisuutta vaihtaa edes ahdinta, ennen vaihdelaatikon vaihtoa (ei paineita minnekkään  :D ).
Enkä pysty pienentämään ahtoja alle 0,7 baarin, vaikka haluaisin, sillä ahdot nousevat tuohon lukemaan vaikka hukkiksen tanko olisi irti. Tämä omituisuus vaivaa myös #10 pakopesän omaavia ahtimia.....   :o

Kyllähän se TD05HL-16G himottaisi tälläistä heteroakin, mutta vetolevyn takapuolella mikään osa ei sitä hyväksy ilman vaihtoa suvaitsevaisempaan malliin.

Halujani/tekemisiäni rajoittaa nimittäin se, ettei AW71L pysty pitämään takanaan edes muutamaa newtonmetriä enempää sitä murhaavaa alavääntöä, mitä wiinakoneesta irti saadaan. Ajelen koko ajan laina-ajalla laatikon sisäisen pidon suhteen!  :-[

Onneksi talvirenkaat sentään vaikuttavat asiaan positiivisesti, estämällä suurimman konien ryntäyksen tielle menettämällä pidon. Laskin nimittäin eilen nastakadon ja totesin vuotaneesta repsikan takarenkaasta kadonneen 11 nastaa ja kuskin puolelta oli kadonnut tasan yksi.

Seuraavaksi huolto-ohjelmaani kuuluu hihnojen säätö/vaihto ja laatikon öljyjen huuhteluvaihto, jotta pärjäisin laatikollani edes seuraavaan katsastukseen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #317 : 30.03.2016, 09:51:43 »
Tee sinne laatikkoon "shift kit" ja asenna sille oma jäähdytin niin kestää sen 600 Nm
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=108965

Öljyksi puolet (tai jopa 2/3) märkäjarruöljyä (esim. Mobifluid 426) ja puolet ATF:ää.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #318 : 30.03.2016, 12:35:10 »
Tee sinne laatikkoon "shift kit" ja asenna sille oma jäähdytin niin kestää sen 600 Nm
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=108965

Öljyksi puolet (tai jopa 2/3) märkäjarruöljyä (esim. Mobifluid 426) ja puolet ATF:ää.
Tää vois pelata, jos olis kyseessä uus tai kunnostettu loota. Sitten kun on puolimiljoonaa ajettu, survottu ja luistatettu loppuun, niin veikkaanpa että vaikka olis öljynä mitä ja painevaraajat kuinka jumissa tahansa, niin ei auta.

Itellä oli tarkoitus jossain vaiheessa kunnostaa ja modata yks irrallaan oleva AW71, ja kattoa miten pelaa. Eräällä Ruotsin hepulla on kohtuuhyviä tuloksia aiheesta suurillakin teho- ja vääntömäärillä :)

« Viimeksi muokattu: 30.03.2016, 12:41:31 kirjoittanut Pekko-poika »
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #319 : 30.03.2016, 17:49:50 »
Tee sinne laatikkoon "shift kit" ja asenna sille oma jäähdytin niin kestää sen 600 Nm
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=108965

Shift-kitti ei asiaa auta enää ja jäähdytinkin on ollut nykyisen laatikon kanssa kokoajan, eikä laatikkoon palaava öljy ylitä koskaan 90C lämpötilaa.

Laatikolla on takana jotain 260tkm ja öljyt on minun aikanani vaihdettu vähintään 20tkm välein.
Tuo voi tepsiä ihan uuteen tai kunnostettuun laatikkoon, muttei vanhaan ja ajettuun.

puliukk0:lla AW71L lipsahti rajulla shit-kitillä varustettuna ihan suoriltaan ensimmäisen ja viimeisen kerran ja eipä tuo AW30-40 näy hänellä kestävän. Hänelläkin oli kohtuullisen suurikokoinen öljynjäähdytin ja nyt vielä isompi.

Meinaan laitella itse tuon AW30-40 kunhan kytkinkoppa ja akseli vapautuvat käyttööni.

Ps. brembon takapalat kitisevät "mukavasti".  >:(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #320 : 30.03.2016, 20:19:33 »
Uudet hilut laatikkoon ~200e, suosittelen.  300tkm ajettu loota vakiopaineisesta,  ajallaan huolletusta ja osasta levyistä kuultaa kitkapinnan läpi metalli.  Takana kuitenkin jonniiverran aina pikkuisen luistavia vaihtoja ilman shift kittiä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #321 : 30.03.2016, 21:03:20 »
No, minulta AW71L pääsee eläkkeelle, koska laitan AW30-40 laatikon, mutta en ole päättänyt laitanko orkkisohjauksella vaiko mega-shiftillä. Laatikko on jo odottamassa mutta osia uupuu...





Ja pitäisi jutella Vladin kanssa hitusen noista EZK asioista ja kenties hitusen pienentää puolanlatauaikaa pienillä kierroksilla, kun se tuntuu hitusen lämpenevän pitkällä tyhjäkäynnillä.

Pitäisi myös laitella tuo VAG-COM kaapeli kiinni LH:n, että pääsisi näkemään reaaliaikaisesti mitä LH tekee kun sitä säädetään. Sieltä kun näkee lambda-interaattorin arvon (lamda-korjauksen suunta ja määrä).





Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #322 : 31.03.2016, 18:06:02 »
Eilen iltasella sain puhelun toiselta wiinamäenmieheltä ja täytynee todeta yleiseksi tiedoksi, ettei meillä AW ole hajonnut vaihtoon tai edes luistanut siinä, vaan lipsahtaminen on tapahtunut pakat kiinni ja täyspyynti päällä.
Jännittävästi myös kierrosluku on ollut siinä 3000rpm nurkissa.  :P

Ensimmäisenä oireilee turbiinin lukko ja nelonen.

Turbiini vatkaa lämpöä laatikkoon aikas mukavasti kun voimaa pyydetään, mutta sitä myös poistetaan meillä aikas tehokkaasti.

Tämä väännön tulemis-tilanne on siksi erilainen meillä, koska wiinan työkierron tuottama vääntö tulee pirusti lyhyemässä ajassa pihalle kuin maaöljy-käyttöisissä moottoreissa. Eli vaikka bensakoneessa sama RMS Nm-määrä on pyörillä sama kuin wiinakoneisessa, niin wiinakoneesta se voima tulee moottorista ulos pienemmässä ajassa, jolloin vääntöpulssin huippukin on korkeampi jotta päästään samaan keskimääräiseen Nm-määrään.

Joten kun kytkin ei pidä, niin se ei pidä. Lipsahtamiseen tarvitaan vain yksi absoluutisen kestorajan ylitys siihen raja-arvoon jossa kytkin lipsahtaa ja se on menoa sitten.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #323 : 31.03.2016, 21:13:50 »
Eli niinku mitä? Viinakone väääntää enemmän kuin bensakone vaikka vääntö ois sama? Vai onko ne wiinakoneen hevoset vaan niinku lämminverisiä ja bensakoneen suomenhevosia?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #324 : 31.03.2016, 21:25:22 »
Vääntö on keskiarvo mitä tapahtuu ykk ja akk välissä
Wiinalla tapahtuu enemmän lyhyemmässä ajassa jolloin hetkellinen piikki on isompi kuin hitaammin palavalla bensalla vaikka tuotettu energia kampiakselin päässä on sama. Tää on tätä mikroskooppista fysikkaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #325 : 31.03.2016, 21:29:39 »
Eli wiinakone käy nykimällä, nyt mä ummarran  :2funny:

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #326 : 31.03.2016, 21:33:10 »
Mennääs taas asiaan itsekukin  :nohnoh
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #327 : 31.03.2016, 21:52:41 »
Vääntö on keskiarvo mitä tapahtuu ykk ja akk välissä
Wiinalla tapahtuu enemmän lyhyemmässä ajassa jolloin hetkellinen piikki on isompi kuin hitaammin palavalla bensalla vaikka tuotettu energia kampiakselin päässä on sama. Tää on tätä mikroskooppista fysikkaa.
Eio muuten mitään tekoa tällä niin kauan kun turbiini luistaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #328 : 31.03.2016, 22:14:40 »
Onko tälle big bang teorialle jotain kirjallisuusviitettä?

Tälläinen akateeminen julkaisu löytyi:

"For the sole fuel, the rate of heat release was faster and reached a peak at 150after TDC which was 100earlier than that of the ethanol-blended gasoline fuel,"

Et kyllä toi big bang teoria jää vielä vähän vajaaksi...toi heat release käyrä lasketaan sylinteripaineesta ja laskennallisen paineen (männän asema)  erotuksen kautta. Tavallaan kuvaa hyvin kuinka palaminen etenee pytyssä. Ei onnistu ihan kotikonstein koska tarvitaan sylinteripaineen mittaus kammenkulman funktiona, yleensä 0,2 asteen välein.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2016, 12:18:06 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #329 : 01.04.2016, 00:55:56 »
Eli wiinakone käy nykimällä, nyt mä ummarran  :2funny:

:facepalm:
Kaikki mäntämoottorit käyvät nykimällä, jopa 48-napaiset sähkökoneetkin. Niissä se nykiminen tapahtuu vain pienemmillä väleillä (7,5 astetta vs. nelipyttyisen 180 astetta) ja sen nykimien min/max määrä on pienempi.

Eio muuten mitään tekoa tällä niin kauan kun turbiini luistaa.

Kovempia painepiikkejä kytkimille, koska neste ei puristu, kuten kaasut. Turbiinin luisto ei niitä piikkejä kadota kokonaan, vaikka niitä pehmentääkin, tehden lisää lämpöä.

Ja kuten mainitsin, turbaanin lukon lipsahtelu on ensimmäinen viite, että jotain alkaa laatikossa tapahtumaan.

Onko tälle big bang teorialle jotain kirjallisuusviitettä?

Ei mitään kunnollista julkista/maksutonta tietääkseni.   :-[

Suurinosa kirjoittamastani perustuu empiirisiin kokeisiin.
Tähän liittyen joku paperi aihetta sivuten.
http://www.vehicular.isy.liu.se/en/Publications/MSc/05_EX_3569_MH.pdf

Aiheesta jotain lisää (maksullinen).
http://link.springer.com/article/10.1007/BF03228014

Asiasta on keskusteltu kokeneiden säätäjien kanssa ja päädytty tähän lopputulemaan, jota muutamat paperit tukevat. Tässä tapauksessa en puhu LH-säätäjistä, vaan säätäjistä yleisesti.

Mutta empiirisesti samalla moottorilla on wiinalla saatu optimisopituksella enemmän tehoa/vääntöä vähemmillä ennakoilla kuin bensalla, mikä minun olemattoman ymmärrykseni mukaan viittaa palotapahtuman nopeuden erilaisuuteen. Näkyy olevan myös erittäin voimakkaasti seoksen funktio.

Toisaalta wiinan oktaaniluku ei rajoita ennakoita samalla tavalla kuin maaöljystä tehdyt polttoaineet. Toki dieselin oktaaniluku on korkea mutta palamisnopeudella sillä ei pääse juhlimaan lopultakaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Proturbo  Autodiagnoosi