Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 493 Vastauksia
  • 162355 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #375 : 05.08.2016, 23:19:46 »
Vanha kansi on kevyesti "oikaistu" (1,5mm), jonka laitan ahtimen vaihdon yhteydessä paikalleen.
Ihan mielettömiä puristuksia ei wiinakoneeseen kannata laittaa, sillä pitää pitää mielessä se etanolin itse-syttymislämpötila (~300C).

Eikös 9 tienoilla olisi ideaalinen puristussuhde? Paljonkos tässä oli? ???

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #376 : 05.08.2016, 23:29:20 »
Mitä ihmettä täällä nyt sekoillaan? Kyllähän viinalla nimenomaan pitääkin käyttää kovia purkkareita että saa sen hyödyn kunnolla esiin siitä aineesta. Tiedän moottoreita jolla ajetaan +14 puristussuhteilla re85:lla, eikä tietoakaan ongelmista. Rata-autoja kaikenlisäksi eli leipääkin saavat.
Etanoli kun ei nakuta likikään niin herkästi mitä bensa ja palaa viileämminkin mitä bensa niin melko seppä saa olla että etanolla saa ongelmia aikaan. Paljerako ja monet muut asiat kun vaikuttaa tuohon aika paljon, pakopainekkin on sellainen tekijä että ongelmia saa jos sitä on enemmälti. Ja moottorinohjaus asiathan melkeimpä kannattaa laittaa ensimmäisenä kuntoon niin saa ne vehkeet kunnolla säädettyäkkin. Rikkaalla pyöriessään viina vie öljykalvot mennessään koneesta. Jotenkin epäilen että oikeasti säädettävällä ohjauksella saisit kunnollisen hyödyn irtikkin moottorista...
Heitin siis vain mielipiteeni, kenenkään on aika turha kimmastua

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #377 : 06.08.2016, 02:58:26 »
Mitä ihmettä täällä nyt sekoillaan?
Aika vähän tässä sekoillaan....    :buck2:

Monet muut sekoilevat ja tekevät tyhmiä temppuja. :facepalm:

Pontikkapäiden klaanilla on kuitenkin reilusti yli miljoonan kilometrin kokemus wiinavinokoneista, joista minä vastaan vain osasta.  :idiot2:

Me teemme käyttöviritettyjä autoja, emmekä rata-autoja, useimmilla meistä on turbo-vinokone, muutamalla vapari.

Niistä lähtökohdista kannattaa pysähtyä ajattelemaan asiaa, sillä tämä projekti on vain minun osuuteni muiden kokemuksilla höystettynä.

Kyllähän viinalla nimenomaan pitääkin käyttää kovia purkkareita että saa sen hyödyn kunnolla esiin siitä aineesta.
Puristukset vaparissa ovat täysin jees asia. Ahdetussa 60-luvun moottorissa saattaa olla erinäisiä kokemusperäisiä havaintoja asioiden tilasta, joka poikkeaa vaparista.

Minun projektissani puhutaan nimenomaisesti käyttöauton moottorista, eikä kisakoneesta, joka saa räjähtää seuraavassa vedossa.

Kannattaa lukaista myös arkistoitu alkuosa tästä prokkiksesta (linkki löytyy allekirjoituksesta).

Tiedän moottoreita jolla ajetaan +14 puristussuhteilla re85:lla, eikä tietoakaan ongelmista. Rata-autoja kaikenlisäksi eli leipääkin saavat.

Mitsubishi oli kuuluisa aikoinaan siitä, että se onnistui räjäyttämään tuotantoautojen GDI koneita bensiinillä.

Rata-autoilla, joihin viittaat ei ole tiettävästi yli miljoonan kilometrin kokemusta etanolista, josta tässä projektissa on kysymys. Meilläpä on! :pomo:
Puhun nimenomaisesti yhdestä moottori-tyypistä, enkä koko kilpa-autojen kirjosta.

Harva kilpamoottori on nipussa edes 450 000km jälkeen avaamatta (ei mikään). Minulla oli, kunnes se porsi!
Kenkää sille oli 100% varmasti annettu yhden tai kymmenen kilpamoottorin edestä tuolla matkalla.

Emmekä me (pontikkapäiden klaani) aja kisaa kokoajan maantiellä, vaan me teemme jotain, minkä kuka tahansa voi tehdä uudelleen.

Näytäppäs meille ne +14 puristuksilla olevat ahdetut etanoli-käyttöautot kahdella venttiilillä per sylinteri?  Tai edes bensiinillä toimivat?

Etanoli kun ei nakuta likikään niin herkästi mitä bensa ja palaa viileämminkin mitä bensa niin melko seppä saa olla että etanolla saa ongelmia aikaan.
Etanoli=Wiina! Tuo kaiken pahan alku ja juuri!   :-\

Sillä on aloitettu sotia, tehty murhia ja rakennettu maailman hienoimpia asioita...
Kemiallisesti se on erittäin hyvä tekninen liuotin ja sopii myös ikkunoiden pesemiseen oikein hyvin sopivien tensidien keralla.
Moottoripolttoaineena se on mitä oivallisin, lukuunottamatta kylmiä olosuhteita.

Etanolin oktaaniluku on merkittävästi korkeampi kuin bensiinin, mutta sillä on niitä negatiivisia omituisuuksia bensiiniin nähden, joka on wiinamäenmiesten näkökulmasta kiisseliä.

Wiinan oktaaniluku on korkea, kuten sen energiasisältö on matala, kuten sen itse-syttymislämpötilakin on matalampi kuin bensiinillä, vastaavassa suhteessa kuin itsesyttymislämpötila/energiasisältö on bensiinillä korkeampi.

Sanotaan tämä nyt suhteellisen suoraan:
Kokemuksesta tiedän, että wiinalla saa vinokoneessa nakutusta aikaiseksi yllättävän herkästi tietyissä tilanteissa.

Tämä on oma empiirinen kokemukseni, kuten monen muunkin pontikkapäiden klaanissa.

Paljerako ja monet muut asiat kun vaikuttaa tuohon aika paljon, pakopainekkin on sellainen tekijä että ongelmia saa jos sitä on enemmälti.

Nyt puhut ensimmäisen kerran asiaa... 

Paljerako, pakopaine yms.
Lähinnä siis paljerako, palotilan muotoilu ja sen muut omituisuudet!

Ja moottorinohjaus asiathan melkeimpä kannattaa laittaa ensimmäisenä kuntoon niin saa ne vehkeet kunnolla säädettyäkkin.

Tässä heitit bensaa liekkeihin!  :-X :3/4 jättää sen:

Mikä on kunnolla säädetty ja mitä siihen tarvitaan?

Mitä pitäisi säätää vielä enemmän kuin nyt on säädetty?  :o

Kerro ihan seikkaperäisesti mitä tarkoitat?

Rikkaalla pyöriessään viina vie öljykalvot mennessään koneesta. Jotenkin epäilen että oikeasti säädettävällä ohjauksella saisit kunnollisen hyödyn irtikkin moottorista...

Puhut itsestään selvyyksiä tuosta öljykalvosta, tosin wiina ei kovin hyvin sitä öljyä liuota. Jos et usko, kokeile itse!  ;)

Minullahan on se tuotantoauton loppuun kehitetty täysin säädettävä moottorin ohjaus!
LH2.4.4 Jetronic ja EZ116K sytytyksen ohjauksena. Joten mitä enemmän pitäisi vaatia?  :o

Toki Lambda-säädön kohdekartta rpm/kuorma funktiona voisi olla kiva kaikkialla muualla, paitsi päästömittauksessa!  :-[

Heitin siis vain mielipiteeni, kenenkään on aika turha kimmastua

Minä en kimmastu!  :2funny: 

Nauran pirusti tälle toistuvalle teemalle!   :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Aina löytyy joku, joka lukee tämän arkistoimattoman projekti-osion nopeasti, ymmärtämättä, että tämä on jatkunut jo vuosia useiden henkilöiden toimesta! :pomo:


Ps. Minulle wiinasta bensiiniin vaihtaminen on kytkimen kääntö jos huoltoasemalta ei wiinaa saa. Tai jos Ostrich:t on kiinni, läppärin kaivaminen repusta, jolloin on täysin sama, onko polttoaineen oktaaniluku 106 vaiko 90.   ;)     

:3/4 jättää sen:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #378 : 06.08.2016, 07:24:07 »

Wiinan oktaaniluku on korkea, kuten sen energiasisältö on matala, kuten sen itse-syttymislämpötilakin on matalampi kuin bensiinillä, vastaavassa suhteessa kuin itsesyttymislämpötila/energiasisältö on bensiinillä korkeampi.

Eikös etanolin itsesyttymislämpötila ole korkeampi kuin bensan, sitä väittää ainakin tämä taulukko:

http://www.engineeringtoolbox.com/fuels-ignition-temperatures-d_171.html

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #379 : 06.08.2016, 18:42:06 »
Eikös etanolin itsesyttymislämpötila ole korkeampi kuin bensan, sitä väittää ainakin tämä taulukko:

http://www.engineeringtoolbox.com/fuels-ignition-temperatures-d_171.html

Moottoribensiini on aikas monimutkainen seos erilaisia hiilivetyjä eri laaduilla on erilainen itsesyttymislämpötila.

Kts. alla oleva shellin käyttöturvallisuustiedote.

http://www.shell.com/content/dam/shell-new/local/corporate/trading-shipping/downloads/msds/in-country/uk-stasco/mogas-gasoline-cas-86290-81-5---stil---en.pdf
Lainaus
Upper / lower Flammability
or Explosion limits
: 1 - 8 %(V)
Auto-ignition temperature : 275 - 445 °C

Käsittämättömän suuri vaihteluväli kaikkiaan, joten erilaisia laatuja lienen vuodenajan mukaan.

Jossain tämän topicin arkistossa on lähdeviitteet, joihin viittaan noista itsesyttymislämpötiloista vrt. myös syttymiskelpoisen seoksen rajat wiina vs. bensiini. Ne olivat kotimaisien bensa-yhtiöiden käyttöturvallisuustiedotteita.

Noissa käyttöturvallisuustiedotteessa mainitaan vain, että se on enemmän kuin 340C. Etanolille annetaan tarkka lämpötila (363C).
http://www.ttl.fi/ova/moottben.html
http://www.ttl.fi/ova/etanoli.html

http://www.satapelastusblogi.fi/palofysiikan-lyhyt-oppimaara/
Tuossa brankkareiden blogissa mainitaan itsesyttymislämpötilaksi 400-530C, lähdeviitteenä lienen palofysiikan opus.  :smoke:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #380 : 06.08.2016, 22:04:55 »
Hmm muut ei vissiin hokannu jotakin tässä lauseessa :juhau:
Jos tarvitsen leveämpää vetoaluetta, sähkölaatikon kanssa voin siirtä vaihtopisteen nykyistä ylemmäksi ja siirtää rajoittimen vaikka 6750rpm kohtaan, jossa hengitys alkaa ahdistumaan.  V:>
« Viimeksi muokattu: 06.08.2016, 22:06:56 kirjoittanut Jara_ »
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #381 : 06.08.2016, 22:26:10 »
Hmm muut ei vissiin hokannu jotakin tässä lauseessa :juhau:
Jos tarvitsen leveämpää vetoaluetta, sähkölaatikon kanssa voin siirtä vaihtopisteen nykyistä ylemmäksi ja siirtää rajoittimen vaikka 6750rpm kohtaan, jossa hengitys alkaa ahdistumaan.  V:>

Katotaan nyt mitä täält askista jää Mikalle ehjää...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #382 : 07.08.2016, 00:37:09 »
Mulla lojuisi aw30-43LE joutilaana ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #383 : 07.08.2016, 02:19:23 »
Mulla lojuisi aw30-43LE joutilaana ::)
Kiitos tarjouksesta, mutta laatikko on jo olemassa, mutta kytkinkoppa, megashift ja akseli puuttuu....   ::)

Katotaan nyt mitä täält askista jää Mikalle ehjää...  :D

Ruoja!   :knuppel2:

Ihan kaikkea et saa rikkoa!  :-\


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #384 : 02.11.2016, 22:18:49 »
Tässäpä ei pitkään aikaan ole tapahtunut ihmeitä, vaan taitettu taipaletta ja pikkuisen viilailtu sytkää. Ja tietysti säädetty muiden autoja.

Viimeisin säätö tuotti 300hv/300Nm tuloksen RE85:lla baarin paineilla HX40 ahtimella.

Omassa katiskassa olen pyörinyt pelkästään EZK:n säädöissä, koska jo pitkään on vaivannut asia, että jotain omituista tapahtuu jos koneen käynnistää samalla liikkeellä kun avaimesta kääntää virrat päälle.
Sytty ennakko nousee (luultavasti) ja kone ropisee ledin mukaan 2500-4000rpm välillä tietyissä kiihdytyksissä erittäin herkästi.
Ilmiö korjaantuu starttaamalla kone uudestaan vauhdista pitämällä virtoja parisen sekuntia päällä ennen starttia.
Samaan ilmiöön liittyy myös se, että kone ei tunnista nolla-kohtaa (ei kipinää) joko sekuntien kuluttua tai ollenkaan, jolloin saa sahata vaikka minuutin putkeen. Eli puhumme pitkästä vieteristä.
Ilmiöön ei liity lämpötila-anturi mekaanisesti tms. koska vastuksenkaan tinaaminen lämpöanturin tilalle ei muuta asiaa vaikka ilmiöt liittynevät jotenkin lämpöanturin lukemiseen.

Minun vanhoissa Ostrich purkeissa ilmiö esiintyy näin ja korjaantuu pitämällä virrat päällä kunnes järjestelmä relenaksahtaa, jonka jälkeen todennäköisesti kaikki toimii normaalisti. Jolloin nollakohdan tunnistus tapahtuu kuten pitää, mutta sytkäennakko (lämpötilakorjaus) ei välttämättä, mutta todennäköisesti kyllä.

Samaten olen saanut raporttia seitsemän muun ostrichin kikkailusta, jotka eivät halua käynnistää autoa EZK:ssa ilman tietokonetta tai power-pankkia USB-piuhassa. Kaikki nuo muut seitsemän ostrichia toimivat samalla tavalla kaikissa kokeilluissa EZK-purkeissa.

Minulla erona on vain se, että molemmat emulaattorini ovat vuosia vanhoja ja nämä "uudemmat" vain muutaman vuoden ikäisiä.

LH:n puolella ei noilla seitsemällä mitään ongelmia mitenkään.

Itselläni tuon Ostrichin varmennuspatteri lienen alkaa ikääntymään jo reilusti, sillä molemmat emulaattorit ovat olleet purkeissa kiinni jo vuosia.

Nyt testissä on se, muuttaako power-pankki itselläni asiaa jollakin tavalla ja ainakaan nyt muutaman sadan startin aikana mitään aikaisempaa kikkailua ei ole havaittu ollenkaan, vaikka käynnistys on tehty samalla käännöllä suoraan.

Kylmästarttikin on sytkän säädöstä parantunut, ennakoita pienentämällä sinne parin asteen luokkiin startissa. Eli wiinalla pitää olla puolet bensan arvoista ennakkoa.

Pienellä sytkän käpälöinnillä kulutuskin on pysynyt mikamaisella ajotavallani (avosandaali) siellä 13-13,9L/100km välissä. Ihan hillittömässä autobahn ajossa kulutus kiipeää 18L/100km.

Vielä pitäisi jaksaa purkaa EZK:n sielunelämää parin pienen nyanssin ymmärtämiseksi, mutta onhan tässä talven verran aikaa....   :arkkupakastin:

Ps. olen aika luottettavalta taholta kuullut, että puoliksi sulaneen AW71L laatikkoni vaihtaminen sähkötoimiseen on ottanut isoja harppauksia eteenpäin!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #385 : 03.11.2016, 18:49:28 »
Näyttäähän tuo laatikko+muut roippeet tallin lattialla makaavan ;D
Mutta ei tuolla puliuk0lla vissiin mitään kiirettä ole, nauttii niin lankun kyydistä :)

Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #386 : 05.11.2016, 19:04:30 »
Näyttäähän tuo laatikko+muut roippeet tallin lattialla makaavan ;D
Mutta ei tuolla puliuk0lla vissiin mitään kiirettä ole, nauttii niin lankun kyydistä :)

Eipäs vinoilla! "Luojan kiitos" koiran vahtiminen jäi tälle viikonlopulle niin saa pari hengähdyspäivää tallin lattialta.  :P

Aski, megashit, jotain sekalaisia sähköjä ja tärkeimmät kytkinkoppa ja jeepin akseli on Mikon lattialla. Soittoa niin tulen lankulla johonkin vastaan romujen kanssa. ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #387 : 10.12.2016, 20:10:56 »
Tänään sitten pukkasi yllättäen vikakoodin 1-4-2 EZK:n puolelta kun ei ollut powerbank kiinni EZK:ssa.
EZK toimi normaalisti mutta vikavalo paloi ja mitään oireita vikakoodista ei kuitenkaan aiheuttanut. Nollasin koodin, eikä se tullut takaisin kymmenellä startilla. Tosin vikakoodi tuli ns. pikastartissa, jossa kaikki ns. omituisuudet ovat esiintyneet.

Täytynee tässä tutkia tuota Ostrichia ja sen muistipito-paristoa tai heittää takalattian alle toinen EZK ja polttaa viimeisimmästä binistä kova lastu.






Pitäisi käydä kuvan piuha-hässäkkään käsiksi ja testata purkki kunnolla kaikilta osin ennen autoon asentamista.




Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #388 : 12.12.2016, 01:47:07 »
Btw, kilometrimittariin tuli lukemaksi 500 500 tänään....  S*
Joten + neljännes-miljoona on omalta osin taitettu kilometrejä taakse....

En voi valittaa lopultakaan, sillä ysillä on ikää melko mukavasti ikääkin ja silti se on suorittanut kaikki kokeiluni kiltisti maaliin (vaihdelaatikoiden sulamisia ei lasketa, koska turvarajat on ylitetty törkeästi).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #389 : 20.12.2016, 02:13:09 »
Tässä on ollut kaikenlaista ns. huoltotoimintaa laatikonaivolaatikon tutkailun lisäksi.

Katkaisin etupuskurin alumiinipalkin touranin vetokoukkuun tuossa mannerheimintien loppupäässä ja vaihtoonhan se tietysti meni. Vaihdoin puskurin ja matka jatkui.  :facepalm:




Samassa yhteydessä löysin jostain jonkun omituisen valkoisen lihalaatikon jostain Tzadista. Jotain kummallista planeettapyörähässäkkää löytyi lihalaatikosta tuossa taannoin ja selvittelen senkin sielunelämää tässä pyhien aikana.







Olen ajellun samoilla tulpilla keväästä asti (+30tkm) ja tässä marraskuunlopun joulukuun alun tietämissä ne sitten tulivat tiensä päähän.
Ovat kuluneet ja kipinä löysi aivan uuden reitin jostain aivan muualta kuin sieltä sylinterin sisällä olevista elektrodeista.








Kipunahan oli löytänyt sitten 1 sylinterin tulpasta aivan uuden reitin salamalle...



Kuten myös 2 sylinterin kohdalla.



Opetuksena tässä on se, että pontikkapäiden klaanin jäsenten ei tule tulpissa säästämän, tai outoa nykimistä yms. ilmiöitä alkaa esiintymään nopsasti.

Noiden vaihdettujen tulppien kärkiväli oli kasvanut 0,7mm arvosta sinne reiluun 1mm välykseen.
Sitä se wiina ja Blaster2 tekevät...   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Carcom Oy  Ateho