Autoracing  KL-varaosat

Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 493 Vastauksia
  • 162366 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #450 : 26.07.2017, 17:28:46 »
Ruostumista tapahtuu myös 95e:llä lyhyttä matkaa ajaessa, äskettäin poistettu putkisto lahosi samasta kohtaa akselin ylityksestä.
Tavallisella 95 bensalla ajaessa putkisto kesti seitsemän vuotta.

Alkuperäiset kiinnikkeet on epdm-kumia, eikä ollut pykimistä tapahtunut muutamassa vuodessa, saattaisi ajaa kaksi putkistoa samoilla kiinnikkeillä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #451 : 26.07.2017, 18:45:33 »
Hauskoina kokemuksina putkistoista, emännän härvelissä ollut tosi hyväkuntoisen näköinen (lattialla remontin tieltä käynyt) putkisto meni viinalla ylityksestä lahoksi yhdessä talvessa, ja takapönttö lahosi seuraavan puolen vuoden sisään vaikka näytti päällisin puolin varsin hyvältä. Sensijaan käyttökontissa, joka on deekulla, oli ostettaessa 10v ja joku 160tkm takaperin just tasan sen näkönen putkisto että ekana talvena se varisee tielle. Se sama putkisto on siellä vieläkin  ::).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8923
  • Teiden tukko
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #452 : 27.07.2017, 04:14:29 »
Eli suurin piirtein samasta kohdin kuin minulla?

Koko rosteria olen miettynyt itsekkin useampaan kertaan mutta vaimentimia ei viitsisi askarrella. Tälläisen toimivaksi todetun vaimentimen saa alle 60,- joten kovin helposti sitä ei haluaisi askarella itse.

Akselin ylitys kyllä kesti, vaimenninta joutui paikkailemaan. Mä ostin RST-vaimentimet, läpivirtaavaa mallia. Äänitaso on hieman kova, mutta siitä huolimatta autolla tehtiin useampana kesänä reissuja. Leirintäalueella ihmiset varmasti arvostivat. :smoke:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #453 : 27.07.2017, 22:22:34 »
Nyt se vastustaa...    >:(

Lukaisin tänään vikakoodit ihan huvikseni ja sieltä tuli 3-1-1 ja sitten 3-2-2 (normaalia FEFE-immulla). Kumpikaan noista ei vikavaloa sytytä, joten ne löytää vain lukemalla koodit.

Mutta tuo 3-1-1 ei ole kiva juttu ja selittää sen, miksi tyhjäkäynti jää ajoittain leijumaan sinne 1300-1400 rpm välille.

Tuo nopeustiedon puuttuminen LH:lta onkin mielenkiintoinen juttu ja selittää tuon ajoittaisen tyhjäkäynnin leijumisen vaihde vapaalla.

Joskus vuosia sitten tutkin asiaa mutta olin jo unohtanut miten tuo nopeustiedon puuttuminen kaikkineen tekee.

Ensinnäkin kun tietty kuorman taso on ylitetty LH:n saamatta tuota nopeustietoa, niin tyhjäkäyntiä korotetaan välittömästi vaihdevapaalla tilassa (vikatilassa).

Toisekseen LH pysyttelee stoikassa äärimmäisen hanakasti jopa ahdoilla kiihdytettäessä (päästömittaushuijjaus v. 1.0.1 VAG-tyyliin).

Tuolloin ei noudateta lambda-treshold karttoja, eikä mitään muutakaan tuollaista. Toki primäärinen kiihdytysrikastusruikkaus tehdään mutta varsinaiset kiihdytysrikastukset jäävät käyttämättä koska tuolloin seurataan lambdaa todella orjallisesti, vaikka kartassa olisi mitä tahansa sopituksena.

Tuo oli aiheuttanut sen ajoittaisen nyppimisen kiihdytyksen tietyillä profiileilla, koska polttoainekarttoja ei silloin noudateta siten kuten pitäisi ja on säädetty.

On se pirullisesti suunniteltu purkki, sillä se tunnistaa automaatissa vaihdepäällä tilan ja huomaa, ettei nopeustietoa tule, niin se on "vikatilanne" ja toimii päästömittausmoodin mukaan.

Tosin vikakoodi tehdään vasta sitten kun kuorma on riittävän suuri (mahdoton saavuttaa pyörien pyörimättä) koska pallojen pitää palaa kiristetyssä koneessa mutta vakio ei pääse koskaan sinne liikkumatta.

Näillä näkymin vika on jäljestetty siihen metallikuorella peitettyyn purkkiin siellä mittariston kellon takana.

Kuvatuksia reilusti joskus myöhemmin.

Alustavissa mittauksissa purkki vaikutti antopiireiltään ehjältä suuriltaosin. Tosin en tiedä, onko se päätepapu trankku vaiko fetti päätepapu. Jos on trankku, niin se on kärähtänyt, jos fetti, niin tyypistä riippuen ehjä tai viallinen.

Huomenna pitää sitten säädynvaihtoon ajella ahtamatta suuremmin...    :-\

Eli sinisen nuolen osoittama palikka on luultavasti se vikapää...
« Viimeksi muokattu: 27.07.2017, 22:39:55 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #454 : 31.07.2017, 20:24:17 »
Testattu ehjällä mittarilla ja todettu, että kuvan osoittama palikka on rikki.

Ja mitäkö se tekee? Kääntää saamansa 0-12V kanttiaallon napaisuuden negatiiviseksi 0  -12V signaaliksi, joka syötetään LH:n pinniin 34. LH saa kyllä ihan saman nopeussignaalin minkä mittaristo syöttää mutta ihan toiseen pinniin. Tuon palikan nopeuden mukainen signaali on hitusen vajaa 700Hz 100km/h nopeudessa. Jo 7km/h nopeudessa mennään yli 65Hz taajuuksilla.

Mikäkö palikan funktio lopultakaan on?

Ei aavistustakaan tutkimuksen tässä vaiheessa!  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #455 : 01.08.2017, 20:53:21 »
Nyt se vastustaa...    >:(

Lukaisin tänään vikakoodit ihan huvikseni ja sieltä tuli 3-1-1 ja sitten 3-2-2 (normaalia FEFE-immulla). Kumpikaan noista ei vikavaloa sytytä, joten ne löytää vain lukemalla koodit.

Mutta tuo 3-1-1 ei ole kiva juttu ja selittää sen, miksi tyhjäkäynti jää ajoittain leijumaan sinne 1300-1400 rpm välille.

Tuo nopeustiedon puuttuminen LH:lta onkin mielenkiintoinen juttu ja selittää tuon ajoittaisen tyhjäkäynnin leijumisen vaihde vapaalla.

Joskus vuosia sitten tutkin asiaa mutta olin jo unohtanut miten tuo nopeustiedon puuttuminen kaikkineen tekee.

Ensinnäkin kun tietty kuorman taso on ylitetty LH:n saamatta tuota nopeustietoa, niin tyhjäkäyntiä korotetaan välittömästi vaihdevapaalla tilassa (vikatilassa).

Toisekseen LH pysyttelee stoikassa äärimmäisen hanakasti jopa ahdoilla kiihdytettäessä (päästömittaushuijjaus v. 1.0.1 VAG-tyyliin).

Tuolloin ei noudateta lambda-treshold karttoja, eikä mitään muutakaan tuollaista. Toki primäärinen kiihdytysrikastusruikkaus tehdään mutta varsinaiset kiihdytysrikastukset jäävät käyttämättä koska tuolloin seurataan lambdaa todella orjallisesti, vaikka kartassa olisi mitä tahansa sopituksena.

Tuo oli aiheuttanut sen ajoittaisen nyppimisen kiihdytyksen tietyillä profiileilla, koska polttoainekarttoja ei silloin noudateta siten kuten pitäisi ja on säädetty.

On se pirullisesti suunniteltu purkki, sillä se tunnistaa automaatissa vaihdepäällä tilan ja huomaa, ettei nopeustietoa tule, niin se on "vikatilanne" ja toimii päästömittausmoodin mukaan.

Tosin vikakoodi tehdään vasta sitten kun kuorma on riittävän suuri (mahdoton saavuttaa pyörien pyörimättä) koska pallojen pitää palaa kiristetyssä koneessa mutta vakio ei pääse koskaan sinne liikkumatta.

Näillä näkymin vika on jäljestetty siihen metallikuorella peitettyyn purkkiin siellä mittariston kellon takana.

Kuvatuksia reilusti joskus myöhemmin.

Alustavissa mittauksissa purkki vaikutti antopiireiltään ehjältä suuriltaosin. Tosin en tiedä, onko se päätepapu trankku vaiko fetti päätepapu. Jos on trankku, niin se on kärähtänyt, jos fetti, niin tyypistä riippuen ehjä tai viallinen.

Huomenna pitää sitten säädynvaihtoon ajella ahtamatta suuremmin...    :-\

Eli sinisen nuolen osoittama palikka on luultavasti se vikapää...


Itseasiassa kyseinen peltilaatikko on kylläkin valonhimmentimien elektroniikka.

Kyseinen signaalimuunnos kanttiaalloksi tehdään muistaakseni itse siinä mittarimoduulissa (tulee ruuvi siitä läpi, sen tuplanastan vieressä). Samasta saa myös muut nopeustietoa vaativat vermeet nopeutensa, esim cruise. Tämä tuli täysin ulkomuistista joten pientä heittoa voipi olla, mutta näin muistelen että mittaristossa se on.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #456 : 01.08.2017, 21:17:27 »
Vika korjattu. Em. palikka on todellakin mittarivalojen himmentimen pääteaste.

Mutta hommat oli kussut Yazaki-San ja oikein huolella!  >:(

Tästä yllättyneitä olivat - ja -   :o

Mittariston maadoitus kellui tietyilta osin ja ottamalla Antex:n juotosasema tulille ja kolvi kouraan, homma korjaantui. Tinasin kaikki tinaukset mittaristosta, vaikka siellä ei edes luupilla näkynyt selviä murtumia, pari epäilyttävää paikkaa kylläkin.


Tuon himmentimen pääteasteen tinasin kauttaaltaan kahdesti. Epäilys jäi, että siellä on yksi pintaliitos konkka rikki (huono kontakti). Labrasin sitä signaali generaattorilla ja sain sen toimimaan oikein. Päätetransistorinkin irroitin ja mittasin (2sc3420) ja ehjäksi totesin. Elkot olivat hengissä (ihme kyllä!), vaikka ne uudemmissa laitteissa ovat 101% varmuudella paskoneet tuossa reilussa parissa kymmenessä vuodessa.

Mutta pääasia on, että homma rokkaa taas!  *taavih->

Melkein kävin vääntämään kytkentäkaaviota tuosta himmentimen mokkulasta, mutta laiskuus yllätti!  :-\
« Viimeksi muokattu: 01.08.2017, 21:27:32 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sgaga

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #457 : 28.09.2017, 10:52:04 »
Mites se wilmi-immu? Pulin kanssa jotain puhelin ku soittelin sille lohkosta mutten muista mitä kehu..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #458 : 28.09.2017, 13:44:21 »
Filkka-IMMu projekti on ollut hitusen jäissä, koska se taho, joka on maksavinaan minulle palkkaa (minä olen tekevinäni töitä) on varannut aikaani erittäin kiitettävästi tässä kesän/syksyn aikana.
Tosin olen viimeistellyt 12-vuotisen projektini myös loppu kesästä, jolle antamani lupauksen lunastin 11 vuoden, 3 kuukauden ja 13 päivän päästä lupauksestani.
Joten filkka-IMMu etenee samalla tavalla, hitaasti, mutta varmasti!  :)

Wiinawinokoneelle on kertynyt kilometrejä melkoisen mukavasti, noin 526tkm verran.

Ja yksi haljennut lämppärin hana on poistettu (taas) laitoksesta.  >:(
Tämä muistaakseni kolmas pettänyt lämppärin hana ysin historiassani.  :peetu:

Kattila pelaa suhteellisen mukavasti ja pitkän juoksun kulutukset ovat mikamaisella ajotyylilläni huidelleet siellä 15L/100km tuntumissa. Keskinopeudet ovat kohtuullisen mukavalla tasolla noilla kulutuksilla. Itseasiassa moni ruudikkaampi (300hv) kiisseli kuluttaa saman ajotyylilläni.  :3/4 jättää sen:


Pitisi ilmeisesti tarkistella taka-akselin aurauskulmia, kun takakumeissa on pintaa enää alle 2mm ja etusissa 6mm, vaikken ole kumia poltellut koskaan noilla gummeilla.  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #459 : 28.09.2017, 13:54:43 »
Pitisi ilmeisesti tarkistella taka-akselin aurauskulmia, kun takakumeissa on pintaa enää alle 2mm ja etusissa 6mm, vaikken ole kumia poltellut koskaan noilla gummeilla.  :o

Takapään auraus tuskin muuttuu 940:stä muuten kuin kolarin ajamalla. Kaasupolkimen väärinkäytöllä toki saa silestonet aikaa myöten savuttomastikin.

Poissa sgaga

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #460 : 28.09.2017, 14:03:14 »
Ok. Oliko hanat crap parts swedeniltä?
Itellä on kans uus varalla jos nykyinen tussahtaa, vielä tosin orkkis paikallaan. Tarttis alottaa tuon nykysen kontin wiinastaminen pikkuhiljaa tai oikeastaan laitoinkin jo vähän kasivitosta tankkiin "lastut" polttelin toissailtana. Tuon maksavinaan-asian takia jääny toistaseks säätökamppeet tilaamatta, ne kun meni sedanin mukana..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #461 : 21.11.2017, 20:26:33 »
Tässä 13.11 sain tälläisen satsin osia.



Tosin umpioita on kaksi (molemmat puolet).
Syylärin vaihto on ajankohtainen siksi, että ylävesiletkun kohdalta hitusen mehiin nestettä pihalle. Samaten alavesiletkun puolelta ylhäältä pyrkii hitusen mehimään. Ei mitään merkittäviä määriä, mutta syyläri on jo vanha, joten uuden vaihtaminen on paikallaan.

Umpiot tilasin siksi, että seitsemän vuoden releistetyillä halogeeneilla grillaaminen on tehnyt umpioiden heijastimista kurikkalaista mediumia. Umpion laseista puhumattakaan, jotka ovat hyvin hiekka puhalletut.

Umpioiden vaihdolla saan laittomista ledivaloistani kaiken hyödyn irti ja vastaantulijoiden jo nyt vähähkö häikäistyminen vähenee entisestään kun heijastimet ovat ehjät ja lasit hyvät. Joten kaikki on puhdasta plussaa sinne kuskin jakkaralle katsottuna.





No, suunnitelmat eivät mene ihan niin kuin sitä aluksi suunnitteli. Tilanne muuttui 15.11 salon kohdalla kun ylämäkeen tuli hiukkasen kiihdytettyä!  :o



Jokainen varmaan arvannee, mitä tuo tarkoittaa!   :-\

Menee siis pikkuisen pidemmän kaavan mukaan tuo umpioiden vaihto.

Vaihdetaan sitten, pahvi, kansi, umpiot, syyläri, laatikko ja kenties ahdinkin samalla sitten. Vaikka motivaatiomontussa olenkin noiden osalta, niin nyt on vaan pakko tehdä.

Tosin voisin venyttää vaihtoa vaikka kevääseen ja kärsiä tinavitosella matelemisesta. Ei vaan kestä vaparitinavitosen hengettömyyttä ja väärästä päästä vetämistä, joten jouluksi haluan jo kotiin!  :buck2: :idiot2:

Ei muuten tule tähän ysiin enää ikinä muovista lämppärin hanaa! :peetu:

Tämä oli nyt kolmas lämppärin muovihana, joka petti!

Jäähdytysjärjestelmä on tuon hanan takia nyt huolella koeponnistettu. Eli sylkee paisarin korkista kaikki nesteet pihalle siinä säädetyssä 1,4 baarin paineessa. Sen saa helposti, kun laittaa ahdot yli 0,8 baariin ja laittaa lapun lattiaan. :facepalm:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #462 : 21.11.2017, 20:50:21 »
Luulisi näiden "alkuperäisten" versioiden kestävän?


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #463 : 21.11.2017, 21:54:09 »
Ihan orkkis-hana oli lujitemuovia, joka hapertuu vanhuuttaan (haurastuu).
Lujitemuovi haurastuu kuumassa, kuten syylärini ja orkkishana.

Metallia en ole yhdessäkään ysin orkkis alipainehanassa nähnyt.
Mistä ostit ja mitä maksoi?

Siniseltä tiskiltä kysyin hanaa ja tilansinkin sen, mutta sille kävi niin, ettei puhelinsoittoa ole kuulunut viiteen vuoteen osan saapumis-ilmoituksena. Vähän sama tilanne kuin lämppärin kaksitoimiselle alipainekellolle on käynyt. Tosin maksaa niistä ei ole tarvinnut etukäteen.   >:(

Minulla nuo hanan pettämiset on tavallaan luokiteltavissa siihen, että kone saa avosandaalia oikein huolella, jolloin termiset rasitukset ovat viritetyssä koneessa hitusen rajumpia kuin vakiossa. Joten kestoikä on normaalia lyhyempi lopultakin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #464 : 21.11.2017, 23:25:40 »
Ihan orkkis-hana oli lujitemuovia, joka hapertuu vanhuuttaan (haurastuu).
Lujitemuovi haurastuu kuumassa, kuten syylärini ja orkkishana.

Metallia en ole yhdessäkään ysin orkkis alipainehanassa nähnyt.
Mistä ostit ja mitä maksoi?

Siniseltä tiskiltä kysyin hanaa ja tilansinkin sen, mutta sille kävi niin, ettei puhelinsoittoa ole kuulunut viiteen vuoteen osan saapumis-ilmoituksena. Vähän sama tilanne kuin lämppärin kaksitoimiselle alipainekellolle on käynyt. Tosin maksaa niistä ei ole tarvinnut etukäteen.   >:(

Minulla nuo hanan pettämiset on tavallaan luokiteltavissa siihen, että kone saa avosandaalia oikein huolella, jolloin termiset rasitukset ovat viritetyssä koneessa hitusen rajumpia kuin vakiossa. Joten kestoikä on normaalia lyhyempi lopultakin.
Turha koko hana ilmastoidussa  :buck2: Haet siniseltä yhtenäisen letkun, tulppaat alipaineletkun ja kaasuttelet voittajana ELK

 

Elekma  Autoracing