Autodiagnoosi  Carcom Oy

Vahvistimen johdotukset

  • 25 Vastauksia
  • 20952 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Vahvistimen johdotukset
« : 15.11.2010, 18:15:39 »
copyt: Hiltsu.

Kun saat sen paketin jossa on ne kaapelit niin tee seuraavasti (lähes) (enkä ota vastuuta, mutta näin minulla pelittää)

1. Akusta piuhat irti, ja joku suoja niihin, ettei ees vahinkossa räppäse mihinkään.
 
2. Kuorit kaapelin pään ja laitat liittimen kiini. Siis sellaisen jolla saat myöhemmin virtakaapelin akun PLUS napaan kiinni.

3. Sitten katkaiset kaapelin noin 20cm päästä, ja kuorit sitä noin 1cm ja laitat sulakkeen pitimeen paikalle, jonka voit jo kiristää.

4. Aiemmin katkaistun virta kaapelin päästä kuorit taas noin 1cm ja kiinnität samalla tavalla sulakkeen pidikkeeseen, kuten aiemmin.

5. Sitten etsit sopivan läpiviennin virtakaapelille ja ujutat (voi vaatia voimia ja ketteriä sormia) sen sisälle.

6. Sitten laitat listan alle (näin ainakin 850:ssä) kaapelin menemään konttiin saakka (tai riippuu missä vahvistin sijaitsee) Samallla voit laittaa jo soittimelta heräte "piuhan" (ohutkin kelpaa loistavasti) menemään virtakaapelin kanssa saman listan alta vahvistimelle. (Jottei tule häiriöitä)

7. Sitten etsit kontista hyvän maadoitus paikan rungosta (ei kelpaa mikään pikkunen ruuvin kanta). Kun sopiva paikka on löytynyt niiin hiot sen surutta pellille saakka ( sen verran mitä MAAKAAPELI tarvitsee ja sitten pyhkäise enimmät pölyt pois.
 
8. Kuorit MAAKAAPELISTA 1-1½cm ja laitat liittimen kuten kohdassa 2. teit. Sitten laita MAAKAAPELIN liitin aiemmin hiottuun maadoitus paikkaan ja pulttaa siihen. Sen jälkeen laita ruoste suojaa ja maalia päälle, jottei korroosio iske.

9. MAAKAAPELIN toisesta päästä kuorit 1cm. Samalla voit kuoria VIRTAKAAPELISTA ja HERÄTE "piuhasta" 1cm, mutta katsokkin ettei kaapelien langat koske toisiinsa. (Tässä vaiheessa siitä ei kyllä seurauksia tule, mutta ei sitä ikinä tiedä )

10. Sitten vedät soittimelta RCA johdon konttiin vahvistimelle, mutta toiselta puolelta autoa kuin virtakaapeli.

11. Kun vahvistimelle on löytynyt tukeva paikka niin sitten vain johdot pakalleen. Eli ensimmäisenä MAAKAAPELI sitten VIRTAKAAPELI JA HERÄTE ja RCA johdot.

12. Lopuksi katso ettei vahvistimen "terminaaleissa" ole kaapeleiden "karvoja" jotka aiheuttaa oikosulun.

13. Laita sulake paikalleen, sitten akun MAAKAAPELI ja sen jälkeen VIRTAKAAPELI ja lopuksi laita kello oikeaan aikaan. (Nollautui kaapelin irroituksessa)

14. Sitten vaan soitin päälle niin pitäis toimia vahvistimen. Siihen vaan kaiutin piuhat kiinni ja säätö jonka jälkeen esittelemään kylille

PS. Jokaisessa kaapeli liitoksessa olisi suositeltavaa käyttää sähköteippiä tai kutistesukkaa eristeenä, kosteudelta, lialta ja ennen kaikkeaan oikosulku vaaralta.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #1 : 05.12.2010, 20:09:49 »
Tähän voi vielä lisätä muistutuksena, että vältä sokeripaloja, ryöstäjiä ja "väliaikaisia" patentteja auton sähköjärjestelmissä mikä tekee tulevaisuuden sähköjärjestelmän korjaukset pienemmäksi murheeksi. Tämä koskee ylipäätään auton sähköjärjestelmän korjauksia, siihen lisättäviä laitteita ja niin edelleen.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

The moose

  • Vieras
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #2 : 05.12.2010, 22:14:34 »
Ite oon vielä lisäks sulattanu tinaa kuumailmapuhaltimella maakaapelin ja johdon liitokseen ei hapetu vihreäks ei.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #3 : 06.12.2010, 14:06:44 »
Eiköhän tuolla tavalla tekemällä onnistu! Kun vielä laittaa varmuudeksi yhden koon paksumpaa virtakaapelia niin ei ainakaan siitä ahdista, liian paksua kun ei voi virtajärjestelmään laittaa  :) Uusimmissa malleissa akku on siirrretty takaisin konehuoneeseen mutta edellisissä malleissa pärjää lyhyillä virtapiuhoilla jos vahvistimet laitta taakse.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #4 : 06.12.2010, 14:17:19 »
Eikö ketään muuta häiritse tuo virtakaapelin kytkeminen akkuun maakaapelin JÄLKEEN?
Jäitä housuun!

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #5 : 06.12.2010, 14:32:43 »
Eikö ketään muuta häiritse tuo virtakaapelin kytkeminen akkuun maakaapelin JÄLKEEN?

Itse tekisin toisin päin, maattokaapeli viimeisenä. Mutta jos vaikka sulaketta tarvii vaihtaa tai poistaa muuten vaan niin enpä ole aina maakaapeliin tainnut koskea  :o

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #6 : 06.12.2010, 18:35:29 »
Jos tuntee olonsa turvallisemmaksi, voi sen akunkin nostaa sivuun ettei käy vahinkoja. Itse kytken virtakaapelin vasta kun olen varma ettei järjestelmässä ole mätiä munia odottelemassa poksahtamista, toisin sanoen... väärää johtoa maissa. Kaikki kannattaa tehdä huolella ja ajan kanssa, ainakin itse teen ajan kanssa ilman että hosun asiassa.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

The moose

  • Vieras
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #7 : 06.12.2010, 18:36:53 »
ihan sama itelle miten päin johtoja kytkee kunhan muistaa plus ja miinus navan :D :D

omassa käytössä on aina ollu 16- 25 virta piuha ja niin iso kuin mahdollista maadotusjohto kerran oli joku 50 m2

kun oli 2kpl phoenix gold m 100 vahvaria auton perässä.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #8 : 06.12.2010, 18:45:56 »
Omassa menee auton päästä toiseen tuo 50mm² naru, samaa maanaruna. Kun saisi auton takaisin niin voisi ruveta miettimään vastaavaa akun ja moottorin maajohdoiksi, laturin virtanaruksi ja niin edelleen.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #9 : 30.12.2010, 22:04:23 »
Eikö ketään muuta häiritse tuo virtakaapelin kytkeminen akkuun maakaapelin JÄLKEEN?

oikeassa ollaan. ensin virtakaapeli ja sitten maakaapeli.
virtapiikki tulee aina ku akku kytketään auton virtajärjestelmään mutta maatto viimisenä niin piikki ei ole niin raju.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #10 : 05.01.2011, 02:04:25 »
Jos alkaa poppeja laittelemaan niin kannattaa suosiolla vetää kerralla se 50mm2 kaapeli konttiin.
Nimim. nälkä kasvaa syödessä :2funny:
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #11 : 05.01.2011, 14:27:07 »
Jos alkaa poppeja laittelemaan niin kannattaa suosiolla vetää kerralla se 50mm2 kaapeli konttiin.
Nimim. nälkä kasvaa syödessä :2funny:

Kyllä ja hyvä akku/akkuja sekä laturi ja mahdollisesti lisälaturi ettei iske keväällä-ilmiö pakkasaamuna...

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #12 : 08.01.2011, 09:39:08 »
ihan sama itelle miten päin johtoja kytkee kunhan muistaa plus ja miinus navan :D :D

omassa käytössä on aina ollu 16- 25 virta piuha ja niin iso kuin mahdollista maadotusjohto kerran oli joku 50 m2

kun oli 2kpl phoenix gold m 100 vahvaria auton perässä.

pakko kuitata tähän, että ei siittä mitään hyödy, jos maatto on 50m2 ja virta esim. 25m2, kun siitä maaton läpi ei kule kuin sen verran virtaa, mitä plussasta tulee  ;) eli maatto ja plus samaa kokoa vaikka eihän siitä ikinä haittaakaan ole  ;D

The moose

  • Vieras
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #13 : 08.01.2011, 14:29:54 »
pakko kuitata tähän, että ei siittä mitään hyödy, jos maatto on 50m2 ja virta esim. 25m2, kun siitä maaton läpi ei kule kuin sen verran virtaa, mitä plussasta tulee  ;) eli maatto ja plus samaa kokoa vaikka eihän siitä ikinä haittaakaan ole  ;D

loppuhan kaapelit kuumentumasta. ja vahvistinkin tykkäs.. en tiedä onko itselläsi ollut m 100 pg vahvaria mut ne kuumiaa ja noilla johdotuksilla ne jäi vähän kylmiksi.  :hello:

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Vahvistimen johdotukset
« Vastaus #14 : 09.01.2011, 14:06:15 »
Ei vara venettä kaada. Paljon on hyvä ja enemmän on parempi. Johdotuksissa ja virransaannissa on vaikea liiotella ja vaikka niin tekisikin niin ikinä siitä ei ole haittaa. Suurin vaiva on yleensä virransaanti, maadotukset, huonot kontaktit kun valot vilkkuu basson tahdissa.

 

RallyBaron  Samppasport