Tuli tuosta edellisestä postauksesta mieleen että miten "suositeltavaa" olisi ottaa ne polkimet missä kenkä lukittuu siihen polkimeen. Tietysti ne pyöräilykengät joutuisi siihen hommaamaan. Tiedän toimintaperiaatteen miten ne irtoaa ja laitetaan paikoilleen mutta tarkoitan sitä itse polkemista.
Tuossa on kaksi koulukuntaa. Toisen mielestä ilman lukkoja ei voi ajaa metriäkään, toisen mielestä ei mitään väliä. Itse ajoin ekan "vakavamman" harrastusvuoden normipolkimilla, sitten ostin seuraavaksi kesäksi lukot ja oltuani liian monta kertaa kumossa milloin missäkin kun moniajo ei riittänyt ympäristön havainnointiin, siihen reagointiin ja vielä lukon irrottamiseen vaihdoin takaisin tavallisiin. Nopeimmat lenkkini ikinä ajoin seuraavana kesänä ilman lukkoja maastolenkkarit jalassa.
Omalla kokemuksella sanoisin että lukoista saa eniten hyötyä röykkyisissä paikoissa koska polkimilta ei varmasti putoa, jonkun verran apua on ylämäissä kun tehoja pystyy lisäämään vetämällä toista poljinta ylöspäin (ja seuraavalla tasamaalla hapottaa sitten kahta pahemmin) ja siinä se olikin. Haittana se että jos et tosiaan saa jalkaa irti ajoissa nopeassa pysähtymistilanteessa niin maa kutsuu. Se liike on tultava selkärangasta ilman hetkenkään miettimistä.
Pyörästä on paha sanoa mitään tarkkaa kun ei tiedä mitä mallia olet käynyt kyttäämässä mutta todennäköisesti jotain Trekin tekelettä. Kun seuraavan kerran olet menossa niin ihan vakavissaan soita tai laita viestiä, minä lähden kyllä mielelläni sinne leikkimään asiantuntijaa vajaan viiden vuoden kokemuksella aiheesta.