Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Suzuki 4gripit 03-09

  • 42 Vastauksia
  • 4144 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 909
  • www.vrcf.fi
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #30 : 01.11.2024, 12:56:35 »
Lainaan taas tätä, kun mietin -17 Vitaran kaukovalojen säätöä. Vaikutti vähän, että ei ole erikseen säädettävissä, onkohan tietoa, onko näin?
…..
 Meinasin piristää kaukovaloja tehokkaammilla led-polttimoilla, tai teinkin jo niin, mutta valokuvio kaipaisi noilla kaukovalojen osalta levitystä ja nostoa.
Eihän niiden tarvitse olla erikseen säädettävissä, koska umpio toimii suunnitellusti oikeilla ja määräykset täyttävillä polttimoilla.

Kaukovalojen lainmukainen kohentaminen on hyvin helppoa, miksi pitää leikkiä toisten turvallisuudella sovittelemalla jotain Temun rihkamaa auton keulalle ELK?

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #31 : 01.11.2024, 18:09:04 »
Ei ole erillistä säätöä pitkille valoille. Tuo valokuvio/säätöhomma riippuu varmaankin käytettävistä polttimoista. Philipsin led polttimoissa on ollut omien kokemuksien mukaan valon polttopiste halogeenia vastaavalla kohdalla jolloin yleensä valokuvio on ollut hyvä. Tässäkin pitää tietysti muistaa se että kaikilla umpioilla ei led polttimolla saa hyvää valokuviota aikaiseksi vaikka maksaisi maltaita.

Tuo tieliikenteessä laittoman led polttimon asentaminen kaukovaloksi ei kyllä omasta mielestäni haittaa ketään kunhan niitä kaukovaloja käyttää kuten kuuluu. Etusumuvaloissa ne häikii kyllä julmetusti.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #32 : 02.11.2024, 15:37:05 »
Ok, hyvä saada varmistus tuohon, että säätö erikseen ei onnistu. Ja jep, juuri siksi tyydyin vain polttimon vaihtoon, koska kaukovalossa se ei ole varmasti kenellekään ongelma. Ei ole Temun halpiskuraa polttimot myöskään, vaikka kiinalaista varmasti onkin :)

Lisäkaukovalo ei ole tuossa ihan helpoin homma, kun jää aika pieneksi tila cruisen tutkan ja etuparkkitutkien katveessa. Siis kun haluan värinättömän valon riittävän ylös, enkä mitään maavaloja lähialuetta häikäisemään, kuten joillakin näkee. Siksi päädyin helppoon ratkaisuun.

Kuvio on kaukovaloissa nyt hyvin samanlainen kuin orggis halogeeneillakin, mutta koska kaukovaloa on nyt paljon enemmän, olisi sitä voinut levittää leveämmälle ja nostaa ylös. Nosto lähinnä siksi, että lähi- ja kaukovalojen kuvio menee turhan paljon päällekkäin. Halogeenituikuilla se ei haitannut, mutta nyt on jostain ehkä 20-30 metristä alkaen lähellä suoraan edessä turhan paljon valoa, niin haittaa tietty sinne kauemmas sivuille vähemmän valon alueelle näkemistä. Kokonaisuutena näkee kyllä selvästi paremmin noinkin, mutta voisi säädöillä saada vielä selkeästi paremmaksi.

Täytyy kyllä sanoa, että tuossa on todella hyvät projektori-ledit lähivaloina ihan orggiksena. Vain valotehoa voisi olla toki enemmän. Mutta kaikki valo on suunnattu juuri niin kuin pitääkin, eli leveälle ja kauas (lähivaloksi), mutta lähialue on korostetun himmeä, niin näkee todella hyvin juuri sinne, mihin pitääkin. Moni paljon valoista kehuttu jää toiseksi, vaikka valotehoa on enemmän. Lähialue on vaan niin kirkas, että häikäisee, eikä näe mitään kauemmas. Eikä kantamakaan ole kummoinen, mutta tuossa Vitarassa korkea keula (ja valot myös korkealla) on kerrankin hyödynnetty. Ilmeisesti uudemman Vitaran heijastin-ledit ei ole yhtä hyvät lähivalojen osalta. Kaukovalot niissä toki on myös ledit, mutta ei nuo hb3-halogeenitkaan ihan huonot ole. Variksessa vaan tottunut kunnon lisävaloihin, niin ei kehtaa emäntää ajeluttaa pimeässä noilla hb3:silla kuitenkaan  ;D

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1373
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #33 : 11.11.2024, 20:03:05 »
+ 5tkm tällä SX4 olen nyt ajellut ja tänään haettu vuoden leima ilman mitään huomautuksia  :)
Kehui hyvinpidetyksi yksilöksi.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1373
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #34 : 13.11.2024, 21:24:39 »
Katsottu lankomiehel tänään niin öljysuodattn ja jalka märät öljystä. Putsattu pesuaineella ja vaihdettiin samalla suodatin ja öljyt joitten takia menin. Jotain liimaa oli suodattimen vastinpinnalle jalan reunaan vedetty niin kaavittu ne jäännöknöölit pois, tiivistepinta itsessään oli kirkas. Jalka ei ollut ainakaan löystynyt kun kokeiltu räikällä.

Pidin käynnissä pihalla vartin ja pysy kuivana. Katson tän viikon töis yöllä kun odottaessa on aikaa kostuuko ja mistä kohtaa se tarkemmin alkaisi.

Paikka noilla pakosarjan alla, katti toisella sivustalla ja flekti suoraan edessä niin lämpimäs ainakin on. En löytänyt mitään googlella onko joku koko jalkaa joutunut vaihtaa noitten suodattimen tiivistyspinnan takia tai edes tiivistettä jalan juureen.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #35 : 13.11.2024, 21:41:10 »
Ei ole ainakaan meillä noihin suodatinjalkoihin vaihdettu tiivisteitä. Jotkut tarvikesuodattimet monesti tihkuu öljyä tiivisteestä vanhemmiten niinkuin Toyotissakin. Alkuperäisessä öljynsuodattimessa on sellainen pyöreä o-rengas tiiviste. Org suodattimen varaosanumero on 16510-61A32. Voi löytyä esimerkiksi ulkomailta hyvinkin sopurahaan.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2024, 21:43:01 kirjoittanut kenppi »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1373
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #36 : 14.11.2024, 17:06:13 »
Kiitos  :)
Hommaan noita orkkis pari.
Tämä motonetin oe vastaava ei näytä nyt vuotavan mutta seurataan.

Mikä anturi muuten tuon suodatinjalan yläpuolella on? Se on kauttaaltaan nyt pesun jälkeen kostea ja ilmeisesti siitä öljytilaan yhteys.
Suodatin reunat kuivat, jalan päällä hiukan kosteaa.
Linjahan ylhäältä alas anturi 》 jalan päällinen 》 suodatin
« Viimeksi muokattu: 14.11.2024, 17:39:36 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #37 : 14.11.2024, 19:37:54 »
Oiskohan se öljynpaineanturi. Voipi alkaa vuotamaan läpi, eli uutta osaa vaan paikoilleen jos sieltä tulee.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1373
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #38 : 14.11.2024, 19:59:29 »
Suuri kiitos ja kumarrus, olet huippu kun jaksat aina  neuvoa ja tietoa antaa.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #39 : 15.11.2024, 18:29:21 »
Suuri kiitos ja kumarrus, olet huippu kun jaksat aina  neuvoa ja tietoa antaa.
Pitäähän sitä yrittää auttaa ja neuvoa jos jotain osaa kysymykseen vastata.

Menee ohi aiheen mutta pakko kyllä tätä foorumia muutenkin kehua. Paljon on kirjoittajia ja ne kellä on tietoa niin yritetään muita auttaa sen minkä etänä pystyy  -H-

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1373
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #40 : 20.11.2024, 16:36:59 »
Joku siirtää ni siitä vaan, itsehän sitä ei pysty tekee.

Oli öljynpaineanturi vuotokohtana, lähti 5.80€ tarvikeosa paikallisesta.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1373
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #41 : 22.11.2024, 17:56:04 »
Pari loskasohjopäivää ajettu auraamattomilla teillä, viimeyönä jäätynytkin sekä osin aurattujen vallien päälle joutunut toisen puolen nostaa niin on tämä kyllä kiva peli.
Mihinkään ei jäänyt kiinni, nousi jyrkissä mäeissäkin liki ylhäällä pysähtyen siitä lähtien heittämällä ylös eikä yhtään paikkaa ollut mihin ei päässyt. Aikaa normaaliin keliin meni noin 20min enemmän mutta kävellä ei tarvinnut kertaakaan.
Keskikulutus lehtijaossa noin 9.0l näytön mukaan. Sula tai aurattu osuus etuvedolla, auraamattomat ja pienmäet auto ja jyrkät mäet lock asennoilla.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #42 : 25.11.2024, 23:33:44 »
Heh, itse olin useampana viime talvipäivänä ajellut Vitaralla ja tänään sitten sohjoutuvaan lumivesikeliin lähdin sivuteitä pitkin työmatkalle etuveto Yariksella. Ei ollut kaunista katsottavaa :D
Vitaralla ajelin pahimmat kelit snow-tilassa ja kyllä silläkin liukkauden huomasi ainakin kerran. Kaupungissa kiillottuneen jään risteysalue reippaaseen ylämäkeen oikealle kääntyen valoista lähtö. Kerran rusautti jarrua vasemmalla edessä, muuten eleettömästi liikkeelle kesätyyliin. Olin 50 metrin päässä, kun seuraava auto vasta sai keulan risteysalueelle. Eikä ole enää ihan uudet Contin nastatkaan alla. Ei ole mikään leluveto tuo 4grip, vaikkei "oikea neliveto" jonkun mielestä oliskaan.
Auto-tilassa on selvästi havaittava viive ja etupyörät ehtii sutia lähdöissä. Sinänsä vain hyvä, että liukkauden huomaa huolimattomampikin. Yleensä tulee kuitenkin valittua sutimaton tila kunnon talvikelissä.

Mutta oli tekninen ihmettelykin. Vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen ajamalla keulan ylös 10-senttisille rampeille. Kahvitauon mittaisesta valuttelusta huolimatta öljyä tuli ulos vain 2,5 litraa, kun sitä melko varmasti oli koneessa noin 3,3 litraa (täyttötilavuus). Tyhjennysproppu on auton perää kohti ja olen kerran ennenkin jo vaihtanut tuohon öljyt muistaakseni samalla tekniikalla, eikä ainakaan yhtä selvää ongelmaa ollut silloin. Muissa autoissa ei aiemmin ole myöskään ollut ongelmaa, vaikka auto ei ole vaaterissa, kunhan kallistus on tyhjennyspropun suuntaan. Täyttäessä oli myös outo ilmiö, kun lisäsin toki ensin vain sen 2,5 litraa öljyä, pyöritin vähän aikaa konetta siirtäessä auton tasaiselle ja taas kahvitauon jälkeen mittasin öljyt. Hädin tuskin minimissä oli, joten lisäsin 0,4 litraa, niin nyt on sitten jo selvästi yli maksimin. Ihan kuin öljyä olisi ollut jossain "nalkissa". Voiko olla tuon koneen ominaisuus kallistuksesta tai muusta johtuen? Kone siis 1,4 boosterjet.

 

Carcom Oy  Elekma