RallyBaron  Samppasport

Volvo 240, ralliproomu (ja vähän Fordiakin...)

  • 102 Vastauksia
  • 39725 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Proomu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.nummelarallyteam.com
    • Ralli-Proomu
Ajattelin tehdä pienen tiivistelmän kuluneesta vuodesta, kun hommattiin ralliautoksi Volvo 240. Kuusi kisaa on takana ja käteen ei ole jäänyt oikeastaan mitään muuta kuin jossittelua....

Lykkään tähän pienen stoorin joka kisasta ja jos lukijoita kiinnostaa niin yritän jatkossakin tarinoida jotain.

22.1 Salpausselkä-ralli
Uusi auto alla ja ukot intoa täynnä, vähän jänskätti kuinka jokiproomun kokoinen laitos mahtuu penkkojen väliin. Ekan pätkän lähtö oli pitkällä suoralla jossa oli pari nypyn ylitystä, mutta muuten sai latoo menemään sen minkä sielu sieti ja hyvinhän vinokone tuntui kyytiä tarjoavan. Noin kilsa lähdöstä oli risteys vasemmalle, eli eka hidas paikka. Heti moottorijarrutuksen alettua kone stumppas eikä enää syttynyt. Olipas pitkä kisa...
Jakoremmistä katos hampaat ja siitähän ei kisakoneessa hyvä seuraa. Ai niin, laatikosta alkoi kakkonen hyppiin pois päältä jo ekalla siirtymällä. Vuosi alkoi lupaavasti.

12.2 Jyväskylän talviralli
Kone ja laatikko rempattu ja taas mennään. Eka pätkä oli pientä lumiränniä ja penkat oli korkeat. Yllättävän hyvin iso Volvo mahtyi sykkimään niinkin pienellä rännillä ja joku kertoi, että oltiin jopa pohja-ajassa kiinni kunnes:



26.2 Betoni lehto-ralli
Pellit siloteltu, takakulma ja konepelti ym. vaihdettu. Lähtönumero oli jo ikävän suuri, kun pisteitä ei ollut kertynyt ekoista kisoista. Kelikin oli pöperöinen ja kisa oli melkoista luistelua alusta loppuun. Maaliin päästiin vihdoinkin, sijoitus joku 25. Hohhoijaa.

21.5. Uusikaupunki-ralli
Eka kesäkisa Volvolla, nyt olisi pitoa tassujen alla ja ajon pitäisi sujua paremmin kuin talvella. Aamulla mentiin kisapaikalle ja vietiin auto katsastukseen ja siittä lähtöpaikalle. Lähtöpaikalla huomattiin että nokka-akselin stefa oli pullahtanut pois paikaltaan ja muljut valuu pihalle. Auto kärrylle, leuka rintaan ja kohti uusia pettymuksiä.

13.8. Koillis-Savo ralli
Jokohan nyt menis putkeen. Alusta asti vehkeet pelas ja ajo sujui. Ekalla pättkällä hypättiin apout 40m ja meinattiin keskeyttää kun "vähän" otti selkään molemmilla, oltiin kuitenkin kolmantena. Sama tahti jatkui ja kolmen pätkän jälkeen oltiin edelleen kolmantena. Neljäs ek oli kisan pisin, ratkaisun paikka siis. Nelonen meni hyvin kunnes:





10.9. Neste Jari-Pekka ralli
Taas takakulma vaihdettu, uus pakoputki väännetty ym. pientä. Eka pätkä, lappu lattiaan ja:





Huomatkaa kiiltävä pakari!

Eli kausi on mennyt loistavasti! Yks kisa meinataan vielä päräyttää, fiksumpi kai ymmärtäis jo lopettaa...

22.10 Pohjanmaa-ralli
We`ll be back.
*reportaasi löytyy sivulta 2*

« Viimeksi muokattu: 06.02.2013, 21:51:06 kirjoittanut Proomu »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #1 : 09.10.2011, 11:21:54 »
No tähän sopii kyl lause:

"ei rallia voiteta jos sielä pelätään"

Hienoo kyllä et jaksaa pitää pään pystyssä vaikka on rämeikköö mentykin. Tuo paikka misä oli tuo kaide nii on vissii aika ikävä mutka mitä oon juutuupista kattellu pätkiä.
V70 TDI

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #2 : 09.10.2011, 11:22:29 »
Hienoa. Tälläisiä kertomuksia tänne lisää. Harva oikeasti jotain sarjaa ajava viitsii harrastajafoorumille mitään kertoa, joten oikein tervetullutta.

Tärkeintä ei ole voitto vaan hieno harrastus!

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #3 : 09.10.2011, 11:26:05 »


Tärkeintä ei ole voitto vaan hieno harrastus!

Joku vois sanoo tähän, että tärkeintä ei ole voitto, vaan vastustajan täydellinen nöyryytys  :2funny:

V70 TDI

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #4 : 09.10.2011, 11:39:01 »
Nyt on kunnon motorsporttia!!!   Ei muuta kun pedaali lattiaan ja kylki edellä kohti uusia seikkailuja!    :pomo:

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #5 : 09.10.2011, 11:44:11 »
Joo elä lannistu tuollasista pikkusista!
Näitä sattuu varmasti kaikille ketkä ko. lajia harrastaa!
Volvoton

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #6 : 09.10.2011, 11:51:01 »
V70 TDI

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #7 : 09.10.2011, 12:34:52 »
Päivitin tuohon kertomukseen kuvat näkyviin.

Hienoa, että foorumille tulee myös näitä "oikeita" harrastajia. Kisaraportit on aina mukavaa luettavaa.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2011, 13:41:37 kirjoittanut JuHaU »

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #8 : 09.10.2011, 13:14:33 »
Ai niin, laatikosta alkoi kakkonen hyppiin pois päältä jo ekalla siirtymällä.

Olihan ihan justiinsa huollettu suorakytky? Näitä on sattunu joskus, että myyjän huolto käsittää kytkentäpalojen hionnan laikalla. :knuppel2: Ja hyvinhän se pelaa ensmäset kaks kilometriä...

Mutta on se mukava nähä, että joku jaksaa roplata. Itellä tahtoo tulla kaadon jälkeen vähintään puol vuotta taukoa, kun ei toi laitto oikeen lähe. Nytkin viime syksynä kaadettu Corolla Kouvolassa korirobotissa.

Ja tsemppiä vaan jatkoon.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2011, 13:16:18 kirjoittanut Spoileri »
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #9 : 09.10.2011, 14:23:14 »
http://www.youtube.com/watch?v=9AmXy50LZuE&feature=player_detailpage#t=243s
tuo koillis-savon ek nelosen mutka tosiaan petollinen  :-\

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #10 : 09.10.2011, 15:19:40 »
No helkkari, tässä on nyt kyllä munaa poikien hommassa.   P>
Tää on vähän niinko poikamiehen baariin meno. Odotuksia on mutta aina ei onnistu. Silti seuraavana viikonloppuna uudestaan.

Tähän vielä esimerkkinä ettei se Räikkönenkään aina pysyny ladulla.   ;)

Jos vaan hiukankin innostusta jäljellä niin ehdottomasti uusi yritys vaan.   O0

Poissa Proomu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.nummelarallyteam.com
    • Ralli-Proomu
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #11 : 09.10.2011, 21:17:25 »
Selvitelläänpäs vähän homman taustoja, kun kiinnostusta näköjään löytyy. Jokaisesta kisasta vois kirjottaa romaanin, on se niin värikästä hommaa ;D

Itse olen kartturi (koska en osaa ajaa, mutta olen hyvä neuvomaan), kuski kyllä osaa ajaa vaikka joskus lepikon gravitaatiokenttä vetääkin kalustoa puoleensa. Alotimme homman vuonna 2005 B-mallin Asconalla. Yksi kisa ajettiin ja vähän pärjättiinkin. Ascona myytiin ja tilalle haettiin välikoppa Escort joka muuten kaatui heti ekassa kisassa vuonna 2006, toisessa kisassa oltiinkin jo toisia. Tästä innostuneena lähdimme F-Cup rallisarjaan B-junioreihin.

Rallissa homma siis menee:
B-junnut = aloittelijat.
A-junnut = jo vähän pärjänneet, yleensä suht kokemattomat kuitenkin.
Yleinen = paljon ajaneet ja pärjänneet.
Eli ylöspäin noustaan menestyksen mukaan.

F-Cup = Kaksivetoiset turbottomat autot. Uusimmat mallit kiellettyjä, eli isin uudella Audilla ei pääse mukaan, mutta mutta siskon E36 korimallin BMW 325 kelpaa ja on suosittu laite. Ja koska F-Cuppi on tosi äijien hommaa niin nuotteja ei käytetä, tiesilmää ja tuuria tarvitaan. Minun hommani on siis lukea kuskille tietä ja esittää rohkeita arvauksia mihin suuntaan tie taittuu seuraavan nypyn takaa.


Vuonna 2007 siis lähdimme B-junnuissa F-Cuppiin Escortilla. Sarjassa oli 6 kilpailua, josta yksi keskeytettiin ja muissa pärjättiin. Kivaa oli! Rahoittajina toimivat omat lompakot (eli sinä vuonna ei ostettu uusia farkkuja, eikä kyllä mitään muutakaan ralliin liittymätöntä). Viimesessä kisassa joutu vetämään jo vähän riskillä:



Vuonna 2008 nousimme A-junnuihin ja jatkoimme samalla Escortilla. 6 kilpailua ja kaikissa vähän pärjättiin ja taas oli pirun kivaa! Viimenen kisa muuten ajettiin 325 Bimmerillä:



Ei se ladulla pysyny, mutta onneks ei tullu pahaa damagee, kun oli vuokra-auto  :D

Vuonna 2009 oli molemmilla henkilökohtanen konkurssi sitä luokkaa, ettei pahemmin ajeltu. Noustin yleiseen ja pari kisaa vedettiin, toinen meni hyvin ja toinen ei.

2010 oli edelleen annettava talouden elpyä, ja ajettiin vaan pari kisaa. Jälkimmäisessä Escort vähän otti itseensä: http://www.youtube.com/watch?v=BOvid1Wc-kI

2011 huomattiin että ei se rahapussi tunnu täyttyvän, mutta jotain tarttis harrastaa. Volvo siis ilmestyi talliin. Tavotteet oli kovat kun lähettiin yleisen cuppiin, mutta homma ei mennyt niinkuin elokuvissa.

Kysykää jos on kysyttävää, naurakaa jos naurattaa. Joskus rallihommissa menee pelikaani turbiinin, mutta jos jää itkeskeleen niin homma on taputeltu. Viime talvena löydettiin meidän tiimille tunnussävel: http://www.youtube.com/watch?v=77lUfZ3S2Ug

edit: Joo ihan pienestä ei parane lannistua. Viime kisan jäljiltä on vaihdettu: katto, etulokarit, konepelti, kuskin ovi, naamapelti, lukkopelti, kanteen 4 venttiiliä (jako hyppäs hampaalla mystisesti) ym. pientä. Kahen viikon päästä olis kisa, pakkelointia, maalausta, koneen kasausta ja muuta pientä iltapuhdetta tiedossa. Ai niin moottorin kumityynyt antautu kans, nekin tarttee vaihtaa. Ralli on reteetä!
 
« Viimeksi muokattu: 09.10.2011, 22:42:22 kirjoittanut Proomu »

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #12 : 09.10.2011, 21:30:51 »
Komeeta menoa  O0

Vois kyl kuskille, ei pahalla, suositella rata-autoiluun siirtymistä ajolinjoista päätellen, tulis vähemmän peltihommia  ;)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #13 : 09.10.2011, 21:41:19 »
[...] tilalle haettiin välikoppa Escort joka muuten kaatui heti ekassa kisassa vuonna 2006 [...]

Nyt löytyi selvästikin tosielämän sorateiden sankarit! :))

Ei tarkoitettu mitenkään pään aukomisena, osui vaan niin nappiin nuo sanat kun juttua luin. Niinhän se menee että jos ei mitään satu niin ei ole mitään tullut tehtyäkään. O0

Poissa Proomu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.nummelarallyteam.com
    • Ralli-Proomu
Vs: Volvo 240, ralliproomu.
« Vastaus #14 : 21.10.2011, 22:13:45 »
Nyt löytyi selvästikin tosielämän sorateiden sankarit! :))

Ei tarkoitettu mitenkään pään aukomisena, osui vaan niin nappiin nuo sanat kun juttua luin. Niinhän se menee että jos ei mitään satu niin ei ole mitään tullut tehtyäkään. O0

HUOM!
http://blogit.mtv3.fi/sorateidenantisankarit/

Volvo on saanut uuden värin pintaan ja huomenna pitäis taas lähtee koheltaan. Flunssaa pukkaa molemmille ja tallissa on oltu enemmän kun laki sallii, mutta koitetaan pysyä viä kisan ajan hereillä.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2011, 22:17:36 kirjoittanut Proomu »

 

Ateho  Elekma