Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo Turbo 1982 "Madeleine" + Begravningsbil 1979

  • 55 Vastauksia
  • 20134 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Jospa sitä tyrkkäisi ensimmäisen Volvonsa esille moneen moneen vuoteen.



Kyseinen kulkine oli kaverilla vuodesta 2002 vuoteen 2004 jonka jälkeen mielenhäiriössään myi Madeleinen pois. Auto kulki turun seudulla hetken aikaa jonka jälkeen on seissyt ilmeisesti vuodesta 2005? asti. Auto kulkeutui minulle viime vuonna, kun auton silloiselle omistajalle ilmaantui harrastetilan puutosta ja autoa olisi joutunut säilyttämään ulkona.

Noh, autoa varten vuokrasin Tampereelta lämpöisen tallin jottei joudu säilyttämään kuninkaallista ulkosalla märässä ja kylmässä. Ja varmasti kylmä olisi ollut, sillä autosta oli sisusta täysin purettuna, moottorista jäljellä vain alakerta ja vaihdelaatikkokin oli ilmeisesti jostain muusta autosta peräisin, ja tuli erillään auton mukana. Myös takalattiamattoa ja muuta pisteosaa oli vuosien varrella jäänyt matkasta, takavaloista puhumattakaan.

Tuossa kuukausi takaperin iski jokin käsittämätön mielenhäiriöä, että tämä autohan ansaitsisi tulla ajoon eikä vain seisoa purettuna tallissa surkean näköisenä. Laittelin puuttuvista pisteosista ostoilmoitusta, ja tarjolle tuli myös kokonainen purkuraato. Purkuraato vaan sijaitsi keminmaalla, eli ei sitä ilman traileria voinut lähteä edes katsomaan. Kolmisen viikkoa sitten vetelin 245 Turbon keminmaalta kaverin kanssa tampereelle. Autoa yritettiin trailerilta käymään tuloksetta (trailerille se oli kyllä ajettu, mutta auto olikin lämmin kun sitä mentiin katsomaan), pohjoisruotsalainen käiverö jolta auto oli tammikuun alussa haettu oli pimppaillut alkuperäisen coolerin jälkikäteen ja jonkun tuuninkidumpin. Dumppi vuosi, egr:n putki vuosi, ahtoputki vuosi ja jotain letkuja oli väärin kytketty. Pienen korjailun jälkeen purkuraato alkoi käymään niinkuin tuollaisen kuuluukin, joten uskalsin aloittaa tekniikan purkamisen.

Viime viikolla sitten aloitin keskiviikkona viime vuoden kesälomien pitämisen, ja tekniikan kelkkomisen madeleineen. Apukäsinä oli auton omistaja vuosilta 2002-2004 ja muita vanhoja volvoharrastajia ja kavereita. Pojat ei malttaneet olla kotonakaan kun olin pitkästä aikaa saanut mielenhäiriön sulkeutua talliin tekemäänkin jotain, onneksi. Meinaan loppujen lopuksi Madde turahti laakista tulille sunnuntaina klo 18 ja koeajolle päästiin sisustan ja kaiken muunkin täydellisen kasaamisen jälkeen joskus yhdentoista aikaan. Eilen sitten kävin hakemassa leiman, laakista tuli. Sinänsä yllätys että kaikki jarrut sun muut oli kunnossa, jarruvoimat ok eikä mikään paikka laahannut. Auto kuitenkin seissyt viimeiset 8 vuotta.

Ja tässä muutamia kuvia:


Hakuhetkellä viime kesänä


Konehuone hakuhetkellä


Konehuone nyt










Ahtoputket on nyt itse pimppailtu, ja jotain muitakin osapuutteita sitä vielä on.

-hattuhylly
-kuskinpuolen takavalon taustamuovi
-orggis ahtoputket
-musta härännahkainen vaihdekepin pussi
-orggis musta takalattiamatto, nyt on vanhanmallinen 242:n matto
-orggis ahtimen paluuöljylinja, nyt on jonkun katkaisema malli, ei herätä luottamusta
-ehjä kuskinpuolen takavalo
-Coolerimallin tuulitunneli

Pitää noita pikkuasioita jaksaa vielä korjailla, kuten apparin takavalon listojen värjäys mustiksi, keskikonsoli vaihtaa ehjään (poistettiin ilmaiskarit takaa ja sen säätönappien kohdasta on välirivat rikottu keskikonsolissa), jotain sisustan pisteosia kiinnitellä, laittaa toimivat poppikoneet, pohjapanssari, etuspoilerin ilmanohjain kiinnittää ja jotain muita pikkujuttuja.

Mutta kaikki varusteet toimivat. Myös haulikkomies ja valosummeri :pomo:

Edit: ja parempia kuvia tulossa jahka kesärengaskelit alkaa

Edit2: Niiin, siis haaveenahan olisi depimppailla loputkin tuunaukset pois ajokaudelle 2014 ja laittaa kaikki niin orggikseks kuin mahdollista. Ja museoida. Mä oon tullu niiiiin vanhaks.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2013, 11:30:21 kirjoittanut Oksanen »
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #1 : 05.03.2013, 08:10:20 »
Vielä kun TGY jostain ilmestyisi takaisin :)

Edit: ja parempia kuvia tulossa jahka kesärengaskelit alkaa
Polarikset jo odottamassa? :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #2 : 05.03.2013, 08:14:50 »
Vielä kun TGY jostain ilmestyisi takaisin :)
Polarikset jo odottamassa? :)

Älä muuta virka. Eiköhän se joskus jostain pompsahda kummittelemaan jos ei o vielä paalattu. Sen puskurit tuli ensimmäisenä vastaan kun kävin korvessa osia metsästämässä, kun ne joskus mustiin vaihdoin. Sitä en tiedä kenellä se kisko nykyään on, viimeksi ainakin oli tieliikenteestä poistossa. Mä veikkaan että orkkis turboja ei taida kovin montaa enää suomen teillä liikkua...

Ei ole polariksia, alle tulee tietenkin Virgot  :). Tarkoituksenahan ei ole tuunaus, vaan depimppaus. Tavoitteena mukava ja luotettava kyyti kesäillassa ruotsalaista pipp... populäärimusiikkia kuunnellen. Aviatorit päässä ja kattoluukku auki 8)
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #3 : 05.03.2013, 08:30:19 »
 P> yes, päivittelehän ahkeraan ja laita paljon kuvia.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #4 : 05.03.2013, 10:53:52 »
Tästä autosta on tullu itsekin lueskeltua monet kerrat ja toimi vähä roolimallinakin tuolle omalle 242 turbolle (joka nyt vuorostaan on seissy pari vuotta).
Mahtava juttu että pääsi takas liikenteeseen.  O0
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #5 : 05.03.2013, 11:42:04 »
Tästä autosta on tullu itsekin lueskeltua monet kerrat ja toimi vähä roolimallinakin tuolle omalle 242 turbolle (joka nyt vuorostaan on seissy pari vuotta).
Mahtava juttu että pääsi takas liikenteeseen.  O0
Kuin myös, tämä ja muut Oksanen Trimmingin laitteet toimivat innoittajina silloin harrastuksen alkuaikoina. Jonain päivänä mulla vielä on tämmönen 130-1 värinen flathood Volvo Turbo.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #6 : 05.03.2013, 11:45:08 »
Jonain päivänä mulla vielä on tämmönen 130-1 värinen flathood Volvo Turbo.
Kannattaa kiirehtiä, alkaa orkkis turbot olla katoava luonnonvara  :-\
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #7 : 05.03.2013, 11:55:05 »
Kannattaa kiirehtiä, alkaa orkkis turbot olla katoava luonnonvara  :-\

Kyllä! Tämän auton velipoika Carl-Philipp pitäisi kaivaa jostain esille. Liikennekäytöstä poistossa ollut jo monta vuotta, omistajakin on auton edellisellä Trimningin aikaisella omistajalla tiedossa.

Tulis ny vaan pitävät kelit että pääsis ajaan vikoja ulos tuosta tekniikasta  :P.

Ja kai se tarvis pikkuhiljaa alkaa Begravningsbiliä tekemään. Hilppasen venynyt sekin projekti, vuonna 2007 hankittiin TH350 laatikoks, joskus 2010 tuli hankittua HX40 ahtimeks. Konehuone jäi tähän tilaan viimeksi motivaatiopuuskan iskiessä. Ei tuostakaan puuttuisi kuin jäähdytinpakettien takaisin kiinnittäminen, bemarista lainatun vipec v88:n kytkeminen johtosarjaan ja jotain pieniä johtotehtäviä että sais käyntikuntoon.
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #8 : 05.03.2013, 14:24:59 »
Ja kai se tarvis pikkuhiljaa alkaa Begravningsbiliä tekemään. Hilppasen venynyt sekin projekti, vuonna 2007 hankittiin TH350 laatikoks, joskus 2010 tuli hankittua HX40 ahtimeks. Konehuone jäi tähän tilaan viimeksi motivaatiopuuskan iskiessä. Ei tuostakaan puuttuisi kuin jäähdytinpakettien takaisin kiinnittäminen, bemarista lainatun vipec v88:n kytkeminen johtosarjaan ja jotain pieniä johtotehtäviä että sais käyntikuntoon.

Kyllä mä siihen ohjaustehostimen ja puolan laitoin kiinni tuon jälkeen, loppu vaan motivaatio kun et ollu oikeita remmeja hakenut valmiiks noille apulaitteille. :D Samoin juotava oli pahoin loppu jääkaapista. ;)

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #9 : 05.03.2013, 15:06:40 »
Tää oli hieno jo silloin kauan kauan sitten Tractor Pulling Centerin ja Volvolandia ykkösen aikoina!  ;)

Tämä todellakin ansaitsi tulla pelastetuksi jälleen ajoon!
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #10 : 05.03.2013, 16:47:06 »
Tää oli hieno jo silloin kauan kauan sitten Tractor Pulling Centerin ja Volvolandia ykkösen aikoina!  ;)

Tämä todellakin ansaitsi tulla pelastetuksi jälleen ajoon!
Kyllä! P>

Onkohan kukaan vielä museoinut Turboa tai GLT:tä Suomessa..
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #11 : 05.03.2013, 16:53:21 »
vipec v88:n

Halataan! Kohta viikon paininut Volvon tinakoneen nokkaohjauksen kanssa.

Noita IC:n putkia on silloin tällöin Turbobricksien sivuilla kaupan, kandee kyttäillä.

Oma sininen Turbo on peltielvytyksessä. Valmis ihan kohta...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Johnny

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • Nelostien pikajuna..
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #12 : 05.03.2013, 17:14:00 »
Tätä aikoinaan katsellessa tuli se tunne että joskus on pakko omistaa 244 Turbo, jos oman sais jo kesään mennessä kilpiin.
Minneköhän kaikkialle muuten nuo Oksasen sivuilta tutut Volvot on matkannut?
Kaverin tallissa on se pankinjohtaja tason 740 Turbo.
Nykyiset:-04 V70R, -82 244 2.1 Turbo, -80 244 GLT
Entiset: 240DL 2.0 ja 245DL 2.4, 740 Turbo 2.0, S40 2.0T, -96 855 TDI-R, -97 V70 2.3 T5, -91 945 2.3 Turbo, -88 745 2.3 Turbo, -02 V70 D5.

Poissa Tuur

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #13 : 05.03.2013, 18:33:08 »
Minneköhän kaikkialle muuten nuo Oksasen sivuilta tutut Volvot on matkannut?
Kaverin tallissa on se pankinjohtaja tason 740 Turbo.

Ja ko. auton ensimmäinen omistaja oli muuten Suomen Säästöpankkiliitto, jompikumpi-Esplanadi, Helsinki.

Terveisin se, jonka käsien kautta tämä ja threadin aiheena ollut kulkine ovat molemmat kulkeneet :)

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
« Vastaus #14 : 05.03.2013, 18:54:28 »
Eikö Ollilla ole TGY vielä jemmassa?

« Viimeksi muokattu: 05.03.2013, 18:56:09 kirjoittanut mista »

 

Ateho  Elekma