Autodiagnoosi  Carcom Oy

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 752667 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1155 : 08.03.2015, 10:29:48 »
Itsellä ne vain pyörii ja pyörii eivätkä toppaa mihinkään?
Niitä kun pyörittää, niin sieltä kuuluu hyvin hento naksaus, kun ovat laidassa.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1156 : 08.03.2015, 11:50:17 »

Tuossa uudet hieman simppelimmät kartat. Olisiko nyt hieman järkevämmän näköiset?
Nakutusta lähinnä pelkään, etten pasko heti koko moottoria. Käytössä siis normi 98 ja puristukset jotain 8,7:1
Tuota 12,2-12,5 afr en oikein osta, ainakaan tuonne lähemmäs 2 bar:a. Vai onko vieläkin aivan liian paksulla?

Megaahan EI säädetä AFR-kartalla vaan VE-kartalla. AFR-kartta on vaan sitä varten että se hienosäätää haluttuun AFR-arvoon kun varsinainen VE-kartta on ensin säädetty. Jos VE-kartan arvot on kovin kaukana oikeasta, alkaa polttoaineen syöttö "soutamaan" kun ohjain yrittää koko ajan säätää lambda-arvon perusteella syöttöä ja varsinainen polttoaineen määrän määräävä VE-kartta on metsässä.

Lisäksi AFR-kartasta ei ole hyötyä ennenkuin asetukset lambda-ohjaukselle on laitettu. Lukekaa manuaalia.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1157 : 08.03.2015, 11:52:39 »
Tytärkortissa on se jumpperi kiinni

Se ei saa olla kiinni. Se on vain ja ainoastaan alkuperäisen B&G-ohjelman lataamista varten siinä vaiheessa kun prosussa ei ole edes bootloaderia.

Edit: olitkin jo saanut vehkeet pelaamaan. Mutta antaa ohjeen olla näkösällä jos joku muu ihmettelee samaa asiaa.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2015, 11:57:40 kirjoittanut Vauhtivaunu »

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1158 : 08.03.2015, 11:57:03 »
Nyt olis ms1 3.0 naitettu älhoon johtosarjaan. Kierrostieto tulee ja bensaa tulee vaan kipinä on kateissa. Boksi ohjaa 124 moduulin pinniä #5 megan pinnillä #36. Ideoita miksi ei iske kipinää?


Ohjeet: http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm

Saattaa olla että tarvitset tuon kytkentäkaaviossa näkyvän 1kohm ylösvetovastuksen. Luonnollisesti purkin sytytysohjauksen hyppyjohdotukset on oltava paikallaan ja sytytysasetukset oikein. Asetusten ohjeet löytyy MS2:n manuaalista:

http://www.msextra.com/manuals/ms2manuals/

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1159 : 08.03.2015, 16:51:43 »
Niitä kun pyörittää, niin sieltä kuuluu hyvin hento naksaus, kun ovat laidassa.
Pyörittelin niitä autossa ja pöydän ääressä, mutten kuullut/ tuntenut mitään. Laskin parikin kertaa että pyöritin ainakin 20 kierrosta aina yhtä potikkaa samaan suuntaan. Niiden asento on varmasti nyt ihan missä sattuu. Sitten pyörittelin niitä auton käydessä ja sain parhaimmillaan käymään 1500rpm, mutta yleensä ei käynyt kunnolla alle 2000rpm. Täytyy varmaan hankkia kunnon häiriösuojattu kaapeli suoraan anturilta Megalle ja lisätä tuo Vauhtivaunun mainitsema vastus? Boxi oli nyt tuossa omassa "talviautossa" 30cm välijohtosarjalla kiinni LH:n omassa johtosarjassa.

Yli 2000rpm auto käy nätisti ja logi näyttää tältä:


..mutta pienemmillä kierroksilla pahimmillaan tältä:


Lähtee kuitenkin käyntiin siinä missä LH:kin. :idiot2:

Jatkan tänne kirjoittelua niin en sotke kokonaan tätä topiccia:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=32040.0

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1160 : 08.03.2015, 17:36:08 »
Mäkin sain nyt megan kiinni autoon. Ms1v3. Boksi lähti päälle ja pyöräytti bensapumppua ja vr potikkoja säätämällä sain kierrostietoakin, mutta kun pari kertaa starttasin, niin yht'äkkiä yhteys katkesi mutta palasi hetken päästä, eli mega kai sammui. Muutama yritys lisää ja boksi meni autossa ihan hengettömäksi, eikä saa koneella yhteyttä. Kokeilin seuraavaksi stimulaattorilla ja vaikutti lähtevän päälle ihan normaalisti. Mittasin jänniteregulaattorista U5 ja 12V puolelle tuli vain ~2V ollessa kiinni autossa, mutta stimuun kiinnitettynä siinä on normaali 12V. 5V puolella vielä paljon pienempi jännite. Auton johtosarjan DB37 liittimestä kokeilin neulalla kun mega ei ole kiinni, niin tulee 12V kuten pitääkin. Koitin etsiä huonoja juotoksia, oikosulkuja ja tuollaista, mutta en löytynyt mitään.. Mitähän kannattaisi kokeilla seuraavaksi?

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1161 : 09.03.2015, 00:23:21 »
Mahtaako täs ny olla VR piuhat oikein vai väärinpäi ja tarviiko tosta toisesta pidemmästä palkista huolestua?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1162 : 09.03.2015, 10:45:56 »
Ohjeet: http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm

Saattaa olla että tarvitset tuon kytkentäkaaviossa näkyvän 1kohm ylösvetovastuksen. Luonnollisesti purkin sytytysohjauksen hyppyjohdotukset on oltava paikallaan ja sytytysasetukset oikein. Asetusten ohjeet löytyy MS2:n manuaalista:

http://www.msextra.com/manuals/ms2manuals/
Kaikki asetukset on kunnossa ja kytkennät levyllä ok. Kokeilin ohjata Puolaa suoraankin mutta ei kipinää ja moduulia kokeilin tolla 1kOhm vastuksella ei mitään eloa.
Vr - signaali näyttää samanlaiselta aaltoilevalta kun atalla tossa ylempänä. Oisko vika sitten siinä että signaali on niin perseellään?
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1163 : 09.03.2015, 13:47:51 »
Kaikki asetukset on kunnossa ja kytkennät levyllä ok. Kokeilin ohjata Puolaa suoraankin mutta ei kipinää ja moduulia kokeilin tolla 1kOhm vastuksella ei mitään eloa.
Vr - signaali näyttää samanlaiselta aaltoilevalta kun atalla tossa ylempänä. Oisko vika sitten siinä että signaali on niin perseellään?

Kyllä sulla on väärä kytkentä tai sytytysasetuksissa virhe. Mega antaa jonkinlaista kipinää epämääräiselläkin signaalilla, se ei vaan tule oikeaan aikaan.

Onhan asetuksista valittu "d14" syttylähdöksi ja hyppyjohto kytketty levylle "igbtin" ja r26 yläpäähän ja välissä on lisäksi oltava 330ohm vastus?

Tuossa nuo MS2 manuaalin ohjeet englanniksi:

Internally, the follow is required:

- BIP373 (marked as 30115) needs to be installed in Q16 with a mica insulator.

- Jumper IGBTOUT-IGN.

- Connect a 330R 1/4W resistor between IGBTin and the top of R26.

- Ensure R57 is absent. (=R57 tyhjäksi)

- Ensure R43 is fitted or jumpered

Edit: niin siis sulla olikin MS1... Syttylähdön ohjeet on kuitenkin samat MS1/MS2. Asetuksien valikot on vaan erilaiset.


« Viimeksi muokattu: 09.03.2015, 13:54:58 kirjoittanut Vauhtivaunu »

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1164 : 09.03.2015, 17:02:30 »
Kytkennät ja asetukset juurikin noin. Äsken aloin Yleismittarilla tutkimaan sytkän ohjausta ja totesin että toi Pinni 36 on suoraan yhteydessä maihin. Kuuluuko olla vai onko kenties jotain levyltä rikki?
Sytkäkivi rikki?
« Viimeksi muokattu: 09.03.2015, 17:08:05 kirjoittanut Sato| »
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1165 : 09.03.2015, 19:46:45 »
Missään tapauksessa se pin 36 ei saa olla maissa. Jos siinä on ollut puola kiinni ja virrat päällä niin levyn johdefoliot on vaarassa kärytä. Jos sytkäkivi on Boschin BIP373 niin sitä ei helposti saa rikki. Onhan sulla eristelevy kiven alla? Katso ensimmäisenä ettei kivi ole maadoittunut kantansa kautta. On aika yleinen vika koska se kiillelevy on helppo rikkoa asentaessa. Lisäksi siinä on hyvä käyttää muoviruuvia, ei metalliruuvia muovikauluksilla. Joskus on sytytysjännitepiikki "hypännyt" metalliruuvista kantaan ja hitsannut sen maihin.


Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1166 : 09.03.2015, 20:24:16 »
Lisäksi siinä on hyvä käyttää muoviruuvia, ei metalliruuvia muovikauluksilla.
Tässä oli vika. Pääsi muovikauluksesta huolimatta pultin kautta maihin. Muovipultti tilalle ja volvo laakista käymään. Kiitos neuvoista!
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1167 : 11.03.2015, 07:23:33 »
Megaahan EI säädetä AFR-kartalla vaan VE-kartalla. AFR-kartta on vaan sitä varten että se hienosäätää haluttuun AFR-arvoon kun varsinainen VE-kartta on ensin säädetty.

Lisäksi AFR-kartasta ei ole hyötyä ennenkuin asetukset lambda-ohjaukselle on laitettu. Lukekaa manuaalia.
Afr-karttaahan käytetään myös tunerstudion ve-analyze live eli autotune toiminnossa. Ei sieltä manuaalista aivan kaikkea löydy..
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1168 : 11.03.2015, 09:34:28 »
Afr-karttaahan käytetään myös tunerstudion ve-analyze live eli autotune toiminnossa. Ei sieltä manuaalista aivan kaikkea löydy..

Juurikin näin :) Mutta ainakin ennen tuo ve-analyze live oli maksullinen lisätoiminto. Itse sen aikoinani maksoin ja se toimii edelleen, vaikka muistaakseni sen piti olla vuoden lisenssi. Ja tuosta ostamisesta taitaa olla 3vuotta aikaa.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1169 : 12.03.2015, 17:34:29 »
Afr-karttaahan käytetään myös tunerstudion ve-analyze live eli autotune toiminnossa. Ei sieltä manuaalista aivan kaikkea löydy..

Kyllä mulla on ollut Tunerstudion lisenssiversio jo useamman vuoden ja olen käyttänyt automaattisäätöä. Se on niin kauan hyvä kun ve-kartta on edes lähelle oikeaa. Jos arvot on paljonkin pielessä niin automaattisäätö alkaa ylireagoimaan. Lähelle käypäinen pohjakartta ja käsin säätö on parempi ratkaisu. Automaattisäädöllä voi sitten hieroa sen AFR-kartan perusteella sitä viimeistä puolen litran polttoainesäästöä. Edellyttää että se AFR-kartta on järkevä.

Ja englanninkielisistä manuaaleista löytyy kaikki tieto mitä megan kanssa tarvitsee jos niitä vaan osaa lukea.

 

Ateho  Elekma