RallyBaron  Samppasport

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 752953 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #795 : 10.01.2014, 16:16:28 »
Onkos noilla triggeripyörillä käytännössä toimivuudessa eroa esim 12-1 tai 36-1 välillä? Ja onko käytännössä eroa onko anturina vr vai hall anturi?
12-1 taitaa toimia hieman paremmin ainakin honeywell hall-anturilla, mutta tarkkuus toimivalla 36-1 on parempi.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #796 : 10.01.2014, 18:43:29 »
Eilen tuli huomattua että 36-1 triggeri on liian tiheällä hammastuksella ja hall-anturi ei lue kunnolla/lainkaan. Vr kuulemma toimisi mutta on häiriöherkempi.
Nyt hiotaan kaksi hammasta välistä aina pois jotta saadaan 12-1 ja päästään kokeilemaan joko toimii...
ATDriveBoardin mukana tuli 24-1 mutta ehdin laittaa 36-1 paikalleen.
Taas oppi jotain uutta  ::)
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #797 : 10.01.2014, 21:15:05 »
Voin kyllä kokemuksella sanoa että kyllä se Hall-anturi lukee vaikka 60-1 pyörää. Taitaa olla jossain muualla tuo vika.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #798 : 10.01.2014, 23:28:23 »
kyllähän se hall lukee mutta esim. honeywellin anturia käytettäessä pitäisi hampaan koko olla noin 1cm luokkaa ja samanmoinen rako niin tulee aikasta kookas triggeripyörä 60 hampaalla
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #799 : 11.01.2014, 00:07:17 »
Tarvitseeko sen anturin olla väkipakolla kakkaa? Kyllä pojat bemarin 60-2 pyörää lukee hallilla. Iselläni volvon orginelli anturi 60-2 pyörällä ja ei mitään ongelmaa.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #800 : 11.01.2014, 11:26:56 »
Ei lukenut hall anturi pösön 36-1 pyörää, pösön oma vr-anturi ja purkkiin muunninpiiri niin rupes vehkeet rokkaamaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #801 : 11.01.2014, 11:50:02 »
Anturi ja triggeripyörä pitää olla toisilleen sopivat, ei se ole siitä kiinni että hall ei lukisi jotain vaan siitä että esim se honeywellin yleisesti käytetty anturi ei ole vaan sopiva kaikkeen. 

Esimerkiksi tässä hall näyttää lukevan 36-1 pyörää ihan nätisti:

http://www.youtube.com/watch?v=dD4vuNSO8cg
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #802 : 11.01.2014, 18:01:41 »
Kyllä halleissa nopeuttakin löytyy:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=73-490-38&toc=19236

100kHz on lukutaajuus tässä anturissa ja 60/2 pyörällä tulee 6500rpm kierroksilla 6500 pulssia.  Ainoastaan liian pieni triggeri-pyörä voi tulla ongelmaksi, jolloin pulssien väli on liian tiuha.

Kannattaa katsoa noiden anturien pulssin nousunopeuksia. Liian hidas nousunopeus tekee epämääräisyyttä tunnistukseen.

https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=19236&pageSize=100


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #803 : 11.01.2014, 19:43:07 »
Juuri tuo Honeywellin 1GT101DC mulla käytössä. Nyt tein triggeristä 12-1:n ja alkoi lukemaan. Anturin specseissä mainitaan minimi hampaavälistä 10,16 mm joka ei täyttynyt minun pyörällä. ATDriveBoardissa tuli mukana 24-1 joka toimisi mutta hihnapyörään on tehty kiinnitys nykyiselle. Täytyy askarrella uusi hihnapyörä jossain vaiheessa.
Onko jollain hajua miksi hukkakipinällä (4kpl gm ls2-puolia) startatessa ledit puolan tilalla liittimessä vilkkuivat vain kahdella puolalla, 3/4syl.
Asetuksissa wasted cop joten pitäisi tulla kaikille neljälle virta. Saahan sen kytkentämuutoksella toimimaan mutta...
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #804 : 12.01.2014, 12:23:18 »
Juuri tuo Honeywellin 1GT101DC mulla käytössä. Nyt tein triggeristä 12-1:n ja alkoi lukemaan. Anturin specseissä mainitaan minimi hampaavälistä 10,16 mm joka ei täyttynyt minun pyörällä..

mulla sama anturi corollassa, trikkeripyöränä mopon taka hammasrattaasta tehty 36-1 pyörä ja toimii.

Poissa retox

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #805 : 13.01.2014, 11:04:02 »
Amatööri kysyy, kannattaako korvata sytytys megasquirtin ohjaamaksi ja suorasytyspuolilla? Kun volvo on vapari ja kaikenlisäksi kaasuttimilla. Hall anturihan näistä löytyy. Tuli vain mieleen kun myyntipalstalla olisi ms1 2.2 satasella. Eli mennäänkö rahallisesti satasella metsään?
Eise ole hullu joka pyytää, vaan pylly joka huutaa!
Volvo 240 b230f
Vikakoodin lukua joensuussa autocomilla

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #806 : 13.01.2014, 12:17:03 »
Pitää vakio sytkän, laittaa vaan ohjauksen megalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa retox

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #807 : 13.01.2014, 12:54:32 »
Pitää vakio sytkän, laittaa vaan ohjauksen megalla.
okei, mitäs kaikkea tähän sitten tarvihtee?
Eise ole hullu joka pyytää, vaan pylly joka huutaa!
Volvo 240 b230f
Vikakoodin lukua joensuussa autocomilla

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #808 : 13.01.2014, 13:38:22 »
okei, mitäs kaikkea tähän sitten tarvihtee?

Pelkän sytkän ohjaamiseen tuolla purkilla ja vakiosytkähiluilla riittää oikeastaan sytytysvahvistin (lieneekö tuossa jo valmiinakin konehuoneessa sopiva) ja läjä johtoa. Hall-anturilta saadaan tarvittava kierroslukutieto ja megassa on valmiina paineanturi johon vedetään imusarjasta letku. Jakajan mahdolliset säätimet lukitaan. Imuilman ja moottorin lämpöantureilla saisi hifisteltyä ennakkoa hieman suuntaan tai toiseen lämpötilan mukaan, mutta varsinkaan vaparikoneessa tuolla ei ole kummoista merkitystä.

Hyötyä tuosta tuskin on, harrastamisen ilo lähinnä. Myöhemmin on tietysti sitten helpompi alkaa ruiskutusta ohjaamaan ja virittämään jos on jo vähän perehtynyt systeemiin.

EDIT: Ai tästä oli konetta jotenkin roplattu, voisi olla sitten jo jotain hyötyäkin.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2014, 14:12:31 kirjoittanut TD Power »
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa Rose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Megasquirt 3 ,asetukset.
« Vastaus #809 : 14.01.2014, 01:20:55 »
Onko täällä ketään joka hallittee tämän MS3 moottorinohjauksen säätöjä,on Volvo 940 asennettu ,mutta käy liian rikkaalla ja tyhjäkäynti on liian kovalla käy 1300 krs/min . :-[

t.rose
940 Turbo Farmari vm.91

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron