Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: keklol - 24.07.2018, 11:13:22
-
Auto on V70 mk2 2007, 2.4 aut., ajettu noin 175tkm.
Korjaamolla tehdyn jakohihnan vaihdon jälkeen moniurahihna on alkanut vinkumaan. Vinkumista tapahtuu silloin, kun kompressorin rulla pyörii vapaalla. Vinkuna loppuu, kun hihnalle lisää jännitystä esim. rattia kääntämällä. Mistähän tuo mahtaa johtua?
Vaihdoin jo kokeeksi uuden hihnan, mutta se ei vaikuttanut vinkunaan. Kiristin tuntui ainakin minun käteeni olevan kunnossa, eikä mikään rulla tunnu väpättävän liikaa hihnan pyöriessä. Kompressorin pyöriessä tyhjää olen välillä kuulevani pientä "jurnutusta".
Olisikohan tuohon jotain helppoa korjausta?
-
No koska kiristin on vaihdettu?
-
Minulla kävi sama 2006 mallin kanssa. Alkoi kitisemään hihnahuollon jälkeen. Vaihdoin apulaitehihnan mutta ei auttanut. Ajelin menemään ja ääni lopulta katosi ajan saatossa..
-
"Vinkumista tapahtuu silloin, kun kompressorin rulla pyörii vapaalla."
Omassa vinku/kitisi, kun kompuran vapaakytkimen laakeri oli huono, laakerin saa Suomesta tilaamalla n.20euron ramontti, työläs/ahdas vaihtaa irroittamatta nesteputkia, kyllä onnistuu ;)
-
No koska kiristin on vaihdettu?
Kiristintä ei tietääkseni ole vaihdettu koskaan.
Tuo "jurnutus" siis kuuluu alhaisilla kierroksilla, vaihde päällä ja ilmastointi pois päältä. Voisiko sekin johtua huonosta kiristimestä?
Ääni on siis tuon kaltainen:
https://www.youtube.com/watch?v=AC5k1_3ih6M
-
Kiristin on halpa. Lienekö vaihdettunakaan satasta..
Edit: kai jakohihnan vaihdossa uusittiin moniuran kääntöpyörät ja vesipumppu edes? Jos oli eka hihnahuolto niin kaikki vaihtoon. Myös moniurahihnan kiristin. Mulla hirtti 140tkm/10v ikäisestä toisesta autosta yksi kääntöpyörä totaalisesti. Kannattaa vaihtaa kun eivät paljoa edes maksa
-
No se kiristimen jousi väsyy ajan kanssa ja voi päästää ääniä.
-
Vaihdoin kiristimen, ei poistanut moniurahihnan kitinää. Myös epämääräinen räminä jatkuu, kun hihnalla ei ole kuormaa. Kompressorin laakeri ei sormin pyöritellen tuntunut huonolta.
Kitinää ja räminää kuuluu siis matalilla kierroksilla, kun hihnalla ei ole kuormaa. Äänet poistuvat, kun kompressori kytkeytyy päälle tai rattia kääntää.
Hihna on mallia ContiTech.
Mitähän kokeilisi seuraavaksi?
-
mites onko laturin vaapaakytkinpyörää tsekattu.se kanssa aiheuttaa ääniä.
-
mites onko laturin vaapaakytkinpyörää tsekattu.se kanssa aiheuttaa ääniä.
Koko laturi vaihdettiin alle vuosi sitten. Tarvikelaturi, mutta vapaakytkimen ainakin pitäisi olla kunnossa. Lisäksi vinkuna alkoi vasta jakohihnan vaihdon jälkeen.
Contitech hihna on muistaakseni 1841mm pitkä, onko tuo oikea mitta? Paljon lyhyempää voisi olla vaikea laittaa, kiristimestä loppuu liikealue.
-
Alan kallistua siihen, että vika on tarvikelaturin asennuksessa. Jopa penkin lämmittimen käyttö poistaa vinkunan. Käytännössä siis lisäämällä millä tahansa toimilaitteella hihnan jännitystä välille laturi-kampiakseli ääni vaimenee. Voisiko laturin rulla olla hieman sivussa?
-
Laturia ei saa asennettua vinoon jollei väliin jätä tarkoituksella jotain tai pultteja löysälle. Kokeilitko pyörittelemällä vapaakytkimen toimintaa ja välykset kun hihna oli pois? Niistäkin väistämättä jotkut hajoaa ennenaikaisesti.
-
Laturia ei saa asennettua vinoon jollei väliin jätä tarkoituksella jotain tai pultteja löysälle. Kokeilitko pyörittelemällä vapaakytkimen toimintaa ja välykset kun hihna oli pois? Niistäkin väistämättä jotkut hajoaa ennenaikaisesti.
Tuon voisi vielä tarkistaa. Vapaapyörän toiminta oli hieman vaikea testata, sillä laturi pyöri niin kevyesti kumpaankin suuntaan.
-
Laturia ei saa asennettua vinoon jollei väliin jätä tarkoituksella jotain tai pultteja löysälle. Kokeilitko pyörittelemällä vapaakytkimen toimintaa ja välykset kun hihna oli pois? Niistäkin väistämättä jotkut hajoaa ennenaikaisesti.
Kokeilin vielä kerran laturin vapaakytkintä, se tuntui toimivan normaalisti. Toiseen suuntaan ottaa kiinni, toiseen suuntaan pyörii sormivoimilla.
Lisäksi kuuntelin moottorin "räminää" uudelleen, ääni kuulostaa aika lailla tuollaiselta:
https://www.youtube.com/watch?v=ZFecVfD_BM0
Tämä siis bongattu seuraavasta ketjusta:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16098.0
-
Minulla on V70 d5 vm 2002. Vaihdatin siihen ohjaustehostajan pumpun. Tarvikepumpussa oli "kiilapyörä" melkein 2mm liian kaukana, jolloin moniurahihna alkoi noin 2000 km jälkeen aina vinkumaan. Vaihdatin kaksi kertaa hihnan ja sama juttu. Sitten korjaamo huomasi "kiilapyörän" olevan lähes 2mm sivussa. Miniurahihnaan tulee mutka sivutain ja siitä ääni johtui. Ostin romutamolta käytetyn ohjaustehostajan jossa oli "kiilapyörä" oikealla kohdalla. Vinkuna loppui siihen. Olisiko laturissa sama vika? Sain tarvikepumpusta rahat takaisin ja vaihtotyöt ilmaiseksi.
-
Minulla on V70 d5 vm 2002. Vaihdatin tarvikeohjaustehostajan moottorin. Tämän jälkeen moniurahihna alkoi vinkumaan noin 2000 km jälkeen. Vaihdetiin moniurahihna ja taas vinkui ton 2000 km jälkeen. Tämän jälkeen korjaamolla huomasivat, että ohjaustehostajan moottorin "kiilapyörä" on noin 2 mm liian kaukana. Ostin romuttamolta käytetyn ohjaustehostajan. Siinä olikin "kiilapyörä" ikealla paikalla ja vinkuna loppui siihen. Olisiko laturin vaihdossa känyt tässä tapauksessa samoin.
-
Asia etenee. Kun oikein tarkasti katsoo, huomaa kampiakselin hihnapyörän vipattavan. Tämä saattaisi hyvinkin auheuttaa vinkumista. En tuota ollut aikaisemmin huomannut, sillä pyörittelin muita rullia moottori sammuksissa.
Huomasin vinkunan siis vähän jakopään hihnan vaihdon jälkeen. Vaihdossa taidetaan juuri tuo hihnapyörä irrottaa. Olisiko asentaja onnistunut hajottamaan hihnapyörän vaihdon yhteydessä?
-
Asia etenee. Kun oikein tarkasti katsoo, huomaa kampiakselin hihnapyörän vipattavan. Tämä saattaisi hyvinkin auheuttaa vinkumista. En tuota ollut aikaisemmin huomannut, sillä pyörittelin muita rullia moottori sammuksissa.
Huomasin vinkunan siis vähän jakopään hihnan vaihdon jälkeen. Vaihdossa taidetaan juuri tuo hihnapyörä irrottaa. Olisiko asentaja onnistunut hajottamaan hihnapyörän vaihdon yhteydessä?
Täysin mahdollista. Jos siis noita hihnapyöriä voi hajottaa vaihdon yhteydessä.
Minulla kun oli edellinen S80 Volvoni merkkihuollossa korjattavana venttiilikopan (öljykopan) tiivisteen vuodon takia, niin uutta tiivistettä vaihtaessa Sinisellä kiristivät pultit niin tiukalle, että koppa vääntyi! Se piti uusia ja tilata oikein Ruotsista saakka. Sen laitto ei enää maksanut minulle mitään ja sain pitää uudenkarheaa S40 Volvoa yli viikon sijaisautona.
-
No niin, vika on korjattu ;D
Kiitoksia kaikille auttaneille!
Kampiakselin hihnapyörän päästä ei löytynyt keskiakselin mutteria, joka pitää koko paketin kasassa.
Jakopään hihnan vaihdon yhteydessä joko mutteri oli unohtunut tai laitettu huonosti kiinni. Myös hihnapyörää oli selväsi yritetty laittaa ainakin kaksi kertaa väärässä asennossa kiinni, hihnasta löytyi selkeitä kohdistimen painaumajälkiä.
Onneksi paketti oli pysynyt tuurilla kasassa näinkin pitkään. Tuo sama mutterihan pitää myös kampiakselin hammasrattaan paikallaan.
Uusi mutteri maksoi sinisellä 5.80€, kiinni työkaverin pulttipyssyllä. Kaikki kitinät ja räminät poistuivat hetkessä.
Tästä taas opittiin, että kaikki pitäisi tehdä itse, myös jakohihnan vaihto. Annoin jakohihnan vaihtaneelle yritykselle vähän palautetta.