Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Haxu.R - 22.09.2011, 16:03:06

Otsikko: Lukko turbiinista
Kirjoitti: Haxu.R - 22.09.2011, 16:03:06
Mul on 940 B230fk:n jatkona ilmeisesti AW71L loota (tarkoittaako tuo L muuten lukko turbiinia?) kysymys olis pystyykö tuon lukon kytkeytymisvauhtiin vaikuttamaan jollain virityksellä kun mulla se menee päälle 100km/h? Kun oon täältä lukenu et joillain menee 90 joillain 110 vauhdissa.
 Olis kiva jos menis jo 80km/h:ssa päälle senkin takia että kärryä vedettäessa vois kolmosen lukita ja vielä turbiini lukko olis päällä. Ajatuksena ettei laatikko kuumenis niin paljon. Vai meneekö toi lukko muuten edes kolmosella päälle?
Otsikko: Vs: Lukko turbiinista
Kirjoitti: sekokupu - 22.09.2011, 17:07:23
AW71L on juurikin lukkoturbiinilla varustettu loota.

Kytkeytymisnopeutta saa muutettua perän välitystä vaihtamalla.

80km/h vauhdissa jos olisi ylivaihde että lukossa turbiini, niin saattaisi olla aika matalat kierrokset jo pelissä vakioperällä. Muilla vaihteilla turbiini ei lukitu.
Otsikko: Vs: Lukko turbiinista
Kirjoitti: mikan - 23.09.2011, 13:56:58
Mul on 940 B230fk:n jatkona ilmeisesti AW71L loota (tarkoittaako tuo L muuten lukko turbiinia?) kysymys olis pystyykö tuon lukon kytkeytymisvauhtiin vaikuttamaan jollain virityksellä kun mulla se menee päälle 100km/h? Kun oon täältä lukenu et joillain menee 90 joillain 110 vauhdissa.

Itsellä turbiini lukittuu 99-107km/h välillä, riippuen täysin laatikkoöljyn lämpötilasta.
Kytkeytymis nopeuteen et pääse vaikuttamaan kuin sekokuvun mainitsemalla perän vaihdolla tai sitten laatikon avaamisella ja sen räpläämisellä (jonka voit unohtaa suoraa).

Tuohon lukon kytkeytymisnopeuteen vaikuttaa öljynlämpötilan ja perän välitysten lisäksi rengastus (koko).  ;)
Otsikko: Vs: Lukko turbiinista
Kirjoitti: Dartteri - 26.09.2011, 08:35:25
Tarina kertoo, että turbiinilukkoa ohjaa yksi jousi, jolla lienee ihan varaosanumerokin. Tokihan automaattilootat on vähän monimutkaisia kapistuksia, mutta pienellä perehtymisellä aukeaa jo paljon...

Rautalangasta vääntääkseni, turbiinin lukitushetki riippuu laatikon tuloakselin kierrosluvusta. Meikäläisen lootassa lukko nasahtaa kiinni, kun kierroksia on 2050.
Otsikko: Vs: Lukko turbiinista
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.09.2011, 08:51:16
Tarina kertoo, että turbiinilukkoa ohjaa yksi jousi, jolla lienee ihan varaosanumerokin. Tokihan automaattilootat on vähän monimutkaisia kapistuksia, mutta pienellä perehtymisellä aukeaa jo paljon...

Rautalangasta vääntääkseni, turbiinin lukitushetki riippuu laatikon tuloakselin kierrosluvusta. Meikäläisen lootassa lukko nasahtaa kiinni, kun kierroksia on 2050.

Ilmeisesti laatikko seuraa mekaanisesti tätä kierroslukua?
Otsikko: Vs: Lukko turbiinista
Kirjoitti: TVS - 26.09.2011, 10:57:34
Tarina kertoo, että turbiinilukkoa ohjaa yksi jousi, jolla lienee ihan varaosanumerokin. Tokihan automaattilootat on vähän monimutkaisia kapistuksia, mutta pienellä perehtymisellä aukeaa jo paljon...

Rautalangasta vääntääkseni, turbiinin lukitushetki riippuu laatikon tuloakselin lähtöakselin kierrosluvusta. Meikäläisen lootassa lukko nasahtaa kiinni, kun kierroksia on 2050.
Korjattu. Lisäksi tosiaan tuota jousta on muistini mukaan ainakin kolmea erilaista, en tosin ole perehtynyt tarkemmin sen ominaisuuksiin tai vaihtotalkooseen kun olen mielummin vaihtanut kunnolliseen vaihdelaatikkoon :pomo:
Otsikko: Vs: Lukko turbiinista
Kirjoitti: Dartteri - 26.09.2011, 12:48:00
Ja totta, takareunan akseliahan se seuraa.

Itse mekanismista en tiedä, mutta ARVAISIN sen toimivan joko keskipakohyrrällä tai jonkin linjan paineella.
Otsikko: Vs: Lukko turbiinista
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.09.2011, 19:46:38
Itse mekanismista en tiedä, mutta ARVAISIN sen toimivan joko keskipakohyrrällä tai jonkin linjan paineella.

Luulis että siihen pystyis jotenkin vaikuttamaan?  ???
Otsikko: Vs: Lukko turbiinista
Kirjoitti: TVS - 26.09.2011, 23:58:21
Luulis että siihen pystyis jotenkin vaikuttamaan?  ???
Siihen epäsuorasti liittyy tuo jousen vaihto, eli sillä muutetaan tuota painetarvetta, jolla lukko kytkeytyy. Tarttis joskus oikeesti plärätä, missä se kapine sijaitsee....
Otsikko: Vs: Lukko turbiinista
Kirjoitti: googe 2.0 - 27.09.2011, 09:01:34
Siihen epäsuorasti liittyy tuo jousen vaihto, eli sillä muutetaan tuota painetarvetta, jolla lukko kytkeytyy. Tarttis joskus oikeesti plärätä, missä se kapine sijaitsee....

Kävin omat pdf:t läpi eikä missään ollut lukosta yhtikäs mitään infoa.

Toimiiko turbiinilukko myös, kun ylivaihde on pois päältä? Jos toimii, niin "governorin" eli ulostuloakselissa pyörivän venttiilin läpi tulevaa painetta verrataan suoraan reguloituun linjapaineeseen. Jousi painaa "governorin" venttiiliä akseliin päin ja toisessa päässä on paino, joka pyrkii pyörimisnopeuden mukaan tangentin suuntaan.

Vertaamalla lukollisen ja lukottoman venttiilikoneistoja tuon lukon venttiili ja jousi löytyisi.
Otsikko: Vs: Lukko turbiinista
Kirjoitti: TVS - 27.09.2011, 11:08:16
Kävin omat pdf:t läpi eikä missään ollut lukosta yhtikäs mitään infoa.

Toimiiko turbiinilukko myös, kun ylivaihde on pois päältä? Jos toimii, niin "governorin" eli ulostuloakselissa pyörivän venttiilin läpi tulevaa painetta verrataan suoraan reguloituun linjapaineeseen. Jousi painaa "governorin" venttiiliä akseliin päin ja toisessa päässä on paino, joka pyrkii pyörimisnopeuden mukaan tangentin suuntaan.

Vertaamalla lukollisen ja lukottoman venttiilikoneistoja tuon lukon venttiili ja jousi löytyisi.
Villi tornari kertoo, että lukottomasta saa lukollisen pelkkä turbiini vaihtamalla, eli liekö tuo linja varauksen muodossa olemassa? Ja lukkohan pelaa ainoastaan loikkarilla, muilla numeroilla turbiini luistaa aina.
Otsikko: Vs: Lukko turbiinista
Kirjoitti: Executive - 27.09.2011, 17:45:09
Villi tornari kertoo, että lukottomasta saa lukollisen pelkkä turbiini vaihtamalla, eli liekö tuo linja varauksen muodossa olemassa? Ja lukkohan pelaa ainoastaan loikkarilla, muilla numeroilla turbiini luistaa aina.

No on kyllä melko villi. Lukollisessa askissa sisääntuloakselin keskellä on reikä eli painekanava, jolla turbiinin lukituskytkin aktivoidaan. Lukottomassa askissa ei tuota kanavaa sissäntuloakselissa kyllä ole.