Proturbo  Autodiagnoosi

Lukko turbiinista

  • 11 Vastauksia
  • 5436 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Lukko turbiinista
« : 22.09.2011, 16:03:06 »
Mul on 940 B230fk:n jatkona ilmeisesti AW71L loota (tarkoittaako tuo L muuten lukko turbiinia?) kysymys olis pystyykö tuon lukon kytkeytymisvauhtiin vaikuttamaan jollain virityksellä kun mulla se menee päälle 100km/h? Kun oon täältä lukenu et joillain menee 90 joillain 110 vauhdissa.
 Olis kiva jos menis jo 80km/h:ssa päälle senkin takia että kärryä vedettäessa vois kolmosen lukita ja vielä turbiini lukko olis päällä. Ajatuksena ettei laatikko kuumenis niin paljon. Vai meneekö toi lukko muuten edes kolmosella päälle?
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Lukko turbiinista
« Vastaus #1 : 22.09.2011, 17:07:23 »
AW71L on juurikin lukkoturbiinilla varustettu loota.

Kytkeytymisnopeutta saa muutettua perän välitystä vaihtamalla.

80km/h vauhdissa jos olisi ylivaihde että lukossa turbiini, niin saattaisi olla aika matalat kierrokset jo pelissä vakioperällä. Muilla vaihteilla turbiini ei lukitu.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Lukko turbiinista
« Vastaus #2 : 23.09.2011, 13:56:58 »
Mul on 940 B230fk:n jatkona ilmeisesti AW71L loota (tarkoittaako tuo L muuten lukko turbiinia?) kysymys olis pystyykö tuon lukon kytkeytymisvauhtiin vaikuttamaan jollain virityksellä kun mulla se menee päälle 100km/h? Kun oon täältä lukenu et joillain menee 90 joillain 110 vauhdissa.

Itsellä turbiini lukittuu 99-107km/h välillä, riippuen täysin laatikkoöljyn lämpötilasta.
Kytkeytymis nopeuteen et pääse vaikuttamaan kuin sekokuvun mainitsemalla perän vaihdolla tai sitten laatikon avaamisella ja sen räpläämisellä (jonka voit unohtaa suoraa).

Tuohon lukon kytkeytymisnopeuteen vaikuttaa öljynlämpötilan ja perän välitysten lisäksi rengastus (koko).  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: Lukko turbiinista
« Vastaus #3 : 26.09.2011, 08:35:25 »
Tarina kertoo, että turbiinilukkoa ohjaa yksi jousi, jolla lienee ihan varaosanumerokin. Tokihan automaattilootat on vähän monimutkaisia kapistuksia, mutta pienellä perehtymisellä aukeaa jo paljon...

Rautalangasta vääntääkseni, turbiinin lukitushetki riippuu laatikon tuloakselin kierrosluvusta. Meikäläisen lootassa lukko nasahtaa kiinni, kun kierroksia on 2050.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10124
  • Teiden tukko
Vs: Lukko turbiinista
« Vastaus #4 : 26.09.2011, 08:51:16 »
Tarina kertoo, että turbiinilukkoa ohjaa yksi jousi, jolla lienee ihan varaosanumerokin. Tokihan automaattilootat on vähän monimutkaisia kapistuksia, mutta pienellä perehtymisellä aukeaa jo paljon...

Rautalangasta vääntääkseni, turbiinin lukitushetki riippuu laatikon tuloakselin kierrosluvusta. Meikäläisen lootassa lukko nasahtaa kiinni, kun kierroksia on 2050.

Ilmeisesti laatikko seuraa mekaanisesti tätä kierroslukua?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lukko turbiinista
« Vastaus #5 : 26.09.2011, 10:57:34 »
Tarina kertoo, että turbiinilukkoa ohjaa yksi jousi, jolla lienee ihan varaosanumerokin. Tokihan automaattilootat on vähän monimutkaisia kapistuksia, mutta pienellä perehtymisellä aukeaa jo paljon...

Rautalangasta vääntääkseni, turbiinin lukitushetki riippuu laatikon tuloakselin lähtöakselin kierrosluvusta. Meikäläisen lootassa lukko nasahtaa kiinni, kun kierroksia on 2050.
Korjattu. Lisäksi tosiaan tuota jousta on muistini mukaan ainakin kolmea erilaista, en tosin ole perehtynyt tarkemmin sen ominaisuuksiin tai vaihtotalkooseen kun olen mielummin vaihtanut kunnolliseen vaihdelaatikkoon :pomo:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: Lukko turbiinista
« Vastaus #6 : 26.09.2011, 12:48:00 »
Ja totta, takareunan akseliahan se seuraa.

Itse mekanismista en tiedä, mutta ARVAISIN sen toimivan joko keskipakohyrrällä tai jonkin linjan paineella.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10124
  • Teiden tukko
Vs: Lukko turbiinista
« Vastaus #7 : 26.09.2011, 19:46:38 »
Itse mekanismista en tiedä, mutta ARVAISIN sen toimivan joko keskipakohyrrällä tai jonkin linjan paineella.

Luulis että siihen pystyis jotenkin vaikuttamaan?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lukko turbiinista
« Vastaus #8 : 26.09.2011, 23:58:21 »
Luulis että siihen pystyis jotenkin vaikuttamaan?  ???
Siihen epäsuorasti liittyy tuo jousen vaihto, eli sillä muutetaan tuota painetarvetta, jolla lukko kytkeytyy. Tarttis joskus oikeesti plärätä, missä se kapine sijaitsee....
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukko turbiinista
« Vastaus #9 : 27.09.2011, 09:01:34 »
Siihen epäsuorasti liittyy tuo jousen vaihto, eli sillä muutetaan tuota painetarvetta, jolla lukko kytkeytyy. Tarttis joskus oikeesti plärätä, missä se kapine sijaitsee....

Kävin omat pdf:t läpi eikä missään ollut lukosta yhtikäs mitään infoa.

Toimiiko turbiinilukko myös, kun ylivaihde on pois päältä? Jos toimii, niin "governorin" eli ulostuloakselissa pyörivän venttiilin läpi tulevaa painetta verrataan suoraan reguloituun linjapaineeseen. Jousi painaa "governorin" venttiiliä akseliin päin ja toisessa päässä on paino, joka pyrkii pyörimisnopeuden mukaan tangentin suuntaan.

Vertaamalla lukollisen ja lukottoman venttiilikoneistoja tuon lukon venttiili ja jousi löytyisi.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lukko turbiinista
« Vastaus #10 : 27.09.2011, 11:08:16 »
Kävin omat pdf:t läpi eikä missään ollut lukosta yhtikäs mitään infoa.

Toimiiko turbiinilukko myös, kun ylivaihde on pois päältä? Jos toimii, niin "governorin" eli ulostuloakselissa pyörivän venttiilin läpi tulevaa painetta verrataan suoraan reguloituun linjapaineeseen. Jousi painaa "governorin" venttiiliä akseliin päin ja toisessa päässä on paino, joka pyrkii pyörimisnopeuden mukaan tangentin suuntaan.

Vertaamalla lukollisen ja lukottoman venttiilikoneistoja tuon lukon venttiili ja jousi löytyisi.
Villi tornari kertoo, että lukottomasta saa lukollisen pelkkä turbiini vaihtamalla, eli liekö tuo linja varauksen muodossa olemassa? Ja lukkohan pelaa ainoastaan loikkarilla, muilla numeroilla turbiini luistaa aina.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Executive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukko turbiinista
« Vastaus #11 : 27.09.2011, 17:45:09 »
Villi tornari kertoo, että lukottomasta saa lukollisen pelkkä turbiini vaihtamalla, eli liekö tuo linja varauksen muodossa olemassa? Ja lukkohan pelaa ainoastaan loikkarilla, muilla numeroilla turbiini luistaa aina.

No on kyllä melko villi. Lukollisessa askissa sisääntuloakselin keskellä on reikä eli painekanava, jolla turbiinin lukituskytkin aktivoidaan. Lukottomassa askissa ei tuota kanavaa sissäntuloakselissa kyllä ole.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy