Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Haxu.R - 22.09.2011, 16:45:29
-
Mitä tapahtuis jos laittaisin A kepin ihan vakioon fk mottiin. Kun näitä ilmeisen paljon käytetään tehokkaissa turbokoneissa. Ajatuksena saada eloa tuonne alipaine alueelle eli alle 2500rpm vai onko tuo alkuperäinen parempi tuolla alueella. Paineita en ole ajatellu nostaa ainakaan ennen parempaa välijäähdytintä (tää on näitä aaltoenergia malleja ilmastoinnilla joille ei helteet sovi).
Entä miten paljon olis vaikutusta säädettävällä nokkapyörällä jos käyttää A tai T nokkaa, ajoittais nokkaa aikasemmalle? Normaalissa nätissä ajossa kun ei koskaan kierrä yli 3000 kun automaatti jo vaihtaa isommalle.
Viritys ei oo tässä nyt pääasia vaan käyttömukavuuden lisäys, jos siinä samalla tulee lisä heppoja niin tulkoon.
-
Melkein väitän että jos olet alaväännön ja automaatin ystävä, jätä T paikoilleen.
A-nokalla et saa muutakuin alavääntöä vähän pois ja ylös henkeä aavistuksen enemmän.
-
Joo, ei hyödytä tämä sua ollenkaan. Se mitä minä tekisin niin kiristäisin kickdownin vaijeria, tulis vähän heräävyyttä...
-
Just sama asia pyöri itellä mieles tänään. Hyvä että joku ehti kysyä ensin. :2funny:
Se on varmaan tuo pikkumitsu siellä niin pahana tulppana isommilla kierroksilla (ja paineilla) ettei hyödytä hirveesti vaihtaa nokkaa.
Mut mä haenkin tässä lähes dieselmäistä vääntöä sinne alapäähän ja helppoa ajettavuutta kaupungissa. Plus litkuakin taitaa kulua aavistus vähemmän tuolla T-nokalla (veikkaus).
-
Just sama asia pyöri itellä mieles tänään. Hyvä että joku ehti kysyä ensin. :2funny:
Se on varmaan tuo pikkumitsu siellä niin pahana tulppana isommilla kierroksilla (ja paineilla) ettei hyödytä hirveesti vaihtaa nokkaa.
Mut mä haenkin tässä lähes dieselmäistä vääntöä sinne alapäähän ja helppoa ajettavuutta kaupungissa. Plus litkuakin taitaa kulua aavistus vähemmän tuolla T-nokalla (veikkaus).
Vääntöä alas ei taida saada muulla kuin remmiahtimella? ???
-
Vääntöä alas ei taida saada muulla kuin remmiahtimella? ???
No kaikki on suhteellista, mut eikö tuo b230fk/ft, mitsun 13c:llä ja T-nokalla herää aika mukavan alhaalta? Ainaki mitä jotain penkkikäyriä oon nähny niin jossain 2500kierrokses rupee oleen hyvin hönkää...
-
No kaikki on suhteellista, mut eikö tuo b230fk/ft, mitsun 13c:llä ja T-nokalla herää aika mukavan alhaalta? Ainaki mitä jotain penkkikäyriä oon nähny niin jossain 2500kierrokses rupee oleen hyvin hönkää...
Kyllä lastutettu B230FT Mitsun 15G:llä rupee ahtamaan jo 2000 rpm:n jälkeen. Ei siltikään mikään ihmeellinen alakierroksilla mutta kyllä vapaastihengittävää parempi.
-
Tuota JuhaU:n arkkupakastimen teholappua(ver1) ku kattoo niin 2200 kierroksessa ois jo 300Nm, n.kahessa tonnissakin jo yli 250Nm. Mikä sekin ylittää lähes kaikkien Volvon vaparikoneiden HUIPPUväännön. ;D
-
Tuota JuhaU:n arkkupakastimen teholappua(ver1) ku kattoo niin 2200 kierroksessa ois jo 300Nm, n.kahessa tonnissakin jo yli 250Nm. Mikä sekin ylittää lähes kaikkien Volvon vaparikoneiden HUIPPUväännön. ;D
Toi oli kyllä miellyttävä kompinaatio käyttöautoon.
-
Kokeilkaa sitä Y nokkaa käyttöautoinin. On miellyttävän sitkeä eikä maksa juuri mitään
-
Toi oli kyllä miellyttävä kompinaatio käyttöautoon.
Ohan se mutta nyt kun sain oman "fk"n toimimaan, 60 tonnia ajettu alkup. Sasch kytkin ei pidä likikään jos runttaa 2500-3500rpm :P Taitaa vääntöö olla jo liki 400 kun huonoilla säädöillä oli 376 ja kytkin vielä piti...
Sit kun tuli uus bensalastu ja syttylastu niin kytkin sano moro.
Oliskohan nyt kellään halpaa ja hyvää SRE asetelmaa tohon 2-massaan? :D Aattelin ton kanssa mennä siitä yli missä aita on matalin...
Vai onko muita halpoja vaihtoehtoja tohon? :o
Aha, ot.
-
Kokeilkaa sitä Y nokkaa käyttöautoinin. On miellyttävän sitkeä eikä maksa juuri mitään
Mulla oli y-nokka b230 turbossa (9.3 puristukset, mitsun 15g ahdin ft-pakosarjassa, 3" putki).
En kauheesti tykänny verrattuna a-nokkaan.
Heräämisessä tai alapään vedossa ei mitään eroa ja ylhäällä vaan rupes hiipumaan.
Just sen takia sitä koitin, kun halusin että herää mahollisimman hyvin alhaalta mutta ainaki tuossa kokoonpanossa A oli kaikinpuolin parempi. Ja tuo mitsu nyt herää niin naurettavan hyvin muutenki...
-
Oliskohan nyt kellään halpaa ja hyvää SRE asetelmaa tohon 2-massaan? :D Aattelin ton kanssa mennä siitä yli missä aita on matalin...
Vai onko muita halpoja vaihtoehtoja tohon? :o
Halpaa SRE-asetelmaa kaksoismassavauhtipyörään ei ole olemassakaan. :idiot2:
-
Mitä tapahtuis jos laittaisin A kepin ihan vakioon fk mottiin. Kun näitä ilmeisen paljon käytetään tehokkaissa turbokoneissa. Ajatuksena saada eloa tuonne alipaine alueelle eli alle 2500rpm vai onko tuo alkuperäinen parempi tuolla alueella. Paineita en ole ajatellu nostaa ainakaan ennen parempaa välijäähdytintä (tää on näitä aaltoenergia malleja ilmastoinnilla joille ei helteet sovi).
Entä miten paljon olis vaikutusta säädettävällä nokkapyörällä jos käyttää A tai T nokkaa, ajoittais nokkaa aikasemmalle? Normaalissa nätissä ajossa kun ei koskaan kierrä yli 3000 kun automaatti jo vaihtaa isommalle.
Viritys ei oo tässä nyt pääasia vaan käyttömukavuuden lisäys, jos siinä samalla tulee lisä heppoja niin tulkoon.
Turhaa vakion FK:n ajoviimapaineilla on nokkaa lähteä muuttamaan, sillä se on hyvin alavääntöinen mutta alle 9 puristussuhteilla ja ajoviimapaineilla ei ihmeitä saada pannusta irti.
Minä ratkaisin tuon FK:n ylenpalttisen hengettömyyden paineiden nostolla ja liian herkän vaihtamisen kick-down vaijerin löysäyksellä noin 1cm löysyydelle (vapaaliike). Tällöin pääsee nauttimaan vinokoneen väännöstä ilman kierrättämistä.
Jos pidät paineet 0,6 bar tai hitusen alle, niin vääntöä tulee mukavasti alas lisää ja silti kone säilyttää sähkömoottorimaisen olemuksen. Etkä tarvise tehdä mitään muita muutoksia koneeseen/apulaitteisiin/putkistoon tai moottorinohjaukseen.
http://www.doc-power.com/index.php?page=products&group=95 ja tuolta se 0,6 bar kello tai jostain markkinapaikalta FT:n vakiokello, niin johan vääntöä löytyy. Koska kiihdytettäessä laatikko päästää koneen suoraan suurimmalle väännölle. Tämä on sitä käyttömukavuutta! :pomo:
Se kick-down vaijerin löysäys tekee sen, ettei kone vaihda niin herkästi isommalle ja sitä vääntöä voi hyödyntää.
Noilla eväillä laskin polttoaineen kulutusta toista litraa ajotapoja muuttamatta. Minulla vaihtaa laatikko neloselle tuossa 46km/h nopeudessa pinta kaasulla. Kierroksia pannussa tällöin alle 1500rpm.
Jos nälkä kasvaa syödessä, niin 0,8 bar ja lastut, niin koneeseen tulee "luonnetta" ja se alkaa jo hitusen riuhtomaan. :hello:
Tosin tällöin voit unohtaa sen vakio coolerin varsinkin kesäkeleillä jos käytät ilmastointia.
Ilolla ja KL-racingin coolerilla, löysätyllä kick-down vaijerilla, kaasupoljinta ei enää märällä kelillä näissä lämpötiloissa saa vakiorengastuksella painaa liikkeellelähdettäessä kick-downin rajalle tai yli (noin 2/3 kaasusta) ripeästi, tai seurauksena on helposti pidon katoaminen (käytännössä aina).
Ilo alkaa kilosta ja riemu kahdesta! ;D
-
Tosiaan mulla Y-nokka B200ET+T03
-
Se kick-down vaijerin löysäys tekee sen, ettei kone vaihda niin herkästi isommalle ja sitä vääntöä voi hyödyntää.
Noilla eväillä laskin polttoaineen kulutusta toista litraa ajotapoja muuttamatta. Minulla vaihtaa laatikko neloselle tuossa 46km/h nopeudessa pinta kaasulla. Kierroksia pannussa tällöin alle 1500rpm.
Siis löysäyshän tekee sen että vaihtaa entistä helpommin isompaa ja tarkoittaa samalla sitä että öljynpainetta ei tee niin helposti lisää lootaan kuin kd:n vaijeri kireellä. Ja öljynpaineen pieneminen tarkoittaa taas sitä että pakat palaa huomattavasti helpommin kun ei pidä niin tiiviisti.
Näin ainakin omassa, toisaalta jos kd:n vaijeri on liian kireellä niin ei loota vaihda ikinä nelosta.
-
Se kick-down vaijerin löysäys tekee sen, ettei kone vaihda niin herkästi isommalle ja sitä vääntöä voi hyödyntää.
Noilla eväillä laskin polttoaineen kulutusta toista litraa ajotapoja muuttamatta. Minulla vaihtaa laatikko neloselle tuossa 46km/h nopeudessa pinta kaasulla. Kierroksia pannussa tällöin alle 1500rpm.
Hmm, mulla toimii 940:n AW ja B230FK siten että voi kiihdyttää osakaasulla ja kerrokset on jossain 3 tonnin huitteissa, mutta jos hellään kaasusta niin loota heittää isommalle ja kierrokset putuaa.
-
Siis löysäyshän tekee sen että vaihtaa entistä helpommin isompaa ja tarkoittaa samalla sitä että öljynpainetta ei tee niin helposti lisää lootaan kuin kd:n vaijeri kireellä. Ja öljynpaineen pieneminen tarkoittaa taas sitä että pakat palaa huomattavasti helpommin kun ei pidä niin tiiviisti.
Näin ainakin omassa, toisaalta jos kd:n vaijeri on liian kireellä niin ei loota vaihda ikinä nelosta.
Juu, aivo/sormi-synkronointi häriö. Eli ei vaihda pienempää niin herkästi.
Ainakaan omassa kontissa kohta 100tKm matkalla ei tuosta vaijerin löysäämisestä ole ollut havaittavaa haittaa, vaikka käytänkin kevyttä avosandaaliatm ajaessani.
-
Mites tuo nokan ajoitus turbo koneessa? Vaikuttaako samalla tavalla kun vaparissa että veto tulee alempaa jos aikastaa. Voisko kuvitella että tuottais pakokaasuja enemmän kun nokka aikaisella josta seurais turbon aikaisempi herääminen? Onko kukaan kokeillu säätää penkissä nokkaa, miten vaikuttaa turbon mukaan tuloon?
Sitte vielä et kuinkahan paljo uskaltais puristussuhdetta nostaa jos vaikka jättäis paineet 0.3:een?
-
Hmm, mulla toimii 940:n AW ja B230FK siten että voi kiihdyttää osakaasulla ja kerrokset on jossain 3 tonnin huitteissa, mutta jos hellään kaasusta niin loota heittää isommalle ja kierrokset putuaa.
Juu näin toimii itsellänikin. Kestää nostaa kierroksia tuonne likemmäs 3500rpm, ennenkuin alkaa vaihtaa pienempää.
Kokeilin kiristää vaijerista löysät pois ja isommalle vaihto ei käytännössä muuttunut mutta pienemmälle vaihtoherkkyys väheni löysällä vaijerilla. Alunpitäen kick-down oli jossain hitusen yli puolikaasun kohdalla vakiosäädöillä.
Nyt voi tehdä ripeitä (puolikaasu) lähtöjä, ilman kokeen ylenpalttista kierrättämistä. Sekös joitakin sapettaa, kun lähtee ripeästi ja ei silti nosta kierroksia ylettömiksi vingutukseksi. Kun manuaalilootalla ei kestä tahdissa 1,XL ihmesuperhyper TDI:llä, niin seuraaviin valoihin tullaan sellaista munaravia, että ei paremmasta väliä. Mikä ihmeen kilpailuvietti siinä herää?
Jos joku haluaa nauttia ripeistä kiihdytyksistä ja samalla paremmasta polttoainetaloudesta, niin mitä se muille kuuluu?
Kun joku lähtee valoista ripeämmin kuin minä, olen erittäin tyytyväinen, koska em. kuski noudattaa taloudellisen ajamisen oppeja.
Ikuisuuskiihdyttäminen on myrkkyä taloudellisuudelle ja myös ympäristölle. ;)
-
Ikuisuuskiihdyttäminen on myrkkyä taloudellisuudelle ja myös ympäristölle. ;)
Itse olen aina pyrkinyt noudattamaan ripeää kiihdyttämistä. O0
-
Tää topic on mukavasti alkanu sivuamaan myös taloudellisuus asioita kun ei puhuta huipputehojen hakemisesta.
Muakin kiinnostaa lähinnä toi hyötysuhteen parantaminen ja vähän ruutia alakierroksille vaikka tiesin autoa ostaessa ettei se mikään bensapihi ole.
Tämmöinenkin on käynyt mielessä että tekis B200 moottorista penta-akselilla lähes samankokoisen moottorin tulis parempi tuo isku-poraus suhde ainakin siis taloudellisuutta ajatellen ja veikkaan että alakierroksille tulis jotain myös lisää. Mutta nää on suunnitelmia ja niitä riittää... :) Älkää kuitenkaan ehdottako viiatin ostoa en mä volvoa vaihda vaikka 11litraa meneekin!
-
Tää topic on mukavasti alkanu sivuamaan myös taloudellisuus asioita kun ei puhuta huipputehojen hakemisesta.
Muakin kiinnostaa lähinnä toi hyötysuhteen parantaminen ja vähän ruutia alakierroksille vaikka tiesin autoa ostaessa ettei se mikään bensapihi ole.
Tämmöinenkin on käynyt mielessä että tekis B200 moottorista penta-akselilla lähes samankokoisen moottorin tulis parempi tuo isku-poraus suhde ainakin siis taloudellisuutta ajatellen ja veikkaan että alakierroksille tulis jotain myös lisää. Mutta nää on suunnitelmia ja niitä riittää... :) Älkää kuitenkaan ehdottako viiatin ostoa en mä volvoa vaihda vaikka 11litraa meneekin!
Mulla lastutettu B230FT keskikulutus 9.1l/100km ;) 8)
-
Mikä nokka kannattaa hommata fk koneeseen jos haluu 300hp ja paremmat kierokset? Joku A-nokka?
-
A-nokalla pääsee yil 400hv.
-
A-nokalla pääsee yil 400hv.
eli semmosen ostoon :D
-
Saattaa vaatia pari muutakin muutosta... Luulisin... ;D
-
T-nokalla saaneet yli 300hv
A-nokkalla +400
V-nokka piisaa vissiin sit 500hv?
Tarvii tosin vapaavirtaus suotimen ja pari muuta pientä juttua
-
Juu katos joulupukin konttiin on tulossa isompi ahdin ja pakosarja T3 laipalla 8) ja Jos ens kesänä jaksas laittaa uusiks myös kiertokanget, männät ja 531 kansi
-
Yleensä orkkis paksuilla kangilla mennään se 400hv asti. Silloin ne tosin saattaa taipua jos varttimaililla lähetään paukulla ja slickseillä liikkeelle.
-
T-nokalla saaneet yli 300hv
A-nokkalla +400
V-nokka piisaa vissiin sit 500hv?
Tarvii tosin vapaavirtaus suotimen ja pari muuta pientä juttua
Mites vx?
-
VX on nostoa imupuolella 11,37 ja pakopuolella 10,65 ja tää meinaa sitä kovien jätkien mukaan että mennöö pakopuoli tukkoon tuprokoneessa.. K ois huomattavasti parempi..
-
Mites vx?
Kai sillä nyt jotain: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.msg233555#msg233555
Penkin pienen inertian takia paine nous täyteen noin myöhään vasta. Vakio ajoitus nokalla.
Täysin samalla paketilla varttihampaan myöhäistetyllä A-nokalla tuli jotain tommosta (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20-77/Koneenranetus/54.jpg). Vitosella veto joten heräs aikaisemmin ja penkittäjä löysäs vähän ajoissa. Pakopainetta en mitannut VX:llä, A-nokalla 1,3bar paineella jäi ahtopaine 7000rpm tuntumassa vielä 0,2bar alle ahtopaineen. Ei tuntunut ongelmoivan vielä E85:llä 1,4bar paineella mitenkään vaikka luovuttikin selvästi enemmän tehoa. A:lla pääsee alkuun ja on parempi oman kokemuksen perusteella kuin VX.
-
Mites vx3 ja vx eroaa?
Löytyykö mitään penkkilappuja mistä vois katella vähä miten käyttäytyy?
Täällä on nyt jotai tietoa noista kepeistä mutta mutta..?
http://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec
-
Mites vx3 ja vx eroaa?
Löytyykö mitään penkkilappuja mistä vois katella vähä miten käyttäytyy?
Täällä on nyt jotai tietoa noista kepeistä mutta mutta..?
http://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec
Eikös vx3 oo 3astetta aikasemmalla.
-
Pakopuoli vai? ???
-
http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm En osaa kyllä sanoo kumpi, mutta tossa ainakin on niin sanottu
-
Pakopuoli vai? ???
Oikohan molempia myöhästetty
-
Oikohan molempia myöhästetty
"VX3 11.37 10.65 245.4 236.2 111 Standard Sport, new style, VX advanced 3 degrees. B230EB/FB/G"
-
Vai meinaako tuo advanced suomeksi että aikaistettu
-
juu
-
Kumman laitan Vx vai vx3?
-
Kumman laitan Vx vai vx3?
annan kehut vx3:lle vaikka saattaa olla että olen sitä joskus haukkunutkin. vaihdan mielipidettä
-
Kumman laitan Vx vai vx3?
VX3 antaa paremman tehon ala ja keskikerros alueella aikaisemman ajoituksen takia.
VX3 tuo varmastikkin enempi käytännön suoritus kykyä kuin tavan vx
-
Kumman laitan Vx vai vx3?
Aidon V-nokan niin hengittää pakopuoli ylhäälläkin, 11.27-245.4 vs. 10.65-236. Merkkaa varsinkin ahdetussa koneessa.
-
Helppohan noita volvon omia on vaihella, kun ei tarvii periaatteessa välyksiä säädellä.
Vedetääs sanat takasin, aina pitää tarkistaa välys.. Yllättävän paljon heittää nuo.. :-[
Vx nokalle säädetty 0,40mm väys ja sen tilalle ajattelin tarjota kokeilumielessä T nokkaa, niin välykset tippu 0.20mm.. Jäi kokeilematta. V:>
-
On vaan vähän kivenalla nuo paremmat kepit mistä jakajan ura löytyy.
??? Tuolta markkina paikalta minä olen nokkani hommannut ja vanhat hävittänyt
-
Ensikseen itse tykkään ostaa ja myydä tavarani käteisellä ja suoraan ostajalta ilman "välikäsiä".. Aina ei kyllä ole tämmöinen järjestely mahdollista..
Toisekseen yleensä ei ole sopivaa tavaraa myynnissä oikeaan aikaan, kun olisi tarvis.. Puhumattakaan sopivasta hinnasta.. :2funny:
Eli suomeksi tarkoitan, että sopivat nokat sopivaan hintaan ja aikaa on kiven alla.. :hello:
Pitää olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa rahojen kanssa, että tärppää.. 8)
-
Ilmeisesti a-nokan kanssa ollut ongelmia muutamalla lh-koneessa:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4183.0
Itseänikin houkuttaisi tulevaisuuden varalle b230ft:seen nokan vaihto, kun tuo etummainen stefa valskaa ja venttiilinvälykset kaipaavat muutenkin säätöä... Viittisköhän tuota a:ta sinne sovittaa. :P
-
Helppohan noita volvon omia on vaihella, kun ei tarvii periaatteessa välyksiä säädellä. On vaan vähän kivenalla nuo paremmat kepit mistä jakajan ura löytyy.
T - nokkia nurkat täynnä.. :tickedoff:
Jakajanuran voi teettää tai hommaat hampaalisen apuakselin ja laitat lohkojakajan.
K-nokkaan teetetty ura:
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/k-nokka/PICT2136.JPG)
Apuakseli hampailla:
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/B230FT/Dsc00209.jpg)
-
Ilmeisesti a-nokan kanssa ollut ongelmia muutamalla lh-koneessa:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4183.0
Itseänikin houkuttaisi tulevaisuuden varalle b230ft:seen nokan vaihto, kun tuo etummainen stefa valskaa ja venttiilinvälykset kaipaavat muutenkin säätöä... Viittisköhän tuota a:ta sinne sovittaa. :P
Pienen tyhjäkäynnin humppaamisen saa myös aikaiseksi T-nokalla kun vaihtoi putsatun R-seetillisen 531 kannen + 16T ahtimen. Olihan tuollakin topicissa vaihdettu nokkia ilman ongelmia. Taitaa tosiaan olla aika yksilöllisiä nämä värkit.
-
Ensikseen itse tykkään ostaa ja myydä tavarani käteisellä ja suoraan ostajalta ilman "välikäsiä".. Aina ei kyllä ole tämmöinen järjestely mahdollista..
Toisekseen yleensä ei ole sopivaa tavaraa myynnissä oikeaan aikaan, kun olisi tarvis.. Puhumattakaan sopivasta hinnasta.. :2funny:
Eli suomeksi tarkoitan, että sopivat nokat sopivaan hintaan ja aikaa on kiven alla.. :hello:
Pitää olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa rahojen kanssa, että tärppää.. 8)
Eli osat pitäs olla valmiina sun kotiovella ja mieluiten lähes ilmaseksi? Mieluiten vielä juuri sillä sekunnilla kuin itse haluat.
Edit: 245:ssa A-nokalla ei humppaile, 945:n sain pienen humppaamisen aikaseksi, mutta sitäkin sai lievennettyä lähes olemattomaksi.
-
Mää en huomannut mitään eroa A-nokalla käyntiin, siis käy normaalisti, tosin isän B200K:n tyhjäkäynti kuoli A-nokalla
-
Pitää olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa rahojen kanssa, että tärppää.. 8)
Ota satanen mukaan ja tule Petäjävedelle niin urallinen V-nokka on sinun.
Saat itse poimia hyllystä niin ei tule välikäsiä matkalle
V-nokka ei toiminut mun vapari-regina koneessa. Tyhmäkäynti humppaili kivasti ja sytytti lambda valoa sateella
Vx3 ja ei ongelmaa
-
Ota satanen mukaan ja tule Petäjävedelle niin urallinen V-nokka on sinun.
Saat itse poimia hyllystä niin ei tule välikäsiä matkalle
V-nokka ei toiminut mun vapari-regina koneessa. Tyhmäkäynti humppaili kivasti ja sytytti lambda valoa sateella
Vx3 ja ei ongelmaa
Mää voin tulla ostaa pois tuon nokan sun nurkista pyörimästä.
Passaako B230FK koneeseen?
-
Saattaa sopia, en ole varma, ehkä? :D
Eli joo käyppä hakemassa sä se pois, ite innostuin tuosta uran tekemisestä, kun noita nokkia kaverin pajalla on vinot pinot ja tuttu koneistaja tuskin paljon ottaa mokomasta urasta. ::)
-
No mites "Special- T" ? 1,9mm lash capsit ja nokan selekäpuolelta samanverran pois? Hyvä ja halapa?
Topikin otsikon vois jakaa; mikä nokka vakioon matalapaineturpoon mandariiniahtimella ja AW:lla/ M90 ja oikeatavoimaayläällä ???
-
mandariiniahtimella ... oikeatavoimaayläällä ???
Mahdoton yhtälö
-
Mahdoton yhtälö
Sitähän NBM taisi tarkoittaa, että aihe pitäisi jakaa kahdeksi: mikä nokka vakioon matalapaineturpoon mandariiniahtimella ja AW:lla/ M90 ja oikeatavoimaayläällä. :)
-
Eli osat pitäs olla valmiina sun kotiovella ja mieluiten lähes ilmaseksi? Mieluiten vielä juuri sillä sekunnilla kuin itse haluat.
Eikö olisikin helppoa jos näin olisi?
Joskus on rahat mennyt huijarille ja ei ole kuulunut takaisin vielä tänäpäivänäkään.. Onneksi summa ei ollut suuri, puhutaan kympeistä.
Mielummin hakee itse, vaikka matkaa olisikin jonkun verran. ::)
-
VX on nostoa imupuolella 11,37 ja pakopuolella 10,65 ja tää meinaa sitä kovien jätkien mukaan että mennöö pakopuoli tukkoon tuprokoneessa.. K ois huomattavasti parempi..
Onko tietoa kellään paljon V nokassa on nostoa pakopuolella, entä K nokassa?
-
Onko tietoa kellään paljon V nokassa on nostoa pakopuolella, entä K nokassa?
V pakopuoli 10.7 ja K pako 15
edit. arvo korjattu
-
http://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec
-
V pakopuoli 9.1 ja K pako 15
Eikös tuon V nokan pitäsi siinä tapauksessa mennä myös isojen poikien mukaan tukkoon?
Kun taas Toni suositteli V nokkaa tuolla. ???
Aidon V-nokan niin hengittää pakopuoli ylhäälläkin, 11.27-245.4 vs. 10.65-236. Merkkaa varsinkin ahdetussa koneessa.
-
http://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec
Itse en kyllä näe tuosta listasta V tai K nokan pakonostoja, tunnustan. :-\
-
Anteeksi
Kattoin väärästä sarakkaaseesta V pako arvo 10.7 ja VX tuo 9.1
K arvo oli oikein 15
Jännä että D pako arvo on 15.5
H olis paras 17.1
-
Anteeksi
Kattoin väärästä sarakkaaseesta V pako arvo 10.7 ja VX tuo 9.1
K arvo oli oikein 15
Jännä että D pako arvo on 15.5
H olis paras 17.1
Mistäs sä niitä tihrustat?
-
Mistäs sä niitä tihrustat?
Löytyy ihan volvon oma taulukko iteltä
sieltä näkyy :D
-
Anteeksi
Kattoin väärästä sarakkaaseesta V pako arvo 10.7 ja VX tuo 9.1
K arvo oli oikein 15
Jännä että D pako arvo on 15.5
H olis paras 17.1
Nyt mä kyllä tipuin kärryiltä. Mutta olkoon :2funny: Eikös me nostoista puhuttu nyt? V:ssä nostoa on Toninkin mainitsemat 11.27 ja K:ssa 11.95
-
Nyt mä kyllä tipuin kärryiltä. Mutta olkoon :2funny: Eikös me nostoista puhuttu nyt? V:ssä nostoa on Toninkin mainitsemat 11.27 ja K:ssa 11.95
puhumme pakopuolen nostoista
Nuo sinun mainitsemat arvot on imupuolelta
-
V nokka Imu 11.27 Pako 10.7
Vx nokka Imu 11.37 Pako 10.65
Tuota tuota.. Jos Vx on kerran isojenpoikien mielestä vähän huono, koska imu on isompi, kuin pako... Niin miksi V Nokka on sitten niin paljon parempi olevinaan?
Nyt kun asiaa vähän tutkin, niin ei nuilla nyt paljon eroa ole? ???
-
Ooksä koskaan nähnyt nokkaa missä on 15mm nostoa? Mä oon sellasta hypistelly ja mulla on omat epäilykseni että missään volvon tehtaan nokassa olisi sen verran nostoa.. Eli eiköhän se mene niin että jos pakopuolen nostoa ei ole ilmoitettu, niin siinä on sama nosto kuin imupuolella.
-
Kenelle kysymys on esitetty?
-
V nokka Imu 11.27 Pako 10.7
Vx nokka Imu 11.37 Pako 10.65
Tuota tuota.. Jos Vx on kerran isojenpoikien mielestä vähän huono, koska imu on isompi, kuin pako... Niin miksi V Nokka on sitten niin paljon parempi olevinaan?
Nyt kun asiaa vähän tutkin, niin ei nuilla nyt paljon eroa ole? ???
Omassa taulukossani VX imu ilmoitettu 11.37/10.65 ja pako 9.1
vx3 samanlainen 11.37/10.65 mutta pako 6.1 joten siitä tulee se 3 tuohon nokan perään
-
MItääääh? :o
-
MItääääh? :o
Kyllä luit oikein. Asteetkin ilmoitettu VX ja VX3 245.4/236.2
H imu nosto 12.0/11.5 ja asteet 258.2/254.2
F ja M nokassa myös ilmoitettu yhtä jännästi
muissa on ns yhdenluvun merkintä
-
Pitää mennä nukkumaan.. Uusilla silmillä sitten miettii noita. O:-)
-
Kyllä siinä v- nokassa oli tönärillä mitattuna molemmissa puolissa 11.30mm nostoa.asteista en osaa sanoa.
Tämmöistä tietoa tuli ilmi. :P
-
Tämmöistä tietoa tuli ilmi. :P
Paljonko se sitten nostaa oikeilla venttiilinvälyksillä?
-
11.3? ???
Vai hä?
-
11.3? ???
Vai hä?
Tässäpä meille "pähkinä".
-
Omassa taulukossani VX imu ilmoitettu 11.37/10.65 ja pako 9.1
vx3 samanlainen 11.37/10.65 mutta pako 6.1 joten siitä tulee se 3 tuohon nokan perään
Oisko se sitten niin että imupuolella on nostoa 11,37 ja laskua 10,65. Pakopuolella nostoa ja laskua yhtä paljon eli 9,1mm
:buck2:
-
Ihme sekoilua. Ei tasan ole mitään 6,1 taikka 17,1 nostoja 8V vinokoneiden nokissa.
Saatko injector skannattua tai kuvattua sitä taulukkoa?
http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/k-nokka/k-nokka.htm (http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/k-nokka/k-nokka.htm)
Mä luotan tähän, ja vastaavilla tiedoilla olevia taulukoita löytyy muualtakin.
-
Oisko se sitten niin että imupuolella on nostoa 11,37 ja laskua 10,65. Pakopuolella nostoa ja laskua yhtä paljon eli 9,1mm
:buck2:
Pirun pieni toi pakopuolen nosto.
-
Ihme sekoilua. Ei tasan ole mitään 6,1 taikka 17,1 nostoja 8V vinokoneiden nokissa.
Saatko injector skannattua tai kuvattua sitä taulukkoa?
http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/k-nokka/k-nokka.htm (http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/k-nokka/k-nokka.htm)
Mä luotan tähän, ja vastaavilla tiedoilla olevia taulukoita löytyy muualtakin.
Injectorin taulukko lienee tämä:
http://www.nord-com.net/stoni/docs/volvo_camshafts.pdf
Eli nämä "pakopuolen nostot" ovat pakoventtiilin sulkeutumisajankohtia asteissa ATDC. Ei siis mitään tekemistä noston kanssa.
Nostothan selviää tuosta taulukosta mutta suomennetaanpa vielä varmuuden vuoksi:
V: Imu/Pako 11,37/11,37 (Turbobricksin taulukon 11,27 lienee typo)
VX: Imu/Pako 11,37/10,65 (V:n imu ja X:n pako, VX3 3ast. aikaistettu VX)
K: Imu/Pako 11,95/11,95
Noita nostojahan voi mitata tönärillä 0,1mm tarkkuudella, kuten joku olikin jo tehnyt ja todeta että ne ovat 0-välys arvoja. Todellinen nosto saadaan miinustamalla noista arvoista venttiilivälys.
Taulukossa ilmoitettuihin duraatioihin kannattaa suhtautua varauksella, kun ei ilmoiteta millä venttiilinvälyksillä. Turbobricksin taulukossa (http://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec) isommat arvot, joten voisi ehkä olettaa että Turbobricks ilmoittaa 0-välyksellä ja nord-com.net 0.3-0.4 välyksellä tjsp.
-
Samat arvot löytyy kyseisestä taulukosta, mitä itsellä on volvon taulukko http://www.nord-com.net/stoni/docs/volvo_camshafts.pdf (http://www.nord-com.net/stoni/docs/volvo_camshafts.pdf)
Pakopuolihan on tuossa ihan eri sarakkeella
Nimi Nosto milleinä Kesto asteina otto(imu) asteina Pakokaasut asteina Lohkon irtoamis kulma
Sisällä/ulkona Sisällä/ulkona ennen alkua Jälkeen pohjan Ennen pohjaa jälkeen alun sisä/pako
VX 11.37/10.65 245.4/236.2 4.7 60.7 47.1 9.1 111
VX3 11.37/10.65 245.4/236.2 7.7 57.7 50.1 6.1 111
Helpottasko nyt tulkittemaan huohnolla enklannin kielellä käänettynä äkkiseltään
vx3 on se 3astetta imu että myöhäsemmällä. Kuten myöskin älyätte imu ja pako puoli luotaan peilikuvina
244L olet oikeassa ne ovat asteina.
Se voi olla pakopuolen luvut 10.65 ja voi olla olematta :D
tuossa nyt ei suoranaisesti sitä kerrota mutta vähä viittaisi siihen
-
Samat arvot löytyy kyseisestä taulukosta, mitä itsellä on volvon taulukko http://www.nord-com.net/stoni/docs/volvo_camshafts.pdf (http://www.nord-com.net/stoni/docs/volvo_camshafts.pdf)
Pakopuolihan on tuossa ihan eri sarakkeella
Nimi Nosto milleinä Kesto asteina otto(imu) asteina Pakokaasut asteina Lohkon irtoamis kulma
Sisällä/ulkona Sisällä/ulkona ennen alkua Jälkeen pohjan Ennen pohjaa jälkeen alun sisä/pako
VX 11.37/10.65 245.4/236.2 4.7 60.7 47.1 9.1 111
VX3 11.37/10.65 245.4/236.2 7.7 57.7 50.1 6.1 111
Helpottasko nyt tulkittemaan huohnolla enklannin kielellä käänettynä äkkiseltään
vx3 on se 3astetta imu että myöhäsemmällä. Kuten myöskin älyätte imu ja pako puoli luotaan peilikuvina
244L olet oikeassa ne ovat asteina.
Se voi olla pakopuolen luvut 10.65 ja voi olla olematta :D
tuossa nyt ei suoranaisesti sitä kerrota mutta vähä viittaisi siihen
Ai mikä on välillä sisällä ja välillä ulkona?
-
Ai mikä on välillä sisällä ja välillä ulkona?
Nokka-akselin vastepinta. pohja ja päällipuoli
-
In/out = imu/pako. Kysyttävää?
Esim. K-nokan kohdalla on ilmoitettu imu/pako 11,95 mm, mikä tahtoo sanoa että nostot ovat yhtä suuret. H-nokassa taas imu/pako 12,0/11,5 mm.
-
In/out = imu/pako. Kysyttävää?
Entäs tuo lohkon irtoamiskulma? Irtoaako se aina 111 asteen kulmassa, jos kyseessä sisä ja pako?
-
Miten yhdestä nokka-akselista voidaan ilmoittaa kaksi LSA arvoa?