Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kanistaja - 22.09.2011, 21:48:42
-
Joo eli tuli hommattua tollanen 1999 mallinen 2.8 T6 laatikkovikaisena.
Auto oli iminut ilmeisesti jopa pari vuotta siten, että kaikki muut vaihteet toimi paitsi kolmonen.
Lopulta auto jätti pelkän kolmosen päälle.
Vikakoodi jota antoi: 000C elikkäs S2 solenoidissa vikaa.
Noh varmuuden vuoktosi tilasin kaikki solenoidit että ovat varmasti sitten kunnossa.
Solenoidit vaihdettiin laatikkoon = Eipä toimi vieläkään. Aivan sama homma kuin ennen. Kun laittaa kepistä D:n päälle, loota kelaa vaihteet ilmeisesti ykköseltä kolmoselle ainakin konsolin mukaan. Mutta kolmonen jättää päälle samalla tavalla kuin ennenkin.
Vikakoodien nollaamisen jälkeen tuo 000C koodi hävisi luojan kiitos eli loota tuntuisi nyt olevan niputettu kondikseen, mutta uusi vikakoodi iski päälle:
P0702 as a generic OBDII code indicates a problem with the "Transmission Control System Electrical"
Seuraavaksi vähän englantia, elikkäs vähän lisää tietoa tosta vikakoodista:
OBD Code P0702refers to
The code is triggered by the Engine Control Module (ECM) when there is a code stored in the Transmission Control Module (TCM)
Symptoms
Possible sumptoms of OBD code P0702
- Engine Light ON (or Service Engine Soon Warning Light)
Causes
Possible causes of OBD code P0702
- Open or short transmission control module circuit - Poor transmission control module electrical connection - Faulty transmission control module - Transmission control module not coded
Nyt on siis niin sanostusti pallo hukassa, enkä keksi mikä muoviämpäri sitä nyt vaivaa? Pitääkö tuo laatikon yksikkö ohjelmoida uusiksi että vika johtuisi siitä? Ideoita? Nyt on vähän kirjaimellisesti paskat housussa.
-
Jos oikein ymmärsin, niin tuo koodi on tallentuneena moottoriohjausyksikköön (ECM) siksi koska vaihteiston ohjausyksikössä (TCM) on jokin vikakoodi, joten sieltä vaihteiston yksiköstä pitäisi saada koodi luettua ja kun sen koodin mukainen vika on kunnossa ja koodi poistettu, niin saa poistettua tuon ECM koodin..
En mä tosin tarkkaan tiedä, kun toi mun englannin ymmärryskin on vähän mitä on, mutta tuollaisien koodien tallentuminen on mahdollista.
-
Obd-lukijalla saadaan vain osa moottorinohjauksen vikakoodeista eikä yhtään vaihdelaatikon vikakoodia. Ainoa on että nähdään että vaihdelaatikossa on joku vika päällä. Kunnon vikakoodin luku auttaisi paljon. Koska tuo moottorinohjauksesta tullut vikakoodi niin epäilee, niin luultavasti vaihdelaatikko kertoisi jotain vikakoodeja.
Vika voi olla johdoissa, tcm-modulissa tai edelleen vaihdelaatikossa vaikkapa risassa kytkimessa jollain vaihteella jolloin ohjelma menee vikatilaan.
-
Missähän pystyisi saada tarkat vikakoodit? Volvo huolto? Ja siis laatikosta voi lukea vielä erikseen vikakoodeja?
-
Missähän pystyisi saada tarkat vikakoodit? Volvo huolto? Ja siis laatikosta voi lukea vielä erikseen vikakoodeja?
Joo, esimerkiksi volvo huolto, jossa onnistuu
-
Kyllä vain. Vaihdelaatikkoa ohjataan omalla tietokoneen tapaisella laitteella jossa on varsin tarkka diagnostiikka erilaisille vikatilanteille. Volvon huollossa ne vikakoodit saa luettua ja myös BSR-lukijalla joita monet ovat ostelleet. Sellaisia myydään www.bsr.se sivulla. Ennen mahdollista ostamista kannattaa toki tarkistaa että toimii tässä "hieman poikkeavassa" mallissa.
-
Joo pitää käyttää volvolla töpselissä ja näkee sit tarkemmin.
Mut tälläsiä juttuja sain nyt vielä tarkemmin siitä vikakoodista:
Vaihteiston ohjausjärjestelmäsähkökomponentti.
Johdinsarja.
Moottorin ohjausmoduuli.
Voimansiirron ohjausmoduuli.
Vaihteiston ohjausmoduuli
-
Joo eli liittimiä heiluttelemalla saatiin volvosta hetkellisesti vaihteet vähän pelailemaan jo, eli pystyi manuaalisesti vaihtelemaan ylös alas 1-3 vaihteita. Liikkeellelähtiessä kuitenkin alkoi pelleilemään taas eli kolmonen jäi pesään.
Eli johtoja ja liittimiä käymään seuraavaksi läpi ja jos ei löydy vikaa niin tämän jälkeen volvolle vikakoodin tarkkaan lukuun.
Pitää nyt vielä kerran kysyä, eli kun siitä luetaan ne tarkat vikakoodit, niin saa tietää todella tarkkaan mistä vika johtuu? Että sen jälkeen se ei ole enää sellasta arpomista että "vois olla" tuossa vika.
T:Antti
-
Pitää nyt vielä kerran kysyä, eli kun siitä luetaan ne tarkat vikakoodit, niin saa tietää todella tarkkaan mistä vika johtuu? Että sen jälkeen se ei ole enää sellasta arpomista että "vois olla" tuossa vika.
T:Antti
Ei
Vikakoodien luennalla saa todella epätarkasti tietää, että mistä vika johtuu.
Vikakoodit antavat ainoastaan lähtökohdan sille, että mistä suunnasta aletaan sitä vikaa etsimään, mittailemaan ja testaamaan.
Vikakoodit -> Mietintämyssy päähän -> epäilys, että vika voisi olla tuossa -> mittaus -> (vika oli siinä -> korjaus) --> vika ei ollut siinä -> mietintämyssy päähän -> epäilys ->
Auton vianetsintä on tuota, eli miettimistä, vikavaihtoehtojen poissulkemista jne.
-
Vikakoodien nollaamisen jälkeen tuo 000C koodi hävisi luojan kiitos eli loota tuntuisi nyt olevan niputettu kondikseen, mutta uusi vikakoodi iski päälle:
P0702 as a generic OBDII code indicates a problem with the "Transmission Control System Electrical"
Eli P0702 geneerisenä OBDII koodina ilmaisee ongelmaa "Vaihteisto Ohjaus Systeemi Sähköinen"Possible causes of OBD code P0702
- Open or short transmission control module circuit - Poor transmission control module electrical connection - Faulty transmission control module - Transmission control module not coded
Mahdolliset aiheuttajat OBD koodille P0702 -katkennut tai oikosuljettu ohjausyksikön piiri- huono vaihteiston ohjausyksikön sähköinen yhteys- viallinen vaihteiston ohjausyksikkö-vaihteiston ohjainyksikköä ei ole koodattu.
P0702 tuntuu viittaavan ongelmaan vaihteiston ohjauksessa tai mahdollisesti johdotuksissa.
Joo eli liittimiä heiluttelemalla saatiin volvosta hetkellisesti vaihteet vähän pelailemaan jo, eli pystyi manuaalisesti vaihtelemaan ylös alas 1-3 vaihteita. Liikkeellelähtiessä kuitenkin alkoi pelleilemään taas eli kolmonen jäi pesään.
Eli johtoja ja liittimiä käymään seuraavaksi läpi ja jos ei löydy vikaa niin tämän jälkeen volvolle vikakoodin tarkkaan lukuun.
Pitää nyt vielä kerran kysyä, eli kun siitä luetaan ne tarkat vikakoodit, niin saa tietää todella tarkkaan mistä vika johtuu? Että sen jälkeen se ei ole enää sellasta arpomista että "vois olla" tuossa vika.
T:Antti
kohtuullisella varmuudella voisi arvella vian johtuvan huonosta tai poikkinaisesta yhteydestä vaihteiston sähköpuolella, kun kerran vaihteisto toimi liittimien liikuttelun jälkeen.
-
Joo elikkäs nyt homma on aika paljon selkeytynyt kun täältä saanut vähän apuja ja muutenkin vähän netistä onkinut tietoa, ja tosiaan suuri epäilys johdotuksiin ja liittimiin jotka ovat seuraavana tarkistuslistalla, ja niissä se vika saattaa hyvin ollakkin.
Enää on suurena kysymyksenä tämä vaihdelaatikon ohjausboksin ohjelmointihomma, että vaatiikohan se sen vai ei, että jospa ei sen takia toimis tai jotain, volvolle pitää soittaa ja kysellä että miten on. Kun ei ole mitään tietoa että onko siellä minkälainen ohjelma sisällä auto on tosin viimeeksi toiminut vaihdelaatikon puolesta kunnolla vuosia sitten pitkän aikaa se oli tilassa että kolmosta ei voinut käyttää ja muita vaihteita pystyi käyttämään. Ja sitten lopulta jätti kolmosen päälle ja muita vaihteita ei saanut käyttää :2funny:
-
Joo eli viaksi selvisi vaihdelaatikon ohjausboksi, se vaihdettiin uuteen volvolla ja myöskin ohjelmoitiin.
Nyt auto ilmoittaa taas solenoidi s2 vikaa, vaikka laatikko toimii täysin normaalisti?????
Mistähän johtuu?
-
Eli TCM-000C on nyt se koodi jota se antaa.
Kun ajoi liikkeestä pois niin vähän aikaa se koodi pysyi poissa koodien nollauksen jälkeen mutta syttyi sitten...
Ei kyllä riitä ymmärrys kun just kaikki solenoidit laatikkoon vaihtettu ja uus ohjausboksi+sen ohjelmointi....
The transmission control module (TCM) compares the speed signal from the brake control module (BCM) with the speed signal from the transmission. The control module also checks which gear is selected and compares it with the calculated gear. The speed signal from the brake control module (BCM) and the transmission speed signals should be almost identical, the transmission speed signal should be greater or lower than the brake control module (BCM) speed signal (vehicle speed must be above 30 km/h , engine speed (RPM) above 1400 rpm and transmission oil temperature over 20 degree C ). Diagnostic trouble code (DTC) TCM-000C is stored if the control module detects that the vehicle speed and engine speed (RPM) signals do not correspond with the programmed values and that an "incorrect" gear has been selected. This is because a solenoid fault has occurred in the hydraulic circuit for gears 1-2 or 3-4.
Substitute value
The control module "Limp-home" mode is engaged and only gear positions 3 and R are available. When the ignition is switched off, the control module switches to normal function and all four forward shift positions can be used.
Possible source
The hydraulic valve for solenoid S2 has stuck in the open or closed position.
Defective control system (the solenoid binds or is stuck).
Internal leakage in the transmission.
Warn or damaged clutch driven plates in the transmission.
Fault symptom
General orange warning lamp lit.
Malfunction indicator lamp (MIL) lit.
No shifting.
Harsh gear shifting.
No lock-up function.
HINT: When the transmission control module (TCM) detects disrupted function, "Limp-home" mode is activated and only shift positions 3 and R are available. Lock-up function is also unavailable.
Harsh shifting- due to disabled line pressure solenoid STH control. This results in constant maximum line pressure and leads to harsher shifting and gear engagement.
-
Niin ja vielä sen verran voiko auto mennä paskaksi jos sillä ajelee ennenkuin saa tuon tarkan vian selville tosta koodista?
Kytkinlevythän tossa nyt taitaa ekana tulla mieleen tosta vikakoodista, mutta ei se ainakaan yhtään luista, tuppaa vaan ruopimaan kun vähän hiekkaa asvaltilla kun polkasee kaasun pohjaan.
-
Hieman mutuilua tuosta koodista:
Laatikon ohjainyksikköhän tarkkailee koko ajan, jotta onko vaihteistosta vetopyörästölle menevän akselin kierrosnopeus sama (kerrottuna ko. vaihteen välityksellä) kuin mitä vetävillä pyörillä, ja jos nuo nopeudet vaihtelevat tarpeeksi koneen mielestä, se viskaa nilkutusmoodin päälle.
Mutta, jos loota oikeasti luistaa, sen kyllä teoriassa huomaa ihan itsekin. Ja jos se kerran ei oikeasti luista, niin ongelma lienee enemmänkin tietokoneen "silmissä".
Ensinnäkin tulee mieleen vaihteiston vetopyörästölle menevän akselin nopeusanturi: Tarkistappa se, onko johto kunnossa ja antaako järkeviä lukemia. Voi olla, jotta siihen anturiin on tarttunut sen verran metallijauhoa (magneettinen kun on), jotta se sekoittaa.
Entä ABS-ohjainyksikkö? Nopeusmittari pelaa normaalisti, entä onko ABS-ohjainyksikköä tutkittu kylmäjuotoksien varalta?
-
Joo eli auto jättää joskus kolmosen päälle ja menee vikatilaan, tuntuu tekevän tätä vain tip-tronic toiminnolla eli käsivaihteilla. Sammutuksen jälkeen ja uudelleenkäynnistys toimii taas....
Missä tämä vaihteiston vetopyörästölle menevä anturi sijaitsee tarkalleen? Miten tarkistan että on ehjä eli millä sen voi mitata?
Miten ABS-ohjainyksikkö oireilisi? Nopeusmittari pelaa kyllä normaalisti. Ja millä voisi tuota sitten tutkia?
Niin ja auto siis välillä lopettaa yhtäkkiä ton "vaihdelaatikko huolla pian" viestin eli ei mitään vikailmoituksia, ja mittaristossa sammuu kaikki vikavalot. Lambda valo sammuu myös mikä on aika palanut, en tiedä onko tällä lamdavalolla jotain yhteyttä itse vikailmoitukseen?
Autoon on vaihdettu uudet jarrupalat mutta vain uudet jarrulevyt taakse, edessä olevissa oli vähän kanttia jotka tasoiteltiin. Luin jostain että tällä voisi olla jotain vaikutusta?
Kaikista huvittavinta on, että aluksi auto ilmoitti solenoidi S2 vikaa = solenoidit vaihdettu. Tämän jälkeen vaihteiston sähkövikaa = boksi vaihdettu ja ohjelmoitu.
Nyt taas solenoidivikaa :buck2:
-
Joo eli liittimiä heiluttelemalla saatiin volvosta hetkellisesti vaihteet vähän pelailemaan jo, eli pystyi manuaalisesti vaihtelemaan ylös alas 1-3 vaihteita. Liikkeellelähtiessä kuitenkin alkoi pelleilemään taas eli kolmonen jäi pesään.
Eli johtoja ja liittimiä käymään seuraavaksi läpi ja jos ei löydy vikaa niin tämän jälkeen volvolle vikakoodin tarkkaan lukuun.
Pitää nyt vielä kerran kysyä, eli kun siitä luetaan ne tarkat vikakoodit, niin saa tietää todella tarkkaan mistä vika johtuu? Että sen jälkeen se ei ole enää sellasta arpomista että "vois olla" tuossa vika.
T:Antti
Oliko tämä johtojen heiluttelu sittenkin vain sattumaa?
-
Varmaan sattumaa...
Vähän infoa:
Normaaliajossa tuntuu toimivan paremmin tuo laatikko.
Kaasu pohjassa ajaessa tuntuu kakkosen ja kolmosen väli tosi pitkältä eli tuntuu nostavan kierrokset helvetin korkealle ennenkuin vaihtaa kolmoselle, ja saattaa olla että auto heittää tässä vaiheessa itsensä vikatilaan. Jos ei heitä, niin auto vatvoo kolmosen ja nelosen väliä eli ei kestä kunnolla vaihde päällä.
Ja hitaassa taajama-ajossa ei tahdo heittää myöskään kolmosta päälle vaikka laatikon toimiessa normaalisti kolmonen tulee päälle myös hitaassa ajossa ilman sen suurempia kikkailuja... Tuntuu siis tuo kolmoselle vaihtaminen olevan tosi kovien kierrosten takana...
NIIN ja laatikkoöljy haisee sellaselle palaneelle kytkimelle, vaikka öljyt on ihan kirkkaat kyllä.
Kellään arvioita mitä maksaa nuo varaosat tonne lootaan ja mitä kaikkea sinne pitäs nyt sit laittaa solenoidit on jo kaikki vaihdettu? Työ tehdään itse.
-
Entä ABS-ohjainyksikkö? Nopeusmittari pelaa normaalisti, entä onko ABS-ohjainyksikköä tutkittu kylmäjuotoksien varalta?
Tämä sama tuli itsellekkin juuri mieleen. ABS-yksikkö on ollut todellinen riesa sun ikäluokan T6:ssa, ja älä anna nimen hämätä. ABS-yksikössä on ollut todella paljon kylmäjuotoksia, mitkä pätkiessään sotkee koko auton toiminnan. Nappaa se ABS-yksikölle menevä iso kampaliitin irti ja käy ajamassa, ja kuulostele tapahtuiko muutos auton käyttäytymisessä.
-
Ruotsista tuli nyt hommattua 70tkm ajettu loota...
-
Toivotaan jotta toisella askilla pelittäisi paremmin... Tässähän lienee se GM:n lootikko, neliportainen?
Se vetopyörästön anturi sijaitsee siellä askin peräpäässä, yksinäinen mokkura mihin menee johto.
Tuo koodi TCM-000C tarkoittaa hydraulista vikaa, itse solenoidin signaalivirheelle tulisi koodi TCM-0007/TCM-0008/TCM-0009. 000C on tullut siitä, kun tietokoneen saama nopeustieto on poikennut tietokoneelle kyseiselle vaihteelle määritetystä nopeustiedosta tarpeeksi (eli ns. väärä pykälä silmässä koneen mielestä). P0702 taasen tuossa laatikossa tosiaan kertoo, että itse ohjainyksikössä on hämminkiä jonkun (merkkiliikkeen testerillä saa tietoon minkä) solenoidin ohjainpäätteen kanssa. Tuo vika tosiaan lienee kunnossa ohjainyksikön vaihdon jälkeen.
Mutta, jos siellä palaneen käry tuoksahtaa, niin joku kitkapintahan siellä silloin kärvähtänyt on... Lieneekö sitten syy vai seuraus... En tiedä sitä, miten herkkiä näissä lootissa on nuo hydrauliyksiköt kulumaan, mutta se voisi olla yksi syyllinen.
Olisi kyllä mielenkiintoista tutkia koneella mitä live-dataa siellä nuo anturit ajossa antaa.
-
Joo GM:n laatikko, neliportainen. Tiptronic.
Kyllä se aski varmasti paskana on tai onkin, TCM-000C vikakoodin kera.
Nykyiseen lootaan siis kaikki solenoidit vaihdettu, ilmeisesti vika ei ollut niissä?
Koska TCM-000C = Kytkentämagneettiventtiili S2 sähköinen tai hydraulinen vika.
Vai teinkö ns. turhaa työtä että tuo vikakoodi ei muka viittaakkaan noihin solenoideihin?
Kerrataan nyt vielä lyhkäisyydessään epäonninen tarinani auton kanssa:
1. Auto tulee minulle laatikkovikasena, TCM-000C kytkentämagneettiventtiili blabla vika.
2. Jokainen voi kuvitella kuinka vitun iso homma on tuo laatikko tiputtaa sieltä alas, koko keula purettiin, eli siis kone pois nokalta. Solenoidit 400e kaikki, työpalkkaa ammattimiehelle avusta 500e.
3. Auto ei toimi vieläkään, vikakoodiksi P0702.
4. Auto volvolle vianmääritykseen = tulos Vaihdelaatikon ohjausyksikkö paskana. Uusi yksikkö ja ohjelmointi = 950e. Kertoivat myös mittaavansa kaikki johdotukset että vika ei ole niissä. Sehän tästä vielä puuttuisikin että olisi sähkövika ja molemmat laatikot oiskin ehjiä ja paskat ne ois mitään siellä mittailleetkaan...
5. Uuden yksikön ja ohjelmoinnin jälkeen auto vieläkin vittuilee, antaen TAAS vikakoodia TCM-000c. Laatikko toimii ykkösellä ja kakkosella. Kolmosen saa tupaan kun on helvetisti kierroksia. Kolmoselta taas ei tahdo vaihtaa neloselle ellei ole kierrokset lähellä rajoitinta. Kun nelonen saadaan pesään, tippuu vaihde taas kolmoselle, ja kierroksenrajoitinta vasten menee toki. Auto toki heittelee aina välillä laatikosta vikavaihdetta päälle eli 3.vaihdetta. Tämän vikavaihteen saa pois sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudelleen.
6. Joskus kun esim seuraavana päivänä ajaa autolla, "vaihdelaatikko huolla pian" valo ei syty heti, vaan tyyliin parin kilometrin ajon jälkeen.
Ja sitten tuon laatikko-ongelman lisäksi auto polttaa lamba-valoa. Ei tietoa miksi. Uusi ilmamassamäärämittari laitettu. Auto juuri katsastettu ja päästöt oli aika hilkulla. A
3 tuuman rosterinen kokoputkisto vaihdettu, tällä vaikutusta? Moottorinohjaus vakio.
Auto ei myös kierrä paikaltaan yli 2.5k rpm, tämä ilmeisesti kuitenkin normaalia koska se on ohjelmoitu jotenkin näin?
-
tuplat
-
Auto ei myös kierrä paikaltaan yli 2.5k rpm, tämä ilmeisesti kuitenkin normaalia koska se on ohjelmoitu jotenkin näin?
Pitäisi kiertää vapaalla melko tarkkaan 4k rpm, näin ainakin omassa ja muutamassa koeajamassani.
Yhdessä yksilössä alkoi tuolla kohtaa "yskimään" ja kierrokset seilas +/- 500 rpm -> jäi ostamatta :)
-
Tässä on sitten uutta vikaa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11290.new#new tai itseasiassa jo olemassa olevaa.