Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 26.08.2018, 06:45:44
-
Meille yli 40 vuotta autoileille (?!) on pinttynyt käsitys, että vapaasti hengittävä moottori on paljon turboa kestävämpi.
Lie Keke Rosbergin formula-1 MM 1982 jäänyt mieliin.
Kuitenkin myynnissä on koko ajan turbodiesel-Volvoja, joilla on ajettu 500, 600 ja jopa 700 tkm. Hienoa!
Millainen on ero turbon ja vapaasti hengittävän bensamoottorin kestossa 2000-luvulla tehdyissä autoissa?
Itselläni on vuosimallin 2004/05 bensa-S80 ja pikkuvaimolla turbodiesel-S80 vuodelta 2003. Bensavehkeellä on nyt ajettu 229 ja dieselillä 449 tkm. Tietääkseni dieselistä on jo kerran turbo uusittu.
-
tokko noissa 2000-luvun autoissa on kestävyydessä mitään eroa... toki enemmän voimaa omaavissa voimansiirron komponentit joutuu kovemmille...
Minulla on 855 2.4 10V ajettu 360tkm ei mitään ongelmaa, minulla on myös 360tkm ajettu V40 T4 ei mitään ongelmaa paitsi moottorin taka stefa vuotaa öljyä mutta se on ihan yleinen ongelma kaikissa volvon koneissa. on mulla se 360tkm ajettu D5 XC90 eikä siinäkään koneella ole mitään hätää.
-
Ainoa mitä vaparissa ei ole on se turbo. Se ei välttämättä kestä 500tkm. Muuten en jaksa uskoa että on kestossa eroja.
-
Moottori kuolee huoltamiseen tai oikeammin sen puutteeseen.
Oikein huollettu ja asiallisesti käytetty tekniikka vie "täältä ikuisuuteen". Tietenkään ne nyt ei loputtomiin kestä ja eri autovalmistajilla on eri malleissaan ns. tiedetyt "sudenkuopat", mutta kuitenkin.
Turbo vs. Vapari. Tänäpäivänä ei kestossa mitään eroa. Ainoa ero tulee käyttäjästä (eli onko esim. turboa kengitty rajusti tai ajettu usein ahdin punaiseksi ja samointein sammutettu jälkikäyttämättä jne). Vaparissa voimansiirto pääsee yleensä hieman helpommalla.
-
Meillä on ollut useampi TDI- ja D-mallin turbodiesel-Volvo.
Jostain syystä mulla on käsitys, että dieselit kestävät paljon enemmän - turbosta huolimatta. Vai onko se niin, että dieseleillä ajetaan paljon enemmän ja turbo menee siinä ikään kuin mukana? Toki rivakkaa kyytiä antaen. 8)
-
Meillä on ollut useampi TDI- ja D-mallin turbodiesel-Volvo.
Jostain syystä mulla on käsitys, että dieselit kestävät paljon enemmän - turbosta huolimatta. Vai onko se niin, että dieseleillä ajetaan paljon enemmän ja turbo menee siinä ikään kuin mukana? Toki rivakkaa kyytiä antaen. 8)
Tiisselillä ajetaan enemmän maantietä (yleensä) ja pakolämmöt pienemmät.
Mutta sitten kun on joku vetokoukullinen ex-karavaanarin tuote, jolla on "taloudellisesti" vedetty sitä 7m soliferia vitosella.... Niin.... :2funny:
-
Tiisselillä ajetaan enemmän maantietä (yleensä) ja pakolämmöt pienemmät.
Mutta sitten kun on joku vetokoukullinen ex-karavaanarin tuote, jolla on "taloudellisesti" vedetty sitä 7m soliferia vitosella.... Niin.... :2funny:
Tuo vetovimma on oma vaivansa, mutta siinä sitä säretään kunnon autoja ja laatikoita ihan urakalla. Ja säästö on olematon, oikeastaan päinvastoin. Kuka nyt muovikopperossa haluaa viihtyä jos vaihtoehtona on mukava hotellihuone? ;D ;D
Soliferin hinnalla on varmaan kymmenen vuotta kaksi viikkoa kesässään hotellissa yhtäsoittoa! Tai eri puolilla maailmaa, jonne pääsee Vollella tai vaikka lentäen. 8) 8)
-
Tuo vetovimma on oma vaivansa, mutta siinä sitä säretään kunnon autoja ja laatikoita ihan urakalla. Ja säästö on olematon, oikeastaan päinvastoin. Kuka nyt muovikopperossa haluaa viihtyä jos vaihtoehtona on mukava hotellihuone? ;D ;D
Soliferin hinnalla on varmaan kymmenen vuotta kaksi viikkoa kesässään hotellissa yhtäsoittoa! Tai eri puolilla maailmaa, jonne pääsee Vollella tai vaikka lentäen. 8) 8)
Nojoo, mutta hotellihuonetta ei hinata metsän rauhaan kuten sitä muovikotiloa.
Lähinnä tuolla "karavaanaroimisella" tarkoitin ylilyöntejä. Kuten minun tänävuonna (vai viime vuonna?) Näkemäni 90-luvun corolla perässään ihan järkyttävän iso solifer.
-
Porschen insinöörien mukaan yksi kisakilometri vastaa n 1000 km arkiajossa. Le Mansissa ajettiin noin 5000 km 24 tunnissa noin 1000 hv teholla ja esimerkiksi 917 moottorissa ei ole mitään eksoottista. Toki kaikki yksityiskohdat on tutkittu ja testattu mutta hämmentävän yksinkertainen moottori on kyseessä.
-
Suurinosa -90 luvun ja 2000-luvun alkupään 5-pyttysistä bensakoneista kuluttaa enemmän ja vähemmän öljyä oli sitten turbolla tai ilman. Joitain poikkeuksia on osunut kohdalle, mutta onko ne sitten huollolla pelastettu vai ei ken tietää..
-
Suurinosa -90 luvun ja 2000-luvun alkupään 5-pyttysistä bensakoneista kuluttaa enemmän ja vähemmän öljyä oli sitten turbolla tai ilman. Joitain poikkeuksia on osunut kohdalle, mutta onko ne sitten huollolla pelastettu vai ei ken tietää..
En osaa sanoa, mutta korjaamoalalla työskennelleenä sanoisin, että iso osa moottorin mekaanisista vioista ja vaurioista on huollon laiminlyöntiä.
Ehkä se ensimmäinen omistaja, eikä välttämättä vielä toinenkaan, mutta kolmas jo todennäköisesti sen tekee. Haetaan liikkeen vaihtoautorivistä se "muutaman vuoden uudempi" vaihtis entisen tilalle ja kotona tutkitaan sitten käyttöohjekirjaa yms.
Huomataan teksti: "Öljynvaihtohuolto 30000km..." ja lukeminen loppuu siihen. "Ompa hyvä että ostettiin tämä auto. Meidän ajomäärillä öljytkin tarvii vaihtaa vaa 2-3 vuoden välein!".
Jätetään lukematta lause loppuun: "....tai 12kk välein".
Sama pätee melkein mihin tahansa huoltokohteeseen, jossa on sekä kilometrit että kuukaudet. Jakopää on myös hyvä esimerkki. "PASKA AUTO! TÄSTÄ PORSI JAKOPÄÄ VAIKKA SILLÄ ON AJETTU VASTA 60TKM!!!!" Ja reklamoidaan liikettä. Ei huomata ollenkaan, että jakopää voi olla jo useamman vuoden yli-ikäinen.
-
Eikö tuo varsinkin alkupään tinavitosien öljynkulutus johtunut ihan soikeaksi kuluvista sylinteriputkista. Ei kai se ahdin siihen mitään vaikuta. Kyllähän ainakin ahdettu raskaampikin diesel kestää alkuperäisellä ahtimella, jopa 25 000-30 000h....Öljyillä on kanssa eroja miten moottori kuluttaa sitä...
-
Ei kai se ahdin siihen mitään vaikuta. Kyllähän ainakin ahdettu raskaampikin diesel kestää alkuperäisellä ahtimella, jopa 25 000-30 000h....Öljyillä on kanssa eroja miten moottori kuluttaa sitä...
Kestää.
Mutta minkä tahansa saa rikki. ;)
-
Kestää.
Mutta minkä tahansa saa rikki. ;)
Osa vioista johtuu ihan käyttäjästä. Samoin jos yritetään "säästää", jättämällä huollot tekemättä.
-
Osa vioista johtuu ihan käyttäjästä. Samoin jos yritetään "säästää", jättämällä huollot tekemättä.
Olen arka kehumaan, sillä olen heti KYSissä tiputuksessa...
Mutta hyvällä tai edes kohtalaisella pidolla Volvot kestävät ihan pirun hyvin. Vaihdatan öljyt 10-12 tkm:n välein, vaihteistoöljyt 60-80 tkm:n välein ja yritän vaihtaa kuluvia osia sitä mukaa kuin tarvitsee.
Yhdellä Volvolla ajettiin yli 508 tkm, toisella 475 tkm ja nyt kolmannella turbodieselillä on ajettu mainitut 448 tai 449 tkm.
-
Dieseleillä ajetaan huimasti bensavehkeitä enemmän. Näillä polttoainehinnoilla kyllä ymmärrän.
Pieni otos nettiautosta: eniten ajetut S80 bensamallit 502, 492, 482, 476 ja 470 tkm ajettuja.
Eniten ajetut S80 dieselmallit 823, 740, 688, 686 ja 668 tkm. Tarkistin nettiauton myytävistä autoista ke 29.8.
Aikamoinen ero dieselien eduksi. Ei kerro välttämättä kestosta muuta kuin sen, että ainakin diesel-Volvot kestävät ihan pirusti ajoa! 8) 8)
-
Tuo kertoo vain että diiseleillä ajetaan pidempiä matkoja. ja sitävartenhan niitä suomessa myydään, paljon ajoa niin diesel halvempaa ajaa. eikä nuo 500tkm ajetut bensa autotkaan ole tallissa seisseet...
-
Tämä on mielenkiintoinen aihe ja toisinaan itsekkin olen tätä kysymystä mielessäni pyöritellyt. Olisin sitä mieltä, että moottorin ikä on riippuvainen oikeasta käytöstä ja ajallan suoritetuista huolloista. Turbossahan moottorin sisäosat joutuvat kestämään kylläkin suurempia kuormituksia, mutta tämähän on käsitykseni mukaan huomioitu esim. laakerien mitoituksessa. En ole koskaan ajanut turbolla varustettua autoa, mutta käsittääkseni turbokoneessa on äärimmäisen tärkeää muistaa käyttää laadukasta öljyä joka kestää ahtimen suuren lämpötilan niin, ettei öljy muodosta ahtimeen likaista tervan tapaista mönjää. Joskus olen sellaistakin miettinyt, että minkälaisen moottorin saisi, jos hankkisi ahdetun vanhan punalohkon, poistaisi siitä ahtimen ja muut turboon liittyvät lisäosat, ja tavallaan siis muuttaisi koneen vapaastihengittäväksi, silti kone olisi turbolle mitoitettu eli sisäosiltaan kone olisi vaparia vahvempi. Loppupäätelmiä jos tähän nyt laittaisi, sanotaan, että suuremmat koneet kestävät kauemmin koska niitä kuormitetaan muutenkin vähemmän, pitää ehkä osittain paikkansa. Toisaalta minä olen ajanut reilusti yli 600.000km vähän arvostetulla B200k moottorilla, ja ajan edelleen. Moottorissa ei ole mitään vikaa, se on luotettava ja edullinen ylläpitää. Sellainen huoli minulla on nykyisiä turbokoneita kohtaan, että miten ne kestävät sen, kun valoissa moottori sammuu? silloin turbolta lähtee voitelu. Ja tämmöistä katkonaista ajoa moottori välillä sammuen, ahtimet taitavat olla aika koetuksella, luulen, en tunne asiaa hyvin.
-
Mielenkiintoisia ajatuksia ja pohdintoja.
Toteamuksesi "...kone olisi turbolle mitoitettu eli sisäosiltaan kone olisi vaparia vahvempi" herättää hölmön kysymyksen.
Kuinka paljon vaparia vahvempi? Mitä sisäosia tarkoitat? Voidaanko näitä vahvuuksia mitata ja jos voidaan, niin miten? Vai onko kysymys pelkästään valmistajan ilmoittamista arvoista tai ominaisuuksista?
Tottakai diesel ja varsinkin turbodiesel on bensavaparia vahvempi - ainakin jos noita myytäviä autoja ja niillä ajettuja kilometrejä vertaa. :) :)
-
Yleensä ne ahdetuksi suunnitellun moottorin "vahvistetut" osat erottuu vasta virityskäytössä. Esim. matalempi puristussuhde, paksummat männänlaet, natrium (tms.) täytteiset pakoventtiilit, paksummat sylinterin seinämät jne eivät välttämättä lisää kilometrien kestoa mutta ovat eduksi tehoja kasvattaessa.
-
ainakin jos noita myytäviä autoja ja niillä ajettuja kilometrejä vertaa.
Yleisesti Dieselit ostetaan pitkään matkaan/paljon ajavalle, joten kilometriä tulee enemmän. Tästä johtuen paljon ajettuja bensamoottorillisia on paljon vähemmän.
Siinä vaiheessa kun bensa koneisessa alkaa olemaan kilometrejä, lähenee paalaus.
Mutta myös asiaakin, ainakin omalla kohdalla ollut vapari vinokoneet paljon kuluneempia pytyiltään kuin ahdettu. Tiedä tästä sitten, tietysti öljyruiskut yms huollot vaikuttavat paljon myös
ps. Otsikko heittää nyt aiheesta ;)
-
Eikös nuo vanhat B19A, B21A ja B23A koneet kestä hyvin ahtamista vakio sisuskaluillakin. B2xx koneissa oli sitten jo 9mm kiertokankia, 10 puristuksia, jotka eivät yhtä hyvin kestäneetkään. Tosin RE85 käyttäjät taitavat ajella hyvin 10 puristuksellakin ahdetuilla koneilla.
Tosin ahdetun koneen alakerrasta, vakio vaparissa ei ole mitään hyötyä.
-
Tosin ahdetun koneen alakerrasta, vakio vaparissa ei ole mitään hyötyä.
Varsinkaan koska laakerit, kampura ynm on samoja oli sitten se vapari vai turbo.
Ainoa ero vaan kangissa/männissä kuten sanoit ja öljyruiskut turbossa ja joissain vapareissa myös.
Toisekseen en kyllä itselle enää nykyään käyttöautoksi vaparia huolisi olisi se sitten Bensa tai diesel.