Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tuplakontti - 24.09.2011, 18:09:47
-
Ärsyttävää ääntä pitänyt jo pitkään >:(. Pakoputkessa ei ainakaan pitäisi olla vikaa. Mikähän tuo voisi olla? Kuuluu myös vedättäessä alhaisilta kierroksilta. Alla vaikuttava esitys aiheesta...
http://www.youtube.com/watch?v=--rQU2XSJyU
-
Erinomaisen ääninäytteen perusteella veikkaisin, että tuulettimen siivet hankaavat syylärin tuulilunneliin :)
-
Ja minä taas veikkaan että ezk on ihan sekaisin.
Siis sytty ongelma. :P
Tieto sytyn ja ruiskun väliltä puuttuu.
Vikakoodit?
-
Vikakoodeja ei ole tullut katsotuksi. Toiminta on kuitenkin muuten ihan ok, vetää hyvin ja kiihtyy niinkuin noilla on tapana...
-
Hm.....
Olisikohan pakosarjan tiiviste ? :o
-
Pakosarjan tiiviste. Hmmm...Itse asiassa tuossa pakosarjan ja turbon välisessä laipan saumassa on sellainen nokinen jälki, niinkuin siitä fuskaisi. Onko siinä välissä tiiviste? (Varmaankin on)
-
Pakosarjan tiiviste. Hmmm...Itse asiassa tuossa pakosarjan ja turbon välisessä laipan saumassa on sellainen nokinen jälki, niinkuin siitä fuskaisi. Onko siinä välissä tiiviste? (Varmaankin on)
En ole ihan varma, onko tuossa välissä tiivistettä. Mutta kuulostaa kovin samalle kuin oma kontti, kun sen pakosarjan tiiviste vuosi kannen ja 1. pytyn pakosarjan liitoksesta.
-
Äkkiäkö sen äänen paikantaa, vaikka letkulla kuuntelemalla ellei muuten paikannu...
-
Turbon ja pakosarjan välissä ei ole tiivistettä. Vastepintojen syytä olla sileät ja ne kolme kuparimutteria tasaisesti kiristettyinä muutoin vuotaa helposti. (tuo ääni ei oikein kylläkään kuullostaisi tulevan tuolta?) Voisit tarkistaa ne mutterit kuitenkin.
-
Äkkiäkö sen äänen paikantaa, vaikka letkulla kuuntelemalla ellei muuten paikannu...
Äkkiähän sen, ei mitään ongelmaa... ??? Kytkimenkin vaihtaa puolessatoistatunnissa pimeessä räntäsateella ja vasen käsi selän takana.
-
Tuo kalkatus kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin omassani joku aikaa sitten, kun viikon seisokin jälkeen laittoi käymään. Silloin ääni oli kylläkin jatkuvaa ja hävisi itsekseen hetken kuluttua. Ei myöskään ollut riippuvainen kaasun käytöstä. Paras veikkaus oli tuolloin että jokin venttiilin nostaja jumittaa. (näissähän ei venttiilit ylety mäntiin vaikkeivat liikuisikaan)
-
Pakosarjan tiivistettä epäilen siksi, että ääni tulee vasta kun kaasua annetaan. Venttiilit tms. kalisivat koko ajan riippumatta siitä, avataanko kaasuläppää vaiko ei.
Normaalit venttiilien rapsatukset sieltä taustalta kuuluu jäähdytyspuhaltimen äänien lisäksi.
Pakosarjan tiiviste. Olen entistä varmenpi, kun katselin/kuuntelin videon uudelleen.
Mitä ongelman paikallistamiseen tulee, niin omassa sen vuotopaikan löysi vasta sitten kun pakosarja oli veivattu irti kannesta. Tuolloin sen olisi havainnut heikkonäköisempikin ilman silmälaseja. :D
-
Pakosarjan tiiviste tuntuu kyllä hyvälle veikkaukselle. Tutkin tätä kunhan aikaa löytyy. Tosiaan tuo mekkala kuuluu vaan kun löylyä lyö lisää, ei koskaan tasakaasulla. Eikä luulis mitään vielä venttiili/mäntävikaa olevan, kun on sisäänajokin kesken (260 tkm). :)
-
Kuuntelin taas tuon näytteen... Katoaako jäähdytinnestettä?
Mielestäni ei viittaa oikeen pakosarjavuotoon, on liian metallinen ääni.
Kuulostaa melkein väljältä männäntapilta. :o
Oon varmaan taas väärässä. Mutta ei tuo äänen paikantaminen niin vaikeeta ole mitä halusit antaa ymmärtää. Mähän sanoin että kuuntele vaikka letkulla. Tunge sen letkun toinen pää korvaas, no ei tarvii kuin siihen hilkulle ja sitä toista päätä liikuttelet eri paikkoihin kun teet tuota samaa kaasulla...
Mä pitelen letkua vaikka toinen käsi seläntaakse teipattuna ja vielä pimeessä. Vesisadekaan ei haittaa, ihminen on suurimmaksi osaksi vettä.
Jos ei muualta vikaa löydy niin sitten on kaksoismassapyörä keksinyt taas uuden äänen kertoa itsestään. :)
Tai sitten vaan yksinkertaisesti kangen laakeri ottanut itteensä. On näitä volvoistakin hajonnut.
Omalta kannaltasi toivon tuota sarjan tiivistettä mutta en ole siitä noin kolisevaa ääntä kuullut. :-\
-
Kuuntelin taas tuon näytteen... Katoaako jäähdytinnestettä?
Mielestäni ei viittaa oikeen pakosarjavuotoon, on liian metallinen ääni.
Kuulostaa melkein väljältä männäntapilta. :o
Kuuntelemmeko samaa ääntä?
Itse kuvittelen kyseessä olevan juurikin se ääni, joka tulee vain kaasuttaessa. Eli se ns. blurahtava pöräys.
Kaikkea muuta pidän moottorin ominaisääninä, joskin ne voivat olla voimakkuussuhteiltaan vääristyneitä kamerasta johtuen (AGC-toiminta).
Tuplakontti voisi täsmentää, mitä ääntä tässä tarkoitetaan.
-
Ei tästä mitään kisaa tarvii tehä, mielipiteeni oon kertonut. :)
-
Ei tästä mitään kisaa tarvii tehä, mielipiteeni oon kertonut. :)
Juu, ei tämä kisa ole. :)
Mutta asia kiinnostaa ihan itseänikin ja se on aina opiksi ja ojennukseksi koska samat tilanteet voivat olla edessä itseälläkin joskus.
-
Juu ei täällä hermoja ole menetetty vaikka vähän sarkastista kommenttia tuli laitettuakin. ;) Se (minusta) häiriöääni on juuri tuo heti kaasutettaessa tuleva "pärkätys". Muuten minusta tuo motti ääntelee ihan normaalisti (tai sitten moni entinenkin Volvoni on ollut samalla tavalla rikki). Kävin muuten kokeileen pakosarjan pultteja, niistä oli osa todella löysiä. Kirin niitä, mutta ääni ei kyllä korjaantunut. Tokihan sieltä tiivisteet voi olla rikki, joten kiriminen ei ehkä siksi auttanut. Ja tätä ääntä olen kuunnellut 2,5 vuotta (merkki laiskuudesta), että ei sen luulis kamalan vakavaa olevan, kun ei ole vielä hajonnut...
Toisaalta jäähdyttimen nestettä kyllä katoaa vähitellen, enkä tiedä minne...
-
Juu ei täällä hermoja ole menetetty vaikka vähän sarkastista kommenttia tuli laitettuakin. ;) Se (minusta) häiriöääni on juuri tuo heti kaasutettaessa tuleva "pärkätys". Muuten minusta tuo motti ääntelee ihan normaalisti (tai sitten moni entinenkin Volvoni on ollut samalla tavalla rikki). Kävin muuten kokeileen pakosarjan pultteja, niistä oli osa todella löysiä. Kirin niitä, mutta ääni ei kyllä korjaantunut. Tokihan sieltä tiivisteet voi olla rikki, joten kiriminen ei ehkä siksi auttanut. Ja tätä ääntä olen kuunnellut 2,5 vuotta (merkki laiskuudesta), että ei sen luulis kamalan vakavaa olevan, kun ei ole vielä hajonnut...
Toisaalta jäähdyttimen nestettä kyllä katoaa vähitellen, enkä tiedä minne...
Jos pultteja oli löysällä, niin se on moro pakosarjan tiivisteille. :-\
Nesteitä voi kadota vaikka huonon paisarin korkin kautta (ylipaine venttiili jumissa tms) tai sitten systeemi mehii jostakin hitusen. Vesipumppu, syylärin pääty tms....
-
Aattelin mennä ja ostaa sen tiivisteen. Eipä tuo ole kallis, eikä taida olla kovin pahja vaihtaakaan. Raportoin sitten miten kävi. Ajattelin itse samaa, että jos pakosarja on löysällä, niin se varmaan tappaa tiivisteenkin, kun puhaltelee ohi koko ajan.
-
Osta kaikki neljä, ne kun on erillisiä joka aukkoon. :)
-
Osta kaikki neljä, ne kun on erillisiä joka aukkoon. :)
Loistava huomautus! ;D
Todellakin, kannattaa ottaa kaikki neljä tiivistettä. :2funny:
-
;D
-
Mäkin osaan tämän. ;D
Toivotaan ettet tee turhaa työtä. O0
Niin, pikku vinkki vielä. Jos alkaa ahistaan irroittaa koko sarja pinnapulteilta että saa tiivisteet vaihdettua, leikkaa tiivisteen pultinreiät sivusta auki niin voit lykätä ne sivusuunnassa pinnapulteille. Ei vaikuta aukon tiivistyksen kestävyyteen.
Ahtimen öljyputkia tuossa nyt lähinnä pitää varoa, ja egr:n putkea, jos siinä sellainen on.
-
Erinomaisen ääninäytteen perusteella veikkaisin, että tuulettimen siivet hankaavat syylärin tuulilunneliin :)
Ei ollut tämä.
-
Pakosarjan tiivisteet (kaikki 4 ;)) vaihdettu. Ekassa pytyssä oli selvästi fuskannut. Mutta...ääni ei kadonnut minnekään >:(. Oliskohan se sitten se kaksoismassavauhtipyörä. Mutta jos on, niin saa olla, korahdellaan sitten vielä muutama vuosi tällä. Yritin nyt ja aiemminkin sillä letkulla kuunnella, mutta ei tuottanut tulosta. Ryökäle näitten äänien kanssa; toisesssa autossa (saappi) kolisee etupää, eikä sitäkään edes korjaamolla pystytä paikallistamaan.
-
Ei ollut tämä.
Siinä tapauksessa uusi yritys :) Liian löysä jakohihna naputtaa hihnakotelon sisäpintaan.
Jotenkin tuo ääni vaan kuulostaa niin muoviselta, että en keksi muita vaihtoehtoja :P
-
Voi olla, että nauhoite vähän valehtelee. Ääni ei minusta ole kovin muovisen kuuloinen.
-
Veikkaus on edelleen että vika löytyy vasta jos avaat koneen. Mut jos ei haittaa niin anna mennä vaan. Kyllä se sitten kertoo kun sen aika tulee...
-
Joo, en viitti ruveta tolkuttomaan remonttiin. Sitten kun ei päästä liikkeelle, niin korjataan, tai ostetaan toinen.
-
Siinä tapauksessa uusi yritys :) Liian löysä jakohihna naputtaa hihnakotelon sisäpintaan.
Jotenkin tuo ääni vaan kuulostaa niin muoviselta, että en keksi muita vaihtoehtoja :P
Minunkin mielestä kuulostaa muoviselta, tai sitten vain nämä läppärin kaiuttimet tekevät siitä muovisen?
Tai minun koneella kuulostaa ehkä enemmän vielä imuääneltä "boobooboo"
-
Jos jakohihna olis niin löysällä, että naputtais koteloon, niin eiköhän se jo hyppäisi jonkun hampaan ylikin?
-
Jos jakohihna olis niin löysällä, että naputtais koteloon, niin eiköhän se jo hyppäisi jonkun hampaan ylikin?
Onomatopoeettisesti tokaisin, että minusta ääni on livenä semmoinen "CrongkCrlongk"
-
Turbo kävi huollossa öljynsyönnin takia. Laitoin turbon takasin kiinni...ja kappas. Kalkatus katosi. En oikein usko, että ääni olisi tullut ahtimisesta itsestään, saattaa toki olla. Luulen, että syypää oli ahtimen ja downpipen välinen liitos. VAan varmaa tämä ei ole. Pääasia, että ei pärkätä 8)