Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: hukka - 25.09.2011, 15:41:17

Otsikko: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: hukka - 25.09.2011, 15:41:17
Saanko laillisesti poistaa 850 airbagin?
Omani on vm 92, tätä vuosimallia on tietääkseni tehty myös ilman airbagia?

Mitä katsastusäijä vaatii, jos sen poistaa?
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Nercs - 25.09.2011, 17:50:16
Tuota lukaise tämä juttu .Jos rinnakkaismalli jossa ei ole airbaggia niin se sallitaan ratti toiseksi ja Volvolta todistus että tälläista mallia on kaupaan myöskin.Katsastus henkilö tarkistaa että kaikki ok  katsastus hyväksytään.Mutta oliko Volvoja ilman airbaggia myynnissä??
Poistaa voidaan vain sellainen turvavaruste, jota ei ole säädöksissä määrätty kyseiseen ajoneuvoon pakolliseksi. Turvavarusteen poistamisen edellytys on, että ajoneuvosta on osoitettavissa sen käyttöönottoajankohdan vaatimukset täyttävä rinnakkaismalli jossa kyseistä varustetta ei ole, ja että rakenteet asiaan vaikuttavilta osilta muutetaan sitä vastaavaksi. Selvityksenä em. asiasta on esi-tettävä ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan antama kirjalli-nen todistus tai ajoneuvosta saatavilla oleviin teknisiin tietoihin perustuva yksi-tyiskohtainen selvitys.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Teutori - 25.09.2011, 22:40:44
Saanko laillisesti poistaa 850 airbagin?
Omani on vm 92, tätä vuosimallia on tietääkseni tehty myös ilman airbagia?

Mitä katsastusäijä vaatii, jos sen poistaa?
Et saa poistaa, jos auto on tyyppihyväksytty airback:in kanssa ( runkonumero )
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Hurm0s - 27.09.2011, 09:44:24
850 on myös ilman bägiä, taitaa olla vain -92 mallia.

Eli saat poistaa kunhan muutat auton vastaaman bägitöntä mallia, eli kaikki merkit ja tarrat pois.
Lain mukaan poisto pitää tehdä valmistajan ohjeiden mukaisesti, eli kaikki valmistaja määrää mitkä komponentit pitää vaihtaa. Esim. turvavyöt saattaa olla erilaiset bägittömässä ja bägillisessä mallissa.

Muutoskatsastamaan myös joudut auton, jonka yhteydessä pitää esittää valmistajan selvitys tuosta, että mallisarjaa on myös ilman bägiä.

Mutta olennaisin kysymys kai lienee, että miksi haluat sen poistaa?!?
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Kisko - 27.09.2011, 16:49:43
Mutta olennaisin kysymys kai lienee, että miksi haluat sen poistaa?!?
Olisiko jonkin tuninkiratin asennus mielessä.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Kuppi_kahvia - 27.09.2011, 17:03:02
Omassa 1995 vuoden mallissa ei ole bäkkejä. Ei ole ratissa eikä hanskalokeron päällä.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Ribbe - 27.09.2011, 17:09:59
Omassa 1995 vuoden mallissa ei ole bäkkejä. Ei ole ratissa eikä hanskalokeron päällä.
Joku ottanut pois. Taisi tulla jo -94 vuonna vakioksi kuskin bägi.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Kuppi_kahvia - 27.09.2011, 17:25:27
Joku ottanut pois. Taisi tulla jo -94 vuonna vakioksi kuskin bägi.

Volvon Hinnasto 3/94, joiden mukaan tuokin on hommattu niin Törmäystyyny (1kpl) 2000mk ja lisävaruste, Törmäystyynyt 2x, hinta yhteensä 7900mk ja lisävaruste.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: hukka - 27.09.2011, 18:03:11
Olisiko jonkin tuninkiratin asennus mielessä.

Oikein!  ;)

Mutta taitavat olla aika arvokkaita?

Taidan vaihtaa airbagin kosketinrullan ja leimata vielä tämän kerran bagin kanssa..
Mutta tulevaisuudessa poistan sen kyllä!
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Juke-Maza - 15.03.2012, 11:51:32
Et saa poistaa, jos auto on tyyppihyväksytty airback:in kanssa ( runkonumero )
Mutta näkeekö runkonumerosta jos vaikka -93 vuosimallin 850:ssä on otettu lisävarusteena bägit?
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Teutori - 15.03.2012, 13:35:14
Mutta näkeekö runkonumerosta jos vaikka -93 vuosimallin 850:ssä on otettu lisävarusteena bägit?
No, valmistenumero/runkonumero kertoo kaiken, eli sen mitä autoon on alunperin laitettu, onhan nuo vollen tiedostoissa mitä lisävarusteita mihinkin autoon on laitettu.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Ribbe - 15.03.2012, 13:40:44
Airbagin saa ottaa pois jos ko. mallia on valmistettu myös ilman bägiä ja 850 Volvoa on tehty ilman bägiä :nohnoh
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Hurm0s - 15.03.2012, 17:17:54
Airbagin saa ottaa pois jos ko. mallia on valmistettu myös ilman bägiä ja 850 Volvoa on tehty ilman bägiä :nohnoh
Kuten tuolla edellä jo kerroin ;)
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: jen - 15.03.2012, 18:49:47
mulle konttorolla kerrottiin aikoinaan että sikäli kun otteessa ei ole merkintää turvalaittesta niin saa poistaa, kun itse asiaa kysyin ja nyt toi on leimattu ainakin 8-kertaa,kerta/vuosi ja yksikään ei ole aiheesta ollut kiinnostunut ja auto on vm-98 ja varmasti on huomattu että ratti on vaihdettu (puuratti) merkit tietysti poistettu ja srs polttimo lingottu mettään.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Juzi - 15.03.2012, 19:15:01
"" Turvavarusteen poistaminen vaatii muutoskatsastuksen ja todistuksen valmistajalta tai tämän edustajalta, että poisto on mahdollinen (rinnakkaismalli jossa ei ko. varustetta ole). Kaikki merkit ko. turvavaruusteesta on poistettava""
Tolllee se vissii menee.
Koitin saada volvolta erillistä todistusta ja totesivat, että ei kirjota niitä. no sit kysyin 850 tyyppihyväksyntätodistusta josta asia ilmenee, mutta sen jälkeen eivät ole vastanneet mitään.
Jätin sitten asian sikseen ja löin vaan ratin kiinni.  :P
Pelkkä konttorille meno ja esim. airbägittömän auton rek. tunnuksen anto ei auta, vaan pitäis olla mustaa valkosella..
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Hurm0s - 15.03.2012, 19:27:06
Ja edelleen viittaan tuohon ylempänä sijaitsevaan vastaukseeni, siinä ne vaatimukset on...

Oma mielipide on edelleen se, että sen bägin poistaminen on harvinaisen typerää. :(


mulle konttorolla kerrottiin aikoinaan että sikäli kun otteessa ei ole merkintää turvalaittesta niin saa poistaa, kun itse asiaa kysyin ja nyt toi on leimattu ainakin 8-kertaa,kerta/vuosi ja yksikään ei ole aiheesta ollut kiinnostunut ja auto on vm-98 ja varmasti on huomattu että ratti on vaihdettu (puuratti) merkit tietysti poistettu ja srs polttimo lingottu mettään.
Tuon perusteella lähes kaikista autoista saisi poistaa turvavarusteet, sillä harvemmin ne otteessa on mainittu, lukuunottamatta jotain iänvanhoja tuontiautoja joihin piti erikoisehtoihin listata turvavarusteet. Tämä siis joskus vuonna kivi ja kirves, ennen keppisotaa...
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: jen - 15.03.2012, 20:51:10
joo,tää on vaan esimerkki omaltakohdalta,ja siitä tyynyn poistamisesta olen periaatteessa samaa mieltä,mutta minä en ole koskaan tottunut näiden vanhojen romujen ratteihin koska mielestäni se on liian iso,edellinen 245nen vuodelta-93 jossa oli tyyny poistin sen myös ja auto edelleen suvussa ja tyynystä ei ole konttorilla kyselty,poistosta noin 15 vuotta,ketään en kehota sitä poistamaan ja tänpäivän volvoissa rattikoko onkin jo sopiva ja mielestäni 2000-luvun autoissa alkaa olla turvavarusteet lueteltu aika pitkälle,siinä vaiheessa kun auton hävitän niin siinä on toimiva tyyny paikallaan,se on selvä asia että mielummin otan
kolarissa sen tyynyn päähän  kun puuratin,mutta siitähän lähdetään että vahinkoja ei satu!jos sitten seuraava auto ois jo tätäpäivää niin ei tarvis puljata enää isojen rattien kanssa.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Teutori - 15.03.2012, 21:55:38
"" Turvavarusteen poistaminen vaatii muutoskatsastuksen ja todistuksen valmistajalta tai tämän edustajalta, että poisto on mahdollinen (rinnakkaismalli jossa ei ko. varustetta ole). Kaikki merkit ko. turvavaruusteesta on poistettava""
Tolllee se vissii menee.
Koitin saada volvolta erillistä todistusta ja totesivat, että ei kirjota niitä. no sit kysyin 850 tyyppihyväksyntätodistusta josta asia ilmenee, mutta sen jälkeen eivät ole vastanneet mitään.
Jätin sitten asian sikseen ja löin vaan ratin kiinni.  :P

Juurikin näin. ;)Eivät anna lupaa poistaa turvavarusteita.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Juke-Maza - 16.03.2012, 09:55:31
"" Turvavarusteen poistaminen vaatii muutoskatsastuksen ja todistuksen valmistajalta tai tämän edustajalta, että poisto on mahdollinen (rinnakkaismalli jossa ei ko. varustetta ole). Kaikki merkit ko. turvavaruusteesta on poistettava""
Tolllee se vissii menee.
Koitin saada volvolta erillistä todistusta ja totesivat, että ei kirjota niitä. no sit kysyin 850 tyyppihyväksyntätodistusta josta asia ilmenee, mutta sen jälkeen eivät ole vastanneet mitään.
Jätin sitten asian sikseen ja löin vaan ratin kiinni.  :P
Pelkkä konttorille meno ja esim. airbägittömän auton rek. tunnuksen anto ei auta, vaan pitäis olla mustaa valkosella..
Juu tämä ja kaikki tämän topikin jutut ovat tuttuja juttuja mutta lähinnä se mietitytti että jos esim. alkupään 850:ssä joissa ne eivät ole vakiovarusteena olleet vaan lisävarusteena otettu uutena on poistettu airbag ja kaikki siihen viittaava niin näkevätkö konttorilla esim. runkonumerosta että sellainen on autossa ollut ja jäänyt muutoskatsastamatta? Ilmeisesti se siis runkonumerossa näkyy ja sitten katsastuksesa tai vakuutusyhtiön kanssa on kusessa.  :idiot2:
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: AtAi - 16.03.2012, 10:16:40
Juu tämä ja kaikki tämän topikin jutut ovat tuttuja juttuja mutta lähinnä se mietitytti että jos esim. alkupään 850:ssä joissa ne eivät ole vakiovarusteena olleet vaan lisävarusteena otettu uutena on poistettu airbag ja kaikki siihen viittaava niin näkevätkö konttorilla esim. runkonumerosta että sellainen on autossa ollut ja jäänyt muutoskatsastamatta? Ilmeisesti se siis runkonumerossa näkyy ja sitten katsastuksesa tai vakuutusyhtiön kanssa on kusessa.  :idiot2:
Eihän ne sitä yhtään mistään näe josseivät volvolle soittele että onko tällä runkonumerolla ollut lisävaruste airbagia.

1996 vuotisen golfin katsastin maalaamalla bägivalon peittoon(+poistamalla polttimon) ja laittamalla tuninki ratin kun bägin rulla oli katkennut ja se olis maksanu noin 30% auton hinnasta, niin 20e tuninki ratti oli pop. Katsastusmies koitti katella onko bägivaloa mittaristossa, mitä golfissa ei ole vaan se on normaalisti kojelaudassa, ja totes sitten vaan että ei näin vanhassa taida olla airbagia vakiona. Volkkarissahan ei oo mitään bägitarroja toisin ku Volvossa. Uudelle omistajalle annoin ratin ja bägin matkaan ja opastin että laita takaisin jos tykkäät, muuten omalla vastuulla.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: pelleeee - 16.03.2012, 10:42:01
komppaan tässä vaan että volvo tosiaan EI kirjoita todistuksia minkään turvavälineen poistoon. piste.

Että se on aika sama mitä laki sanoo jos lappua ei ole mahdollista saada...

-pelleeee
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: hukka - 16.03.2012, 10:48:24
Itse katsastin sen EX 850 rikkinäisellä airbagilla. Ratin alta hajos rulla, poistin mittaristosta polttimon. Ei katsastusmies mitään huomannut.

Ei se kyllä laillista ollut, tarkoitus oli korjata se myöhemmin. Kerkesin vaihtaa autoa ennen korjausta.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Juzi - 16.03.2012, 10:53:53
Kerkesin vaihtaa autoa ennen korjausta.
Muistit varmaan mainita asiasta myydessä?

Mullahan on tosiaan ihan volvon airbägitön lisävarusteratti tossa vakion tilalla ja valo on laitettu sammumaan volvon omalla testi resistorilla ( 9988695 )
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: hukka - 16.03.2012, 11:14:20
Muistit varmaan mainita asiasta myydessä?

Mullahan on tosiaan ihan volvon airbägitön lisävarusteratti tossa vakion tilalla ja valo on laitettu sammumaan volvon omalla testi resistorilla ( 9988695 )

Mainitsin asiasta  kyllä.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Ribbe - 16.03.2012, 11:14:57
Kertokaa mistä ne konttorilla tietää onko autossa ollut airbag vai ei? En ole bägi mainintaan rek.otteessa koskaan törmännyt.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Juke-Maza - 16.03.2012, 12:10:58
Kertokaa mistä ne konttorilla tietää onko autossa ollut airbag vai ei? En ole bägi mainintaan rek.otteessa koskaan törmännyt.
Ei mistään jos ei jätä todisteita.  :D
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Hurm0s - 16.03.2012, 14:10:19
Kyllä näkee, tyyppitiedoista. Siinä otteella on vain pieni murto-osa auton tiedoista.

Mutta jälleen kerran, poistakaapa bägi, myykää auto ja nukkukaa yönne hyvin siinä toivossa ettei sillä ajeta kolaria, eteenkään kuolonkolaria. Tutkijalautakunta kun lähtee kaivelemaan ja te narahdatte bägin poistosta, niin....
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Juke-Maza - 16.03.2012, 16:23:39
Kyllä näkee, tyyppitiedoista. Siinä otteella on vain pieni murto-osa auton tiedoista.
Onko tämä varmaa tietoa?

Mutta jälleen kerran, poistakaapa bägi, myykää auto ja nukkukaa yönne hyvin siinä toivossa ettei sillä ajeta kolaria, eteenkään kuolonkolaria. Tutkijalautakunta kun lähtee kaivelemaan ja te narahdatte bägin poistosta, niin....
Totta tämäkin.

Monessakohan 90-luvun autossa bägi mahtaa enää toimia jos ei ole vaihdettu ajallaan. 10 vuotta on airbagin käyttöikä muistaakseni. Pari bägiä on tullut testattua 90-luvun autoista mutta enpä ole noita saanut laukeamaan.

Tästähän ois ihan mielenkiintoinen tehdä oma Airbag topicci ihan yleisesti airbag asioille niin saisi laajemmin kokemusta toimivuudesta, katsastuksesta, poistosta yms yms. asioista wink wink modet ;)
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Ribbe - 16.03.2012, 18:33:22
Löytyi Finlexistä merkintä 2011 vuodelta:
Lainaus
Ensiasennettua turvatyynyä ei saa poistaa tai korvata vaatimuksia vastaamattomalla turvatyynyllä
Tuo taitaa koskea vain EY-hyväksyttyjä autoja. Eli teoriassa Volvollakin tekevät laittomia virityksiä kun poistavat vänkärin bägejä toiminnasta.

Edit: en kyllä ihan satavarma ole että mitä malleja koskee, sen verran sekavaa laki-jargonia se teksti oli :)
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Ribbe - 16.03.2012, 18:35:39
Onko tämä varmaa tietoa?
Totta tämäkin.

Monessakohan 90-luvun autossa bägi mahtaa enää toimia jos ei ole vaihdettu ajallaan. 10 vuotta on airbagin käyttöikä muistaakseni. Pari bägiä on tullut testattua 90-luvun autoista mutta enpä ole noita saanut laukeamaan.

Tästähän ois ihan mielenkiintoinen tehdä oma Airbag topicci ihan yleisesti airbag asioille niin saisi laajemmin kokemusta toimivuudesta, katsastuksesta, poistosta yms yms. asioista wink wink modet ;)
Valmistajan tiedoista ainakin löytyy, mutta onko trafilla niihin accessi?

Ainakaan Volvon mukaan niitä ei tarvi vaihtaa 10v välein.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: AtAi - 16.03.2012, 19:07:58
Monessakohan 90-luvun autossa bägi mahtaa enää toimia jos ei ole vaihdettu ajallaan. 10 vuotta on airbagin käyttöikä muistaakseni. Pari bägiä on tullut testattua 90-luvun autoista mutta enpä ole noita saanut laukeamaan.
96 mallisesta 855sesta koitettiin bägiä paukauttaa vaikka bägivalon oikean toimivuuden perusteella olis uskonu että bägi ehjä niin eipä pamahtanu ei sitten millään. :(

Sinisen huolto ilmoitti tosta bägin vaihdosta vuosia sitten että 10v kasvatettu ->15v ja varmaan kasvatetaan siitäkin, ei niitä tuskin tulla koskaan uusimaan, tämä siis tosiaan sinisen huollosta sanottu.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: Kisko - 16.03.2012, 22:36:44
Vuonna 2009 haettiin AVK:lta 1994 rekisteröity 850 jossa oli päkit paukkuneet sekä ratista että kojelaudasta.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: dneproshin - 06.03.2014, 17:42:58
Minulla olisi tarkoitus vaihtaa -94 855:seen bagiton kojelaudan päällinen bagillisen tilalle. Tästä ketjustahan selvisikin jo että lakiteknisesti homma on hieman arveluttavaa, mutta periaatteessa ei estä katsastusta...

Kysymys on nyt lähinnä siitä, että minkälaisen vastuksen sinne piuhan päähän tarvii, jottei SRS-valo syty palamaan. Oisko tuosta mihinkään:
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-AIRBAG-SRS-INLINE-RESISTOR-3-3-OHM-AIRBAG-LIGHT-DELETED-Free-Postage/111259907762?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.RVI%26ao%3D1%26asc%3D21021%26meid%3D5296400023860842536%26pid%3D100033%26prg%3D9336%26rk%3D0%26rkt%3D4%26sd%3D111259907762#shpCntId

Ja mikä pitäisi vastusarvon olla että toimii? En välttämättä viitsisi ruveta mittailemaan turvatyynystä vastusarvoja... Ja eikös tommosen voi itekin viritellä, vastus piuhoihin ja väliin sulake?

Syy miksi haluan bagin pois on se, että etupenkille voisi laittaa turvakaukalon tai -istuimen. Pystyykö penkistä poistamaan tyynyn kokonaan, siinähän on mekaaninen laukaisu eli ei aiheuta SRS-valon palamista vai aiheuttaako?
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: AtAi - 06.03.2014, 18:21:53
Syy miksi haluan bagin pois on se, että etupenkille voisi laittaa turvakaukalon tai -istuimen. Pystyykö penkistä poistamaan tyynyn kokonaan, siinähän on mekaaninen laukaisu eli ei aiheuta SRS-valon palamista vai aiheuttaako?
Ei aiheuta valoja.

Mutta helpompi on vaihtaa sivubägittömät penkit.

Poistaisin rattibaginkin ton kojelautabägin kanssa ja srs-valon.. niin ei tarvii leikkiä vastuksilla.
Otsikko: Vs: 850 airbagin poisto.
Kirjoitti: dneproshin - 06.03.2014, 18:36:40
Ei aiheuta valoja.

Mutta helpompi on vaihtaa sivubägittömät penkit.

Poistaisin rattibaginkin ton kojelautabägin kanssa ja srs-valon.. niin ei tarvii leikkiä vastuksilla.

Ok, kiitos tiedosta. Ratin vaihdosta en ole niin innostunut kun tuo 850 uudempi vakioratti on kertakaikkiaan mielestäni huippuhieno, ehkä vakiorateista nätein ikinä.