Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Nakuvitonen - 28.12.2018, 22:15:22
-
Jaan kohtaloni tänne, jos löytyisi kohtalotovereita tai joku joka voisi antaa vinkkiä/neuvoja tilanteeseeni. Jos jollakin olisi kokemuksia miten tällainen asia on ratkaistu muualla? Ja jos jollakin olisi kansi tai edes venttiilikoneiston osia myynnissä niin niistäkin olisin kiinnostunut.
Autoni on -08 V70 2,4D eli moottori tyyppi D5244T5. Ajettu 360tkm. Elokuussa 2017 vaihdettu laturin vapaakytkin, kiristin ja hihna merkkiä Dayco. Hihnan + muiden osien toimittaja on Mekonomen. Huollon suoritti osaava huoltoliike ja korostan, että huolto/asennus virheestä tässä ei ole kysymys.
Kun hihna oli pyörinyt pellin alla alle 40tkm (muistaakseni 36000km) hihnasta suikaloitui 2/3 osaa ja suikaleet ajautuivat jakopään hihnan väliin josta seurasi nokan jaon hyppääminen neljä hammasta. Moottori sammui täydessä ajossa 100km/h vauhdissa. Tien varressa ihmetellessäni huomasin laturin hihnan rikkoontumisen ja aloin pelätä pahinta, koska olin kuullut vastaavia tapauksia sattuneen maailmalla. 1/3 osa hihnasta oli paikallaan ja mm.laturi pyöri moottorin starttaus yrityksessä.
Huoltoliike tutki hihnan ja totesi sen käytännössä puhkikuluneeksi. Aivan kuin hihna olisi ajettu niin loppuun, että se on alkanut pohjaamaan hihnapyöriin ja kului puhki. Tätä teoriaa vahvistaa täysin kiiltävät hihnapyörät. Huoltoliike teki hihnasta reklamaation Mekonomenille.
Auto kävi tutkittavana Mekonomenillä ja he kiistivät hihnan ennenaikaisen kulumisen. Heidän mukaan tilassa jossa hihna pyörii on ollut hiekkaa/kiviä ja kampiakselin hihnapyörässä on iskemä jälkiä jotka viittaavat kiviin tms. likaan. Nyt pitää ottaa huomioon, että hihnahan on avoimessa suojaamattomassa moottoritilassa kuten laturin hihna aina on. Hihna hajosi asfaltti tiellä ja moottorin pohjamuovi ja moottoritila olivat täysin normaalit kun autoa alettiin tutkimaan.
Nyt kun kampiakselin hihnapyörä on irrotettu ja tutkittu monen miehen voimin siitä ei löydy minkäänlaista virhettä. Ei iskemäjälkiä, ei mitään erikoista. Se on täysin normaali vaikka suurennuslasilla katsoisi.
Kantta ei ole vielä avattu, mutta jako on laitettu kohdalleen ja konetta pyöritetty kampiakselin päästä käsin. Puristuksia koneessa tuntuu olevan, mutta venttiilikoneistosta kuuluu raksetta, eli jotain siellä on rikki. Venttiilikoneistoa ei ole vielä avattu, koska vastuukysymys on vielä auki.
Huoltoliikkeen ja minunkin mielestäni tämä on aivan selvä tapaus. Hihna kului puhki ennen aikojaan ja aiheutti moottorin rikkoontumisen. Takuuvastuu hihnasta on siis varaosan toimittajalla eli Mekonomenillä. Heidän antama lausunto on selvästikin virheellinen ja oikeastaan täysin merkityksetön, koska hihnan pitää kestää normaali lika ja pöly mitä konetilassa pyörii. Mekonomen on toimittanut hihnan rippeet Ruotsiin tutkittavaksi, mutta mitään ei ole kuulunut ja auto on seissyt nyt jo yli kuukauden. Yrittävät ilmeisesti väsyttää meidät viivyttelemällä.
Juttu kai lähtee seuraavaksi kuluttajariita-lautakuntaan.
-
Harmillista. Leuka rintaan, Ruotsista käytetty kone tilalle ja elämä jatkuu...
-
Onko tuon kannen tekeminen uusiksi niin kallista että koko kone kannattaa vaihtaa ?
-
Kuka osti varaosat? Sinä vai korjaamo?
-
Kuka osti varaosat? Sinä vai korjaamo?
Korjaamo osti osat. Ymmärrän kyllä, että tietysti ensikädessä korjaamo on vastuussa. Mutta ihme venkoilua varaosa toimittajalta :-\
-
Onko tuon kannen tekeminen uusiksi niin kallista että koko kone kannattaa vaihtaa ?
Kantta ei tosiaan ole vielä avattu, mutta kokemusten perusteella 99% kansista on jostakin kohtaa halki tuon homman jälkeen. Hollannissa on firma joka kunnostaa noita kansia. Kunnostettu kansi yli 2000€ :o
Nyt kyllä löysin saksasta uuden kannen n.2000€. On käsittääkseni kasattu kansi kun lukee, että tulee venttiileineen. http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/cylinder-head/cylinder-head/1041258/
-
Korjaamo osti osat. Ymmärrän kyllä, että tietysti ensikädessä korjaamo on vastuussa. Mutta ihme venkoilua varaosa toimittajalta :-\
Kokonaisvastuu asiasta on tällöin korjaamolla. Ilmeisesti yrittävät nyt siirtää keskustelua omasta vastuusta ja vierittää sitä varaosan toimittajalle. Toisaalta nyt on hyvä että ovat todenneet itsekin ettei vika ole millään muotoa autossa. Nyt jos ja kun viet sitten asiaa kuluttajaneuvojan käsittelyyn niin vasta puoleksi tulee korjaamo eikä varaosan toimittaja.
-
Sitten tämä on ihan selvä peli. Korjaamo hoitaa sun auton kuntoon. Jos esim. kansi menee vaihtoon joutunet maksamaan siitä osan, koska auto tulee "paremmaksi" ja sen arvo nousee...
Ongelmana on tässä saada korjaamo "tottelemaan" ja vastuuseen. Ei auton omistajan tarvitse miettiä oliko hihna sökö tai pyörissä vikaa.
-
Toivottavasti männät on ehjät. :-\
-
tuolla on kuva mihin vaurioita tulee.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=83216.msg1061148869#msg1061148869
Joissakin tapauksissa kiristin murtuu lohkosta irti.
-
Ei se sun vika ole. Korjaamon vastuu, korjaamolle tosin ehkä kannattaa vinkata tavarantarkistajaa.
Itse nähny vierestä kun momentilla kiristetyt tulpat oli tiputtanut parista pytystä keskielektrodin koneeseen. Asiakas hinautti käyntivaivojen takia lähimmälle (Audi) korjaamolle n. 6kk päästä.
Valmistaja väitti tulppien asennetun virheellisesti (liikaa kiristetty), tehtiin testi tulpilla irtokanteen paljonko sitä tulppaa pitää kiristää tai ei kiristää jotta saadaan sama painuma prikalle tulpassa = täysin oikein kiristetty.
Tavarantarkistaja nauroi koko tilanteelle, selvä valmistusvirhe tai moottorin hajottaneen tulpat (hyvin näytetty toteen ettei tulppia ollut väärin kiristetty).
Tapaus taisi muistaakseni kääntyä niin, että kone loppu, söi tulppia = asiakas maksaa.
-
tuolla on kuva mihin vaurioita tulee.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=83216.msg1061148869#msg1061148869
Joissakin tapauksissa kiristin murtuu lohkosta irti.
Kiitos tästä virkpe! Juuri tätä tietoa kaipasin jos alamme itse kantta purkamaan. En vaan löytänyt samaan asiaan liittyviä topicceja kovasta hakukoneen käytöstä huolimatta.
Ja muille tiedoksi, että korjaamon kanssa ollaan hyvässä yhteistyössä asian suhteen ja kuten kirjoitinkin korjaamo on tehnyt reklamaation hihnan toimittajalle ja on ymmärrettävää etteivät hekään ala laittamaan korjausta oman vastuuvakuutuksensa piikkiin ennen kuin saavat asian selväksi varaosan toimittajan kanssa. Minulla ei onneksi ole kiire korjauksen kanssa, joten nyt katsotaan tuo korjaamon ja Mekonomenin riita loppuun asti ja sitten jatketaan remppaa joko itse tai joku muu...
-
Kiitos tästä virkpe! Juuri tätä tietoa kaipasin jos alamme itse kantta purkamaan.
Ole hyvä, Hienoa että oli hyötyä.
Valitettavasti olen kokenut saman asian moottorin osalta. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3246.15 tuossa kerroin tarkemmin mitä hajosi.
Toivottavasti menee "takuun" piiriin , nämä kun on kaiken lisäksi kiusallisia ja vaikeita asioita alkaa selvittämään.
-
Ja muille tiedoksi, että korjaamon kanssa ollaan hyvässä yhteistyössä asian suhteen ja kuten kirjoitinkin korjaamo on tehnyt reklamaation hihnan toimittajalle ja on ymmärrettävää etteivät hekään ala laittamaan korjausta oman vastuuvakuutuksensa piikkiin ennen kuin saavat asian selväksi varaosan toimittajan kanssa. Minulla ei onneksi ole kiire korjauksen kanssa, joten nyt katsotaan tuo korjaamon ja Mekonomenin riita loppuun asti ja sitten jatketaan remppaa joko itse tai joku muu...
Jos korjaamo laittaa omaan piikkiinsä tässä vaiheessa asina niin saahan se rahansa aikanaa kun asia selviää. Kun mekonomen ei tule asiassa vastaan niin ilmeisesti siinäkin tapauksessa kiltisti otat homman omaan piikkiin. OMa valintahan tämä titenkin on eikä kuullu muille.
-
Minusta tämä on aivan selvä asia. Hihnatoimittaja saattaa todeta hihnansa katkenneen ennen aikojaan ja korvaa uuden hihnan (n. 8 euroa). Eli ihan se ja sama korvaako vai ei.
Korjaamo ei ole vastuussa, koska homma rokkasi 36 tkm. Yksikään vakuutustarkastaja ei huoli tuota vastuuvakuutuksen piikkiin.
Lopputulema on, että artisti maksaa. Makuasia vaihtaako pelkän kannen vai koko koneen. Kannen korjaus uusilla osilla on kallein vaihtoehto.
-
Aika yleistä, että noi moniura/rullat uusitaan jakopään yhteydessä, on takuun edellytyksenä. Tarina ei kerro oliko jakopää koska vaihdettu.
Eli jos aloittajan autoon vaihdettu samalla jakopää ja moniura/rullat, menee takuuseen, jos ei, niin ei mene.
Muutenkin näissä pitäis käyttää orig. osia. Niissä hihnoissa ja kiristimissä on tullut muutoksia.
-
Itsellä tarvikelaturin vapaakytkin kesti vajaat 2v. Alkoi joulunpyhinä pitämään mekkalaa. Remmit ei menny onneks poikki. Jos autolla on paljon ajettu niin voivat vaatia että asiakas maksaa osan remontista kun periaatteessa moottori tuleen parempaan kuntoon kuin hajotessa oli.
-
Mulla kävi sama vuosi sitten, laturin vapaapyörä oli jumissa ja yhden uran levynen soiro oli hihnasta mennyt jakopäähän.
Kansi kun avattiin, oli kaikki pakoventtiilinnostajan pesät halki.
Koneella oli ajettu 400tkm eikä käytettyjä ehjiä kansia oikein meinannut löytyä, niin vaihdoin vähän ajetun koneen tilalle.
-
Muutenkin näissä pitäis käyttää orig. osia. Niissä hihnoissa ja kiristimissä on tullut muutoksia.
Tästä vahingosta viisastuneena olen täysin samaa mieltä. Alkuperäisiä- tai ainakin varmuudella oem laatuisia osia kannattaa tämän koneen hihnalinjoissa käyttää. Tässä tapauksessa moniurahihna kului puhki ennen aikojaan. Tämä johtui siitä, että hihna oli yksinkertaisesti liian pitkä -> hihnan venymisen seurauksena kiristimestä loppui varat -> hihna alkoi luistamaan ja kului puhki. Kyseinen Daycon hihna oli varaosatoimittajan listoilla tähän moottoriin vaikka ei olisi enää pitänyt olla. Kuten sanoit hihnoihin on tullut muutoksia... Katsokaapa esim. mitä Continentalin hihnan tyyppimerkinnän perässä nykyään lukee. 5PK1121 EXTRA eli jotain vahvistusta hihnaan on tehty. Eikös Volvon orkkis hihna ole tältä valmistajalta...
-
Tästä vahingosta viisastuneena olen täysin samaa mieltä. Alkuperäisiä- tai ainakin varmuudella oem laatuisia osia kannattaa tämän koneen hihnalinjoissa käyttää. Tässä tapauksessa moniurahihna kului puhki ennen aikojaan. Tämä johtui siitä, että hihna oli yksinkertaisesti liian pitkä -> hihnan venymisen seurauksena kiristimestä loppui varat -> hihna alkoi luistamaan ja kului puhki. Kyseinen Daycon hihna oli varaosatoimittajan listoilla tähän moottoriin vaikka ei olisi enää pitänyt olla. Kuten sanoit hihnoihin on tullut muutoksia... Katsokaapa esim. mitä Continentalin hihnan tyyppimerkinnän perässä nykyään lukee. 5PK1121 EXTRA eli jotain vahvistusta hihnaan on tehty. Eikös Volvon orkkis hihna ole tältä valmistajalta...
Mielenkiinnosta kysyttävä. Onko tämä hihna case korjattu 2 litraseen, 5 pyttyseen?