Jaan kohtaloni tänne, jos löytyisi kohtalotovereita tai joku joka voisi antaa vinkkiä/neuvoja tilanteeseeni. Jos jollakin olisi kokemuksia miten tällainen asia on ratkaistu muualla? Ja jos jollakin olisi kansi tai edes venttiilikoneiston osia myynnissä niin niistäkin olisin kiinnostunut.
Autoni on -08 V70 2,4D eli moottori tyyppi D5244T5. Ajettu 360tkm. Elokuussa 2017 vaihdettu laturin vapaakytkin, kiristin ja hihna merkkiä Dayco. Hihnan + muiden osien toimittaja on Mekonomen. Huollon suoritti osaava huoltoliike ja korostan, että huolto/asennus virheestä tässä ei ole kysymys.
Kun hihna oli pyörinyt pellin alla alle 40tkm (muistaakseni 36000km) hihnasta suikaloitui 2/3 osaa ja suikaleet ajautuivat jakopään hihnan väliin josta seurasi nokan jaon hyppääminen neljä hammasta. Moottori sammui täydessä ajossa 100km/h vauhdissa. Tien varressa ihmetellessäni huomasin laturin hihnan rikkoontumisen ja aloin pelätä pahinta, koska olin kuullut vastaavia tapauksia sattuneen maailmalla. 1/3 osa hihnasta oli paikallaan ja mm.laturi pyöri moottorin starttaus yrityksessä.
Huoltoliike tutki hihnan ja totesi sen käytännössä puhkikuluneeksi. Aivan kuin hihna olisi ajettu niin loppuun, että se on alkanut pohjaamaan hihnapyöriin ja kului puhki. Tätä teoriaa vahvistaa täysin kiiltävät hihnapyörät. Huoltoliike teki hihnasta reklamaation Mekonomenille.
Auto kävi tutkittavana Mekonomenillä ja he kiistivät hihnan ennenaikaisen kulumisen. Heidän mukaan tilassa jossa hihna pyörii on ollut hiekkaa/kiviä ja kampiakselin hihnapyörässä on iskemä jälkiä jotka viittaavat kiviin tms. likaan. Nyt pitää ottaa huomioon, että hihnahan on avoimessa suojaamattomassa moottoritilassa kuten laturin hihna aina on. Hihna hajosi asfaltti tiellä ja moottorin pohjamuovi ja moottoritila olivat täysin normaalit kun autoa alettiin tutkimaan.
Nyt kun kampiakselin hihnapyörä on irrotettu ja tutkittu monen miehen voimin siitä ei löydy minkäänlaista virhettä. Ei iskemäjälkiä, ei mitään erikoista. Se on täysin normaali vaikka suurennuslasilla katsoisi.
Kantta ei ole vielä avattu, mutta jako on laitettu kohdalleen ja konetta pyöritetty kampiakselin päästä käsin. Puristuksia koneessa tuntuu olevan, mutta venttiilikoneistosta kuuluu raksetta, eli jotain siellä on rikki. Venttiilikoneistoa ei ole vielä avattu, koska vastuukysymys on vielä auki.
Huoltoliikkeen ja minunkin mielestäni tämä on aivan selvä tapaus. Hihna kului puhki ennen aikojaan ja aiheutti moottorin rikkoontumisen. Takuuvastuu hihnasta on siis varaosan toimittajalla eli Mekonomenillä. Heidän antama lausunto on selvästikin virheellinen ja oikeastaan täysin merkityksetön, koska hihnan pitää kestää normaali lika ja pöly mitä konetilassa pyörii. Mekonomen on toimittanut hihnan rippeet Ruotsiin tutkittavaksi, mutta mitään ei ole kuulunut ja auto on seissyt nyt jo yli kuukauden. Yrittävät ilmeisesti väsyttää meidät viivyttelemällä.
Juttu kai lähtee seuraavaksi kuluttajariita-lautakuntaan.