Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: puppet - 02.10.2011, 14:43:24
-
Tästä autosta on ollut jo aiemmin juttua siirtopumppu hommissa.
Elikkäs nyt kesän aikana autoon on tehty pientä huoltoa, jossa on vaihdettu ECU(!), tulpat, johdot, puola (laitoin vanhan takaisin), bensa suotimet, puhdistettu tankki, bp-rele, ruiskunlämpöanturi, siirtopumppu ja kohta vaihdan uuden painepumpun. Käynnistettäessä haisee bensa ja ensimmäinen käynnistys on todella pitkä. Akussa on virtaa pyörittää starttia iloisesti ja sitten kun auto käynnistyy, se hörähtää nätisti käyntiin. Tyhjäkäynti on 950rpm, kaasuläpän asento kytkin on säädetty, eikä lambdassakaan ole vikaa (ei liittyne tähän mitenkään).
Teetin autokorjaamolla myös jakopään työt, sillä oma aika ei riittänyt, asentaja kehui nokan olleen hampaan pielessä, muttei muistanut mihin suuntaan...
Jos minulla on tukkoinen bensasuodin, kuinka se oireilee? Jos painepumppu on rikki, mitä tapahtuu? Miksi volvo ei hyväksy täyskaasukiihdytystä edelleenkään siirtopumpun kanssa? Onko tankkilaitteen laipassa olevan kolmannen putken tarkoitus olla tulpattu?
Vähän tässä harmittaa, kun helvetin hyvä talvi- ja kesäauto ei tahdo lähteä +5 asteessa käyntiin. Ennen minkäänlaisia toimenpiteitä lähdettiin palmun alta, oli lämmintä 25 plussaa tai pakkasta. ;) Ideoita?
-
Teetin autokorjaamolla myös jakopään työt, sillä oma aika ei riittänyt, asentaja kehui nokan olleen hampaan pielessä, muttei muistanut mihin suuntaan...
Tarkistappa se nokan ajoitus vielä.
On nimittäin moni "ammattimies" laittanut ajoituksen väärin ja vielä kehunut että: "väärin oli mutta nyt on oikein."
-
onko tomaatti kun tyhjäkäynti noin korkea? alfamerin mukaan 775 ellei ole vuosimalli kohtaisia eroja, manuaalilootalla. Kylmäkäynnistys anturi voi olla viallinen, löytyy varmaan imusarjan alta.
-
Tarkistappa se nokan ajoitus vielä.
On nimittäin moni "ammattimies" laittanut ajoituksen väärin ja vielä kehunut että: "väärin oli mutta nyt on oikein."
Täytyy tarkistaa.
onko tomaatti kun tyhjäkäynti noin korkea? alfamerin mukaan 775 ellei ole vuosimalli kohtaisia eroja, manuaalilootalla. Kylmäkäynnistys anturi voi olla viallinen, löytyy varmaan imusarjan alta.
Manuaali, M47. Tyhjäkäynti on noin korkea, koska ei meinannu päästä tyhjäkäynti päästöistä läpi. Säädin 800rpm, seokset oli kuin tehtaalta lähteneessä (kuulemma). Lisäsin tuon anturin tuohon listaan, kun onhan sekin tosiaan vaihdettu.
Kävinpä äsken koittamassa Volvoa, kun vaihdoin tarvikepuolan tilalle Boschin, siis sen vanhan. Toimi kuin unelma :idiot2: Tietenkään sitä ''aamun ensimmäistä'' en vois simuloida, mutta kävi tasaisemmin, kuin ikinä. Tai ainakaan kahteen kuukauteen. Siirtopumppukin saa olla nykyään päällä. Pumppu on kytketty niin, että 1-asennossa se alkaa pyöriä, mutta jos on vaikka paikallaan seisottamista ja tarvitsee pitää virtoja päällä, pumpun voi sammuttaa kytkimestä. On taas erikoista. En edes kehtaa rymytä auton alle vaihtamaan pumppua, pitää kulettaa sitä mukana :D
-
voi olla lambda vika kun pensa haisee ja ei meinnanut saada päästöjä kohdilleen. Sieltä tuleva tieto ohjaa ecua. Mutta tarkista ensin se ajoitus.
-
Lambda ei tee yhtään mitään käynnistyksessä. Jos päästöt ei meinaa olla kohdillaan niin sitten on jotain vikaa. Lämpöanturia veikkaisin.
-
Ne päästöt on säädetty jo toukokuussa.
-
Eihän siinä ole mitään mitä pystyisi säätämään. Kaikki komponentit jos toimii oikein, ecu säätää seoksen ja sitä kautta päästöt kohdilleen.
Eli jos päästöt on "säädetty" kohdilleen jotenkin, meinaa se sitä että alkuperäinen vika on edelleen jäljellä.
-
'' Säädin 800rpm, seokset oli kuin tehtaalta lähteneessä (kuulemma).'' Tuommosta kirjottelin tuossa aikasemmin. Eli käänsin sitä tankoa jompaan kumpaan suuntaan. Minulle se oli ''säätöä'', tyhjäkäynti oli aiemmin liian matala ja se säädettiin arvoonsa. Sinänsä vaikea asia ymmärtää.
Ecu kyllä säätää seoksen antureiden sun muitten tietojen perusteella, sen verran minäkin tuosta jo ymmärrän. Päästöjä en ole mitannut, mutta sen nokan ajoituksen tarkistan.
-
'' Säädin 800rpm, seokset oli kuin tehtaalta lähteneessä (kuulemma).'' Tuommosta kirjottelin tuossa aikasemmin. Eli käänsin sitä tankoa jompaan kumpaan suuntaan. Minulle se oli ''säätöä'', tyhjäkäynti oli aiemmin liian matala ja se säädettiin arvoonsa. Sinänsä vaikea asia ymmärtää.
Ecu kyllä säätää seoksen antureiden sun muitten tietojen perusteella, sen verran minäkin tuosta jo ymmärrän. Päästöjä en ole mitannut, mutta sen nokan ajoituksen tarkistan.
Sen tangon pituudensäätö on siksi, että sillä kompensoidaan välys pois vivustosta.
Kaasuläpän perusavautuma säädetään läpän akselin etu/alapuolella olevasta ruuvista.
Tiedä sitten mitenkä tuo vaikuttaa, koska siellä on sähkötoiminen tyhjäkäyntiluisti.
-
Sen tangon pituudensäätö on siksi, että sillä kompensoidaan välys pois vivustosta.
Kaasuläpän perusavautuma säädetään läpän akselin etu/alapuolella olevasta ruuvista.
Tiedä sitten mitenkä tuo vaikuttaa, koska siellä on sähkötoiminen tyhjäkäyntiluisti.
Vähän epäselvästi ilmaisin itseni aiemmin ja edellisessä postauksessa, tuota ruuvia juurikin käänsin :(
Anteeksi töykeyteni.
Kävin koettamassa taas kuinka auto käynnistyy/toimii, käyntiin lähtee nätisti sekä vetoja tuntuu olevan... Saisinkohan huomenna sen jakopään kopan auki, toivottavasti.
-
Mulla syyksi vastaavaan ongelmaan paljastui just 1000km sitte kansiremontin yhteydessä vaihdettu ruiskun lämpötila-anturi... kävin vaihtamassa uuteen ja VOT, aamulla kuin sen kuuluisan palmun alta!! autona 940 2,3t vm 95. Ei lähtenyt nimittäin enää ollenkaan aamulla tulille ja pikkasen raapututti nuppia, että mikähä se siellä riivaa, kun kaikki pitäis olla uutta, prkl! no se uus anturi oli sökönä... Meni toki takuuseen mutta olipahan ahtaassa paikassa, kun kansi on paikallaan...heh!
-
moottorin maadoitusjohdot voi käydä läpi. löysällä joku tai hapettumaa.nää f-koneet tykkää hyvistä maadoituksista.
-
kokeiles ennen aamun starttia naputella bensapumpun relettä (pelkääjän jalkotila, valkoinen iso rele sytkäboksin kannessa klipsulla kiinni)
ittellä nyt tyyppiviaksi tullut että pikkuhiljaa pahempi ja pahempi kylmästartti, kunnes käy vaan korkeilla kierroksilla ja sit ei lähe lainkaan käyntiin.
sit kiroon, potkin ja kävelen jerrykannun kanssa hakemaan vitosella bensaa, tankkaan ja MUISTAN et pirulauta, naputampa sitä relettä ja lähtee kuin palmun alta.
unohdan vaan ton aina ja kaks kertaa käynyt jerrykannun kans tankilla vaan muistaakseni et se relekin on olemassa :2funny:
se rele pitäis vissiin olla josain asennossa tai kuolee pian pois, kun viimeksi korjasin sen nippusiteillä ettei pääse hölläksi eikä auttanut.
-
kokeiles ennen aamun starttia naputella bensapumpun relettä (pelkääjän jalkotila, valkoinen iso rele sytkäboksin kannessa klipsulla kiinni)
ittellä nyt tyyppiviaksi tullut että pikkuhiljaa pahempi ja pahempi kylmästartti, kunnes käy vaan korkeilla kierroksilla ja sit ei lähe lainkaan käyntiin.
sit kiroon, potkin ja kävelen jerrykannun kanssa hakemaan vitosella bensaa, tankkaan ja MUISTAN et pirulauta, naputampa sitä relettä ja lähtee kuin palmun alta.
unohdan vaan ton aina ja kaks kertaa käynyt jerrykannun kans tankilla vaan muistaakseni et se relekin on olemassa :2funny:
se rele pitäis vissiin olla josain asennossa tai kuolee pian pois, kun viimeksi korjasin sen nippusiteillä ettei pääse hölläksi eikä auttanut.
Vika korjaantu puolan vaihdolla, sekä siirtopumpun uudelleen kytkemisellä. Sama vika kahdella eri releellä :o