Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: voimavolvo - 16.12.2010, 23:26:07
-
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=66588.0 (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=66588.0)
Availlaan näitä mukavia keskusteluja ny uudellekkin foorumille.
Viimesin viesti:
Jatketaan ny tää aihe viellä tähän vanhalle foorumille...
Noniin nyt on auto nipussa. Voi vitun huulet ja visvasyylä taas kerran. Ei käy. Uus anturin kannake, uus anturi (väliä vauhtipyörää se 1.5-2mm silmämääräsesti ja kun ei sitä muutenkaa siihen voi saada!), uudet tulpat. Ei käy. Ykkösen tulppa ainaki tuli iha märäks eli bensaa tulee.
Ajotuslampulla katottiin puolan johto, ykkösen johto ja kakkosen johto. Näyttää olevan vähintääki riittävästi siellä päin.
Vanhalla tulpalla koittaessa tosin tuli kuulemma vähän huonosti ja huonoa kipunaa. Liekö sitten tulpatki aiva finaalissa.
Yläkuolokohassa (kampuran merkki ja nokkapyörän merkki ylöspäin) pyöriä ykkösen kohalla ja tässä f- koneessahan se ei iha niin nöpönuukaa ole kuhan suunnille kohille osuu jotta saa kontaktin, kun boksi sen säätää kuitenkin, ellei tosiaan olla ihan ohi jakajassa.
Okei. Virranjakajan kannen ja pyöriän aattelin vaihtaa ku ne on - myönnettäköön - törkeässä kunnossa. Ilmeisesti edellisellä omistajalla joskus vauhissa irronnu kansi tms. (ei oo toista kiinnikettä --> ollu rautalankapatentilla kii) joten kannessa näkyy erinnäisä hankaumia yms.
Mikä Helv.. tässä on? Ei olis pitäny irrottaa alunperin koko anturia niin olis toiminu auto. Ei ymmärrä kun en oo koskenu mihinkää muuhun ku jakajaan, tulppiin ja ykk-anturiin. Perrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..
Kuuluuko nuo jakajan kannen kiinnikkeet kiinteästi tohon jalkaan vai saako niitä jostain?
EDIIT: taas turhaa itkua. jakajan kansi plus pyörijä -> käy!
-
Melkein vois heittää lukuja, jos 240 ei käynnisty, niin 80% varmuudella vika pyöriässä/kannessa (ainakin rajoittimella olevat sulavat). Jos taas päästöissä tai käynnissä ongelmaa, niin 80% kaasarin bakeliitti tiiviste vuotaa. Näin omalla kohdalla.
-
Jos taas päästöissä tai käynnissä ongelmaa, niin 80% kaasarin bakeliitti tiiviste vuotaa. Näin omalla kohdalla.
Ai onko F-koneessa kaasari? :)
Ja asiaan.. Jos on käyntiongelmaa B200F:ssä niin tässä on vähän jutun tynkää siitä...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=916.0
-
Eka f-koneellinen tuli hankittua kk sitten ja käynti vikoja ei ole ollut . Ja toivottavasti ei tule. Otoksena noihin mutu lukuihin oma perhe 30 vuotta ja 25 Volvo 240 (2 k-jet). Vuoden sisällä 3 bakeliittia vaihtoon ja starttispaykin tullut sitten tutuksi vuotojen paikantamiseksi ennen päästömittauksia.
Ai onko F-koneessa kaasari? :)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=916.0
Ja vastaus päivän kysymykseen. EI :) :) :)
-
Hmmh. Nostanpas taas tätä. Käy ja kukkuu kyllä. Vikakoodeja vaan alkanu ilmenemään: 214 RPM signal absent intermittently ja 131 ignition system RPM signal missing on starting. Eilen sain myös 144 No load signal from fuel injection system. Tänää ei näkyny. (lisäksi 212 lambdasta koska sen piuha ei oo kiinni ollenkaan, anturi on paskana)
Tosiaan ykk-anturi on vaihdettu pari kuukautta sitten uuteen tarvikkeeseen, enkä tajua miten ton voi väärinkään asentaa?
Huomen rallia kattomaan. Toivottavasti ei ainakaa sinne leviä.
Oisko pakkasen tekosia vaan vai eikö noi tarvikkeet kestä kauempaa?
-
Hmmh. Nostanpas taas tätä. Käy ja kukkuu kyllä. Vikakoodeja vaan alkanu ilmenemään: 214 RPM signal absent intermittently ja 131 ignition system RPM signal missing on starting. Eilen sain myös 144 No load signal from fuel injection system. Tänää ei näkyny.
Tosiaan ykk-anturi on vaihdettu pari kuukautta sitten uuteen tarvikkeeseen, enkä tajua miten ton voi väärinkään asentaa?
Huomen rallia kattomaan. Toivottavasti ei ainakaa sinne leviä.
Oisko pakkasen tekosia vaan vai eikö noi tarvikkeet kestä kauempaa?
Moottorin kierroslukutunnistinta herjaa.. Eikös sille ole joku oma anturi jossakin päin? Mulla oli kanssa tuo 214 sekä 144.. Ne hävis.. Vaihdoin ykk-anturin, imm, lambda-anturin, bensapumpun releen sekä suutinreleen.. En tiedä mikä noista oli pielessä.. :D Ja noiden lisäksi säätin hieman kaasuläppää kun ei saanut siitäkään signaalia..
-
RPM ja ykk-anturi on sama anturi.
-
RPM ja ykk-anturi on sama anturi.
Okei.. En nimittäin tuota tiennyt. ;D
E: irrotitko akunkengän anturin vaihdon jälkeen?
-
Joo ja on sitä muutenki nypitty et saa koodit nollattua. Täytyy ny vaa toivoo ettei tuo kosahda johki pätkälle :D
-
Joo ja on sitä muutenki nypitty et saa koodit nollattua. Täytyy ny vaa toivoo ettei tuo kosahda johki pätkälle :D
Koodithan saa poistettua muutenkin.. ::) Olisko ollu näin..
1. vikakoodien luku
2. sekuntti nappia pohjassa että ledi syttyy
3. 5 sekunnin painallus nappia
4. sekuntti nappia pohjassa ja katot mikä koodi tulee.. 1-1-1 pitäs tulla jos on nollaus onnistunut
-
Jep niihän ne saa paitti edellisessä volvossa se ei aina onnistunu jostain syystä. Sen jälkeen oon vaa nypänny aina piuhan irti ja käyttäny "virrat päällä" ja piuha takas kii. Nopeempaa mun mielestä :)
-
Jep niihän ne saa paitti edellisessä volvossa se ei aina onnistunu jostain syystä. Sen jälkeen oon vaa nypänny aina piuhan irti ja käyttäny "virrat päällä" ja piuha takas kii. Nopeempaa mun mielestä :)
Nii jos se on 30 sekunnista kiinni.. ::)
-
Jaaha. taitaa siinä anturissa tosiaan vikaa olla. Käynnistyy ja käy edelleen, mutta muutaman kilometrin ajon jälkee (asemalta kotiin) tyhjäkäynniltä kaasuttaessa hiukka röppäsee ennen ku alkaa jenkaa ottaa. Vikakoodeja en oo nyt nollannu mut ei uusia ainakaa oo tullu.
-
Jaaha. taitaa siinä anturissa tosiaan vikaa olla. Käynnistyy ja käy edelleen, mutta muutaman kilometrin ajon jälkee (asemalta kotiin) tyhjäkäynniltä kaasuttaessa hiukka röppäsee ennen ku alkaa jenkaa ottaa. Vikakoodeja en oo nyt nollannu mut ei uusia ainakaa oo tullu.
Mulla oli vähän samankuulonen vaiva.. Lambda-anturin vaihdolla korjaantu.. Ennen kuitenkin kun sitä alkaa vaihtamaan niin ottaa anturin signaalijohdon irti ja kokeilee käykö paremmin.. Rikkaammalla pitäs käydä mutta myös paremmin jos on siinä vika.
-
Ajelen koko ajan (jo pidemmän aikaa) ilman lambdaa ko se on paskana (kävi tosi rikkaalla). Hyvin menee ihan lh:n kartoilla ja kuormitustiedoilla. Tulpatkin on semmosset vaaleet "kahvin" väriset (ennen pikimustat lambdan takia :nohnoh) niiku pitääki (vai miten se nyt nykypäivän tulpilla olikaan). Aika turha kapistus tuo lambda loppujen lopuks. Hienosäätöähän se vaan lopulta on. Eihän sitä kilpurissakaan tarvita ku säätöjä ettiessä ja sen jälkeen vaan tarkkailuun :) Tarkotus ois uus semmone kuitenkin joskus ostaa.
Täytyy vaa seurailla tota prkl ykk anturia et jos se rupee kyykkää. Äskön ei ollu taas mitään "ongelmia". Paljonkoha aito boschilainen mahtaa maksaa kun tuntuu noi tarvikkeet olevan vähä mitä on? Veikkaan et toi moottorin taus on vähä turhan kuuma paikka niille. Jonkun sortin magneetti ja kelahan siel kait on kun induktioon perustuu. Severan fysiikkaaki lukenu et teoriassa ainakin se lämpö tai pikemminkin sen muutokset noihinkin voi vaikuttaa.
Onko muuten porukalla kokemuksia noista tulpista et minkä merkkiset ja malliset tuntus kestävän kauimiten? NGK oon aina käyttäny kaikissa vekottimissa mut jotenki tuntuu et näissä kahessa volvossa niitä on paukkunu vähä turhanki tiuhaan tahtiin välillä, tosin monesti ihan syystäkin (väärät seokset). 2-t peleissä tulppien kestoerot huomaa kunnolla.
-
Ajelen koko ajan (jo pidemmän aikaa) ilman lambdaa ko se on paskana (kävi tosi rikkaalla). Hyvin menee ihan lh:n kartoilla ja kuormitustiedoilla. Tulpatkin on semmosset vaaleet "kahvin" väriset (ennen pikimustat lambdan takia :nohnoh) niiku pitääki (vai miten se nyt nykypäivän tulpilla olikaan). Aika turha kapistus tuo lambda loppujen lopuks. Hienosäätöähän se vaan lopulta on. Eihän sitä kilpurissakaan tarvita ku säätöjä ettiessä ja sen jälkeen vaan tarkkailuun :) Tarkotus ois uus semmone kuitenkin joskus ostaa.
Täytyy vaa seurailla tota prkl ykk anturia et jos se rupee kyykkää. Äskön ei ollu taas mitään "ongelmia". Paljonkoha aito boschilainen mahtaa maksaa kun tuntuu noi tarvikkeet olevan vähä mitä on? Veikkaan et toi moottorin taus on vähä turhan kuuma paikka niille. Jonkun sortin magneetti ja kelahan siel kait on kun induktioon perustuu. Severan fysiikkaaki lukenu et teoriassa ainakin se lämpö tai pikemminkin sen muutokset noihinkin voi vaikuttaa.
Onko muuten porukalla kokemuksia noista tulpista et minkä merkkiset ja malliset tuntus kestävän kauimiten? NGK oon aina käyttäny kaikissa vekottimissa mut jotenki tuntuu et näissä kahessa volvossa niitä on paukkunu vähä turhanki tiuhaan tahtiin välillä, tosin monesti ihan syystäkin (väärät seokset). 2-t peleissä tulppien kestoerot huomaa kunnolla.
Kyllähän se niin kauan tuolleen pelittää kunnes joutuu päästölapun hankkia.. Lambda sielä 1.2-1.5 välissä kun max saa olla 1.03.. ::)
-
Kyllähän se niin kauan tuolleen pelittää kunnes joutuu päästölapun hankkia.. Lambda sielä 1.2-1.5 välissä kun max saa olla 1.03.. ::)
Paskanmarjat, ei se noin laihalla jaksais edes käydä, ja kyllä se on äärimmäisen lähellä ellei jopa katastuskelponen vaikka lampaadan piuha on irti(jos siis kone täysin vakio). Kertaalleen jopa yhestä vermeestä mitattiin savut ja oli siinä ja tässä vielä sallituissa savut vaikka lampaadasäätö oli mykkä(anturin lämmitykseltä puuttu virta).
-
Paskanmarjat, ei se noin laihalla jaksais edes käydä, ja kyllä se on äärimmäisen lähellä ellei jopa katastuskelponen vaikka lampaadan piuha on irti(jos siis kone täysin vakio). Kertaalleen jopa yhestä vermeestä mitattiin savut ja oli siinä ja tässä vielä sallituissa savut vaikka lampaadasäätö oli mykkä(anturin lämmitykseltä puuttu virta).
Oho mun pitikin laittaa että tuola 0.7 paikkeella kun sehän alkaa käymään rikkaalla jos ottaa anturin pois käytöstä.. :-[ Kokeilin omsta b200f:stä että otin lambda johdon pois ja sitte päästösondi perään niin näytti semmosta 0.5-0.9.. Seilas aika pahasti..
Mutta kyllä muuten käy vaikka 2.0 lambda-arvolla.. Kokeiltu on.. En volvosta tiiä, mutta eräästä toisesta autosta.. ;)
-
Omien kokemusten perusteella vinokone EI tykkää käydä laihalla juurikaan. Soppaa sinne voi sen sijaan kaataa kyllä vaikka ämpäristä ja se viel suostuu käymään. :2funny:
-
Hmmh. Nostanpas taas tätä. Käy ja kukkuu kyllä. Vikakoodeja vaan alkanu ilmenemään: 214 RPM signal absent intermittently ja 131 ignition system RPM signal missing on starting. Eilen sain myös 144 No load signal from fuel injection system. Tänää ei näkyny. (lisäksi 212 lambdasta koska sen piuha ei oo kiinni ollenkaan, anturi on paskana)
Tosiaan ykk-anturi on vaihdettu pari kuukautta sitten uuteen tarvikkeeseen, enkä tajua miten ton voi väärinkään asentaa?
Huomen rallia kattomaan. Toivottavasti ei ainakaa sinne leviä.
Oisko pakkasen tekosia vaan vai eikö noi tarvikkeet kestä kauempaa?
Auto toiminu edelleen mutta taas rupesin tylsyyttäni pohtimaan noihin edellisiin vikakoodeihin liittyen et mahtaakohan mulla olla ihan joku johtosarjan vika. 2 ihan random kertaa käyny jo niin, että auto ei starttaa ekalla pyörityksellä, kuitenki uudestaan pyörittäessä aina lähteny heti. Myös joskus semmosta nuhasuutta ehkä ollu havaittavissa. Mulla on kyllä noita kaavioita jossain, mut osaako joku suoraan kertoa mitkä piuhat käyn läpi? Etenki tuohon liittyen:"144 No load signal from fuel injection system"
Ihan ensimmäisenä täytyy tietysti tarkastaa tulipellin läheisyys hinkkautumien varalta. Toisaalta myös toi ezk syttyboksin liitin on "löysempi" (ja painovoima vetää sitä hurjalla voimmalla alaspäin ::)) kuin lh-jetin, mutta luulis että semmonen vika aiheuttaa jo muutakin ongelmaa? :o
Vikakoodeista sen verran et ne tulee aina vasta pidemmän ajan kuluessa boksin nollauksen jälkeen. Eikös noissa RPM-vikakoodeissa ole joku aikahommeli, jotta 30 s ajan pitää tulla heikompaa signaalia ennen ku boksi edes ilmottaa.
-
Hei,
ostin 240 b200f volvon kesän alussa. Käyny moitteettomasti, mutta jokunen viikko takaperin ei lähtenykkään parkkikselta enää liikkeelle. Monen yrityksen jälkeen starttas ja pääs parkista pihalle ja sammu. Työntämällä lähti käyntiin, mutta ei jaksa pyörittää vaan hiipuu ja sammuu.
Käynnistyy, kun suihkuttaa eetteriä, mutta ei jaksa pitää käynnissä. Releen vaihdoin, eikä ongelma poistunut. Sulakkeet olen tarkastanut, myös konepellin alla olevan. Jossain taitaa olla joku lukitus, ettei polttoaineen syöttö mene päälle?
-
Käynnistyy, kun suihkuttaa eetteriä, mutta ei jaksa pitää käynnissä. Releen vaihdoin, eikä ongelma poistunut. Sulakkeet olen tarkastanut, myös konepellin alla olevan. Jossain taitaa olla joku lukitus, ettei polttoaineen syöttö mene päälle?
Kun käännät avaimen virta-asentoon (ei käyntiin asti) niin kuuluuko pumppujen surinaa? Jos on hiljaista kuin hautausmaalla niin pumppuostoksille mars *karkuun->
-
Pumppu pyörii, kun suoraa sähköä antaa. Rele naksahtaa normaalisti. :sundaydriver:
-
Edelleen taistelen saman ongelman kanssa....
Rele on ehjä, pumput pyörivät releen ohituksessa, auto käynnistyy kun bensaa laittaa tulppien rei'istä pyttyyn, kaasuläpän anturi toimii. Pumput eivät vaan saa normistarttauksessa sähköä.
-
Eli auto toimii kun laittaa bensapumpun releen tilalle hyppylangan? Silloin puuttuu releen vetokäämiltä joko plussa tai maadotus.. Releen maadotus näyttää tulevan ohjainlaitteelta: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm (kytkis on 940:n mutta luulis että nuo ruiskun rojut on samat..)
-
Voi olla ECU:n bensapumpun ohjaus hajalla.