Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: lateleo - 23.01.2019, 21:49:51
-
Tarvitseeko uutta akkua kertoa/koodata autolle?
Mitäs akkuja jengi laittanut XC60 D5 -08?
Ihan perus akkua, AGM:ää? 70Ah, 90Ah?
-
Varta Silver Dynamic G14 95Ah AGM
Tuon laitoin ja nollasin akkuvahdi kun laitteet löytyy
Juuri sopi paikalleen mutta kansi ei mene kokonaan kiinni
-
Bosch joku hopeinen 90A juuri vaihdettu. Koko 350*17*19, takakansi meni ok kiinni mutta etukansi (moottorinpuoleinen) jäi hieman raolleen. Ei haittaa minua
-
2010 XC60 D5 tavan akku tuli kun kahteen kertaan kysyin Siniseltä mikä reknron mukaan tulee ja hyvin on pelannut
-
Varta Silver Dynamic G14 95Ah AGM
Tuon laitoin ja nollasin akkuvahdi kun laitteet löytyy
Juuri sopi paikalleen mutta kansi ei mene kokonaan kiinni
Tuohon saa korkeamman kannen! :)
-
Onko varaosanumeroa sille kannelle
-
Onko varaosanumeroa sille kannelle
31335286
-
Viime talvena laitoin Exide ek950 eli 95Ah AGM akku. Piti laittaa korkeampi kansi joka maksoi viitisen kymppiä ja hain kannen siniseltä kun ei maailmalta juuri halvemmalla löytynyt. Tuohon korkeampaankin kanteen tein kolvilla uran kun akun etureuna hieman kanitti eikä mennyt kiinni. Auto on 2014 D5AWD mallia eli ei ole start&stop
Ja loppuun normi julistus:
en nollaillut/koodaillut mitään vaan vaihdoin persmäkeläisittäin kun sinisen huolto ja manuaalikin sanoi että näin voi ongelmitta tehdä. Akkua ei ole kertaakaan latailtu ulkoisilla latureilla vaikka webastolla esilämmitetään 2-3h per päivä. Toista talvea jo mennään.
-
2017 mallin XC60 Volle alkoi hienovaraisesti vihjailemaan käynnistysakusta. Edellinen vaihto ollut näköjään 17.7.21 jolloin meni 95 Ah AGM Exide käyttöön ilman koodausta. Nyt sattui Motonetista mukaan muuten samanlainen Exide, mutta 96 Ah on spekseissä. Tällä kertaa tuli tehtyä "koodaus" auton ohjaimelle, katotaanpa kestääkö 3,5 v pidempään sen avulla. Aikamonen sadetanssi tuo itse tehtynä on:
The procedure below will reset the BMS:
1. Switch on ignition (do not start engine)
2. Switch on dipped beam
3. Press the rear fog light button six times (on-off-on-off-on-off)
4. Press the hazard lights button three times (on-off-on)
5. The battery symbol on the dash should flash quickly three times.
:)
-
2017 mallin XC60 Volle alkoi hienovaraisesti vihjailemaan käynnistysakusta. Edellinen vaihto ollut näköjään 17.7.21 jolloin meni 95 Ah AGM Exide käyttöön ilman koodausta. Nyt sattui Motonetista mukaan muuten samanlainen Exide, mutta 96 Ah on spekseissä. Tällä kertaa tuli tehtyä "koodaus" auton ohjaimelle, katotaanpa kestääkö 3,5 v pidempään sen avulla. Aikamonen sadetanssi tuo itse tehtynä on:
The procedure below will reset the BMS:
1. Switch on ignition (do not start engine)
2. Switch on dipped beam
3. Press the rear fog light button six times (on-off-on-off-on-off)
4. Press the hazard lights button three times (on-off-on)
5. The battery symbol on the dash should flash quickly three times.
:)
Ja kaiken tuon jälkeen ei käynnistä autoa, vaan jättää parkkiin vaikka yön yli. (Jossain luki, että 4h riittää) Näin BMS löytää heti sen jännitteen, johon akku levossa asettuu, tietää mihin ladata. Jos vaihdat akun itse tarkasta, että on täysi ja tarvittaessa lataa se. Miinuskaapeli ensin irti ja kun kytket takaisin, niin kerralla ja voimalla, kipinöitä välttäen.
Kannattaa kysyä Volvo-liikkeestä hintaa akulle, ovat hyviä ja kestäviä. Omassa kesti 5 vuotta kovaa webastokäyttöä. Vaihdoin sitten kaikilta spekseiltään isompaan ja tehokkaampaan Vartaan. Orginaali oli silti kokemuksen mukaan tehokkaampi. Volvo-akku saattoi pitää jännitteen yli 12.6V weban ollessa päällä, Varta tippui alle 12.4V aina. Autossa oli ctekin kolmivaloinen jännitteen ilmaisin kiinni, josta tätä seurailin.
Eihän kukaan ole löytänyt tee-se-itse BMS-resettiä V60 2019 -> Volvoihin? Ainakaan tuo kuvattu nappuloiden painelu ei vilkuta akkuvaloa.
-
Tuossa virallinen ohje nollaukseen.
(https://i.ibb.co/y0cRmCX/1000003293.jpg) (https://ibb.co/y0cRmCX)
-
Ja kaiken tuon jälkeen ei käynnistä autoa, vaan jättää parkkiin vaikka yön yli. (Jossain luki, että 4h riittää) Näin BMS löytää heti sen jännitteen, johon akku levossa asettuu, tietää mihin ladata. Jos vaihdat akun itse tarkasta, että on täysi ja tarvittaessa lataa se. Miinuskaapeli ensin irti ja kun kytket takaisin, niin kerralla ja voimalla, kipinöitä välttäen.
Hyvä muistutus. Minä hätähousu käynnistin heti akun vaihdon jälkeen. No, nyt on resetoitu uudelleen. Latasin kyllä täyteen ennen vaihtoa.
-
noo... vaihdoin -17 malliseen ilman mitään nollauksia, ja ilman ongelmia. Taitanee tuo auton älykoneisto itse tajuta ottaako akku virtaa vai ei.
-
noo... vaihdoin -17 malliseen ilman mitään nollauksia, ja ilman ongelmia. Taitanee tuo auton älykoneisto itse tajuta ottaako akku virtaa vai ei.
Näin minäkin tein 3 v ja 3 kk sitten. Saas nähdä kestääkö resetoimalla pidempään. Uskon että auto on minulla vielä 4-5 v päästä.
-
noo... vaihdoin -17 malliseen ilman mitään nollauksia, ja ilman ongelmia. Taitanee tuo auton älykoneisto itse tajuta ottaako akku virtaa vai ei.
Voi sen vaihtaa nollaamattakin mutta eipä se välttämättä täyteen lataudukkaan varsinkaan jos akun koko muuttuu, saahan sen jokainen toki tavallaan tehdä.
-
Voi sen vaihtaa nollaamattakin mutta eipä se välttämättä täyteen lataudukkaan varsinkaan jos akun koko muuttuu, saahan sen jokainen toki tavallaan tehdä.
Minä vaihdoin aikoinaan akun ja vuoden sisällä alkoi auto ilmoittelemaan matalaa varausta useita kertoja. Akun vaihdon yhteydessä yritin nollata akkuvahdin Vidalla, mutta en osannut sitä silloin käyttää. Noin vuosi akun vaihdosta onnistuin nollaamaan akkuvahdin ja sen jälkeen ongelmia ei ole ollut.
Että kyllä sillä akkuvahdilla joku merkitys on.
-
Se toki, jos koko muuttuu, vaatinee toimenpiteitä. Ei tarkempaa tietoa, tuo oli vain oma kokemus.
-
Se toki, jos koko muuttuu, vaatinee toimenpiteitä. Ei tarkempaa tietoa, tuo oli vain oma kokemus.
Paljonko tästä kokemuksesta on aikaa? Auton ohjekirjan mukaan koodausta ei tarvita, jollei akun koko muutu. Itsellä vaihtui isompaan.
-
Itse vaihdoin akun v70:een joku noin pari vuotta sitten ja resetoin bms:n muutama viesti taakseppäin olleella "sadetanssilla" mutta lähdin kyllä heti ajamaan tuon jälkeen.Marmori sanoi että voi akun vaihtaa itsekkin nollaamatta mitään ja niinhän se ohjekirjakin sanoo.Mitään ongelmia ei ainakaan vielä ole ilmennyt. :idiot2:
-
Itse vaihdoin akun v70:een joku noin pari vuotta sitten ja resetoin bms:n muutama viesti taakseppäin olleella "sadetanssilla" mutta lähdin kyllä heti ajamaan tuon jälkeen.Marmori sanoi että voi akun vaihtaa itsekkin nollaamatta mitään ja niinhän se ohjekirjakin sanoo.Mitään ongelmia ei ainakaan vielä ole ilmennyt. :idiot2:
Mulle Hämeenauton asentaja sanoi päinvastoin, pitää nollata. Tosin vinkkasi, ettei nyt sitten netistä löydy jotain konstia sen tekemiseen. :) Autona oli silloin xc60 vm-14 d4 2.4.
Ja vastaavasti akkuneliö sanoi, että oppii ilman nollaamista, he eivät koskaan nollaa. Jotain varmasti hekin tiesivät, molemmilla näytti olevan XC60:set pihassa.
Jokainen tavallaan, nollaamalla varmasti lataa oikein alusta asti.
-
Omassa tapauksessa akun kapasiteetti ei muuttunut mihinkään. Silti piti nollata. Tiedä sitten, taitaa olla vain huono tuuri kun sattunut sellainen yksilö joka ilmoittelee akun matalasta varauksesta.
-
Oma teoriani on että BMS opettelee uuden akun tavoille laskemalla akun varausta, kunnes tulee 'Huono akku' ilmoitus ja lataa sitten normivaraustasoon.
Herja voinee tulla myös apuakusta.
Vaihdoin käynnistysakun, jolla oli ikää 5v ja plusnapa hapettui aina uudestaa, joten en sitä surrut.
Uudellakin akulla tuli herja, akun jännite oli kuitenkin moottorin käydessä jotain 14,5V ja levossa 12,8V, eli OK. Ei herjannut tämän jälkeen, mutta s/s ei koskaan sammuttanut moottoria
Vaihdoin sitten apuakun. Start/stop ei edelleenkään aktivoitunut. Parin päivän päästä tuli taas herja kertaalleen. Siitä parin päivä ajot ja nyt s/s-toimii.