Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Japa - 03.10.2011, 16:50:20
-
Eli tuossa ostettua ensimmäinen volvo, 740 GLT halvalla. Jakohihna oli katkennut, joten oli vähän riskiä ostaa.
Mutta nyt on siis kansi purettuna ja selvästi vaurioituneita venttiileitä on 6kpl. Kannattaako vaihtaa kaikki samalla ja mistä venttiileitä saa kohtuu hintaan?
Mitä muuta koneistusta kannelle olisi suotavaa tehdä, plaanaus jne. onko kansi hyvin virtaava ettei ole mitään lastentauteja?
En itse ole mikään mekaanikko, mutta taidan ostaa itse osat ja viedä kannen koneistukseen, jossa venttiilit kasataan ja saan kannen valmiina pakettina takaisin.
Onko jakopäässä jotain erikoista mitä ottaa huomioon? onko erityisen tarkka momenteista, onko heikkoja paikkoja jne.? Ilmeisesti kannattaa myös samalla vaihtaa tasapainoakseleiden hihna?
Mistä löytyy halvimmalla venttiilit, yläkerran tiivisteet, jakopään osat, eli siis tarvittavat tähän remonttiin?
Innolla odotan jo, että kuulen miten 16 valve käy ;)
-
erityisen tarkkana pitää olla sen tasapainoakseli härdellin kanssa ja sen kiristimeen pitää uusia se pultti. onhan niitä ohjeita foorumilla ja kysymällä et polulta eksy.
-
Nojuu, täältä löytyy tärkeitä vinkkejä hakemalla.
Venttiileitä saa varmaan motonetistakin, ainakin pääpaikalta tilaamalla. Hinnat on semmosta 17-19€ kpl.
Jakopäähän kannattaa vähän keskittyä.
Tuo tasapainoakseli hihnoineen on yksi riskitekijä itse jakopäälle, niitten akseleiden tarpeellisuudesta ollaan tasan kahta mieltä.
Ei se muuten sen kummemmalta kuulosta kuin 8 valvekaan. ;)
Ps. Älä käytä motonetin mustia stefoja, on ihan pe*seestä.
-
Tuossa muutama linkki.
Vinokoneiden kiristysmomentit:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=145.0
GLT:n jakoppäästä? -----> kansiremppaan? ----> laitteet toimii taas.......:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=24344.0
Öljypumpun rattaan pultti kannattaa vaihtaa samalla uuteen, pultin kovuus 10.9. Itse kun tein omaan autoon remppaa, niin jätin tuon tasapainotushihnan kokonaan laittamatta. Värinät ei lisääntyneet merkittävästi.
Vanhalla foorumilla joku oli saanut vaihdatettua Volvon liikkeessä jakopään stefoineen ja osineen n. 400 euroon :o Ei paha, kun saa työlle takuunkin. Voi olla, ettei nykyään tuolla hintaa irtoo, mutta kannattaa tiedustella.
-
Öljypumpun hihnapyörän pultti kannattaa ehdottomasti uusia ja pultti edottomasti momenttia avaimella kiinni ja lukkoliimaa kierteisiin. Kerran venttiileitä mennyt solmuun kannattaa myös varmaan venttiilin ohjurit tarkastaa/uusia kun ottavat aika helposti kipeää.
Tasapaino-akselien kanssa taas on ihan maku kysymys mitä tekee. Itse poistin tasapaino-akselit kokonaan ja tulppasin niille tulevat öljykanavat.
-
Hyvin tullu infoa. Kansikin suht vähin vaurioin selvinnyt. 4kpl imuja ja 2kpl pakovenoja mennyt. Ohjurit ehjät.
Löysin jonkun ruotsalaisen sivuston josta löysin venttiilit ja muuta hilpettä, muttei löydy mistään enää. Tietäisikö kukaan hyvää nettisivua?
Kansi menee plaanaukseen ja itse kootaan harjoituksena :)
-
kannen korjauskustannukset noin 200e, sisältäen tarvittavat venttiilit ja asennuksen ja kannen koneistuksen. Tulee siis valmiina pakettina takaisin.
Tuli mieleen, että minkä arvoinen tuollainen hyväkuntoinen GLT on?
Värinä punainen, ruostetta ei nimeksikään (korjaan pienet vauriot talvella), automaattilaatikko, ilmastointi (vaatii täytön) ja autosta löytyy takuukilometrit, huollot tiedossa, ensimmäinen ja muut omistajat tiedossa. Autolla on vasta menty 193tkm.
Tosi ryhdikkään oloinen ja näköinen. Ainoa miinus jälkeenpäin asennetut kaiuttimet etuoviin, ei kylläkään kauhean tökerö asennus.
Onko näissä keräilypotentiaalia tulevaisuudessa?
-
Kaverille pitäisi saada kuvia 740 GLT 2,3 koneesta. On korjaillut jakohihnan katkeamisen aiheuttamat vauriot. Onko linkkiä korjaamokirjaan tai vaikka vain kuvia koneesta.
-
Kaverille pitäisi saada kuvia 740 GLT 2,3 koneesta. On korjaillut jakohihnan katkeamisen aiheuttamat vauriot. Onko linkkiä korjaamokirjaan tai vaikka vain kuvia koneesta.
Jakopäästä vai mistä?
Tossa jakopäät autom kiristin ja manuaali
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/automattensioner.jpg
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/manualtensioner.jpg
-
Jakopäästä ja yleensä moottorista
-
Osoitteesta www.k-jet.org löytyy "Vihree kirja" GLT-koneeseen. Tuosta voi olla apua koneen rassaamisessa ;)
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/700/TP31304-2_700_B234F_16valve_engine.pdf
-
Koneremppa siis onnistuneesti suoritettu. Kilsoja takana noin 400. ;)
Ainoa ongelma on, ettei lähde juuri millään käymään kylmänä. Kanteen tulee 2 liitintä ja yksi johtonippu, missä on 2 putkiliitintä. Joten mikä tarkoitus näillä on? Liittimet ilmeisesti lämpöanturit eculle ja mittaristoon?
Luulen vian olevan juuri tässä. Kone ei tiedä todellista lämpötilaa, eikä siksi anna oikeanlaista seosta ja siksi saa sahata käymään? Myös lambdavalo palaa mittaristossa, muttei kuulemma palanut vanhalla omistajalla?
Tästä on kuitenkin hyvä lähteä ehostamaan autoa.
-
Kyllä lämpöantureille kuuluvat. Kannesta imusarjan alta pitäisi löytyä paikat ?
-
Nojuu, täältä löytyy tärkeitä vinkkejä hakemalla.
Venttiileitä saa varmaan motonetistakin, ainakin pääpaikalta tilaamalla. Hinnat on semmosta 17-19€ kpl.
Jakopäähän kannattaa vähän keskittyä.
Tuo tasapainoakseli hihnoineen on yksi riskitekijä itse jakopäälle, niitten akseleiden tarpeellisuudesta ollaan tasan kahta mieltä.
Ei se muuten sen kummemmalta kuulosta kuin 8 valvekaan. ;)
Ps. Älä käytä motonetin mustia stefoja, on ihan pe*seestä.
Kyseisen sontiksen kans taistelleena ja luopuneena sousittelen ettei laita mitään motonetistä...(vain mielipide)
-
Ehjä ilmastointi ei koskaan vaadi täyttöä. Jos se on tyhjä, siellä on vuoto. Yleisin vuoto lienee keulalla oleva kenno.
-
Ehjä ilmastointi ei koskaan vaadi täyttöä. Jos se on tyhjä, siellä on vuoto. Yleisin vuoto lienee keulalla oleva kenno.
ei pidä paikkaansa.
-
ei pidä paikkaansa.
Kyl se on mullakin täyttöhuollossa ehjäksi testattu(koeponnistus käsittääkseni) ja silti se vajaaks menee parikytä prossaa vuodessa.
-
Kyl se on mullakin täyttöhuollossa ehjäksi testattu(koeponnistus käsittääkseni) ja silti se vajaaks menee parikytä prossaa vuodessa.
Kyllä se sitten vuotaa, tommonen koeponnistushan ei pieniä reikiä tai tiivistevuotoja näytä. Värjäysaine ja sit kun on tyhjentynyt niin katsoo uv-lampulla mistä vuotaa. Tuollainen 20% on jo iso vuoto. Mulla oli sedanissa täytetty noin viis vuotta ennen mulle tuloa ja se toimi hyvin. Testattiinkin ja täydet paineet oli tallessa. Tuossa nykyisessä ei ollu mitään kertomuksia että olis ilmastointiin koskettu, nyt kesällä tarkastettiin ja täynnä oli.
Yleisesti ottaen, jos tavara häviää, siellä on vuoto. Vuoto voi olla siedettävissä rajoissa, jos riittää täyttö kerran kahteen vuoteen, mutta ehjä se järjestelmä ei ole. Ja tuollainen järjestelmä joka on jo tyhjä, ei todellakaan voi olla ehjä.
-
Kyllä se sitten vuotaa, tommonen koeponnistushan ei pieniä reikiä tai tiivistevuotoja näytä. Värjäysaine ja sit kun on tyhjentynyt niin katsoo uv-lampulla mistä vuotaa. Tuollainen 20% on jo iso vuoto. Mulla oli sedanissa täytetty noin viis vuotta ennen mulle tuloa ja se toimi hyvin. Testattiinkin ja täydet paineet oli tallessa. Tuossa nykyisessä ei ollu mitään kertomuksia että olis ilmastointiin koskettu, nyt kesällä tarkastettiin ja täynnä oli.
Yleisesti ottaen, jos tavara häviää, siellä on vuoto. Vuoto voi olla siedettävissä rajoissa, jos riittää täyttö kerran kahteen vuoteen, mutta ehjä se järjestelmä ei ole. Ja tuollainen järjestelmä joka on jo tyhjä, ei todellakaan voi olla ehjä.
Se että 5-20% kylmäaineista häviää vuodessa auton ilmastoinnista on täysin normaalia koska järjestelmässä on myös "kumiletkuja". Kumi on niin huokoista ainetta että se päästää ajankuluessa kylmäainetta lävitseen.
Vasta kun hävikki on tuosta paljon suurempi se tulkitaan vuodoksi.
-
Kyllä se sitten vuotaa, tommonen koeponnistushan ei pieniä reikiä tai tiivistevuotoja näytä. Värjäysaine ja sit kun on tyhjentynyt niin katsoo uv-lampulla mistä vuotaa. Tuollainen 20% on jo iso vuoto. Mulla oli sedanissa täytetty noin viis vuotta ennen mulle tuloa ja se toimi hyvin. Testattiinkin ja täydet paineet oli tallessa. Tuossa nykyisessä ei ollu mitään kertomuksia että olis ilmastointiin koskettu, nyt kesällä tarkastettiin ja täynnä oli.
Yleisesti ottaen, jos tavara häviää, siellä on vuoto. Vuoto voi olla siedettävissä rajoissa, jos riittää täyttö kerran kahteen vuoteen, mutta ehjä se järjestelmä ei ole. Ja tuollainen järjestelmä joka on jo tyhjä, ei todellakaan voi olla ehjä.
Eiköhän se koe ponnistus pienellä ylipaineella just siks tehdä et paljastaa ne pienetkin vuodot joita ei välttämättä normi paineella edes ole. Eihän siin olis mitään järkeä jos se koe ei vuotais ja normikäyttö vuotais. Ja tämä pätee kaikkeen muuhunkin kun ilmastointiin.
-
Mut jos se vuotaa, se on ehjä?
Siedettävissä rajoissa se voi olla, mutta ei ehjä. Noita "täytön tarpeessa" olevia autoja on paljon myynnissä, jotkut varmaan saattaakin olla niitä että täytöllä ajaa kaks vuotta, suurin osa niitä ettei aineet kestä sisällä kuin viikon. Kumi vanhetessaan toki huokoistuu ja toki saattaa päästää tavaraa läpi, mutta itse en kyllä ihan hevillä maksa ilmastointilisää autosta jossa se on "täyttöä vaille"
-
Tää onkin hauska juttu. Tämä ilmastoinnin täyttöhuoltohan on ihan oma tapaus joka käsittääkseni parin kolmen vuoden välein tulee vastaan eikä se sisällä mitään korjaamista. Tyhjennys, testaus ja täyttö. Jos "luonnollista" hävikkiä ei olisi niin ei kai tuollaista paketti edes myytäis. Jotta kyl siin joku perushukka on. Vai menettääkö aine vaan "kuluessaan" massaansa sen verran et vajetta tulee. Voipihan se olla näinkin. Vanha ainehan otetaan pois ja sit pannaan takas ja jatketaan uudella vai liekkö sekoittavat jo ennen palautusta. Joku varmaan tietää mut kuitis on kuitenkin lukenut paljonko sitä on tyhjätty järjestelmästä.
-
Se että 5-20% kylmäaineista häviää vuodessa auton ilmastoinnista on täysin normaalia koska järjestelmässä on myös "kumiletkuja". Kumi on niin huokoista ainetta että se päästää ajankuluessa kylmäainetta lävitseen.
Vasta kun hävikki on tuosta paljon suurempi se tulkitaan vuodoksi.
:o
Öööö.... Teetätin tarkastuksen kesällä. Kateissa oli yhteensä 35g ainetta siitä n 900grammasta. Auto ollut oman ahterin alla liki kolme vuotta ja ilmastointi on ollut kesällä ahkerassa käyttössä. Mitään merkkejä/tietoja ilmastoinnin edellisestä huollosta ei ole.
Ja edellinen omistaja mainitsi, ettei ole koskenut siihen (kysyin näet), eli menneisiin kuuteen vuoteen huoltoa ei tiettävästi ole tehty. Joten en ihan allekirjoita tuota katoamista tuohon tahtiin.
Isä-ukon V70:ssä ilmastointi huolto tehtiin niin ikään menneenä kesänä ja sieltäkään ei ollut kateissa kuin muutama hassu gramma. Ja ukolla tuo 70:n on ollut reilun viisi vuotta....
Joten jos kaikki on kunnossa, niin kylmästöinnin aineita katoaa todella vähän. Tosin Fiatillekkin pidetään normaalina öljyn katoamista 3L per vaihtoväli (20tKm) ja Opelille normaalina pidetään 1% (polttoaineen määrästä).
Ongelma noissa ilmastointi järjestelmissä taitaa olla enemmän veden tms. kertyminen järjestelmään, jonka vuoksi se tyhjiöpumppaus tehdään (tyhjennys/täyttö ja öljyn lisäys).
Kumi kyllä hapertuu/haurastuu ajan/kemikaalien ja kuumuuden keralla, eikä varsinaisesti huokoistu, ellei pienenpieniä halkeamia lasketa sellaisiksi. :hello:
-
Vuotavaa ilmastointilaitetta ei saa täyttää – se on rikos – vaan vuoto on aina ensin löydettävä ja korjattava, jonka jälkeen laitteisto voidaan täyttää kylmäaineella. Mikäli ilmastointi on tehoton tai ilmastointi ei toimi, on erittäin huonoa korjaustapaa, edesvastuutonta, pelkästään tyhjiöidä ja täyttää järjestelmä: auton ilmastointijärjestelmä toimi ehkä muutaman päivän, mutta mahdollinen vuoto jää havaitsematta! Vuotoja etsitään UV-valoon reagoivan väripanoksen avulla, mutta tulevaisuudessa menetelmä on kielletty, sillä täytössä ei saa päästä kylmäainetta ilmakehään. Ilmastointijärjestelmissä on kylmäainetta noin 700 – 800 g ja normaali hävikki kylmäainetta on noin 50–70 grammaa vuodessa – muussa tapauksessa on tutkittava mistä vuoto johtuu. Aina, mikäli ainetta joudutaan lisäämään yli 100 g on syytä epäillä järjestelmän vuotoa, ei normaalia hävikkiä.
Eli pikkasen toi prosentti heitto oli suurehko mut sanotaan 5-7% luonnollista hävikkiä...
-
Miten ihmeessä tää muuttui yhtäkkiä ilmastointia käsitteleväksi topikiksi??? :facepalm:
-
Kaverille pitäisi saada kuvia 740 GLT 2,3 koneesta. On korjaillut jakohihnan katkeamisen aiheuttamat vauriot. Onko linkkiä korjaamokirjaan tai vaikka vain kuvia koneesta.
ruotsin kielinen haynesi olis kaupan jossa myös tuo kyseinen kone löytyy
-
Miten ihmeessä tää muuttui yhtäkkiä ilmastointia käsitteleväksi topikiksi??? :facepalm:
Aika erikoisesti loikkaa tuol ylhäällä...