Se että 5-20% kylmäaineista häviää vuodessa auton ilmastoinnista on täysin normaalia koska järjestelmässä on myös "kumiletkuja". Kumi on niin huokoista ainetta että se päästää ajankuluessa kylmäainetta lävitseen.
Vasta kun hävikki on tuosta paljon suurempi se tulkitaan vuodoksi.

Öööö.... Teetätin tarkastuksen kesällä. Kateissa oli yhteensä 35g ainetta siitä n 900grammasta. Auto ollut oman ahterin alla liki kolme vuotta ja ilmastointi on ollut kesällä ahkerassa käyttössä. Mitään merkkejä/tietoja ilmastoinnin edellisestä huollosta ei ole.
Ja edellinen omistaja mainitsi, ettei ole koskenut siihen (kysyin näet), eli menneisiin kuuteen vuoteen huoltoa ei tiettävästi ole tehty. Joten en ihan allekirjoita tuota katoamista tuohon tahtiin.
Isä-ukon V70:ssä ilmastointi huolto tehtiin niin ikään menneenä kesänä ja sieltäkään ei ollut kateissa kuin muutama hassu gramma. Ja ukolla tuo 70:n on ollut reilun viisi vuotta....
Joten jos kaikki on kunnossa, niin kylmästöinnin aineita katoaa todella vähän. Tosin Fiatillekkin pidetään normaalina öljyn katoamista 3L per vaihtoväli (20tKm) ja Opelille normaalina pidetään 1% (polttoaineen määrästä).
Ongelma noissa ilmastointi järjestelmissä taitaa olla enemmän veden tms. kertyminen järjestelmään, jonka vuoksi se tyhjiöpumppaus tehdään (tyhjennys/täyttö ja öljyn lisäys).
Kumi kyllä hapertuu/haurastuu ajan/kemikaalien ja kuumuuden keralla, eikä varsinaisesti huokoistu, ellei pienenpieniä halkeamia lasketa sellaisiksi. :hello: