Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Javiit - 17.02.2019, 13:32:54
-
Volvo lakkasi lataamasta antaen vikakoodin 1410 generaattori viallinen signaali. Alkuperäinen Denson 120 A laturi päätettiin vaihtaa uuteen.
Uusi laturi Valeo 150 A tuli mutta selvittelyjen mukaan tätä ei voisi asentaa jos ei samalla ecua ohjelmoitaisi uudelleen.
Auto seisoo nyt ilman laturia 80 km:n päästä paikasta jossa ohjelmoinnin voisi tehdä ja alkuperäinen laturikin on jo palautettu.
Voinko asentaa uuden laturin paikalleen ja ajaa ohjelmoitavaksi vai onko vaara että isompi laturi rikkoisi jotain (näin minua varoitettiin volvon huollosta) Vai kannattaisko vain hommata 120 A:n laturi? Olisiko isommasta laturista oikeasti mitään käytännön hyötyä?
Onko muuten tavaratilan suojapeitteissä eroja, vai sopiiko kaikki vuosimallista riippumatta?
-
Joudut tuon kertomaan autolle jos uusi laturi on spekseiltään erilainen kun alkuperäinen. Rikkooko jotain, ei mielestäni mutta en voi varmasti sanoa.
laturihan tarkkailee akun jännitettä ja säätää latausvirtaa joten tuon perusteella se kyllä osaa lopettaa latauksen kun akku on täynnä, on sitten kyseessä 120 tai 150. Tuo virtahan vaihtelee eli täysin tyhjä akku ottaa maksimi virran kun taas puolikas akku otta vahemman. Akku antaa virran laitteille joten on se sitten ladattu nopeammin täyteen tai hitaammin, ei sähkölaitteita riko.
Käytännössä saattaisi olla vain, että sinulla palaa vikakoodi kokoajan kunnes autolle on kerrottu oikea generaattorin arvo. Joku joka pelannut noiden kanssa voi kertoa enemmän.
-
Kovin on ristiriitaista tietoa volvo huolloissa kun aamulla soittelin.
Yksi sanoo että voisi lyhyen matkan ajaa ilman riskiä hajoamisesta toinen sanoo että eikun trailerille ja huoltoon ohjelmoitavaksi ja kolmas ei ollut kuullutkaan koko ohjelmoinnista.
Ota tuosta nyt sitten selvää :o
-
Laita kiinni vaan ja aja huoltoon jossa ajaa tuon ohjelman. Tosin olisi ollut hyvä ottaa uusi denson joka on alkuperäinen ja 120A, tuon latausvirran nosto ei mielestäni auta mitään paitsi jos ajelee lyhyitä matkoja. Tuo akku vain latautuu nopeammin mutta ottaa virtaa enemmän laturilta, jännite pysyy samana ellei ole kompensoitu ulkolämpötilaan.
En kyllä näkisi haittaa vaikka laitat tuon isomman ja ajelet softapäivitykseen, muutoin tuo häly voi kummitella.
(https://i.ibb.co/FXzNk7Y/laturi.jpg) (https://ibb.co/FXzNk7Y)
-
Laturi on nyt vaihdettu ja homma, ainakin minun kohdalla, meni niin että auto alkoi lataamaan mutta hetken päästä alkoi lataus heittelemään 14 - 16 voltin välillä ja se vaikutti jopa auton käyntiin eli käynti heijasi.
Vikakoodiksi delphi antoi 1410 ja 1420??
Nyt ei kai muuta vaihtoehtoa kuin auto dollylle ja ohjelmoitavaksi :(
-
Normaalin latausjännitteen 12 V:n järjestelmässä tulee olla 14,2 - 14,4 V lämpötilassa +25 °C akun napojen väliltä mitattuna moottorin käydessä 2000 r/min ja lähivalojen ollessa päällä. Tämä vaaditaan, jotta akku saavuttaa kaasujännitteen ja varautuu. Latausjännitteen pitää lisäksi nousta 0,3 V jokaista lämpötilan kymmenen asteen laskua kohti, muuten akku ei varaudu kunnolla.
Jos tuohon uskominen 15,5v ei ole mahdotonta, riippuu kuinka kylmässä olet mitannut.
Vikakooditiedot ECM-1420
Moottorinohjausyksikkö (ECM) tarkistaa latausjännitteen ja generaattorin toiminnan. Jos moottorinohjausyksikön (ECM) ja generaattorin välinen PWM-signaali on liian matala, korkea tai jos signaali puuttuu, moottorinohjausyksikkö (ECM) tulkitsee tämän viaksi ja syntyy vikakoodi. Vikakoodi voi syntyä myös silloin kun generaattorin lämpötila pääse nousemaan liikaa (virheellinen signaali). Moottorinohjausyksikkö (ECM) diagnosoi vian moottorin ollessa käynnissä.
Ohjelmoimaan joudut kuitenkin mikäli tuon isomman laitoit
-
Tänään ohjelmoitiin isompi laturi autoon ja edes volvon järjestelmä ei saanut poistettua vikakoodeja 1410 ja 1420. Huollossa auto näytti lataavan 14.7 v, eikä vikavaloja syttynyt, ainoastaan nuo koodit jäivät olemaan. Huoltomiehen mukaan tarvikelaturi ei pääsisi johonkin väylään sisään ja nuo koodit saisi pois vain vaihtamalla Volvon toimittaman alkuperäisen laturin tämän valeon valmistaman tarvikelaturin tilalle. Voiko tosiaan olla näin ????
Autolla lähdettiin kotimatkalle ja n. 30 km:n päästä auto alkoi taas räpsyttää valoja ja käynnissäkin huomasi tämän. Auto seisoi tienvarressa kaikkiaan vähintään tunnin verran ja ajoa jatkettiin ilman ongelmia.
Kotihallille päästyä mittasin akun napajännitteen ja se oli käynnissä ja valot päällä n. 14,2 V aika tasaisesti mutta kun valot sammutti alkoi lataus heilua jälleen 14 - 16 V:n välillä jolloin valot välkkyivät ja käynti aaltoili samassa tahdissa. Valot takaisin jolloin lataus palasi tuohon 14,2 V:iin. Lämpötila tällä hetkellä ulkonakin plussan puolella.
Mitä helkkaria tuon kanssa oikein voi seuraavaksi tehdä >:( :'(
-
Voisiko olla jotain hapettumaa/kosketushäiriöitä liittimissä.
Tuon osan kaiketi pitäisi käydä tuohon eli jossain muussa tuntuisi olevan vika
(https://i.ibb.co/MMw4ZYR/valeo.jpg) (https://ibb.co/MMw4ZYR)
(https://i.ibb.co/XFxVqNr/laturi.jpg) (https://ibb.co/XFxVqNr)
-
Juuri tuollainen valeon laturi se näyttäisi olevan, liekö sitten ihan samanlainen?
Jos huomenna vielä mittais eculle menevät piuhat ettei niissä olis katkosta. Liitin kyllä näytti olevan ihan ok.
Kokeilin toisella, tosin pienemmällä, akulla ja aluksi tuntui että vika olisi korjaantunut mutta kyllä se vaan palasi. Kylmänä se ei sitä ensin teekkään vaan jumppaaminen alkaa vasta kun moottori/laturi on lämmennyt ja silloinkin se on ajoittaista. Jumppaus tiheni jos laittoi valot parkille. Latausjännite heiluu delphin mukaan 13.8 V ja 16.5 V:n välillä ja sen kuulee kyllä moottorin käynnistäkin
-
Joskus rikkinäinen (uusi) laturi tekee tollasta. Sekin on mahdollista
-
Näytti siltä että uudessakin laturissa oli vika ja kun laitettiin uusi laturi lataus alkoi toimimaan, tosin yksi vikakoodi jäi ja jos sen poistaa niin lataus pomppaa 15 V:iin ja hetken päästä vikakoodi tulee takaisin ja lataus palaa n. 14 V:iin.
Matkaan sitten lähdettiin kohti pohjoista ja seuraava ongelma ilmeni. Moottori meni climp modeen ja kierroksia auto ei enää ottanut kuin 3000. Väliin sammutuksen jälkeen, ja väliin ajon aikanakin, moottori toimi normaalisti hetken aikaa. 600 km ajettiin linkuttaen ja välillä oulun motonetistä haettiin polttoaineen suodatin ja äsken se vaihdettiin nyt ei sitten auto suostu lähtemään käyntiin, eli järjestelmässä on ilmaa. Sattumalta huomattiin luultavasti oikea vikakin. Hiukkassuodattimelle tulee kaksi putkea, joista toinen (ylempi) kokonaan poikki.
Toivottavasti auton saa käyntiin ja putken korjattua niin pääsee viikon päästä vielä Leviltä kotiakin :2funny:
-
Näytti siltä että uudessakin laturissa oli vika ja kun laitettiin uusi laturi lataus alkoi toimimaan, tosin yksi vikakoodi jäi ja jos sen poistaa niin lataus pomppaa 15 V:iin ja hetken päästä vikakoodi tulee takaisin ja lataus palaa n. 14 V:iin.
Matkaan sitten lähdettiin kohti pohjoista ja seuraava ongelma ilmeni. Moottori meni climp modeen ja kierroksia auto ei enää ottanut kuin 3000. Väliin sammutuksen jälkeen, ja väliin ajon aikanakin, moottori toimi normaalisti hetken aikaa. 600 km ajettiin linkuttaen ja välillä oulun motonetistä haettiin polttoaineen suodatin ja äsken se vaihdettiin nyt ei sitten auto suostu lähtemään käyntiin, eli järjestelmässä on ilmaa. Sattumalta huomattiin luultavasti oikea vikakin. Hiukkassuodattimelle tulee kaksi putkea, joista toinen (ylempi) kokonaan poikki.
Toivottavasti auton saa käyntiin ja putken korjattua niin pääsee viikon päästä vielä Leviltä kotiakin :2funny:
Injektioruiskulla tms. täytät suodattimen ja letkut aivan piripintaan ja/tai sitten imet paluulinjasta ilmat pois. Ihan suulla ei taida jaksaa imeä, iso ruisku toimii tai sit joku muu pumppu, joka tekee hiukan alipainetta.
-
Venetankin pumpulla onnistuu hyvin.
-
Volvo laulaa taas. Kiitos Special Service Finland Levi
Siellä imettiin ilmat bilteman jarrujen ilmauslaitteella ja vaihdettin kummatkin letkut uusiin niin alkoi toimimaan. Tosin meni vikatilaan kivasti levin tuikkuun kiivetessä ja meinas voima vollesta loppua. Onneksi tuli ostettua motonetistä palikka niin kesken nousua koodit sai nollattua niin taas mentiin :D
Vikakoodit (P1632 ja P2458) tosin aina palaa nollauksen jälkeen mutta toistaiseksi voima on kanssamme. Koodit viitannee hiukkasuodattimeen, kertokoon viisammat mitä seuraavaksi
-
Olisiko loukku lopussa
P2458 ECM-2A40 Hiukkasloukku Ylikuormitettu
P1632 ECM-1410 Generaattori Signaali virheellinen
-
Voisikohan se vielä puhdistua jos se on sen katkenneen putken vuoksi toiminut vähän huonosti jo jonkin aikaa?
Olisko ideaa käydä tuossa pajalla ohjelmallisesti pakottaa poltto?