Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sekokupu - 05.10.2011, 08:54:37

Otsikko: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: sekokupu - 05.10.2011, 08:54:37
Teki matkalla kotia aika oudon tempun, huomasin että ECC puhaltaakin vaan kylmää, väänsin lämmön täysille ja edelleen sama, ihan kuin olisi nesteet vähissä ettei kiertäisi lämppärillä asti. No, seurailin mielenkiintosena lämpömittaria jossa aluksi ei tapahtunut mitään outoa, mutta hetken päästä se lähtikin kipuamaan keskirajan yli.

Olin jo vilkuilemassa että seuraavasta risteyksestä vedän parkkiin ja katon onko nesteet kadonnut jonnekkin, kun huomasin yhtäkkiä että rupeskin ECC puskemaan kuumaa ja samalla lämpömittari palas takaisin normaaliin.

Kotona vilkasin että nesteet oli edelleen puolessa välissä paisaria, eli nestemäärä ei ollut muuttunut mihinkään, ainut mikä oli outoa oli se että korkki oli vähän löysällä.

Tämän jälkeen ei ole toiste (vielä) tehnyt, vaikka samaa matkaakin tulee ajeltua, nesteitä ei oo hävinny eikä muutakaan kummallista tullut vastaan. Mistähän ihmeestä tommonen mahtaa johtua?
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: Aabelix - 05.10.2011, 17:06:19
Testaappa termostaatti ettei jumittele, ja edullinen se on uusiakin, ja mitään muuta kun wahleria sinne ei kannata laittaa. Toki tuo irtonainen korkkikin kyllä voi vaikuttaa  :)
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: sekokupu - 05.10.2011, 19:15:30
Testaappa termostaatti ettei jumittele, ja edullinen se on uusiakin, ja mitään muuta kun wahleria sinne ei kannata laittaa. Toki tuo irtonainen korkkikin kyllä voi vaikuttaa  :)

Korkki ei ollut irtonainen vaan hieman löysässä.

Mutta juu, riipasin kotimatkalla sinisen kautta ja hain uuden termarin, suapi nähdä. Tuntu kyllä liikkuvan suht ongelmattomasti tuo vanhakin.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: sekokupu - 11.10.2011, 22:30:10
Noniin, näin viikkoa myöhemmin teki taas saman. Lämmintä ei tullut, lämmöt kerkes nousta vähän vajaa 3/4 mittarilla ja sitten palas takasin puoleen väliin ja lämmintä rupes taas tulemaan. Uudella originaalilla termarilla siis. Että täh?

Edelleen nesteitäkin normaali määrä.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: TOK - 11.10.2011, 23:18:34
Ihan kuin siellä ei vesi kiertäisi ollenkaan? Talvella tää johtuisi siitä, että neste on hileenä, mutta eihän nyt ole vielä kylmäkään. Termarin jumitus ei selitä lämmön puuttumista kabiinista. Vesipumppu ei pyöri? Tai voiko moska vesikanavassa tukkia sekä koneen että lämppärin vesikierron? Jos tää tapahtuu seisseellä autolla ajoon lähtiessä niin voisiko olla että moska sedimentoituu seistessä niin että se tukkii kanavan ja moska lähtee liikkeelle vasta kun motti jo melkein keittää?

Syylärinesteessähän ei ole merkkejä öljystä eikä pakokaasusta?
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: Timo_R - 11.10.2011, 23:24:27
Noniin, näin viikkoa myöhemmin teki taas saman. Lämmintä ei tullut, lämmöt kerkes nousta vähän vajaa 3/4 mittarilla ja sitten palas takasin puoleen väliin ja lämmintä rupes taas tulemaan. Uudella originaalilla termarilla siis. Että täh?

Edelleen nesteitäkin normaali määrä.


Itse oon joskus havainnu saman nimenomaan uudella termarilla...ihan niinkun olis vähän uutuudenkankeutta. Eli nousee karvan yli normaalilämmön, ja putoaa sitten normaaliin ja tasaantuu.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: sekokupu - 12.10.2011, 08:50:23
Ihan kuin siellä ei vesi kiertäisi ollenkaan? Talvella tää johtuisi siitä, että neste on hileenä, mutta eihän nyt ole vielä kylmäkään. Termarin jumitus ei selitä lämmön puuttumista kabiinista. Vesipumppu ei pyöri? Tai voiko moska vesikanavassa tukkia sekä koneen että lämppärin vesikierron? Jos tää tapahtuu seisseellä autolla ajoon lähtiessä niin voisiko olla että moska sedimentoituu seistessä niin että se tukkii kanavan ja moska lähtee liikkeelle vasta kun motti jo melkein keittää?

Syylärinesteessähän ei ole merkkejä öljystä eikä pakokaasusta?

Mietin samaakin että voisiko olla jotain scheisseä järjestelmässä. Nesteet näyttää kyllä siltä ettei ole ikinä vaihdettu :) Siltä ei kyllä vaikuta että ois kansipahvi tms mennyt, eli ei kupli pakokaasut paisarissa eikä lillu öljyä pinnalla. Mutta paskaselta se vesi kyllä muuten näyttää.

Ja siis, uus termari vaihdettu juuri tuon takia, eli ei johdu termostaatista kyllä tuo. Ja nousee aika paljon enemmän kuin karvan verran yli normaalilämmön :)
Normaalissa tilanteessa pysyy sitkeesti juuri puolivälissä, paitsi sillon kun tekee tämän temppuilun.

Ja tänä aamuna teki taas saman, outoa.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: melkomaa - 12.10.2011, 09:39:49
nesteet vaihtoon vaan. vesipumppu kannattaa myös tarkistaa niinkuin edellä mainnittu.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: TOK - 12.10.2011, 09:41:50
Melkeinpä ehdottaisin jäähdytysjärjestelmän huuhtelua ainakin runsaalla vedellä, mieluummin vielä sen päälle pesuaineen kanssa.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: sekokupu - 12.10.2011, 10:13:24
Huuhtelu juu täytyy tehdä.

Tosin ihmetyttää että miten vesipumppu voisi tuommoista taas tehdä, sehän melkein vaatisi että välillä ei pyöri ja välillä ei.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 12.10.2011, 10:25:52
Veikkaus on pieni pahvivuoto ja tekee ilmalukon.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: Huikkoster - 12.10.2011, 10:37:31
Minäkin epäilen että kansipahvi vaihtoon. Kokeile kuumana että onko ylävesiletku kova. Minulla ei vuoda pahvi ja se on lähes yhtä pehmeä kuin kylmänäkin.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 12.10.2011, 11:26:22
Minäkin epäilen että kansipahvi vaihtoon. Kokeile kuumana että onko ylävesiletku kova. Minulla ei vuoda pahvi ja se on lähes yhtä pehmeä kuin kylmänäkin.
Sitten sulla kyllä valskaa paineen jostakin, vaikkapa paisarin korkista. Noissahan on 150Kpa (1.5 bar) korkki ja sen ylittävän paineen korkin kuuluu vasta päästää. Kyllä ne letkut melko kovia on normaalistikin noilla paineilla.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: Huikkoster - 12.10.2011, 12:03:53
Niinnojoo, ajatus jäi kyllä nyt puolitiehen :-[. Vesipumppu vuotaa pari litraa / 1000km joten tuskinpa se pitää kilopascaleitakaan sisällä :D.
No onko vesiletku poikkeuksellisen kova? Tai mitä tapahtuu paisuntasäiliössä jos antaa käydä pitempään tyhjäkäynnillä? :)
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 12.10.2011, 13:34:51
Ehdottaisin hellävaraisesti vesipumpun vaihto-operaatiota. Hosumatta tehtynä tunti ja tarvikepumppu jotain 30€ abaut.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: Huikkoster - 12.10.2011, 13:50:30
Ehdottaisin hellävaraisesti vesipumpun vaihto-operaatiota. Hosumatta tehtynä tunti ja tarvikepumppu jotain 30€ abaut.
Toissapäivänä ostettu vesipumppu, nyt pitäis vaan päästä auton luokse vaihtamaan se :)

Anteeksi ot -H-
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 12.10.2011, 13:56:31
Toissapäivänä ostettu vesipumppu, nyt pitäis vaan päästä auton luokse vaihtamaan se :)

Anteeksi ot -H-
Älä viitti, aina oot asialinjalla ollut. Senkun vaihat ja katot mitä tekee.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: Huikkoster - 12.10.2011, 14:02:37
Eikun auto jäi 40km päähän kaverin isovanhempien pihaan kun pakoputki poikkesi niin nyt tartteis kyydin sinne ja samalla aikaa olla siellä päivän verran ::).
Ja ot:tä sen takia kun eikös tässä sekokuvun ongelmaa pähkäillä :). Anteeksi taas -H-

Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: TOK - 12.10.2011, 15:28:46
Ehdottaisin hellävaraisesti vesipumpun vaihto-operaatiota. Hosumatta tehtynä tunti ja tarvikepumppu jotain 30€ abaut.

Ehdottaisin että ei tarvikevesipumppua. Sen saa uusia vuoden välein. Merkkiosa kestää tyypillisesti "auton iän"...

Nimim. säästin väärässä paikassa ja nyt **tuttaa...
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: jen - 12.10.2011, 15:44:37
en tiedä mitä nää pumput nykyään kestää,mutta mulla vastaava auto ja 333000km menty ja pumppua ei vaihdettu vielä ikinä,(eli sama pumppu mikä ollu uudesta asti)
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: s73 - 12.10.2011, 16:38:50
tarvikepumpun tiivisteet ei kestä kolmea vuotta.  :buck2: mutta kukin tavallaan.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: Turbo 242 - 12.10.2011, 16:58:11
Ehdottaisin että ei tarvikevesipumppua. Sen saa uusia vuoden välein. Merkkiosa kestää tyypillisesti "auton iän"...

Nimim. säästin väärässä paikassa ja nyt **tuttaa...

Itse vaihdoin kesällä 2009 auton alkuperäisen vesipumpun (vuodelta -98) uuteen alkuperäisvaraosaan. Tarvikeosa ei käynyt edes mielessä. Kansi paikallaan se on niin v*ttumainen laittaa että mielummin jättää kolmanteen kertaan tekemättä, ekalla yrityksellä jäi vuotamaan...
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: janne81 - 12.10.2011, 17:38:44
Itse vaihdoin kesällä 2009 auton alkuperäisen vesipumpun (vuodelta -98) uuteen alkuperäisvaraosaan. Tarvikeosa ei käynyt edes mielessä. Kansi paikallaan se on niin v*ttumainen laittaa että mielummin jättää kolmanteen kertaan tekemättä, ekalla yrityksellä jäi vuotamaan...
Vai vielä v*ttumainen, et vissiin hoksannu niitä soikeita reikiä mihin laitetaat ensin pultit ja sitten vasta kammetaan ylös ?
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: jen - 12.10.2011, 17:59:14
Vai vielä v*ttumainen, et vissiin hoksannu niitä soikeita reikiä mihin laitetaat ensin pultit ja sitten vasta kammetaan ylös ?
näin juuri se tapahtuu.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 12.10.2011, 18:26:03
Hyvinpä on noi japsitarvikkeet kestäneet. Alkuperäinen varaosa on tosin hajonnut n. 60 tuhatta km jälkeen...
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: sekokupu - 12.10.2011, 21:06:20
Palataanpa pois vesipumpuista, tuli huuhdeltua koneesta romut ulos mitä sai. Joku paskiainen olikin vienyt hanan ysistä ja pistäny tilalle vedenkiertoputken, enpäs tätä muistanukkaan. Tosi paskasta oli kyllä vesi. Nyt on aika paljon uutta nestettä tilalla ja vielä ainakin pysynyt hyvinkin puhtaana. Ei kyllä ole näkynyt merkkejä kansipahviviasta, vielä :) Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: Turbo 242 - 13.10.2011, 05:47:58
Vai vielä v*ttumainen, et vissiin hoksannu niitä soikeita reikiä mihin laitetaat ensin pultit ja sitten vasta kammetaan ylös ?

Lohkossa oli kaksi pinnapulttia pystyssä jotka ohjasivat sitä pumppua. Sitä en muista että oliko niille pinnapulteille soikeat reiät vesipumpussa. Tietysti kun ei osaa niin kaikki on vaikeata. Lisäyksenä vielä että pöydällä kaikki on helppoa, kentällä on aivan toinen juttu. Kaikenkaikkiaan se pumppu on helppo laittaa paikalleen mutta sen yläpään tiivisteen pitävyys on sitten aivan toinen juttu.  ::)

Pahoittelen OT:ta.  :-[
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: sekokupu - 13.10.2011, 12:52:14
Edelleen tekee samaa. Ehkä ei ihan niin korkealla käy lämmöt mutta käy kuitenkin.

Huomioita kun rupee lämmöt nousemaan, niin ylävesiletku on kylmä, paisarissa nesteenpinta nousee ja kylmää tulee vaan kabiiniin. Ja aina se kuitenkin sieltä tipahtaa sitten alas ne lämmöt, jos rupee temppuilemaan edes.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: Huikkoster - 13.10.2011, 13:16:38
Painettahan se ihan selkeästi tekee sitten järjestelemään. :-\
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: sekokupu - 13.10.2011, 13:49:12
Painettahan se ihan selkeästi tekee sitten järjestelemään. :-\

No sitähän siellä nyt kuuluu ollakkin, ei se oikein muuten toimi :) Eli paineet vaikuttaa aika normaalilta. Eikä kupli eikä haise paisarissa mikään ylimääränen.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: Huikkoster - 13.10.2011, 14:03:29
Mutta siis ylimääräistä painetta.
Ylävesiletku kylmä = ei kierrä kuuma vesi. Joko termostaatti on jumissa (vaihdoit joten hankala uskoa) tai sitten kansipahvin välistä tulee painetta joka syrjäyttää veden. Sitten kun ylittyy paisarin korkin raja niin se päästää paineen ulos ja taas toimii. ::)

Tai sitten yksi villi veikkaus, vesipumpun siipipyörä rikki. Tällein kävi yhdessä S4 audissa jossa muovinen pumppu. Vaikka kone oli lämmin, ei ylävesiletkussa ollut lämpöä eikä sisälle tullut lämpöä ja lämmöt oli korkealla. ::)
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: sekokupu - 13.10.2011, 16:57:13
Mutta siis ylimääräistä painetta.
Ylävesiletku kylmä = ei kierrä kuuma vesi. Joko termostaatti on jumissa (vaihdoit joten hankala uskoa) tai sitten kansipahvin välistä tulee painetta joka syrjäyttää veden. Sitten kun ylittyy paisarin korkin raja niin se päästää paineen ulos ja taas toimii. ::)

Tai sitten yksi villi veikkaus, vesipumpun siipipyörä rikki. Tällein kävi yhdessä S4 audissa jossa muovinen pumppu. Vaikka kone oli lämmin, ei ylävesiletkussa ollut lämpöä eikä sisälle tullut lämpöä ja lämmöt oli korkealla. ::)


Siis painetta on edelleen saman verran kuin ehjänäkin, en ole siinä huomannut minkäänlaista muutosta.

Vesipumppu nyt ois aika kummallinen vikakohde, miten se itsekseen sitten korjaantuu kun lämmöt käväsee ylempänä (ja varsinkin silloin kun palaa takaisin normaaliin) :)

Mutta voi se siis olla pahvivikakin, mutta aika oudosti se oireilee, luulisi että sitä painetta/kaasua tulisi sillon myös paisariin. Mutta siellä ei tapahdu mitään ihmeellistä silloin kun rupeaa lämmöt nousemaan.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: TOK - 13.10.2011, 18:26:09
Vesipumppu nyt ois aika kummallinen vikakohde, miten se itsekseen sitten korjaantuu kun lämmöt käväsee ylempänä (ja varsinkin silloin kun palaa takaisin normaaliin) :)

Teoriassa se voisi luistaa kylmänä ja lämmettyään alkaa pyöriä. (Esim. löysä kiilahihnahan tekee näin, hihnan ja hihnapyörän välinen kitka lisääntyy kun hihna lämpenee sutiessaan.)

Luulen vaan että jos se luistaisi hihnasta niin olisit sen kyllä huomannut ja toinen luistomahdollisuus olisi pumpun akseli, mutta siinä taitaa olla alkuperäisosassa semmoinen lämpösovite ettei se kyllä siitä saumasta sudi ensimmäisenä... Ettei siellä koneessa ole nyt joku halpistarvike pumppu jossa on muovinen siipipyörä?
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 13.10.2011, 18:41:19
Ettei siellä koneessa ole nyt joku halpistarvike pumppu jossa on muovinen siipipyörä?
No näitähän on porsinut varsinkin tinavitosista. Onko tuohon vinolohkoon pumppuja olemassa noilla muovipyörillä? Ei oo tullut vastaan ja vaikka oliskin, en olis ottanut.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: TOK - 13.10.2011, 18:58:28
Voisiko kokeilla tällaista?

Lähtee ajamaan kylmästä ja kun viisari saavuttaa normaalin mutta kabiiniin puhaltaa vielä kylmää eli vika päällä, niin heti tienlaitaan seis ja motti sammuksiin. Siinä hetken odottelee niin koneessa lämminneestä vedestä johtuu lämpö systeemissä ympäriinsä. Sitten pistää motin käymään niin alkaako tulemaan kabiiniin lämmintä ja asettuuko kone normilämpöihin käymättä liian kuuman kautta?

Tuokaan ei vielä todista että vesipumppu luistaisi kylmänä, mutta kertoo ainakin että liittyykö ilmiö koneen kylmyyteen vai siihen että se oli seisonut.

Vaihtoehtoisesti jos on lohkolämppäri tai pa-lämmitin niin voisi kokeilla esilämmittää mottia ennen ajoon lähtöä.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: estate - 13.10.2011, 19:42:52
Ilmaa siellä nesteen seassa on jos kone on lämmin mutta lämppäristä tulee kylmää (tai sitten nesteet ei kierrä kennossa). Kupla lähtee liikkeelle -> nesteet lähtee kiertämään -> lämppäristä rupeaa tulemaan lämmintä. Lämpömittariin ei ole luottamista jos nestekierrossa on ilmaa.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: TVS - 13.10.2011, 21:44:38
Ilmaongelmaltahan tuo kuulostaa. Onkos sulla missä jamassa se syyläriltä paisarille menevä pienenpieni letku, että varmasti kaikki ilma pääsisi poies?
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: sekokupu - 13.10.2011, 22:04:13
Ilmaongelmaltahan tuo kuulostaa. Onkos sulla missä jamassa se syyläriltä paisarille menevä pienenpieni letku, että varmasti kaikki ilma pääsisi poies?

Hyvin lorottelee läpi vettä sieltä.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: sekokupu - 14.10.2011, 09:05:02

Riipasin hieman nestettä pois paisarista kun olin hieman ylitäyttänytkin vielä kaikenlisäks. Mutta huomioita sen verran että kun kylmällä seisseellä autolla lähtee ajamaan, niin lämpöä alkaa tulemaan ok. Lämmöt kun lähenee puoliväliä niin sitten loppuu lämpimän tuleminen. Tässä vaiheessa rupeaa moottorin lämmöt nousemaan (tosin sitten tänä aamuna ei noussut ihmeemmin?), puhaltaa kylmää ja jonkin ajan päästä sitten tokenee taas ja toimii normaalisti.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: TVS - 14.10.2011, 10:17:31
Yritäs seuraavalla kertaa, kun lämpösen tulo loppuu, ehtiä pellin alle pällistelemään että miltäpä paisarissa näyttää? Veikataan, että paisari on ääriään myöten täynnä, ja hetken päästä pinta putoaa kun vesi taas lähtee kiertämään eli ilmatasku poistuu.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: sekokupu - 14.10.2011, 11:21:37
Yritäs seuraavalla kertaa, kun lämpösen tulo loppuu, ehtiä pellin alle pällistelemään että miltäpä paisarissa näyttää? Veikataan, että paisari on ääriään myöten täynnä, ja hetken päästä pinta putoaa kun vesi taas lähtee kiertämään eli ilmatasku poistuu.

Juu, sen oon käyny mulkoilemassa, varmaan jossain tuolla muitten viestien välissä se lukeekin.
Eli käy täydempänä ja sitten laskee.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: TVS - 15.10.2011, 10:13:19
Juu, sen oon käyny mulkoilemassa, varmaan jossain tuolla muitten viestien välissä se lukeekin.
Eli käy täydempänä ja sitten laskee.
Syystä tahi neljännestä tekee siis ilmaa järjestelmään, ja koska se kertyy lämppärille, tuo ilma tullee kannen seudulta. Turbon aiheuttama luulisi matkaavan suoraan paisariin, eikä täten sotkisi lämppärin toimintaa?
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: mikan - 15.10.2011, 13:39:09
Minun korvaani tuo kuulostaa kaasukuplalle, joka menee lämppäriin kun neste alkaa kiertämään syylärin kautta.

Toki, syy voi olla myös kannen tiivisteessä, joka päästää vesitilaan kaasua ja kehittää sinne kuplan. Tai myös tuo kuvattu vesipumpun siipipyörä voi olla ongelma mutta hitusen epäilen.

Joskus miekan ja kypärän aikaan nokikone opelix teki saman moisia oireita kadotellessaan nesteitä. Varsin V-mäinen motti ilmata, varsinkin kun se kannen jakoblokin ilmaus/täyttö-tulppa oli jäminyt kiinni.
Tuolloin kaiken kaasukuplailun ja nesteen katoamissen syynä oli jumalattoman etsimisen jälkeen paisarin korkki, joka vuoti paineen alla. Em. kotterossa oli 92C termari ja ilmeisesti kannessa lämpötila nousi yli kiehumispisteen, koska nestettä katosi vain kuumalla koneella ja ongelma katosi sitten korkin vaihdon jälkeen vuosiksi.

Eli ongelma kuulostaa minusta sille, että kone kun alkaa lämmetä ja termari edes hitusen avautuu ja nesteen kiertoreitti muuttuu, imaisee se kuplan sinne lämppärin kennolle. Jonne ei muuten kummoista kuplaa tarvita, kun lämmön tulo vähenee dramaattisesti. Samaten se kupla kiertää myös kannessa, jolloin lämpömittarin lukemat ovat RAHI-arvoja.

Joten, jos systeemissä ei ole yhtään painetta ja siellä kiertää kaasukupla, niin väitämpä, että syy on paisarin korkissa. Koska ehjässä jäähdytysjärjestelmässä on aina painetta kuumalla koneella (termari auki). Se, että alussa huomasit, korkin olevan löysällä sopii kuvailtuihin oireisiin ja teki saman kuin rikkinäinen korkki (ei pidä painetta). Muistaakseni kontin paisarinkorkin tulee pitää noin 1,4 baaria painetta, ennenkuin päästelee sitä ulos (kiehumispiste n. 125C).

B23X-sarjan koneiden ilmauksesta en omaa suurempia kokemuksia, joten en tiedä, jääkö sinne ilmaa helposti.

Jokaisessa ehjässä jäähdytys systeemissä, joka on omalle kohdalle sattunut, niin ylävesiletku on selvästi kova (ei kivikova), kun termari aukeaa, oli kyseessä sitten, köyhien ferrari, takapotkukartano, Saksalaisten kapteenien ja amiraalien kulkine, Konkassa oleva ruotsalais-auto, ralliartin siviiliversio tai "Toi ota jos et muuta saa" tms.  Joten jos näin ei ole, niin korkki vaihtoon.
Otsikko: Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
Kirjoitti: Turbo 242 - 15.10.2011, 13:47:07
B23X-sarjan koneiden ilmauksesta en omaa suurempia kokemuksia, joten en tiedä, jääkö sinne ilmaa helposti.

Mielestäni vinokoneita ei tartte ilmailla sen kummemmin. Nesteet sisään ja kovaa ajoa.