Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: massamaahinen - 25.03.2019, 18:17:01
-
Oikea ajovalo (pätkät ja pitkät) on alkanut osoittaa huomattavan ylös. Yritin säätää 6mm avaimella moottorin säätömutterista (tuo valkoinen) muttei vaikuttanut lainkaan. Onko moottorin sisällä jotain joka on voinut korkata tai siirtyä paikoiltaan vai mistä voisi johtua?
Näyttää olevan vaikea löydettävä tähän sopiva moottori 9126924. Käsittääkseni mikään muu ei käy joten ensin yritän korjata.
(https://i.ibb.co/ZKG5Shd/Volvon-ajovalomoottori.jpg) (https://ibb.co/ZKG5Shd)
-
onko toi vihreä staagi kiinni siinä heijastimessa?
-
Näin todennäköisesti on. Sen liikkuessa ulommas, ajovalo suuntautuu
alemmas ylemmäs.
(https://i.ibb.co/NymZNGC/Volvo-ajovalomoottori.png) (https://ibb.co/NymZNGC)
-
Nyt sain käännettyä moottorin huolto-ohjeen mukaan irti mutta se tappi on lujasti kiinni heijastimessa. Miten se on tarkoitus irrottaa? Vedänkö vaan moottorista kiinni pitäen vaiko siitä vihreästä osasta vai pitääkö heijastimessa oleva valkoinen hela ensin vääntää irti?
P.S. Täällä on aika lailla hiljaisempaa kuin siellä edellisessä foorumissa, joka valitettavasti katosi. Samoin kuin isot määträt kirjoittamiani korjausohjeita. :'(
-
Nyt sain käännettyä moottorin huolto-ohjeen mukaan irti mutta se tappi on lujasti kiinni heijastimessa. Miten se on tarkoitus irrottaa? Vedänkö vaan moottorista kiinni pitäen vaiko siitä vihreästä osasta vai pitääkö heijastimessa oleva valkoinen hela ensin vääntää irti?
P.S. Täällä on aika lailla hiljaisempaa kuin siellä edellisessä foorumissa, joka valitettavasti katosi. Samoin kuin isot määträt kirjoittamiani korjausohjeita. :'(
muovissa on hahlo,joten moottoria pitää kääntää nokkaa muistaakseni alaspäin niin tulee hahloa pitkin pois,elä vedä suoran koska se muovi hajoaa.
-
onko toi vihreä staagi kiinni siinä heijastimessa?
sillä tätä kysyin et jos irronnut heijastimesta eli muoviosa rikki mutta nyt selvisi että näin ei ole. ;)
-
muovissa on hahlo,joten moottoria pitää kääntää nokkaa muistaakseni alaspäin niin tulee hahloa pitkin pois,elä vedä suoran koska se muovi hajoaa.
Roger. Kiitos. Pitääpä kokeilla. En kovin lujaa uskaltanut vetää kun ei suosiolla tullut ulos. Ja tuossa ohjeessakin sanotaan, että moottoria pitää kääntää 90 astetta enkä kääntänyt sitä kuin sen verran, että moottori irtosi pellistä. Pitäisi aina lukea tarkkaan. ::) Tosin tuo ohje on 760:n mutta todennäkösesti tässä on sama systeemi.
(https://i.ibb.co/kX01h2B/Volvo-ajovalomoottori-irrotus.jpg) (https://ibb.co/kX01h2B)
-
Asia selvisi. Moottori lähti helposti irti jenin ohjeilla tilttaamalla moottorin säätötappia alaspäin. Kiitos.
Vika johtui siitä, että moottori oli ajanut tapin uloimpaan asentoon josta sitä ei enää pystynyt palauttamaan. Syynä todennäköisesti moottorin sisällä olevan asentokytkimen pätkiminen. Yksi kontakteista oli hapettunut. Putsasin kontaktit spriillä ja pumpulipuikolla ja laitoin puhdasta vedetöntä vaseliinia hapettumista estämään. Ohessa kuvia moottorin rakenteesta.
HUOM. Tällaisten kontaktihäiriöiden estämiseksi kannattaa ajovaloja säätää aika ajoin edes takaisin jotta kontakti pysyisi puhtaana. Liukukontakti puhdistaa itse itsensä liikkuessaan samoin kuin pistokeliittimet. Jos liitin (esim. ilmamassamittarin anturi) liittimet kannattaa vanhoissa autoissa ajoittain irrottaa ja laittaa liitin takaisin jollojn kontakti puhdistuu. Sama juttu vian ilmetessä. Jos auto nykii ja kyseisen liittimen irrotus ja takaisin laitto auttaa, on syy lähes 100% varmuudella kontaktissa. Kannattaa irrottaa ja laittaa kiinni joitakin kertoja jolloin puhdistus tehostuu.
(http://www.mattikaki.fi/autot/ajovalomoottori2.jpg)
(http://www.mattikaki.fi/autot/ajovalomoottori3.jpg)
(http://www.mattikaki.fi/autot/ajovalomoottori4.jpg)
(http://www.mattikaki.fi/autot/ajovalomoottori5.jpg)