Asia selvisi. Moottori lähti helposti irti
jenin ohjeilla tilttaamalla moottorin säätötappia alaspäin. Kiitos.
Vika johtui siitä, että moottori oli ajanut tapin uloimpaan asentoon josta sitä ei enää pystynyt palauttamaan. Syynä todennäköisesti moottorin sisällä olevan asentokytkimen pätkiminen. Yksi kontakteista oli hapettunut. Putsasin kontaktit spriillä ja pumpulipuikolla ja laitoin puhdasta vedetöntä vaseliinia hapettumista estämään. Ohessa kuvia moottorin rakenteesta.
HUOM. Tällaisten kontaktihäiriöiden estämiseksi kannattaa ajovaloja säätää aika ajoin edes takaisin jotta kontakti pysyisi puhtaana. Liukukontakti puhdistaa itse itsensä liikkuessaan samoin kuin pistokeliittimet. Jos liitin (esim.
ilmamassamittarin anturi) liittimet kannattaa vanhoissa autoissa ajoittain irrottaa ja laittaa liitin takaisin jollojn kontakti puhdistuu. Sama juttu vian ilmetessä. Jos auto nykii ja kyseisen liittimen irrotus ja takaisin laitto auttaa, on syy lähes 100% varmuudella kontaktissa. Kannattaa irrottaa ja laittaa kiinni joitakin kertoja jolloin puhdistus tehostuu.



