Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: j_tapio - 19.12.2010, 00:22:38
-
Vaihdoin kesällä 940:iin (´93, ei ilmastoistia) puhaltimen etuvastuspaketin. Bosch car servicellä katsottiin vanhasta(alkuperäinen) mulikasta numero jonka mukaan hyllystä löytyi samanlainen, muistaakseni tämäkin oli Bosch -merkkinen, ei kuitenkaan mikään unipointti kun sellainen ois jääny hyllyyn..
Noh, ongelma on nyt tämä (ollut siis osan vaihdosta asti), että puhallussuulakkeista ei kämmenellä tunne ilmavirtaa 1 ja 2 -nopeuksilla lainkaan. 3, 4 ja 5:lla ilmavirran tuntee mutta puhallus ei kyllä päätä huimaa. Eli onko kädestä mennyt tunto vai onko uudessa etuvastuksessa liian suuret kivet?
Aiemmin autossa on pidetty aina puhallinta 1 -nopeudella, kesät talvet, ja vain tarpeen tullen esim. lämmitettäessä ja huurteenpoistossa nostettu hetkellisesti nopeutta. Nyt puhallinta täytyy pitää 4:lla tai 5:lla että ilma vaihtuu edes jotenkin.
Oisko jollai tietoa vastuksien arvoista niin tuon paketin vois varmasti mitata.
Puhallinmoottori on vaihdettu kaks vuotta sitten alkuperäiseen, siihen kokeiltiin tupakansytyttimestä suoravirtaa ja kyllä ilma vaihtuu.
-
Bosch car servicellä katsottiin vanhasta(alkuperäinen) mulikasta numero jonka mukaan hyllystä löytyi samanlainen, muistaakseni tämäkin oli Bosch -merkkinen, ei kuitenkaan mikään unipointti kun sellainen ois jääny hyllyyn..
Noh, ongelma on nyt tämä (ollut siis osan vaihdosta asti), että puhallussuulakkeista ei kämmenellä tunne ilmavirtaa 1 ja 2 -nopeuksilla lainkaan. 3, 4 ja 5:lla ilmavirran tuntee mutta puhallus ei kyllä päätä huimaa. Eli onko kädestä mennyt tunto vai onko uudessa etuvastuksessa liian suuret kivet?
Bosch car service....hmmm.... joo, ei siinä uures oo välttämättä sama napajärjestys kun alkuperäisessä, tämä asia pitää tarkistaa vastusmittauksella.
Tuon selostuksesi mukaan napajärjestys ei olisi sama.
4 vastusta sarjassa ja vastusten välistä ne nopeudet otetaan, sekä 5 nopeus täysillä eli suora 12V.
Vastus mötikäs olis kaavion mukaan 8 nastaa, onko??
Puhallinmoottorin maadoitus kiertää myös sieltä vastusmötikän kautta.
Jos kaavioista jotaki ymmärrät, niin täs olis:
(http://i74.photobucket.com/albums/i254/peehoi/lmpprikaavio.jpg)
Kuvan mukaan ku mittaa pois ottamatta, niin selviää totuus.
Jos pois otat, niin otappa kuva vanhasta ja uudesta, avattuna mielummin.
Jos joku tai jotkut nastat väärin, niin saattaa imeä se moottori, kun maa ei mene niin kuin on tarkoitettu.
-
Selvältähän tuo kaavio näyttää. Kiitti siitä!
Tosiaan moottoria tarkasti kuuntelemalla (korva kotelon kyljessä kiinni), se pyörii kyllä kaikilla nopeuksilla ja nopeudet nousee ihan oikeassa järjetyksessä mutta joku siinä vain rajoittaa nopeutta joka vaihteella.
Vanhaa vastuspakettia ei varmasti enää ole tallessa, luulisin. Pitäis kokeilla jonkun autosta, eri vastuskötkälettä.
Jos kerran vitosella on suora +, eikä maadoituspuolella ole enää mitään hörttisiä välissä(kaavion mukaan), niin eihän vika voi olla kuin huono kontakti jossain liittimessä tai jostain tuossa on johto vaurioitunut.
Voisko jossain rinnakkaismallissa olla lähes samanlainen vastuspaketti? Vaikka uudemmassa tai ilmastoidussa mallissa. Ajatellen että niissä oiskin eri puhallin ja sen takia erit vastuksetkin. Myyjä toi osan hyllystä ehkä sanoen että tämä sinne käy. Nyt en ole kyllä yhtään varma varmistinko itse numeroiden samankaltaisuutta ennen asennusta.
-
Tai sitten sulakkeen sokkeli on saanut kuumaa. Ei olis eka kerta näissä. Katoppa se ny ensin. :)
-
Tai sitten sulakkeen sokkeli on saanut kuumaa. Ei olis eka kerta näissä. Katoppa se ny ensin. :)
Täytyy tuokin tutkia.
-
940 (-96, ei ilmastointia) puhaltaa enää vitosella, nopeuksilla 1-4 ei tapahdu mitään. Vois ilmeisesti olla tuo etuvastus? Ja löytyyko se siitä moottorin vierestä?
-
940 (-96, ei ilmastointia) puhaltaa enää vitosella, nopeuksilla 1-4 ei tapahdu mitään. Vois ilmeisesti olla tuo etuvastus? Ja löytyyko se siitä moottorin vierestä?
Siellä se on kanavan kyljessä, puhaltimen vieressä.
-
Aikanaan väsäilin Hondaan etuvastuspaketin vastuslangasta (En saata muistaa arvoja :)) Langasta joutui köyhtymään muutaman euron per metri Bebekiin. Kun hetken mietti ja laskeskeli, sai puhaltimeen nopeudet ihan kivasti kohdalleen.
-
Etuvastuksesta löytyi täälläkin vika, lämpösulake poksahtanut. Ja vaihdoin vaan tuon lämpösulakkeen, en koko vastuspakettia. Näin selviää eurolla tai parilla. Mutta kai siitä on joskus jossain ollut puhettakin.
-
Aikanaan väsäilin Hondaan etuvastuspaketin vastuslangasta (En saata muistaa arvoja :)) Langasta joutui köyhtymään muutaman euron per metri Bebekiin. Kun hetken mietti ja laskeskeli, sai puhaltimeen nopeudet ihan kivasti kohdalleen.
Ja johonkin 745:seen on joku RaneTM korjannut etuvastuslangan hitsaamalla :o ;D.
-
itseltäni hajosi 740:tä etuvastus, otin vastuksen malliksi ja kävin kodikonehuoltoliikkeestä samalaisen. vanha kolvilla irti ja uusi tilalle, maksoi pari euroa. Ilmeisesti kahvinkeittimen vastus ja pelaa yhä.
-
Minulta himmeni myös tuo etuvastus 940 -92 ei ilmastointia mallista.
Hain Motonetistä uuden, joka oli aivan samannäköinen kuin vanhakin.
Puhallin lähti pelittämään myös muilla nopeuksilla kuin täysillä (5).
Nollasta ykkösasennolle kääntäessä ei puhallin lähde mukaan, mutta jos käyttää 3 -5 pykälillä ja palauttaa ykköselle se puhaltaa normaalisti.
Kakkosasennolla "startatessa" puhallin lähtee toimimaan hetken ihmeteltyään.
Ainoa ihmetyksen aihe on se, että etuvastuspaketti lämpenee välittömästi siten, että sitä ei sormin voi pidellä. Lämpöä ilmeisesti syntyy enemmmän mitä pienemmällä pykälällä puhallin on?
Onko noinkin kova lämmönnousu normaalia. Pakettihan on puhalluskanavassa ja ei kosketa minnekään, mutta palovakuutuksen joutui tarkistamaan asennuksen jälkeen ;D
-
Minulta himmeni myös tuo etuvastus 940 -92 ei ilmastointia mallista.
Hain Motonetistä uuden, joka oli aivan samannäköinen kuin vanhakin.
Puhallin lähti pelittämään myös muilla nopeuksilla kuin täysillä (5).
Nollasta ykkösasennolle kääntäessä ei puhallin lähde mukaan, mutta jos käyttää 3 -5 pykälillä ja palauttaa ykköselle se puhaltaa normaalisti.
Kakkosasennolla "startatessa" puhallin lähtee toimimaan hetken ihmeteltyään.
Ainoa ihmetyksen aihe on se, että etuvastuspaketti lämpenee välittömästi siten, että sitä ei sormin voi pidellä. Lämpöä ilmeisesti syntyy enemmmän mitä pienemmällä pykälällä puhallin on?
Onko noinkin kova lämmönnousu normaalia. Pakettihan on puhalluskanavassa ja ei kosketa minnekään, mutta palovakuutuksen joutui tarkistamaan asennuksen jälkeen ;D
Sulla on puhallin viimesillään kun ei jaksa lähteä pienellä virralla pyörimään.
-
Jaaha, kiitos vihjeestä.
Täytyy laittaa hakuun jo valmiiksi ennen lopullista sippaamista.
-
Nostetaas vanha ketju ylös.
Eli samaa vikaa löytyy täältä kuin edellisilläkin, puhaltaa vain 5 asennolla, eli ongelma todennäköisesti puhaltimen etuvastuksessa.
Mutta tunnin parin etsintöjen ja selailuiden jälkeen ei löydy mistään pelkkiä etuvastuksia olevan myynnissä, ja uuden puhaltimen mukana ei taida tulla vastusta ?
Mistä näitä lähtis kalastelemaan ?
-
Siniseltä ja skandixin sivuilta on löytynyt tai vaihdat lämpösulakkeen.
-
Professional parts sweden osanumero 87430002(voi kysellä esim motonetista), josta sitten selviääkin alkuperäinen numero(kuva) jolla voi haeskella
Varaosafi ilmoittaa hinnaksi 79€, joten sinisellä melkolailla sama, joten skandixilta ei ainakaan yhtä osaa kannata tilailla ???
(https://thumb.ibb.co/cPf9F6/image.jpg) (https://ibb.co/cPf9F6)
-
Moro!
Voisko toi etuvastus olla särki, kun ainakin 4 ja 5 nopeudella pätkii puhallin? 5:lla enempi kuin 4:lla.
Moottori uusi ja kaikki nopeudet toimii.
Mistä ton etuvastuksen löytää? '98 945 Classic autokylmästöinti ja tomaatti.
-
Moro!
Voisko toi etuvastus olla särki, kun ainakin 4 ja 5 nopeudella pätkii puhallin? 5:lla enempi kuin 4:lla.
Moottori uusi ja kaikki nopeudet toimii.
Mistä ton etuvastuksen löytää? '98 945 Classic autokylmästöinti ja tomaatti.
ECC:ssä on erimallinen ohjaus, tuuletinta ohjataan osittain PWM:llä ja sieltä löytyy tuommoinen myös tuommoinen pötikkä sitten, upotettu apukuskin puolelle puoliksi sinne lämppärikotelon sisään flektin viereen:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/blower/resistor-interior-blower/1036119/
-
Moro!
Mulle tuli Skandix:n hinnaksi 178,51 EUR ko. linkillä. Onko hinta hieman pompsahtanut?
-
Joskus varmaan yli parikymmentä vuotta sitten kun omalle kohdalleni osui etuvastuksen uusiminen, niin silloin hain ihan merkkiliikkeestä. Vastuksen mukana piti ostaa sellainen johdinkimppu, koska auton johtosarja ei olisi suoraan sopinut tähän uuteen vastukseen muuten. Tästä on vaan nyt sitten niin kauan että asia on hyvin jo mielestä unohtunut.