Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: VahuJ - 11.10.2011, 17:26:03
-
Paljonko muut on kuluttanu aikaa tuohon hommaan? Vaijerimallisen taisin joskus tehdä 4 tuntiin mutta tuohon ilmastoinnin esivalmiudella olevaan on mennyt jo pelkkään purkuun lähes 2 tuntia ja oikein kauhistuttaa paljonko menee takaisin laittoon? :-\ Tuntuu ettei tuplaten eli 4 tuntia edes välttämättä riitä kasaukseen? Ei onnistunu "puolipurkuna" kun ei lähteny suosiolla apukuskinpuolen ropelli irti niin päätin sitten purkaa kojelaudan pois tieltä kun se ei paljoa ollut kiinni ja repiä koko pömpelin irti ::) Tuntuu tuossa turbo-mallissa olevan piuhaa ja relettäkin jonkun verran enemmän kun karvalakki dl:ssä ja kaikki h*lvetin piukasti siinä kotelon ympärillä vaikka ne nyt mukavan löysällä tuossa kuvassa roikkuvatkin. Argh hermothan tässä menee :)
(http://i56.tinypic.com/25fizjs.jpg)
-
No niin eipä lähtenyt se kuskinpuolen ropelli irti suosiolla lämmityslaite irrallaankaan ::) Toinen puoli sentään irtos kevyesti. Saa kai sentään liimattua?
(http://i54.tinypic.com/2eprivs.jpg)
Ja seuraavaki huomasin että moottori ei asetu oikealle paikalleen vaan sitä täytyy shimmata negatiivisesti eli jyrsiä jollain kotelosta pois että menee syvemmälle :P Alustavien laskelmien mukaan ~4mm. Moottori Motonetistä ja merkiltään Unipoint ::)
(http://i53.tinypic.com/28k0wo7.jpg)
Ei voi oikein ymmärtää miten tää voi olla Volvoon näin h*lvetin vaikeeta kun c-mersuun vaihdoin aikoinaan 15 minuutissa eikä mazdaanka kai paljoa kauempaa mennyt... :(
-
Paljonko muut on kuluttanu aikaa tuohon hommaan?
Terve! Hitaasti ja harkiten tein tuon homman Heidin kanssa, noin 15h...! Me ei purettu kojelautaa pois. Ihan samanlainen tarvikemoottori motonetistä asennettiin ja snurrattiin se ~4mm pois kotelosta.
Tämä oli heinäkuussa, tähän saakka on pyörinyt äänettömästi ja tehokkaasti. Laitettiin muuten Nyloc-muttereilla se kiinni, ettei vaan tulisi irti itsestään.
Todellakin ärsyttävä homma se oli...
-
Ei voi oikein ymmärtää miten tää voi olla Volvoon näin h*lvetin vaikeeta.
Nopein konsti on ottaa iso reikäsaha ja kairata reikä molempiin poskiin. Syntynyt reikä paikataan sitten vaikka ohuella alumiinilevyllä. Tai sahaa sen posken halki
Toi 4 mm lisätila saadaan poraamalla alas ne kolme kiinnitysnatsaa sieltä lämppärin rungon keskeltä.
-
Eipä ole suuri yllätys, ettei Motonetin myymät lämmityslaitteen moottorit ole sopivia suoraan.
Vieläkin näyttävät myyvän 700-sarjan puhallinmoottoria myös 300-sarjaan. On se toki fyysisiltä mitoiltaan samanlainen, mutta pyörii väärään suuntaan 300-sarjassa, eli puhaltaa kabiinista ulos 300-sarjan siivillä. :D Napaisuutta ei voi vaihtaa, koska toinen napa on koko laitteen runko. 700-sarjan siivikolla koko paketi ei edes mahdu paikalleen, kun siivet ovat melkein 5cm liian korkeat.
AC-Delco/Siemens luettelot eivät edes 300-sarjaa tunnistaneet, tuolla Motonetin moottorin numerolla löytyi 700srj.
-
Ei muuten 4mm riittäny vaan otin ~7mm mitä helpolla sai niistä kiinnityskohdista otettua tavaraa pois. Sit loppu multa työkalut mitkä sopis kotelon sisälle ja millä sais jotain aikaan joten päätin pyyhkästä hiukan apukuskinpuolen siivistä pois rälläkällä. Nyt mahtuu pyöriin ja tuntuis toimivan :) Toivottavasti en joudu tekemään enää ikinä kyseistä operaatiota vaikka sen nyt toisella kerralla vähän nopeemmin kävisikin ;)
-
Tänään irrotettu 240 Turbo -83 nappilämppäri varastoon. Irti ehkä olisin saanut ilman kojelaudan irrotusta, mutta takaisin ei olisi ikinä mahtunut kojelaudan kanssa. Irtiotto vei kaikkineen sen puoli tuntia.
-
Vaihdoin aikanaan suosiolla tavallisen lämppärin tilalle.. Ei tarvinnut kojetaulua irrotella.
(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/265_Diesel/korjauksia/CIMG0001.JPG)
(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/265_Diesel/korjauksia/CIMG0060.JPG)
-
tupla post, voi poistaa..
-
Vaihdoin aikanaan suosiolla tavallisen lämppärin tilalle.. Ei tarvinnut kojetaulua irrotella.
(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/265_Diesel/korjauksia/CIMG0001.JPG)
(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/265_Diesel/korjauksia/CIMG0060.JPG)
Toi perusmalli on mun mielestä muutenkin parempi. Esim.huurteenpoisto. Mut pidin nyt ton nappilämppärin kun se 240 Turboon kuuluu :) Pärjää silläkin...
-
Missäs muuten tuollasen nappilämppärin etuvastus on? Itsellä pelittää vaan 3 ja 4 nopeudet.
-
Missäs muuten tuollasen nappilämppärin etuvastus on? Itsellä pelittää vaan 3 ja 4 nopeudet.
Se on siellä puhallinkotelon sisällä!!! :O Kyllä, siis juuri saman kotelon sisällä kuin tuo puhallinmoottorikin, eli saman työn joutuu tekemään että pääsee siihen käsiksi...
-
Nopein konsti on ottaa iso reikäsaha ja kairata reikä molempiin poskiin. Syntynyt reikä paikataan sitten vaikka ohuella alumiinilevyllä. Tai sahaa sen posken halki
Toi 4 mm lisätila saadaan poraamalla alas ne kolme kiinnitysnatsaa sieltä lämppärin rungon keskeltä.
Osaatko lonkalta heittää, että miten ison reiän vaatii?
Se on siellä puhallinkotelon sisällä!!! :O Kyllä, siis juuri saman kotelon sisällä kuin tuo puhallinmoottorikin, eli saman työn joutuu tekemään että pääsee siihen käsiksi...
Milläköhän kohtaa se mahtaa sijaita. Pääsisköhän sille kohtaa tekemään reiän, jos koittais sitä kautta vaihtaa?
-
Milläköhän kohtaa se mahtaa sijaita. Pääsisköhän sille kohtaa tekemään reiän, jos koittais sitä kautta vaihtaa?
Valitettavasti se paskapää vastus on siellä puhallinmoottorin ja kotelon välissä, en näe mitään keinoa et miten pääsis vaihtamaan tekemättä koko hommaa :'(
-
Valitettavasti se paskapää vastus on siellä puhallinmoottorin ja kotelon välissä, en näe mitään keinoa et miten pääsis vaihtamaan tekemättä koko hommaa :'(
Niin ja kerran jos tekee niin tekee kunnolla sitten ;)
-
Turbobricksien foorumilla oli muutama vinkki lämppärinmoottorin vaihtoon.
http://cleanflametrap.com/
http://forums.turbobricks.com/archive/index.php/t-57613.html
"How do they build a 240?" Answer, "They hang a fan motor on a hook and send it down the production line and build everything else around it."