Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Infrapunatulkku - 20.07.2019, 18:35:00

Otsikko: XC60 2010 autom. tärisyttää 1400-1700 kierrosalueella
Kirjoitti: Infrapunatulkku - 20.07.2019, 18:35:00
Vuosimallin 2010 CX 60:lla ajettu nyt noin 216tkm. Ostin auton käytettynä viime marraskuussa. Nyt heinäkuun aikana ajoon on ilmestynyt sellaista, että automaattivaihteisto tarjoaa liian isoa pykälää. Tyyppiesimerkkinä kotipihasta tielle lähtiessä on pätkä 50 km/h alueella ylämäkeen ajoa. Mittarin ollessa juuri 50 km/h ja ylämäki jatkuu kone tarjoaa jo 5 vaihdetta, ja auto rupeaa jurnuttamaan ja kuristumaan. Kun vaihtaa kepistä alaspäin ongelma katoaa. Samanlaista tapahtuu useimmiten ylämäissä kun auto haluaa pitää liian pitkään isoa vaihdetta vauhtiin nähden eikä vaihda alaspäin ennen kuin tärisee kuristuessaan.

Onko laatikko oppinut, että pykälän on oltava iso? Ajan valtaosin maantieajoa ja noin 40-50tkm vuodessa. Onko sopeuttamisella/laatikon nollaamisella jotain tehtävissä asialle? Ja mikä näillä autoilla on oppivan laatikon kouluaika? Olen auton ostettuani ajanut noin 28 tkm.

Teetätin laatikolle ja haldexille sekä perälle, alustalle jne kaikkien öljyjen vaihdot kesäkuussa, mutta heti sen jälkeen ei mitään ilmaantunut vaan kuukauden ajeltuani alkoi tämä. Liekö näillä mitään yhteyttä ja onko odotettavissa että jotain on paskana, vai onko laatikko oppinut huonoille tavoille?

Ja vielä lisäksi, onko geartroniceissa lähtökohtaisesti aina sport-ohjelma olemassa, vai puuttuuko se mahdollisesti autostani? Ohjekirja sanoo, että "Jos vaihteistossa on Sport-ohjelma..." eli sanamuoto viittaisi että autossa ei sitä 100% välttämättä ole. Ajelin toiveikkaana, että sport-ohjelma vaihtaisi vaihdetta eri tavalla, mutta kun kepin heittää D:ltä oikealle ajotietokoneeseen ei ilmesty S vaan suoraan vaihteen numero. Lisäksi esim. rampilta kiihdyttäessä ei kolmosvaihde vaihtunut 90km/h vauhdissakaan ylöspäin ennen kuin itse sitä siirsin. Puuttuuko autosta sport-ohjelma vai onko asetuksissa jotain väärin vai?
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: Huikkoster - 20.07.2019, 19:09:57
Se on oppinu, samaa mullakin tekee.
Auttaa kun näpäyttää kaasua hetkellisesti syvemmälle.

Ei ole kaikissa sport asentoa. Mutta kyllä se mulla V70 2,5FT:ssä vaihtaa isommalle manuaalipuolella kun kierrokset menee riittävän korkealle. Varmaan dieselissä paras veto on jo loppunut kun se sen tekee.

Oppiikohan tuo uusille tavoille jos manuaalilla ajelee vähän aikaa ja vaihtaa silloin kun itse haluaa? ???
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: Infrapunatulkku - 21.07.2019, 18:15:12
Milläs tätä sitten lähtisi opettamaan, että ylämäkeen viittäkymppiä ajaessa voisi tarjota 3-4 vaihteita vitosen sijaan? Onko tuota laatikkoa jotenkin mahdollista nollata/laittaa oppimaan asiat uusiksi?

Tuntuu jotenkin pöljältä vekslata parinkymmenen kilsan työmatkan aikana useita kertoja keppiä että auto ei kuristu. Syö aika kovaa tuota automaatin vaivattomuutta sellainen.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: j_m_k - 21.07.2019, 18:39:20
Onko kulku muuten kunnossa? Tuli vaan mieleen, että jos moottorista olisi jostain syystä alavääntöä hukassa, niin laatikon ohjelma luulee että jerkkua on ja tarjoaa isompaa
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: Infrapunatulkku - 21.07.2019, 18:58:59
Hyvin kulkee muuten, kiihtyy rutisematta ja kick down toimii. Kun tikusta pudottaa vaihdetta niin kulkee taas nätisti ja kipuaa ylös ja eteenpäin.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: Infrapunatulkku - 04.08.2019, 19:18:54
Suoritetaanpa paluu omaan lankaan. Nyt hetken ajeltuani olen ollut havaitsevinani, että sillat yms kevyet nousemat joissa nopeusrajoitus ei muutu ja vakkarilla on tottunut ajamaan aiheuttavat tärinää ja koneen kuristumista. Kuitenkaan aiemmin ei ongelmaa ollut vaan kone jaksoi kuutosvaihteella mennä siltaa ylös 80-90 km/h, nyt rupeaa kuristumaan ja veto tuntuu loppuvan. Viitoselle pudottamalla jaksaa taas. Eli ikään kuin vääntö ja puhti loppuu. Satasen vauhdissa ongelmaa ei ole. Tärinä ja kuristuminen ilmaantuvat aina siinä tietämillä, kun ainakin manuaalivaihteisella autolla rupeaisin miettimään, että pitäisikö siirtää alaspäin. Nyt automaatti ei pudota vaihdetta vaan vetää itsepäisesti huonolla vedolla ja isolla vaihteella. Mutta aiemmin auto on jaksanut sillat yms kuutosella ongelmitta, ja jotenkin tuntuisi ja muistelisin että jyrkemmissä nousuissa laatikko olisi kiltisti vaihtanut alemmas sitten kun veto on ollut loppumassa.

Oliko riittävän epäselvästi ilmaistu?

Välillä kiihdyttäessä tulee kevyt ja nopea tärinä autoon kun loota vetää kiihdyttäessä ainakin kuskin mielestä vaihteen liian aikaisin ylös eikä veto riitä siinä vauhdissa (esim. 60 km/h juuri saavutettu kiihdytettäessä 100 km/h tielle ja boksi ottaa viitosvaihteen silmään). Jos jalkaa antaa huolella eli kickdown saa kunnolla töitä ei tuota oiretta ole kiihdyttäessä.

Parin kolmen viikon päästä tulee öljynvaihtoväli täyteen, onko toivoakaan että moottoriöljyt ja kaikki suodattimet vaihtamalla saisi tuota loppumaan? Onko esim. polttoainesuodattimen tukkeutuminen mahdollinen oirehtija vai onko puhdin katoaminen oire jostain muusta?

Käytin auton takajarrurempassa ja samalla luettiin vikakoodit. Koodit olivat tyhjillään eivätkä kertoneet mitään olevan vialla. Oppisiko boksi sopeuttamisella/lootan asetuksien nollaamisella jotain, ja mitähän sen tyyppinen operaatio kustantaisi?
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: volvotdi - 04.08.2019, 22:44:10
Mikä versio moottorista autossasi on, siis heppamäärä D3, D4, D5, 2,4D?
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: Infrapunatulkku - 05.08.2019, 16:08:17
Motti on 2.4D AWD 120 kW (163 hv) @ 4000 r/min.

Auto kävi tänään katsastuksessa ja läpi meni moitteetta, mutta sielläpä ei taideta näitä sen kummemmin vekslata.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: Jule - 05.08.2019, 16:45:12
Voihan siellä tietysti olla turbo jo lopussa, mutta toinen mikä tuon voisi aiheuttaa on viallinen moottorin kumityyny. Ei tietysti vaikuta tehoon mitenkään, mutta voi antaa sellaisen vaikutelman kun moottorin värinä tuleekin koppaan.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: Infrapunatulkku - 08.09.2019, 19:02:36
Noniin, aikaa on kulunut ja auto on käynyt parilla eri huoltamolla. Moottoriöljyjen ja kaikkien suodattimien vaihto ei tuonut asiaan muutosta. Kilometrejä kertyy koska auto on päivittäisessä käytössä, mutta oireilussa ei ole tullut muutoksia pahempaan tai parempaan. Öljynvaihdon yhteydessä katsottiin kaikki mihin pääsi katsomaan ilman isompia purkamisia, ja tukikumit, vetarit jne ovat kunnossa. Ohjeistivat käyttämään merkkihuollossa, ja siellä tuli tällä viikolla käytyä.

Merkkihuollossa totesivat että täristää juu, ja tekivät boksille sopeutusajon, joka ei tehnyt mitään muutosta. Koneen muisti, vikakoodit tai ajotietokoneen ohjelmien tutkailu lukijalla eivät kertoneet mitään. Tämän perusteella sanoivat, että kannattaisi kokeilla vaihdelaatikolle vielä uusia öljyjä ja huuhtelua kunnolla ja pesuaineiden kera, eli epäilivät että öljynvaihdon jälkeen olisi paskat lähteneet liikkeelle ja tukkineet joko turbiinin, venttiilit tai molemmat. Nyt on ensi viikolle aika varattu boksin huuhteluun.

Epäilivät, että jos ei sillä korjaannu eli puhdistu voi olla että turbiini tai vaihdeloota ovat hajalla, ja silloin pitäisi ruveta purkamaan autoa ja päästä katsomaan niiden kuntoa syvemmältä.

Mitäpä tuumaatte, olisiko vielä boksin huuhteluöljynvaihdosta apua vai poljinko paskaan ja loota on mäsänä?
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: mulugren - 08.09.2019, 22:43:54
163Hp ei ole kovin paljon liki kahden tonnin möhkäleelle. Kannattaisi softauttaa minusta.

Ne vähätkin pollet kuihtuu jos autolla hipsutellaan päivät pääksytysten. Huristelepa välillä vähän kovemmilla kierroksilla eli 3000rpm tjsp. Itse huudatan liki punarajalla aika ajoin. Kymmenen kilsaa tai enemmän kolmosella tai nelosella

Edit: Onko varmasti oikeat öljyt ja määrät laatikossa? Missä vaihdatutit? Jos ensimmäisen kerran vaihdettu 200tkm hujakoilla niin kantsis vaihtaa toistamiseen lähiaikoina. Ehkä ne pesutkin ois hyvästä
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: Infrapunatulkku - 09.09.2019, 17:08:31
Joensuun Öljypisteellä on vaihdatettu. Autolle on tehty pari kertaa vaihdelaatikon öljynvaihto 100 tkm välein, eli jos ajatellaan 60 tkm vaihtoväliksi niin yksi vaihtokerta on jäänyt välistä.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: mulugren - 09.09.2019, 22:38:29
Joensuun Öljypisteellä on vaihdatettu. Autolle on tehty pari kertaa vaihdelaatikon öljynvaihto 100 tkm välein, eli jos ajatellaan 60 tkm vaihtoväliksi niin yksi vaihtokerta on jäänyt välistä.

Kantsis ihan ekaksi varmistaa että siellä on oikeaa öljyä oikea määrä. Näin ei välttämättä ole jos joku äkkinäinen vaihtanut. Minä en koskaan vaihdatuta muualla kuin sinisellä. Se ei ole oleellisesti kallimpaa lystiä ja vaihdon tekee koulutettu henkilökunta oikeilla työohjeilla.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: aalt1n - 09.09.2019, 22:50:04
Minä en koskaan vaihdatuta muualla kuin sinisellä. Se ei ole oleellisesti kallimpaa lystiä ja vaihdon tekee koulutettu henkilökunta oikeilla työohjeilla.
Tälläkin palstalla on tullut ilmi näitä, että sininen on veloittanut huuhtelusta, mutta on vain laskettu ropusta öljyt.

Tämän vuoksi teen kaikki huollot itse (pl. ilmastointi).
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: mulugren - 09.09.2019, 22:57:51
Tälläkin palstalla on tullut ilmi näitä, että sininen on veloittanut huuhtelusta, mutta on vain laskettu ropusta öljyt.

Eli kyseinen huijaus on nähty ihan omin silmin? Sangen erikoiselta kuulostaa. Jos tuollaista näkee ja niin kannattaa eskaloida maahantuojalle. Palautteen antaminen itse varkaalle on turhaa. Saavat vain mahdollisuuden yrittää päästä pälkähästä
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: aalt1n - 09.09.2019, 23:08:29
Olen ollut vastaavassa tapauksessa kerran yhteydessä Volvoon. Muutaman viikon päästä sain Volvolta vastauksen, että kyseisessä puljussa on tehty henkilöstömuutoksia ja tarjottiin muistaakseni ilmaista määräaikaishuoltoa, enpä kelpuuttanut tarjousta.

edit. niin ja sen jälkeen on tosiaa kaikki autot huollettu itse. Syy miksi tuolloin erehdyin menemään oli todella hyvä tarjous ja lankesin siihen.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: Ribbe - 10.09.2019, 07:52:57
Tälläkin palstalla on tullut ilmi näitä, että sininen on veloittanut huuhtelusta, mutta on vain laskettu ropusta öljyt.

Tämän vuoksi teen kaikki huollot itse (pl. ilmastointi).
Minusta jos pystyy todistaa ettei ole tehty mistä laskutettu niin kyseessä rikos. Siis jos on laskutettu vaikkapa 12 litraa öljyä ja vaihdettu vain pari litraa propusta.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: ekavolvo1 - 10.09.2019, 07:54:37
Itsellänikin aloittajan kertoman mukaisia oireita.
Täytynee moottorin kumityynyt tarkastaa ensimmäiseksi.

Itselläni ensimmäinen vaihteistoöljyn vaihto tehty 175tkm kohdalla. Nyt ajettu 205tkm.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: mulugren - 10.09.2019, 16:11:13
Aloittaja kirjoitti että heti kotipihasta lähdettyään ja loivaan ylämäkeen tultuaan auto pitää liian isoa vaihdetta silmässä. Moottorin tukityynyllä tuskin on osuutta moiseen. Niitä tukityynyjä muutenkin vaihdellaan kaiken varulta ja usein turhaan.

Yleensä nämä huutaa kylmänä turhankin kovilla kierroksilla. Koettaa lämmittää laatikkoa. Näin on minullakin
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: Infrapunatulkku - 10.09.2019, 19:17:30
Tähän uusimpaan vaihtoon on varattu 10 litraa öljyä ja pesuaineet, edellinen tehtiin 8 litralla. Tässähän oli vekkulia se että Joensuun Avainvaunulla ohjasivat suoraan että mene Öljypisteelle ja varaa 10 litraa, siellä on paremmat vehkeet huuhtelulla tehtävään vaihtoon kuin heillä. Muuten en sinisen tiskistä ja töistä tiedä kun nyt olin ensimmäistä kertaa autoa siellä käyttämässä.

Yleensä nämä huutaa kylmänä turhankin kovilla kierroksilla. Koettaa lämmittää laatikkoa. Näin on minullakin

Ei ole väliä miten kylmä tai lämmin auto on, oireet ovat samat. Tekee sekä kylmänä että 200 km ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: mulugren - 10.09.2019, 19:32:51
Tässähän oli vekkulia se että Joensuun Avainvaunulla ohjasivat suoraan että mene Öljypisteelle ja varaa 10 litraa, siellä on paremmat vehkeet huuhtelulla tehtävään vaihtoon kuin heillä.

Saako kysyä että minkälainen keskustelu oli luonteeltaan? Kuulostaa näet todella erikoiselta että merkkihuolto ohjeistaa menemään toisaalle jos kyse on normaalista huoltotoimenpiteestä. Olen vaihdattanut laatikkoöljyt monta kertaa sinisellä ja sen reilu 8L tjsp menee joka kerta
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: hessu80 - 10.09.2019, 20:40:45
Ei ole väliä miten kylmä tai lämmin auto on, oireet ovat samat. Tekee sekä kylmänä että 200 km ajon jälkeen.
Laatikon käyttäytyminen pitäisi kyllä muuttua merkittävästi lämpötilan mukaan... Antaakohan siellä joku anturi aivan väärää tietoa? Piuhan päähän tuo pitää viedä, jotta näkee hiukan mitä laatikko ja moottori tästä maailmasta ajattelevat.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: ekavolvo1 - 11.09.2019, 15:05:07
Autona mulla V70 D3 - 16.

Ja samanlaista ongelmaa kuin aloittajalla. Minulla tuntuu ikäänkuin alavääntöä ei olisi riittävästi.

Laatikko vaihtaa isommalle mielestäni turhan aikaisin, esim. 40km/h vauhdissa vaihtaa 4 vaihteelle, kierroksia tällöin n.1100. Tällöin tuntuu melkeinpä tasaisellakin ettei vääntö riitä ja alkaa vähän täristämään. Vika vai ominaisuus?
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: mulugren - 11.09.2019, 15:23:19
Yhdistävänä tekijänä näyttäisi olevan 163hp moottoriversio. Kuten sanottu niin se ei ole kovin paljon raskaaseen autoon. Kyllä senkin silti pitäisi toimia säädyllisesti.

Minulla 215hp versio enkä muista että ikinä olisi 1100rpm kierroksilla örrryyttänyt millään vaihteella. Ei sen noin alas kuuluis kierroksia päästää. Siinä kohdalla on nimenomaan joku "resonanssipiste" eli jos paikallaan nostaa kiekat siihen niin tärinä kovimmillaan. Näin oli D5244T5 kanssa ja näin on myös nykyisen D5244T15 kanssa
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: ekavolvo1 - 11.09.2019, 15:29:54
D3 on 150hp
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: mulugren - 11.09.2019, 15:37:26
D3 on 150hp

Aha, ok. Noita heppoja ja vääntöä saisi kyllä helposti lisää ::)
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: hessu80 - 11.09.2019, 15:40:59
D3 on 150hp
Nelisylinterisen moottorin tapauksessa sanoisin, että kyseessä on ominaisuus. Toki pitäisi vaihtaa heti pienemmälle, kun pikkaisenkin hipaisee kaasua.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: mulugren - 11.09.2019, 15:43:12
Niin joo, 2016 on 4syl ja aloittajan 2010 on 5syl
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: ekavolvo1 - 11.09.2019, 16:05:42
Nelisylinterisen moottorin tapauksessa sanoisin, että kyseessä on ominaisuus. Toki pitäisi vaihtaa heti pienemmälle, kun pikkaisenkin hipaisee kaasua.

Ite käytän vakkaria jatkuvasti, joten kaasuun ei tule tällöin hipaistua. Yleensä vaihdan tällöin käsin pienemmälle jos tuntuu että veto ei riitä.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: hessu80 - 11.09.2019, 17:15:12
Ite käytän vakkaria jatkuvasti, joten kaasuun ei tule tällöin hipaistua. Yleensä vaihdan tällöin käsin pienemmälle jos tuntuu että veto ei riitä.
Mikä estää polkemasta kaasua, vaikka vakkari onkin päällä?
Jos asia ärsyttää liikaa, niin voiman lisäyksellä nämäkin murheet luultavasti katoavat.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: ekavolvo1 - 11.09.2019, 18:30:12
Mulla ainakin heittää heti takaisin isommalle vaihteelle kun kaasua on painettu.

Auton on menossa ohjelmointiin. Lähinna kiinnostaisi tietää kuuluuko laatikon toimia näin?

Mikä estää polkemasta kaasua, vaikka vakkari onkin päällä?
Jos asia ärsyttää liikaa, niin voiman lisäyksellä nämäkin murheet luultavasti katoavat.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: hessu80 - 11.09.2019, 19:11:15
Lähinna kiinnostaisi tietää kuuluuko laatikon toimia näin?
Vaimon V40:ssä on vastaava voimalinja kuin sinulla ja kyllä sekin tykkää tosi matalilla kierroksilla vedätellä. En sinänsä ole huomannut tärinää/värinää haitaksi asti, mutta V40 onkin vähän kevyempi auto.
 
Omassa V90:ssä on 8-lovinen laatikko ja se kyllä joskus, vaikkakin melko harvoin, haluaa myös pitää liian isoa pykälää silmässä. Tavallisesti se vaihtaa jossain 1200 rpm pienemmälle. 
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: Infrapunatulkku - 12.09.2019, 19:58:32
Yhdistävänä tekijänä näyttäisi olevan 163hp moottoriversio. Kuten sanottu niin se ei ole kovin paljon raskaaseen autoon. Kyllä senkin silti pitäisi toimia säädyllisesti.

Minulla 215hp versio enkä muista että ikinä olisi 1100rpm kierroksilla örrryyttänyt millään vaihteella. Ei sen noin alas kuuluis kierroksia päästää. Siinä kohdalla on nimenomaan joku "resonanssipiste" eli jos paikallaan nostaa kiekat siihen niin tärinä kovimmillaan. Näin oli D5244T5 kanssa ja näin on myös nykyisen D5244T15 kanssa

Jytinä tulee 1400-1700 kierrosalueella. Eikä ole mitään pientä tärytystä vaan koko auto jytkyy ja tärisee niin että paikat meinaa lähteä hampaista.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: paavomp - 12.09.2019, 20:14:17
Jytinä tulee 1400-1700 kierrosalueella. Eikä ole mitään pientä tärytystä vaan koko auto jytkyy ja tärisee niin että paikat meinaa lähteä hampaista.

No sitten kyllä alkaisin tutkimaan vikaa muualta kuin vaihdelaatikosta. Tuohan on täysin normaali kierrosalue tavanomaisessa ajossa, eli ei voi sanoa että olisi "liian iso pykälä" sisällä.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. vaihdelaatikko tarjoaa liian isoa pykälää
Kirjoitti: Infrapunatulkku - 12.09.2019, 20:59:15
Siihenpä tämä tutkailu on edennyt, vaikka ketjun otsikossa lukeekin että iso pykälä.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. tärisyttää 1400-1700 kierrosalueella
Kirjoitti: mulugren - 13.09.2019, 19:17:06
Tietynlainen jyrinä on dieselvolvoille ominaista. Aiempi D5 Volvo jyrisi aina vain enemmän vanhuuttaan ja 300tkm jälkeen alkoi jo käydä hermoille. Kaikki mahdolliset moottorintuet vaihtui uusiin OEM tukiin, jopa apurungon puslat ja vetoakselitkin tuli uusittua kun oli tutinaakin tietyillä nopeuksilla. Ei pienintäkään vaikutusta yhtään mihinkään.

Nykyinen XC60 vaikuttaa olevan samanmoinen. Alkaa 200tkm lähestyä ja jyrinän kovenemisen voi jo havaita. Mutta ei nyt sentään jytky saati tärise
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. tärisyttää 1400-1700 kierrosalueella
Kirjoitti: Infrapunatulkku - 25.09.2019, 21:23:53
Nyt on sitten diagnoosi selvä diagnostiikan ja tutkailun jälkeen. Turbiini rikki, ja laatikon puolellakin jotain vikaa, laajuus sieltä epäselvä kun ei ole boksia avattu. Tehdasuusilla osilla laatikko ja turbiini 7500 €, pitää ruveta metsästämään huollettua/korjattua vaihdokkia tai hävittää koko auto.

Törmäsin nimeen Siekkinen paikkakunnalta Maaninka, onko foorumin porukalla kokemusta heidän kanssaan asioimisesta?
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. tärisyttää 1400-1700 kierrosalueella
Kirjoitti: nall3 - 25.09.2019, 21:37:12


Törmäsin nimeen Siekkinen paikkakunnalta Maaninka, onko foorumin porukalla kokemusta heidän kanssaan asioimisesta?
Siekkinen taitaa olla suomen pätevimpiä laatikoiden kanssa että sinne vaan.
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. tärisyttää 1400-1700 kierrosalueella
Kirjoitti: mulugren - 25.09.2019, 21:46:45
Onhan noita muitakin vaihtoehtoja. Recro Latviassa uusii koko laatikon puolet halvemmalla ja varaa sulle hotellinkin (kuulemma). Ajat sinne ja vietät miniloman ja sitten takas. Mulla on tuttuja jotka tehny tollaisen keikan.

Huittisissa ESP Autotrans. Volvon laatikoita kai korjaillaan aika paljon kun tuolta löytyy kattava kavalkaadi kunnostettuja laatikoita hyllystä
http://www.espautotrans.fi/vaihteistot/vaihteistot-volvo/
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. tärisyttää 1400-1700 kierrosalueella
Kirjoitti: Niclashki - 01.10.2019, 18:54:13
Kannattaa myös kysäistä hintaa Hellstenilta. Heiltä olen hommannut tutuille vaihtolaatikoita sekä itselleni edelliseen xc60 kulkineeseen peränkin kohtuu hintaan. http://www.hellstenvaxellador.se/fi-FI/tuotteet-32658389
Otsikko: Vs: XC60 2010 autom. tärisyttää 1400-1700 kierrosalueella
Kirjoitti: Infrapunatulkku - 22.11.2020, 21:00:11
Nekromantiaa peliin, eli viivästynyt loppukaneetti tälle rojektille. Hommasin lokakuussa 2019 ESP Autotransilta vaihtolootan puretusta kolariautosta, 2200 e rahteineen muistaakseni. Vaihtotyö Joensuun avainvaunulla noin 800 e ja nelipyöräsuuntaus noin 100 e ja pari lisäkilkettä lootaan liittymättä samalla. Nyt ajettu 30 tkm tämän jälkeen ilman murheita. Eli lompakko keveni muutamalla yllätystonnilla mutta laskin ja sainkin ostotarjouksia joiden perusteella vaihto-/myyntiarvo olisi ottanut isomman osuman kuin 3000 e.