Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Mooni - 16.10.2011, 17:37:12

Otsikko: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Mooni - 16.10.2011, 17:37:12
aw 71L ei pysy nelonen päällä kuin pinta kaasulla muuten vaihtaa nätisti 1-3 vaihteet.
lappusista ja lippusista katsoin että öljyjä on vaihdettu (mobilin ja nesteen atf:ää)
eli meneeköhän laatikko vaihtoon vai saako vielä kotikonstein kuntoon?

auto on 940 turbo vm:97


e:laatikko korkattu ja nelos vaihteen kitkat pilalla.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: mikan - 16.10.2011, 22:54:12
aw 71L ei pysy nelonen päällä kuin pinta kaasulla muuten vaihtaa nätisti 1-3 vaihteet.
lappusista ja lippusista katsoin että öljyjä on vaihdettu (mobilin ja nesteen atf:ää)
eli meneeköhän laatikko vaihtoon vai saako vielä kotikonstein kuntoon?

auto on 940 turbo vm:97

Paljonko ajettu? Matalapaine vaiko normaalipaine turbo (FK vai FT-pannu?). Kick-down vaijerin säädöt?
Kilometrit?

Vaihda öljyt heti (huuhteluvaihto) ja kerro käytöksestä sen jälkeen!
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Mooni - 17.10.2011, 05:49:21
auton mittarissa n300000 km ja matalat paineethan tässä on.
edellisen kerran korjaamo vaihtannu öljyt 11.1.2011 ja öljyä käytetty 3.9l
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: The moose - 17.10.2011, 06:04:03
tarkistas nyt mitkä öljyt ne on vaihtanu, 3,9 kuulostaa samalta mitä moottoriin menee ölppää ? ja onkin.

toisaalta jos loota öljyt laskee propun kautta sieltä tulee 4 litraa mut se ei todellakaan riitä öljyn vaihtoon.

vaihtaako loota 4. pois kun koskee kaasuun vai ihan tasamaalla ajaessa tiputtaa 3.

omassa oli se kickdown joskus niin kiree et hipasu kaasuun 80-90 vauhdissa pudotti 4.pykälän pois. ja ajaminen oli melko nykivää.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Mooni - 17.10.2011, 06:12:26
eli nelonen häviää heti kun koskee kaasuun eli yrittää pysy päällä. vaijeria tullut säädettyä ilman vaikutusta.
öljy ostoksille siis
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: mikan - 17.10.2011, 10:17:26
Onko auto sinulle uusi? Onko oire ilmestynyt äskettäin, vai onko se ollut koko ajan kun kontti on ollut sinulla?
Pysyykö nelonen päällä missään nopeudessa tasakaasulla? Luistaako laatikko millään pykälällä?
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Mooni - 17.10.2011, 11:02:33
auto on minulle uusi vika ilmestynnyt sen öljyn vaihdon jälkeen. 4pysyy päällä kun ei koske kaasuun . miten tuon luistamisen erottaa?
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: jen - 17.10.2011, 11:17:50
painat kaasua,mutta muuta ei tapahdu eli ei kiihdy
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: mikan - 17.10.2011, 12:29:08
Tai kierrokset nousevat selvästi heti kaasun painamisen jälkeen huomattavasti nopeammin kuin nopeus.
Tietty "luisto" turbiinilla on aina ennenkuin turbiinin lukko on päällä, eli kierrokset nousevat ensin ja nopeus vasta sitten, mutta se on normaalia. Normaalin luistamisen erottaa siitä, että kierrokset nousevat tiettyyn pisteeseen lähes välittömästi ja sen jälkeen nopeudella ja kierrosluvulla on ns. yhteys koko ajan, kunnes vaihto tapahtuu.

Jos loota lipsuu, niin kierrokset nousevat ihan selvästi pitkälle, ennenkuin nopeus lähtee nousemaan.
Omassa täyskaasuvaihdot tapahtuvat (riippuen rengastuksesta yms.) nopeuksissa 60, 122 ja 165km/h.
Jos nopeudet ovat kovin paljon pienempiä, niin tällöin on syytä epäillä lootan lipsumista.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Mooni - 17.10.2011, 16:14:27
ei tunnu luistavan ja normaalisti vaihtaa. öljyä tuntuis olevan kuumana ihan siihen mittatikun mustan osan ylä reunaan . no nyt motonettiin hakemaan öljyä sun muuta.
mites sais öljyt pois laatikosta ilman kierrättämistä?
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: The moose - 17.10.2011, 16:37:41
älähän ny hosu sen öljyn kanssa.

esiksikin se öljy mitataan niin että käydään käsijarru päällä auto käynnissä kaikki vaihteet rauhallisesti läpi.

jätetään P ja otetaan tikku ylös ja pyyhitään sitten uusi kasto ja vasta sitten tarkistetaan se öljyn määrä. ja mielellään kuuma tai normaali lämpöinen kone eikä vasta käynnistetty.

sitten tarkistat sen kaasuvaijerin kanssa samassa rullassa olevan kickdown vaijerin. onko kireä eikä vaijerin ja rullan välissä ole mitään ylimääräistä esim vaijerin pään suojaa joka irronnut siitä säätöpötikästä.

jos vaijeri on kireä avaat niitä 13mm avaimella niitä lukitus muttereita ja päästät sen vaijerin vähän jopa roikkumaan. ja jos haluat kokeile ihan ensin ajaa ilman sitä vaijeria mutta ÄLÄ PAINA VAIJERIN PÄÄTÄ POHJAAN koska silloin sen toinen pää lipsahtaa ohi lootan sisältä ja sit on kivat asennukset edessä.

Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Mooni - 17.10.2011, 16:43:57
kone oli lämmin ajoin 60km motaria 3vaihtella. vaihteet kävin läpi niinkun kuuluukin. ostan öljyt ja löysään vielä sitä vaijeria.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: googe 2.0 - 17.10.2011, 16:53:20
kone oli lämmin ajoin 60km motaria 3vaihtella. vaihteet kävin läpi niinkun kuuluukin. ostan öljyt ja löysään vielä sitä vaijeria.

Vaijeri voi myös jumitella ruosteen ja muun körnän vuoksi. Ettei mene myöhemminkään vaihtohommiksi, niin vaijeri irti rullasta ja edes takaisin vedellen jotain sopivaa öljyä vaijeriin. The moosen aiemmin antama varoitus kannattaa pitää mielessä. Pidä vaijeri koko ajan pienessä vedossa ja kun lasket irti, niin hitaasti ja rauhallisesti. ATF:ää neuvovat tuossa käytettävän, mutta laiska nappaa ekan spraypurkin joka sattuu käteen :).
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Mooni - 17.10.2011, 18:25:35
ei ole vaijerilla merkitystä. nyt tutkimaan öljyn vaihtoa :)
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Jule - 17.10.2011, 19:03:43
Siis meneekö se nelonen kuitenkin päälle?

Tu0ossahan on sähköinen se 4. vaihde, ja jos ei saa sähkö niin ei nelostakaan, mutta sähköviassa ei kaasun asento vaikuta.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Mooni - 17.10.2011, 22:52:56
nyt on öljyt vaihdettu ja käytetty pohja auki (pultista meni kierteet) siellä pohjalla oli jotain hienoa metallisilppua.
vielä en ajossa huomannu mitään eroa. huomenna lisää pähkäilyä
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Mooni - 18.10.2011, 09:12:37
nyt on 60m ajettu ja kokeiltu nelosta mutta ei jaksa pysyä päällä.  eli nelonen menee päälle kun löysää kaasua mutta sit painaa kaasua niin kierrokset nousee ja puottaa kolmoselle. pinta kaasulla pysyy nelonen jotenkin päällä .
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: googe 2.0 - 18.10.2011, 09:23:47
nyt on öljyt vaihdettu ja käytetty pohja auki (pultista meni kierteet) siellä pohjalla oli jotain hienoa metallisilppua.
vielä en ajossa huomannu mitään eroa. huomenna lisää pähkäilyä

Metallisilppu oli kirkasta pienen pientä lastua? Oliko rautaa vai alumiinia?

Omassa laatikossa oli sihti täynnä tuollaista pienen pientä kiiltavaa magneettista silppua enkä löytänyt laatikon sisältä mitään paikkaa mistä tuollainen tavara olisi tullut. Ainoaksi mahdolliseksi kohteeksi jäi momentinmuunnin.

Planeettapyörästöt ovat terästä, mutta tuskin irtoaa lastuina. Laakerit voisivat ehkä hirttää kiinni ja jyrsiä pinnoista jotain irti, mutta ääni olisi varmastikin karmea :). Öljypumpussa teräs pyörii vasten terästä, mutta jos sieltä irtoaa lastuja, liikkuuko auto lainkaan? Kytkinlevyjen hampaat voivat hakata pientä palasta irti kytkimestä ja itsestään, mutta ei tule montaakaan hippusta.

Momentinmuuntimessa pyörii vispilää ja mitä olen ymmärtänyt se voi jyrsiä kotelosta tai jostain muusta pinnasta silppua irti. En ole vielä rälläköinyt omaani auki ja tuota todentanut, mutta silppua oli eikä muutakaan kohdetta löytynyt.

Ylivaihde on ihan samanlainen kötöstys kuin muutkin vaihteet. Ei sieltä pitäisi metallisilppua irrota?

Eli onkohan momentinmuunnin hajoamassa ja metallisilppu on pikkusen tukkinut venttiilikoneistoa tai kanavia?
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Mooni - 19.10.2011, 17:45:34
pientä kolinaa tuntuu käyvän laatikossa tyhjäkäynnillä.
eli nyt metsästetään koko pakettia auton alle.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: googe 2.0 - 19.10.2011, 17:56:10
pientä kolinaa tuntuu käyvän laatikossa tyhjäkäynnillä.
eli nyt metsästetään koko pakettia auton alle.

Jep, ei lyö leiville korjailla vanhaa.

AW-71L jostain >95 eteenpäin pitäis olla hyviä (ainakin uutena ;) ).
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Mooni - 19.10.2011, 18:04:59
tuokin kapistus on -97 :)
eli onko merkitystä ottaako aw 70 / 71   meneekö heittämällä paikalleen?
käykös 700 srj:an polkusimet tuonne jos muuttaa manuaaliksi?
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: googe 2.0 - 19.10.2011, 18:26:33
tuokin kapistus on -97 :)
eli onko merkitystä ottaako aw 70 / 71   meneekö heittämällä paikalleen?
käykös 700 srj:an polkusimet tuonne jos muuttaa manuaaliksi?

AW-70, AW-70L ja AW-72L on liian heikkoja eikä kestä turbon perässä. Omani hajotin viritetyllä vaparilla ja asennusvirheillä :). AW-71 ja AW-71L on vahvempia. Laatikon peräpäässä on paljon paksumpi akseli, planeettapyörästöt on isompaa jöötiä ja muutakin eroa löytyy. Tuo "L" eli turbiinilukko säästää maantiellä jonkin promillen bensaa kun lukitsee turbiinin maantiellä eikä voimaa turhan takia hukata öljyn vatkaamiseen. Jotain on jossain joku kirjoitellut, että voisi lukollisena olla pikkuisen heikompi?

Jos se uusi laatikko on peräosaltaan saman näköinen eli akselin mukana pyörii peltinen pölysuoja ja laippa on mutterilla kiinni, on laatikko parempaa vuosikertaa. Uudemmassa on myös joku paine- tai muu anturi siinä tasanteella.

Ikivanhoissa on peräpää erilainen ja vielä ikivanhemmissa on vaijerilähtöä nopeusmittarille ja saattaa puuttua kolo YKK-anturille. Siltikin nuo saa sopimaan kun vaan sovittaa ja nakertaa tuollaisen lokosen, jos se puuttuu.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Mr.eikka - 29.09.2014, 11:51:01
Käytetäämpäs tätä vanhaa topickia

Elikkä ostikon mukaista juttua tekee oma vaihteistoni. Ylivaihde kytkeytyy kun nostaa kaasun siellä 70 paikkeilla ja sitten kun yrittää kiihdyttää niin samantien puottaa sen ylivaihteen pois päältä. Ihan vähän voi painaa kaasua juuri ja juuri sen verran että nopeus säilyy mutta heti kun aletaan tarviimaan tehoa vauhdin yllä pitoon niin kolmoselle vaihtaa. Öljyt ovat maksimissaan 1000 km ajetut ja öljypohjan putsasin ennen asennusta.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: The moose - 29.09.2014, 18:49:10
Otas se kiktauni vaijeri kokonaan pois. Aja lenkki. Kytkeytyykö lootan lukko miten sen nelosvaihteen jälkeen.

Liian kiree vaijeri tekee just tollasta arsyttävää vaihteen nyppimistä.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: TVS - 29.09.2014, 21:39:41
Veikkaan että sulla on KD vaijerin kuori irti jommastakummasta päästä, toivottavasti kaasurullan päästä. Kokeiles käsin kääntää kaasurullaa että antaako KD vaijeri rullan kääntyä mekaaniseen toppariinsa asti? Nimittäin mulla oli sillai että se ei antanu rullan liikkua täysin vaan vaijeri toppas rullan liikkeen, oli vaijeri tullut ulos siitä päädyssä olevasta metalliholkistaan. Säädin sitten vaijerin sillai, että vedin sen niin ulos kuin se tulee (sen kevyen pykälän yli toppariinsa), kääsin kaasurullan täyskaasun asentoon ja säädin vaijeriin inasen löysää tässä kohtaa. Nyt vaihtaa isommalle järkevästi ja tempomatta, eikä "panttaa" isommalle vaihtoja. Eikä ihan vähällä polkemisella pudota neloselta pois...
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: 244L - 29.09.2014, 22:30:52
Onko tosiaan faktaa että AW-72L heikompi sisuskaluiltaan kuin AW71set? Olin kuvitellut että olisivat samaa kaliiberiä. Mikä siellä heikompaa ja paljon pitäisi vääntöjä kestää?

Juuri hankkimassani lelussa on nimittäin varsin tehokkaan turbokoneen jatkeena tuo AW72L ja nyt hirvittää vielä enemmän kun luin viestisi. Olihan se jo tiedossa että laatikko on heikoin lenkki tuossa kokoonpanossa mutta että heikompi kuin AW71 :o

Millä tavalla -95 ja eteenpäin malliset AW71 laatikot ovat parempia? Löytyy varalla yksi AW72L vm90 740sen 16v koneen perästä ja toinen "ikivanha" vm 83 240sen B23An perästä oleva AW71, jossa mittarivaijerin lähtö. Tekeekö niillä mitään?

Yhessä mun käyttöautoista myös -97 vuotinen 71L josta n. vuosi sitten hävisi kakkonen. Öljyjen huuhtelu ja kikkarin säätö ei tuonut sitä takaisin. Kitkapakka mennyt kö? Muut vaihteet toimii normaalisti ja ei mielestäni kuulu vieraita ääniä.

AW-70, AW-70L ja AW-72L on liian heikkoja eikä kestä turbon perässä. Omani hajotin viritetyllä vaparilla ja asennusvirheillä :). AW-71 ja AW-71L on vahvempia. Laatikon peräpäässä on paljon paksumpi akseli, planeettapyörästöt on isompaa jöötiä ja muutakin eroa löytyy. Tuo "L" eli turbiinilukko säästää maantiellä jonkin promillen bensaa kun lukitsee turbiinin maantiellä eikä voimaa turhan takia hukata öljyn vatkaamiseen. Jotain on jossain joku kirjoitellut, että voisi lukollisena olla pikkuisen heikompi?

Jos se uusi laatikko on peräosaltaan saman näköinen eli akselin mukana pyörii peltinen pölysuoja ja laippa on mutterilla kiinni, on laatikko parempaa vuosikertaa. Uudemmassa on myös joku paine- tai muu anturi siinä tasanteella.

Ikivanhoissa on peräpää erilainen ja vielä ikivanhemmissa on vaijerilähtöä nopeusmittarille ja saattaa puuttua kolo YKK-anturille. Siltikin nuo saa sopimaan kun vaan sovittaa ja nakertaa tuollaisen lokosen, jos se puuttuu.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Mr.eikka - 30.09.2014, 10:18:37
Veikkaan että sulla on KD vaijerin kuori irti jommastakummasta päästä, toivottavasti kaasurullan päästä. Kokeiles käsin kääntää kaasurullaa että antaako KD vaijeri rullan kääntyä mekaaniseen toppariinsa asti? Nimittäin mulla oli sillai että se ei antanu rullan liikkua täysin vaan vaijeri toppas rullan liikkeen, oli vaijeri tullut ulos siitä päädyssä olevasta metalliholkistaan. Säädin sitten vaijerin sillai, että vedin sen niin ulos kuin se tulee (sen kevyen pykälän yli toppariinsa), kääsin kaasurullan täyskaasun asentoon ja säädin vaijeriin inasen löysää tässä kohtaa. Nyt vaihtaa isommalle järkevästi ja tempomatta, eikä "panttaa" isommalle vaihtoja. Eikä ihan vähällä polkemisella pudota neloselta pois...
Tämä tarkistin ja totesin että kickdownin vaijeri estää sen rullan kääntymisen tappiin asti. Joten otin testin ajaksi kd vaijerin irti. Testilenkillä tulos oli positiivinen, ylivaihde pysyy päällä ja vaihteisto pelaa muutenkin paremmin. Vaihtaa nätimmin ja ei tarvitse kaasun nostoa vaihteen vaihtoon.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: janne81 - 30.09.2014, 12:30:31
-94 tjsp. tuli laakeri ulostuloakseliin, vanhemmat holkilla.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Xuppo - 30.09.2014, 14:58:58
Onko tosiaan faktaa että AW-72L heikompi sisuskaluiltaan kuin AW71set? Olin kuvitellut että olisivat samaa kaliiberiä. Mikä siellä heikompaa ja paljon pitäisi vääntöjä kestää?

Juuri hankkimassani lelussa on nimittäin varsin tehokkaan turbokoneen jatkeena tuo AW72L ja nyt hirvittää vielä enemmän kun luin viestisi. Olihan se jo tiedossa että laatikko on heikoin lenkki tuossa kokoonpanossa mutta että heikompi kuin AW71 :o

Millä tavalla -95 ja eteenpäin malliset AW71 laatikot ovat parempia? Löytyy varalla yksi AW72L vm90 740sen 16v koneen perästä ja toinen "ikivanha" vm 83 240sen B23An perästä oleva AW71, jossa mittarivaijerin lähtö. Tekeekö niillä mitään?

Yhessä mun käyttöautoista myös -97 vuotinen 71L josta n. vuosi sitten hävisi kakkonen. Öljyjen huuhtelu ja kikkarin säätö ei tuonut sitä takaisin. Kitkapakka mennyt kö? Muut vaihteet toimii normaalisti ja ei mielestäni kuulu vieraita ääniä.

Ihan yhtäkestävä se 72L on kuin 71L kun verrataan samanikäisiä lootia. erona noissa on 1 ja 4 vaihteen välitykset ja 72L lootassa on korkeampi linjapaine.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: Jule - 05.10.2014, 15:54:48
Tämä tarkistin ja totesin että kickdownin vaijeri estää sen rullan kääntymisen tappiin asti. Joten otin testin ajaksi kd vaijerin irti. Testilenkillä tulos oli positiivinen, ylivaihde pysyy päällä ja vaihteisto pelaa muutenkin paremmin. Vaihtaa nätimmin ja ei tarvitse kaasun nostoa vaihteen vaihtoon.
Kaasuvivuston väljistyminen aiheuttaa tuota liian tiukkaa kd vaijeria. Suunnilleen oikean säädön saa kun mitoittaa sen niin että kaasuläppä alkaa aukeamaan samaan aikaan kun kd vaijeri lähtee liikkeelle. Kaasupohjassa asennon mukaan sitä ei pitäisi säätää.

 Hienosäätö sitten perstuntumalta. Jos pienemmälle vaihto tuntuu epäröivän, niin kiristää vaijeria, jos taas isommalle vaihto epäröi tai vaihtaa liinan herkästi pienemmälle niin vaijeria löysemmälle.
Otsikko: Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
Kirjoitti: massamaahinen - 11.10.2014, 20:55:45
Tossa muutama kuva ko. laatikosta. Jos rele osoittautuu rikkinäiseksi, niiden vika on
hyvin usein kylmä juotos tai vastaava. Rele on helppo avata ja katsoa juotokset. Jos
ei osaa itse arvioida tilannetta, voi ottaa tarkan kuvan juotoksista niin voin vilkaista.

(http://www.mattikaki.fi/autot/aw71.jpg)

(http://www.mattikaki.fi/autot/aw71a.jpg)