KL-varaosat  Race.fi

aw 71L ei pysy nelonen päällä

  • 30 Vastauksia
  • 7868 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #15 : 17.10.2011, 22:52:56 »
nyt on öljyt vaihdettu ja käytetty pohja auki (pultista meni kierteet) siellä pohjalla oli jotain hienoa metallisilppua.
vielä en ajossa huomannu mitään eroa. huomenna lisää pähkäilyä

Poissa Mooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #16 : 18.10.2011, 09:12:37 »
nyt on 60m ajettu ja kokeiltu nelosta mutta ei jaksa pysyä päällä.  eli nelonen menee päälle kun löysää kaasua mutta sit painaa kaasua niin kierrokset nousee ja puottaa kolmoselle. pinta kaasulla pysyy nelonen jotenkin päällä .

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #17 : 18.10.2011, 09:23:47 »
nyt on öljyt vaihdettu ja käytetty pohja auki (pultista meni kierteet) siellä pohjalla oli jotain hienoa metallisilppua.
vielä en ajossa huomannu mitään eroa. huomenna lisää pähkäilyä

Metallisilppu oli kirkasta pienen pientä lastua? Oliko rautaa vai alumiinia?

Omassa laatikossa oli sihti täynnä tuollaista pienen pientä kiiltavaa magneettista silppua enkä löytänyt laatikon sisältä mitään paikkaa mistä tuollainen tavara olisi tullut. Ainoaksi mahdolliseksi kohteeksi jäi momentinmuunnin.

Planeettapyörästöt ovat terästä, mutta tuskin irtoaa lastuina. Laakerit voisivat ehkä hirttää kiinni ja jyrsiä pinnoista jotain irti, mutta ääni olisi varmastikin karmea :). Öljypumpussa teräs pyörii vasten terästä, mutta jos sieltä irtoaa lastuja, liikkuuko auto lainkaan? Kytkinlevyjen hampaat voivat hakata pientä palasta irti kytkimestä ja itsestään, mutta ei tule montaakaan hippusta.

Momentinmuuntimessa pyörii vispilää ja mitä olen ymmärtänyt se voi jyrsiä kotelosta tai jostain muusta pinnasta silppua irti. En ole vielä rälläköinyt omaani auki ja tuota todentanut, mutta silppua oli eikä muutakaan kohdetta löytynyt.

Ylivaihde on ihan samanlainen kötöstys kuin muutkin vaihteet. Ei sieltä pitäisi metallisilppua irrota?

Eli onkohan momentinmuunnin hajoamassa ja metallisilppu on pikkusen tukkinut venttiilikoneistoa tai kanavia?

Poissa Mooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #18 : 19.10.2011, 17:45:34 »
pientä kolinaa tuntuu käyvän laatikossa tyhjäkäynnillä.
eli nyt metsästetään koko pakettia auton alle.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #19 : 19.10.2011, 17:56:10 »
pientä kolinaa tuntuu käyvän laatikossa tyhjäkäynnillä.
eli nyt metsästetään koko pakettia auton alle.

Jep, ei lyö leiville korjailla vanhaa.

AW-71L jostain >95 eteenpäin pitäis olla hyviä (ainakin uutena ;) ).

Poissa Mooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #20 : 19.10.2011, 18:04:59 »
tuokin kapistus on -97 :)
eli onko merkitystä ottaako aw 70 / 71   meneekö heittämällä paikalleen?
käykös 700 srj:an polkusimet tuonne jos muuttaa manuaaliksi?

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #21 : 19.10.2011, 18:26:33 »
tuokin kapistus on -97 :)
eli onko merkitystä ottaako aw 70 / 71   meneekö heittämällä paikalleen?
käykös 700 srj:an polkusimet tuonne jos muuttaa manuaaliksi?

AW-70, AW-70L ja AW-72L on liian heikkoja eikä kestä turbon perässä. Omani hajotin viritetyllä vaparilla ja asennusvirheillä :). AW-71 ja AW-71L on vahvempia. Laatikon peräpäässä on paljon paksumpi akseli, planeettapyörästöt on isompaa jöötiä ja muutakin eroa löytyy. Tuo "L" eli turbiinilukko säästää maantiellä jonkin promillen bensaa kun lukitsee turbiinin maantiellä eikä voimaa turhan takia hukata öljyn vatkaamiseen. Jotain on jossain joku kirjoitellut, että voisi lukollisena olla pikkuisen heikompi?

Jos se uusi laatikko on peräosaltaan saman näköinen eli akselin mukana pyörii peltinen pölysuoja ja laippa on mutterilla kiinni, on laatikko parempaa vuosikertaa. Uudemmassa on myös joku paine- tai muu anturi siinä tasanteella.

Ikivanhoissa on peräpää erilainen ja vielä ikivanhemmissa on vaijerilähtöä nopeusmittarille ja saattaa puuttua kolo YKK-anturille. Siltikin nuo saa sopimaan kun vaan sovittaa ja nakertaa tuollaisen lokosen, jos se puuttuu.

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #22 : 29.09.2014, 11:51:01 »
Käytetäämpäs tätä vanhaa topickia

Elikkä ostikon mukaista juttua tekee oma vaihteistoni. Ylivaihde kytkeytyy kun nostaa kaasun siellä 70 paikkeilla ja sitten kun yrittää kiihdyttää niin samantien puottaa sen ylivaihteen pois päältä. Ihan vähän voi painaa kaasua juuri ja juuri sen verran että nopeus säilyy mutta heti kun aletaan tarviimaan tehoa vauhdin yllä pitoon niin kolmoselle vaihtaa. Öljyt ovat maksimissaan 1000 km ajetut ja öljypohjan putsasin ennen asennusta.
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

The moose

  • Vieras
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #23 : 29.09.2014, 18:49:10 »
Otas se kiktauni vaijeri kokonaan pois. Aja lenkki. Kytkeytyykö lootan lukko miten sen nelosvaihteen jälkeen.

Liian kiree vaijeri tekee just tollasta arsyttävää vaihteen nyppimistä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #24 : 29.09.2014, 21:39:41 »
Veikkaan että sulla on KD vaijerin kuori irti jommastakummasta päästä, toivottavasti kaasurullan päästä. Kokeiles käsin kääntää kaasurullaa että antaako KD vaijeri rullan kääntyä mekaaniseen toppariinsa asti? Nimittäin mulla oli sillai että se ei antanu rullan liikkua täysin vaan vaijeri toppas rullan liikkeen, oli vaijeri tullut ulos siitä päädyssä olevasta metalliholkistaan. Säädin sitten vaijerin sillai, että vedin sen niin ulos kuin se tulee (sen kevyen pykälän yli toppariinsa), kääsin kaasurullan täyskaasun asentoon ja säädin vaijeriin inasen löysää tässä kohtaa. Nyt vaihtaa isommalle järkevästi ja tempomatta, eikä "panttaa" isommalle vaihtoja. Eikä ihan vähällä polkemisella pudota neloselta pois...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #25 : 29.09.2014, 22:30:52 »
Onko tosiaan faktaa että AW-72L heikompi sisuskaluiltaan kuin AW71set? Olin kuvitellut että olisivat samaa kaliiberiä. Mikä siellä heikompaa ja paljon pitäisi vääntöjä kestää?

Juuri hankkimassani lelussa on nimittäin varsin tehokkaan turbokoneen jatkeena tuo AW72L ja nyt hirvittää vielä enemmän kun luin viestisi. Olihan se jo tiedossa että laatikko on heikoin lenkki tuossa kokoonpanossa mutta että heikompi kuin AW71 :o

Millä tavalla -95 ja eteenpäin malliset AW71 laatikot ovat parempia? Löytyy varalla yksi AW72L vm90 740sen 16v koneen perästä ja toinen "ikivanha" vm 83 240sen B23An perästä oleva AW71, jossa mittarivaijerin lähtö. Tekeekö niillä mitään?

Yhessä mun käyttöautoista myös -97 vuotinen 71L josta n. vuosi sitten hävisi kakkonen. Öljyjen huuhtelu ja kikkarin säätö ei tuonut sitä takaisin. Kitkapakka mennyt kö? Muut vaihteet toimii normaalisti ja ei mielestäni kuulu vieraita ääniä.

AW-70, AW-70L ja AW-72L on liian heikkoja eikä kestä turbon perässä. Omani hajotin viritetyllä vaparilla ja asennusvirheillä :). AW-71 ja AW-71L on vahvempia. Laatikon peräpäässä on paljon paksumpi akseli, planeettapyörästöt on isompaa jöötiä ja muutakin eroa löytyy. Tuo "L" eli turbiinilukko säästää maantiellä jonkin promillen bensaa kun lukitsee turbiinin maantiellä eikä voimaa turhan takia hukata öljyn vatkaamiseen. Jotain on jossain joku kirjoitellut, että voisi lukollisena olla pikkuisen heikompi?

Jos se uusi laatikko on peräosaltaan saman näköinen eli akselin mukana pyörii peltinen pölysuoja ja laippa on mutterilla kiinni, on laatikko parempaa vuosikertaa. Uudemmassa on myös joku paine- tai muu anturi siinä tasanteella.

Ikivanhoissa on peräpää erilainen ja vielä ikivanhemmissa on vaijerilähtöä nopeusmittarille ja saattaa puuttua kolo YKK-anturille. Siltikin nuo saa sopimaan kun vaan sovittaa ja nakertaa tuollaisen lokosen, jos se puuttuu.
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #26 : 30.09.2014, 10:18:37 »
Veikkaan että sulla on KD vaijerin kuori irti jommastakummasta päästä, toivottavasti kaasurullan päästä. Kokeiles käsin kääntää kaasurullaa että antaako KD vaijeri rullan kääntyä mekaaniseen toppariinsa asti? Nimittäin mulla oli sillai että se ei antanu rullan liikkua täysin vaan vaijeri toppas rullan liikkeen, oli vaijeri tullut ulos siitä päädyssä olevasta metalliholkistaan. Säädin sitten vaijerin sillai, että vedin sen niin ulos kuin se tulee (sen kevyen pykälän yli toppariinsa), kääsin kaasurullan täyskaasun asentoon ja säädin vaijeriin inasen löysää tässä kohtaa. Nyt vaihtaa isommalle järkevästi ja tempomatta, eikä "panttaa" isommalle vaihtoja. Eikä ihan vähällä polkemisella pudota neloselta pois...
Tämä tarkistin ja totesin että kickdownin vaijeri estää sen rullan kääntymisen tappiin asti. Joten otin testin ajaksi kd vaijerin irti. Testilenkillä tulos oli positiivinen, ylivaihde pysyy päällä ja vaihteisto pelaa muutenkin paremmin. Vaihtaa nätimmin ja ei tarvitse kaasun nostoa vaihteen vaihtoon.
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4220
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #27 : 30.09.2014, 12:30:31 »
-94 tjsp. tuli laakeri ulostuloakseliin, vanhemmat holkilla.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1583
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #28 : 30.09.2014, 14:58:58 »
Onko tosiaan faktaa että AW-72L heikompi sisuskaluiltaan kuin AW71set? Olin kuvitellut että olisivat samaa kaliiberiä. Mikä siellä heikompaa ja paljon pitäisi vääntöjä kestää?

Juuri hankkimassani lelussa on nimittäin varsin tehokkaan turbokoneen jatkeena tuo AW72L ja nyt hirvittää vielä enemmän kun luin viestisi. Olihan se jo tiedossa että laatikko on heikoin lenkki tuossa kokoonpanossa mutta että heikompi kuin AW71 :o

Millä tavalla -95 ja eteenpäin malliset AW71 laatikot ovat parempia? Löytyy varalla yksi AW72L vm90 740sen 16v koneen perästä ja toinen "ikivanha" vm 83 240sen B23An perästä oleva AW71, jossa mittarivaijerin lähtö. Tekeekö niillä mitään?

Yhessä mun käyttöautoista myös -97 vuotinen 71L josta n. vuosi sitten hävisi kakkonen. Öljyjen huuhtelu ja kikkarin säätö ei tuonut sitä takaisin. Kitkapakka mennyt kö? Muut vaihteet toimii normaalisti ja ei mielestäni kuulu vieraita ääniä.

Ihan yhtäkestävä se 72L on kuin 71L kun verrataan samanikäisiä lootia. erona noissa on 1 ja 4 vaihteen välitykset ja 72L lootassa on korkeampi linjapaine.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2014, 15:04:14 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: aw 71L ei pysy nelonen päällä
« Vastaus #29 : 05.10.2014, 15:54:48 »
Tämä tarkistin ja totesin että kickdownin vaijeri estää sen rullan kääntymisen tappiin asti. Joten otin testin ajaksi kd vaijerin irti. Testilenkillä tulos oli positiivinen, ylivaihde pysyy päällä ja vaihteisto pelaa muutenkin paremmin. Vaihtaa nätimmin ja ei tarvitse kaasun nostoa vaihteen vaihtoon.
Kaasuvivuston väljistyminen aiheuttaa tuota liian tiukkaa kd vaijeria. Suunnilleen oikean säädön saa kun mitoittaa sen niin että kaasuläppä alkaa aukeamaan samaan aikaan kun kd vaijeri lähtee liikkeelle. Kaasupohjassa asennon mukaan sitä ei pitäisi säätää.

 Hienosäätö sitten perstuntumalta. Jos pienemmälle vaihto tuntuu epäröivän, niin kiristää vaijeria, jos taas isommalle vaihto epäröi tai vaihtaa liinan herkästi pienemmälle niin vaijeria löysemmälle.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo