Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Lapponia - 17.09.2019, 00:14:52
-
V70 D4 vm2015, 181hp 4cyl(ilmeisesti D4204T5) 8-vaihteisella automaatilla (TG-81SC?), ajettu n. 220tkm.
Kesän aikana alkanut ilmaantua hyvin pientä, hieman satunnaista vaihtelevaa vedon vaihtelua, "nykimistä". Nypähtely vedossa on pientä, eikä se kierroksissa eikä oikein mottoriäänessäkään tunnu. Tehot ovat tallella.
Nykimistä tapahtuu tasakaasulla vauhtia ylläpitäessä pieni veto päällä, jotain loivaa ylösnousua tullessa, kun kulutus jotain 5-7l/100km. Nykimistä ei tule moottorijarrutettaessa eikä kiihdyttäessä. Nykimisen saa tehtyä yleensä juuri tuossa 60-70kmh/ vauhdeissa, välillä 40-50km/h vauhdeissakin tapahtunut. Nypähtelyä on sekä vakionopeudensäätimellä että polkimella ajeltaessa. Mielestäni tapahtuu niin kylmähköllä koneella kuin lämpimäksi ajetulla. Mitään vikailmoituksia ei ole tullut. Susikuralla elm327 OBD2 anturilla ei mitään moottorivikakoodeja löydy.
Autoon on lähes vuosi sitten vaihdettu imuilman rajoitinläppä, ja samalla EGR-venttiili uusittiin ilmeisesti korjauskampanjan tiimoilta.
Onko ehdotuksia mistä lähteä ongelmaa etsimään?
-
Oletko kokeillut ajaa ilman ilmastointia? Kompressorin kytkeytyminen tekee joskus tuollaista pientä nyhtämistä.
-
Ihan samaa tekee minunkin auto, jossa sama 181hp D4 motti ja 8-lovinen automaattilaatikko. Jonakin päivänä 50km matkalla saattaa nykäistä kaksi - kolme kertaa ja joskus saattaa mennä viikko, että ei nykäise kertaakaan. A/C-napilla ei mitään vaikutusta nykäyksiin.
-
Sama täällä. Sanoisin, että alkoi viimeisimmän ohjelmistopäivityksen jälkeen. Näihinhän on kaiketi tulossa sen takaisinkutsun myötä joskus uusi päivitys. Mielenkiinnolla odotan auttaako mitään.
-
Minulla v70 D4 vm.2015 automaatti ,saman suuntaisia nykimis tärähtely juttuja...
Täysin satunnaisesti hieman käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä ”tärähtelee”ikäänkuin
Sekunnin osan auto ajattelisi sammua.. sitten kun antaakierroksia tai lähtee liikkeelle tärähtely häviää.
Sitten satunnaisesti pikkukierroksilla n.45-50kmh ajellessa nykäisee jonkin verran tuntuvasti ,ei kummia juttuja mutta minua tarkempaa hieman risoo..
Ja mitään vikavaloja ei siis syty.
-
Sama täällä. Sanoisin, että alkoi viimeisimmän ohjelmistopäivityksen jälkeen. Näihinhän on kaiketi tulossa sen takaisinkutsun myötä joskus uusi päivitys. Mielenkiinnolla odotan auttaako mitään.
Huollossa vuoden alussa tehdyn päivityksen jälkeen tuli samat "omainaisuudet" käyttöön...
Soittelin melkein heti sinne huoltoon ja pyysin että palautetaan vanha softa, koska tämä on huonompi. Ei kuulemma onnistu ja ainut korjaus on mahdollisesti joskus tuleva uudempi päivitys. Ei ole yllättäen sitten kuulunut mitään... ::)
Varmaan ollut Volvolla jo silloin tiedossa tämä EGR-ongelma ja tämäkin päivitys liittynee siihen...
Ei ole kyllä rehellisesti sanottuna kovin suuret odotukset tämän tulevan syksyn korjauksen suhteenkaan...
Jukka
Kotterona siis -15 mallin D4, ajettu vajaa 150000 km
-
Se on aina kiva kun päivitysten jälkeen auto muuttuu käyttäjän mielestä huonommaksi. Minullekin on näin joskus käynyt. Käytin kesällä V90n ensimmäisessä huollossa ja kielsin päivittämästä turvavöihin liittyvän moduulin, kun plim plomit ovat niin miedot ja olisivat vaarassa muuttua agressiivisemmiksi päivityksessä. Asentaja vain totesi, että ei ole tullut kastsastukseen vaikuttavia päivityksiä ja rasti ruutuun "ei päivityksiä". Molemmat poistuivat hymyillen. Henk.koht. en ymmärrä intoa päivittää ohjelmistoja, jos autossa ei ole käyttäjää harmittavia ominaisuuksia.
-
Se on aina kiva kun päivitysten jälkeen auto muuttuu käyttäjän mielestä huonommaksi. Minullekin on näin joskus käynyt. Käytin kesällä V90n ensimmäisessä huollossa ja kielsin päivittämästä turvavöihin liittyvän moduulin, kun plim plomit ovat niin miedot ja olisivat vaarassa muuttua agressiivisemmiksi päivityksessä. Asentaja vain totesi, että ei ole tullut kastsastukseen vaikuttavia päivityksiä ja rasti ruutuun "ei päivityksiä". Molemmat poistuivat hymyillen. Henk.koht. en ymmärrä intoa päivittää ohjelmistoja, jos autossa ei ole käyttäjää harmittavia ominaisuuksia.
Tietyt päivitykset on kuitenkin pakko suorittaa, jos auto käy merkkiliikkeen katon alla. Asiakkaalta ei aina kysytä. Nämä huollon yhteydessä olevat Sevice 2.0 päivitykset ovat vapaaehtoisia.
Kuten esimerkiksi tämä edellinen mikä mun autoon laitettiin, liittyi takaisinkutsuun ja nyt sitten ehkä tämä uusi, jos sellainen joskus on tulossa.
-
OBD lukkoja on käsittääkseni myynnissä. Sellainen paikoilleen huollon ajaksi :)
-
Jos on softattu auto (lastutettu) niin ei tarvii olla huolissaan päivityksistä.
-
Oletko kokeillut ajaa ilman ilmastointia? Kompressorin kytkeytyminen tekee joskus tuollaista pientä nyhtämistä.
Pitää testata, kiitos vinkistä...
Luulisin kuitenkin ettei kompurasta kiinni. Kun veto on sopiva tasakaasulla niin tuota vedon vaihtelua tulee 10s aikana useamman kerran, ainakin nyt 1-2krt.... kompressori tuskin kytkeytyy noin tiuhaan päälle ja pois. Tuota vedonvaihtelua voisi melkeen ajatella että on renkaiden tasapainottomuutta mutta tosiaan minimaalisessa ylämäessä huomaa pätkinnän paremmin, ja vedon vaihtelu satunnaista, ei tasaisena toistuvaa kuin epätasapainoisten renkaiden kanssa.
-
Jos on softattu auto (lastutettu) niin ei tarvii olla huolissaan päivityksistä.
Eikö silloin juuri pidä olla erityisen huolissaan etteivät jyrää softaa pois.
Luulisin kuitenkin ettei kompurasta kiinni.
Ei niin, sillä kompura käy näissä koko ajan. Putoaa pois ainostaan hetkellisesti, kun polkaistaan enemmän kaasua.
-
Jos on softattu auto (lastutettu) niin ei tarvii olla huolissaan päivityksistä.
Paitsi jos vaikkapa autoon tulee ns. pakollinen takaisinkutsu joka vaatii softa päivityksen. Taisi olla näissä VEA koneissa EGR:ään liittyvä tämmöinen päivitys.
-
Täällä kanssa nykivää menoa koodiakin tarjosi..... P200900 autona v70 D3 vm16
-
Täällä kanssa nykivää menoa koodiakin tarjosi..... P200900 autona v70 D3 vm16
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=105988.0
-
Tähän EGR hommaan palatakseni niin miten nämä sitkeät ongelmat ovat selitettävissä? Mitä on tavoiteltu kun on niin haasteellista saada pysymään kunnossa? Matalampia Nox päästöjä vai mitä?
-
Tähän EGR hommaan palatakseni niin miten nämä sitkeät ongelmat ovat selitettävissä? Mitä on tavoiteltu kun on niin haasteellista saada pysymään kunnossa? Matalampia Nox päästöjä vai mitä?
Eikö se nimenomaan matalammat noxit ole... pikku osa pakokaasuista johdetaan imun sekaan, jolloin palaminen huononee ja palolämpötila asioiden summana laskee -> vähemmän typpioksideja.
Paradoksina kai, että suhteessa runsaasti Noxeja tulee nimenomaan korkealla kuormalla eli kovassa paineessa kuumassa palamisessa, eli kiihdyttäessä tai kaasu pohjassa ajaessa, jolloin EGR on kiinni. Yritetty vähentää niitä sieltä mistä helpoiten saadaan.
-Muoks- TIetty palotapahtumaa heikentäessä tehot laskee ja kulutus kasvaa vaikka Noxeja tulee vähemmän
-
Mutta miksi tämä ongelma riivaa erityisesti näitä uusia? Onhan EGR ollu Volvoissa jo vuodesta 2006
-
Mutta miksi tämä ongelma riivaa erityisesti näitä uusia? Onhan EGR ollu Volvoissa jo vuodesta 2006
Päästörajat tiukentuu koko ajan, jolloin pitää johtaa enemmän ja enemmän pakokaasua imuilman sekaan
-
Päästörajat tiukentuu koko ajan, jolloin pitää johtaa enemmän ja enemmän pakokaasua imuilman sekaan
Ellen nyt ihan väärin kattonu niin Nox päästöraja on Euro 5 ja Euro 6 normeissa sama. Eli miksi ne sitten on räplänny ton EGR noin epäluotettavaksi? Viimeiset 5sylinteriset on Euro 5 ja pääsee siis samoihin Nox arvoihin eikä mitään murhetta EGR kanssa
Edit: Katoin bensa-autojen normeja :facepalm: Nox on dieseleissä puolittunu.. Taitaa olla Euro 6 turhan haastava dieseleille
-
Oletko kokeillut ajaa ilman ilmastointia? Kompressorin kytkeytyminen tekee joskus tuollaista pientä nyhtämistä.
Kokeilin nyt ilman AC:tä ajella, ei vaikutusta tuohon.
Alan veikkailla että tämä on samaa nykinää kuin muut kohtalotoverit kokeneet, tosin ajallisesti minulla on useampia kuukausia EGR huollon+mahdolllisten softapäivitysten ja tämän kesän aikana alkaneen nykinäoireilun välillä. (asiaa sivutaan takaisinkutsuketjussa mm. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=109898.msg1061448351#msg1061448351 )
-
Täällä juuri samanlaista satunnaista nykimistä aloittajan kanssa. Tosin auto 2016 V60 T5 bi-fuel 8 lovisella automaatilla. Jotenkin tuntuu että kylmänä nykii enemmän. Tapahtuu kierrosten ollessa 1500-1600 tasakaasulla noin 60 vauhdilla.
Itsellä auto on ruotsin tuontiauto ja huollot tehty bilialla joten ohjelmistopäivitykset varmaan tehty. Voisiko laatikon toiminta johtua ohjelmasta. Tuttavakin sanoi oman volvon kohdalla (s60 d4) laatikon toiminnan menneen huonompaan suuntaan ohjelmistopäivityksen jälkeen.
Täytyy käyttää merkkihuollossa jossain välissä ja vaihdattaa myös laatikon öljyt.
-
Täällä juuri samanlaista satunnaista nykimistä aloittajan kanssa. Tosin auto 2016 V60 T5 bi-fuel 8 lovisella automaatilla. Jotenkin tuntuu että kylmänä nykii enemmän. Tapahtuu kierrosten ollessa 1500-1600 tasakaasulla noin 60 vauhdilla.
Itsellä auto on ruotsin tuontiauto ja huollot tehty bilialla joten ohjelmistopäivitykset varmaan tehty. Voisiko laatikon toiminta johtua ohjelmasta. Tuttavakin sanoi oman volvon kohdalla (s60 d4) laatikon toiminnan menneen huonompaan suuntaan ohjelmistopäivityksen jälkeen.
Täytyy käyttää merkkihuollossa jossain välissä ja vaihdattaa myös laatikon öljyt.
V60 T5 2011 nykiminen loppui kun vaihdettiin korkeapainepolttoainepumppu 350e, myös 98lla ajamista voisit kokeilla
-
V60 T5 2011 nykiminen loppui kun vaihdettiin korkeapainepolttoainepumppu 350e, myös 98lla ajamista voisit kokeilla
Auto mulla bi-fuel eli kaasulla ajelen suurimmaksi osaksi. Bensana olen käyttänyt 98:a.
Tulpat on vasta vaihdettu. Ei vaikutusta. Täytyypä tutkia tuota polttoainepumppuhommaa...
-
Pistetään nyt tännekin jonkinlaista loppukaneettia osaltani asiaan.
V70 kävi takaisinkutsukorjauksessa, jossa kai EGR letkutusta vaihdettiin, ja softaa päivitettiin. Mainitsin nykimisongelmasta, johon korjaaja totes että jotain "antureitakin putsataan - josko se auttaisi".
Ja auttoihan se, meno on paljon sivistyneempää kiihdytyksissä ja vedon vaihtelu tasakaasulla on hävinnyt mielestäni. MAP anturi ollut tukossa?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=109898.msg1061491813#msg1061491813
-
mulla oli omassa toinen mappiantureista paskana kun otin egr poiskäytöstä aiheutti nykimistä, eli mappiantureiden vaihto voisi auttaa.
-
Jos tuommoisia sivuoireita tulee kys. päivityksestä ehkä ihan ok etteivät ole huollosta soitelleet mitään takaisin.
Soitin n. 1kk sitten paikalliseen merkkiliikkeeseen takaisinkutsun suhteen, kerroin että autossa on softa joten miten kys. päivitys vaikuttaa siihen, eivät tienneet ja sanoivat että soittavat 2 pv päästä kun on tullut vastaus volvolta :D