Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Hallipatsui - 09.12.2019, 15:35:45
-
Tuli hankittua otsikon mukainen auto ja ohjaus tuntuu puoltavan huomattavan verran oikealle. Tien kaltevuudella ei ole juurikaan vaikutusta asiaan, vaikka tie olisi kallellaan vasemmalle sama jatkuu.
Ohjaus tuntuu myös huomattavasti kevyemmältä oikealle käännettäessä myös paikallaan pyöritellessä.
Tuntuu kuin ohjaustehostin tehostaisi enemmän oikealle kokoajan ja tämä johtaisi myös tähän puoltamiseen.
Olisiko jollain ollut samanlaista oiretta?
-
Ilmanpaineiden tarkastus ja pyörien suuntaus. Onhan noissa käytetyissä autoissa noita vikoja, ennenkuin pääsee omillejäljille....
-
Joo unohtuikin lisätä että nämä kaikki perus ilmanpaineet on tarkastettu tietysti heti alkuun. Myös nelipyöräsuuntauksessa auto kävi jo minun omistuksessa.
Väljää ei löydy mistään ainakaan huomattavia määriä, eikä veto-moottorijarru käytöksessä ole huomattavaa eroa.
-
Onpa erikoista, mielenkiintoinen ajatus, että tehostaa enemmän oikealle. Varmaan oot testannut eri teille. Ettei vaan tie tee. Ilmeisesti renkaatkin on ok kunnossa ( ei erikoisia kulumia ja tasapainossa) Valitettavasti en tiedä syytä. Toivottavasti joku osaa auttaa.
PS. Onko epäilystä nelisuuntauksen tekijän ammattitaidosta? Aina korjaajat ei onnistu.
-
Joo on ajettu eri teilläkin ja tosiaan alkaa puoltamaan heti kun pääsee liikkeelle eli aivan kävelyvauhdissakin.
Pyöränsuuntaus tehtiin kyllä isossa ketjussa ja en jaksaisi uskoa että olisi siinä vika mutta eihän sitä ikinä tiedä, ihmiset ne sieläkin näitä tekee.
Vähän harmillinen ominaisuus kieltämättä tälläisessä autossa millä olisi muuten mukava ajaa pidempääkin matkaa.
-
Suuntauksessa voi käydä niinkin ettei peilit välttämättä asetu kunnolla vanteille niin silloin tulee heittoa
-
Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen suuntaus joka menee pieleen.
Onko laittaa arvoja tänne, yleensä saa lapun liikkeestä?
-
Tuossa mun säätölappu syyskuun lopulta:
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V60%20D5%20AWD%20R-Design/IMG_20191024_182311.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V60%20D5%20AWD%20R-Design/IMG_20191024_182311.jpg)
Samalla uusittu vasen sisempi raidetangon pää, ainoa mistä löydettiin edes alkavaa väljää. Silti lähtee kuten aloittajalla, heti liikkeelle lähdön jälkeen kuin "kaatumaan" oikealle. Söi myös kesärenkaista vasemman etupään sisäreunaa. On tutkittu itse, kaverin kanssa, Debilissä, Klaukkalan katsastusasemalla käytin erikseen "teknisessä tarkastuksessa" ko. vian takia.
Alustassa etutukivarsissa uretaanipuslat, BC:n alustasarja, ylätukikumit uusittu kahteen kertaan, takaa alatukivarsien murheenkryynipuslat todettu todettu uuden veroisiksi, takana camber säädöt uniballeilla.
Mä en ainakaan keksi lapun perusteella mikä mättää, mun mielestä aika viimeisen päälle kohillaan kuten ko. firmassa on ollut tapana tehdä.
Onko näissä ollut ohjausvaihteissa ongelmaa? Tykkään tarkasta ohjauksesta ja keskellä ratti suorassa tuntuisi ehkä muutaman millin "pehmeä" kohta, ei suoranaisesti väljää mutta kuitenkin.
Ja jos edessä oikealla olisi reilusti vähemmän casteria niin ymmärtäisin että pyörä "laahaa" perässä mutta sekin on isompi kuin vasurissa? Toki vasemmalla on hieman enemmän taas camberia mutta tuskin tuosta räikeää ajettavuusongelmaa tulisi?
-
Jotain outoa noissa on. Oma S60 menee todella kivasti suoraan. Muistelen että jossain auton kätköissä oli suuntauslaput. Vois tänne kopioida.
Remeksen autossa pisti silmään tuo ettei vasenta camberia oltu saatu säätöihin. Lisäksi caster arvoissa on eroa vaikka on selvästi vielä rajoissa.
-
Jotain outoa noissa on. Oma S60 menee todella kivasti suoraan. Muistelen että jossain auton kätköissä oli suuntauslaput. Vois tänne kopioida.
Remeksen autossa pisti silmään tuo ettei vasenta camberia oltu saatu säätöihin. Lisäksi caster arvoissa on eroa vaikka on selvästi vielä rajoissa.
Joo mutta kuten kirjoitin niin camberin ero tuskin on niin suuri että auto kaartaa oikealle vaikka kallistus on vasemmalle. Tuolla että arvo on punaisella ei ole juuri merkitystä tässä tapauksessa ja eihän siellä säätöäkään ole. Pitää kuitenkin miettiä josko vielä tilaisi Silverprojectin säädettävät yläpäät.
Casterissa on hieman eroa mutta nimenomaan niin päin että mun mielestä noilla arvoilla pitäisi ennemminkin vetää vasemmalle.
-
Kun minun autoa nelipyöräsuunnattiin niin käytiin mekaanikon kanssa säädön jälkeen koeajolla, jos ei olisi kulkenut suoraan olisi sunntausta jatkettu niin kauan että kulkee suoraan.
Kun Wetterillä vaihdatin kaikki iskunvaimentajat niin suunnattiin uudelleen, osu kerralla kulkemaan suoraan.
-
Topikin aloittajalle vielä, että vaihtakaa etupyörät keskenään puolelta toiselle, saisi kudosvaurion suljettua pois, vaikkakin ekan viestin mukaan paikallaan kevyempi oikealle.
Samalla tsekkaa etujarrujen mahdollisen laahauksen, lisäksi tehostimen öljyjen vaihto noilla vuosilla ihan kannatettava asia.
-
Onko tässä sähköinen vai hydraulinen tehostin? Jos on sähkötehostin niin vika on hammastangossa. Just samanlaista vikaa tutkin mazdasta ja siinä vika on torque sensorissa, joka sijaitsee hammastangossa pinjoniakselilla. Volvosta en osaa sanoa saako osia tuollaiseen erikseen, vai pitääkö uusia koko osa.
-
Tietääkseni näissä on sähköhydraulinen tehostin. Vaikuttaa kyllä juuri siltä kuin joku sensori/anturi vääntäisi ohjausta "väkisin" muutaman asteen oikealle ???
-
Tietääkseni näissä on sähköhydraulinen tehostin. Vaikuttaa kyllä juuri siltä kuin joku sensori/anturi vääntäisi ohjausta "väkisin" muutaman asteen oikealle ???
Täysin sama fiilis. Ihan kuin keskittäisi pykälän sivuun keskiasennosta. Voiko olla sähköisen puolen (mahdollisesta) kalibroinnista kiinni. Oma auto on originaalista jonkun verran matalampi niin vaikuttaako asiaan... Toisaalta mun mielestä tätä oikealle vetämistä on esiintynyt koko ajan kun auto on mulla ollut (ja kaikilla alustakomboilla), että jotain tuolla on viturallaan ihan perustavasti.
-
Moi. Mulla oli ex-auto V60 awd vm.14. Alkoi puoltamaan mielestäni hieman oikealle. Vianorille vein ja oli kulmat pielessä. Säätivät ne paikalleen. Sen jälkeen ei puoltanut, mutta ratti ei ollut suorassa. Palautin pari päivää myöhemmin auton heille ja sanoin ettei tainnut säätö onnistua. Tarkistivat pyörät eikä niissä ollut mitään muutosta aiempaan säätöön, siis kaikki arvot niin keskellä säätöä kuin vain voi olla. Kaibroivat sitten ohjausakselin suoraan ja hyvä tuli. Se mikseivät eka kerralla tarkastaneet tuota ohjausakselin kalibrointia, jäi epäselväksi. T.make
-
Tässä oman auton säätölappu.
(https://i.ibb.co/9nfVYLd/66-E2-EEE7-7524-432-F-A082-A07-ED67-C1-A4-E.jpg) (https://ibb.co/9nfVYLd)
Edit: nyt vasta katsoin. Tuo on 100tkm sitten tehty säätö ;D. Tuohon kun ostin niin iskarin yläpäät vaihdettu niin on säädetty silloin
-
Tuli tuossa muiden huoltojen yhteydessä myös huuhdeltua ja vaihdeltua öljyt ohjaustehostimeen, laitoin myös RVS-aineen tehostimeen kun sellainen tuli hieman heräteostoksena hankittua.
Eipä sillä mitään huomattavaa vaikutusta ainakaan ongelmaan ollut, vaikka entinen öljy oli kyllä melko kuraa jo.
Onnistuukohan Vidalla resetoida/kalibroida ohjauskulma/vääntö anturi? Luulisi siellä jossain sellaisen olevan.