Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: kerttusippo - 25.10.2011, 11:50:57
-
Ostettiin autoliikkeestä kesällä Volvo, '00 V70XC. (Ruotsista tuotu 09) Oston jälkeen on ollut todella ongelmaista ja hermoja raastavaa. Tässä tiivistettynä:
TOIMENPITEITÄ OSTAMISEN JÄLKEEN
-auton ostamisen jälkeen auto vietiin vuosihuoltoon, tehtiin öljynvaihto ja suodatin vaihdettiin
-ilmastointihuolto
-jäähdytysnesteet vuotaa ulos, vesipumppu ja jakohihnan pää vaihdettiin.
-öljy valui pois ajon aikana silti. auto ilmoitti siitä vasta kurvissa vilkuttamalla öljyvaloa ja kun tarkistin tilanteen koneeseen sai laittaa 4 litraa öljyä!
-korjaamolla vaihdettiin suodatin uuteen
-öljyvalo edelleen jatkoi syttymistä kuukauden sisällä. sama tilanne: taas neljä litraa öljyä hukassa ja taas täytettiin.
-öljytason tarkkailua
-korjaamolla eivät löytäneet vuotoa seisoessa eikä ajaessa. edelleen, tarkkailkaa öljytasoa.
-moottorivalo syttyy. öljy tarkastetaan ite ja sitä on hävinnyt taas. taas korjaamolle, vikakoodeja oli seitsemän jotka nollattiin ja 1 liittyi ainakin yhden sylinterin vikatoimintaan. öljyä kaadettiin hieman lisää.
-jäähdytysnestevalo syttyy ajaessa. eli vika ei ilmeisesti ollutkaan vesipumpussa. korjaamolle. korjaamo kertoo että moottori on pahassa kunnossa, ja suosittelee kaupan purkamista. öljyt eikä jäähdytysneste pysy moottorissa. syy: moottorin kansi.
-korjaamo tankkasi taas nesteitä täyteen.
OSTETTAESSA
1. myyjä vakuutti ettei autossa ole vikaa kyseeessä viimeisen päälle hieno auto, moottorivikaa tai mitään muutakaan vikaa ei kirjattu kauppakirjaan. virhettä ei olisi voinut mitenkään havaita itse ostotilanteessa. Kuluttajansuojalaki luo velvollisuuden myyjälle kertoa asiakkaalle kaikki oleellinen, mitä hän autosta tietää ja mitä hänen olisi periaatteessa pitänyt tietää. ostajalla ei ole erityistä selonottovelvollisuutta.
KULUTTAJAOIKEUDEN LINJAUKSIA…..kuuden kuukauden kuluessa ostohetkestä ilmeneviin virheisiin sovelletaan ns. virheolettamaa. virheen oletetaan silloin olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle. autossa on kuluttajansuojalain mukainen virhe mm. silloin jos:
-autossa ilmenee valmistusvika, tekninen vika tai puute
- auto ei vastaa tietoja joita siitä on etukäteen annettu tai siitä mitä kauppaa tehtäessä on sovittu, esim. auton varusteista
- riittävät suomen- tai ruotsinkieliset käyttö- , huolto- ym. ohjeet puuttuvat
- auto ei ole annettujen tietojen mukainen
- myyjä on jättänyt olennaisia tietoja kertomatta tai auto on hintaansa nähden olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostajalla oli aihetta olettaa. auto osoittautuu huonommaksi kuin sinulla on auton ikä, ajomäärä ja kauppahinta huomioiden aihetta odottaa.
- auto tai sen osa kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa.
2. myyjä vähensi 399 euroa kauppahinnasta vuosihuoltoja varten, jota ei oltu eritelty kauppakirjaan
3. -
4. autossa ei tullut mukana ohje- tai huoltokirjaa
5. moottorin vika 200 000 km on epätodennäköistä
6. auto oli selvästi ylihinnoiteltu kuntoonsa nähden. virhe ei ole vähäinen
7. autoa on käytetty lähes heti oston jälkeen jatkuvasti korjaamolla johon on kulunut huomattavasti aikaa sekä rahaa
8. liike ei vastannut sähköpostiyhteydenottoon, viesti lähetettiin kahdelle työntekijälle, soitto perään 2 viikon kuluttua.
Kuluttajansuojalain lähde: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/virhe-autossa/
ja http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf
Kellään vinkkejä miten liikkeen saa suostumaan kaupan purkuun? Pää on jo ihan jumissa tästä kelailusta joten jos saisi joltain muulta näkemystä tähän asiaan olis ihan mukavaa. Oli miten oli, olis hienoa päästä autosta eroon ilman järkyttäviä tappioita. Ostotilanteessa oli myös omaa mokaa, kokemuksen puute ja kiirehtiminen. Auto rahoituksella ostettu.
Kauppakirjassa liikkeen omia linjauksia: Liike ei ole vastuussa mistään oston jälkeen ilmaantuneesta virheestä... eli kuluttajasuojalain vastaista?
-
Aika vähiin on öljy päässyt jos 4 litraa on pitäny laittaa ennen kuin valo syttyy :o. Kuinka nopeasti tuo öljymäärä hävisi? Eikö korjaamo osannu sanoa mistä jäähdytysneste vuotaa ulos? Nuo vuodot kuulostaa niin pahoilta että epäilisin korjaamon ammattitaitoa jos eivät löydä vuotoja.
-
Kyllähän tuota öljyä meni niin että kuukauden sisällä sitä tapahtui. Joka päivä ajossa kuitenkin. Koko ruljanssia ollaan hoidettu Autofitissä eli ihan laadukas ketju käsittääkseni.
Ilmeisesti nesteet siis palaa ja valuu pois. Mutta tieto tästä kansiviasta tuli vasta kaksi viikkoa sitten, sitä ennen oli lähinnä jossittelua ja ihmettelyä korjaamon puolelta. Täyttivät mm. nesteitä aina ilmaiseksi.....
-
Vinkki kun heti ongelma huomataan siihen myyjääm yhteys.
Ja toiseksi kun ostit auton katsoitko mittatikusta onko koneessa öljyä jos ei uusia öljyjä se vajuaminen kertoo koneesta jonkin verran.
Kun tuossa yhden isännän autoa ihastelin niin mittatikku ei kastunut enään joten 2 litraa öljyä sinne meni ja kyseessä oli vm 04 Volvo maasturi 90 eli lähti heti kiertoon.
Ostaja tutustuu autoon rauhassa tutkii tekniikan ja renkaiden kunnon ja korin kunnon nämä on helppo todeta aivan helposti .Koeajo pitkä kertoo tekniikasta ja mittariston toiminnan ja ne vesi ja öljyvuodot jotka tarkistetaan konehuoneessa koeajon jälkeen tämä on ostajan vastuu että tietää minkäläisen auton on ostanut kun kyseessä kummiskin käytetty peli..
Kauppahinta on normaali että myydään kunnossa oleva auto .ei ostajaa voi tietää että auton kone on huono.Jos kerran myyjä vakuuttaa auto on kunnossa ja kaikin puolin toimiva peli.Paljon aikaa on siitä kauppakirjan ja rahan luvusta.
-
Auton on vastattava sitä mitä sinulle myydään ja se on aika tarkkaa puhaa, itse samassa työssä niin tiedän.. Elikkä jos auto myydään vikavapaana on sen myyntitilanteessa oltava sitä, asia erikseen voiko sen osoittaa että vika on ollut jo myyntihetkellä autossa. Sinulle ei myönnetty mitään erillistä vaihtoauto takuuta? esim 12kk/X määrä km? Niin ja eikö tuotteen saa palauttaa jos ei suomenkielisiä käyttöohjeita löydy(tai myyjä tomittaa)?
Oliko auto ajettu yli 200k? Koska ongelma mikä siinä muodostuu ett muistaaksenu kuluttajasuoja laki näkee auton käyttöiän silloin täyttyneen milloin siihen ei kata kuin 6kk liike vastuu(jos myydään siis olettaen rikkinäisenä).
Huomioidaan että tämä vastaus tuli nyt ihan miettimättä sen kummemmin.
-
Tuo öljynkulutus - tai sen huomiotta jättäminen - on nyt sinun kannaltasi suuri ongelma.
Olet ajanut ainakin kahdesti autolla öljyt lähes loppuun, joten moottori on voinut vaurioitua siinä, jos ei muutoin, niin ainakin lisää. Myyjänä tarttuisin tuohon oitis ja yrittäisin pestä sen avulla käteni koko sopasta.
Normaalina pidettävään huolelliseen käyttöön liittyy öljyjen tarkastaminen. "Uuden" auton kohdalla öljyjä pitää seurata aluksi hyvinkin tiiviisti, että selviää auton mahdolliset metkut, kuten öljynkulutus.
Toisella kertaa mokasi on jo anteeksiantamatonta välinpitämättömyyttä. Anteeksi, että sanon näinkin suoraan..
Edit: Puhut tuossa öljyvalosta. Tarkoitatko öljymäärän ilmoittavaa valoa vaiko öljynpaineen varoitusvaloa?
Käsittääkseni tuossa Volvossa ei ole öljymäärästä ilmoittavaa merkkivaloa, joten kyseessä on alhaisen öljynpaineen varoitusvalo. Öljynpaineen varoitusvalo ei todellakaan ole mikään öljyntason seuraamisessa käytetty apuväline vaan ehdottomasti viimeinen katastrofilta suojaava turva, joka ei todellakaan saisi päästä koskaan syttymään. Silloin kun se syttyy, on öljyn määrä jo todella hälyttävän alhainen tai öljypumppu on porsinut.
-
Tosiaan kokemus auton ostoon oli aika vähäinen ehkä vähän turhan suurta luottamusta myyjää kohtaan joka tosiaan kehui autoa niin moitteettomaksi. Oli kiire saada auto kun vanha oli niin hajalla ettei sitä ollut enää järkeä mennä korjaamaan (Volvo 1988).
Sellainen juttu jota en tohon alkuper. tekstiin kirjoittanut: koeajoon lähettäessä check engine-valo syttyi hetkeksi, ja kun kysyttiin miksi, myyjä sanoi vaan että se varmaan kaipaa vuosihuollon ei sen kummempaa. Kuitenkin kun otetaan autoliikkeeseen auto, eikö sen kuntoa tarkastella aika tarkkaan? Eli jos kaikki tieto pitää kiskoa myyjästä ulos eikö se viittaa siihen, että hän pimittää jotain tietoa? Kuten kuluttajansuoja tekstissä mainittiin, ei ostajlla olle sen kummempaa selonottovelvollisuutta.
Autolla ajettu ostotilanteessa 208 000 ja en ole nähnyt tuota väittämää, että 6 kk virheolettama / vastuu siitä purkautuisi?
Käyttöohjetta ei ollut joo, myyjä ei kyllä vissiin sanonut toimittavansa. Koska tuontiauto Ruotsissa niin "hukkuneet matkan varrella" huoltokirja samaten. Omaa tyhmyyttä tässä kohtaa.
-
Siis vietiin heti oston jälkeen vuosihuoltoon ja öljynvaihtoon, joten ei nyt juolahtanut mieleen sen jälkeen tuo jatkuva tarkastelu ilman että olisi ilmaantunut aihetta siihen. Ja kun ilmaantui, tarkasteltiin niitä öljyjä kyllä niin kuin korjaamolta neuvottiin. Hehän eivät osanneet muuta antaa neuvoksi kuin sen.
-
Tosiaan kokemus auton ostoon oli aika vähäinen ehkä vähän turhan suurta luottamusta myyjää kohtaan joka tosiaan kehui autoa niin moitteettomaksi. Oli kiire saada auto kun vanha oli niin hajalla ettei sitä ollut enää järkeä mennä korjaamaan (Volvo 1988).
Sellainen juttu jota en tohon alkuper. tekstiin kirjoittanut: koeajoon lähettäessä check engine-valo syttyi hetkeksi, ja kun kysyttiin miksi, myyjä sanoi vaan että se varmaan kaipaa vuosihuollon ei sen kummempaa. Kuitenkin kun otetaan autoliikkeeseen auto, eikö sen kuntoa tarkastella aika tarkkaan? Eli jos kaikki tieto pitää kiskoa myyjästä ulos eikö se viittaa siihen, että hän pimittää jotain tietoa? Kuten kuluttajansuoja tekstissä mainittiin, ei ostajlla olle sen kummempaa selonottovelvollisuutta.
Autolla ajettu ostotilanteessa 208 000 ja en ole nähnyt tuota väittämää, että 6 kk virheolettama / vastuu siitä purkautuisi?
Ei se nyt aivan noin yksioikoistakaan ole. Autollasi on ikää jo reilut 10 vuotta ja ajomääräkin on jo varsin suuri. Ei tuollaista autoa ostaessaan voi kuluttajansuojankaan mukaan enää paljoa olettaa. Kuluttajansuojassakin säädetään jotain sinne päin, että voi olettaa saavasi "ikään, ajomäärään ja muihin olosuhteisiin nähden kohtuullisesti odotettavaa kuntoa".
Kyllä tuosta jotain hinnanalennusta voisi vaatia, mutta kauppojen purkua tuskinpa vain.
-
Siis vietiin heti oston jälkeen vuosihuoltoon ja öljynvaihtoon, joten ei nyt juolahtanut mieleen sen jälkeen tuo jatkuva tarkastelu ilman että olisi ilmaantunut aihetta siihen. Ja kun ilmaantui, tarkasteltiin niitä öljyjä kyllä niin kuin korjaamolta neuvottiin. Hehän eivät osanneet muuta antaa neuvoksi kuin sen.
Jatkuvasta tarkastelusta huolimatta pääsi syntymään neljän (4) litran vajaus öljymäärään? :facepalm:
Joko siellä on jotain varsin mystistä vikaa tai sitten et ole todellisuudessa tarkkaillut öljymäärää mitenkään säännöllisesti.
Minkälaisella matkalla tuo 4 litran vajaus syntyi? Valmistajan mukaan 1 - 1,5 litran kulutus per 1000 km on vielä normaalia täysin uusillekin autoille.
-
Käyttöohjetta ei tosiaan tullut mukaan, eikä myyjältä käyttöohjeita. Käyttöopas saatiin metsästettyä vasta nyt haltuumme. Mistä tuon öljyvalon merkityksen olisi voinut saada tietää? Korjaamokaan ei siihen kommentoinut. Oman käsitykseni mukaan valo ilmoittaa tason vähentymisestä ajoissa, eikä vasta silloin kun on jo täysin tyhjä.
-
-Tuo ohjekirjan tai huoltokirjan puutuminen tuon ikäisestä ei ole mikään virhe tai muu syy kaupan purkuun.
-Autossa lienee öljyn vähäisyden ilmaisin ja teksti tulee ajotietokoneen näyttöön ja tällöin öljyä on vielä turvallisesti öljyn mittatikun MIN kohdan paikkoilla.
Jos toisiaan punainen öljy valo palaa ajon aikana on kone jo sökö. 4 litraa lisäys kerralla on tosin aivan liikaa.
-Autossa on sen verran jo kilometrejä että luuotavasti joudut osallistumaan kustannuksiin uutta/käytettyä konetta siihen laitettaessa.
-
Jos saan kysyä paljon konevikaisesta Volvosta pyysivät euroja.Kaikille jotka lukevat tätä tekstiä ottakaa auto koeajoon ja viekää sinne kuntotestiin se kertoo jotain auton kunnosta.Jos et ole mikään Volvon korjaamopäälikön kanssa ostamassa Vovoa.
-
Missä menee raja, milloin öljyä on liian vähän ettei sillä voi enää ajaa?
Yritä ajatella inhimillisesti, pitääkö töihin jättää menemättä aamulla että voisi mennä taas korjaamolle täyttämään. Siitäkin oli epäselvyyttä mikä öljylaatu siihen autoon sopii, eräs väitti ettei täyssynteettinen käy, korjaamolla sanottiin ettei muuta käytetäkään.
Edelleen, jos vika on ollut ostotilanteessa, se ON myyjän vastuu. Öljy- ja jäähdytysnesteongelma on ollut olemassa _alusta asti_
-
laiton sun textin osaavien kavereitten punnittavaksi katotaan mitä sanovat..
-
Käyttöohjetta ei tosiaan tullut mukaan, eikä myyjältä käyttöohjeita. Käyttöopas saatiin metsästettyä vasta nyt haltuumme. Mistä tuon öljyvalon merkityksen olisi voinut saada tietää? Korjaamokaan ei siihen kommentoinut. Oman käsitykseni mukaan valo ilmoittaa tason vähentymisestä ajoissa, eikä vasta silloin kun on jo täysin tyhjä.
Jaa-a. Enpä osaa sanoa, mistä olen öljynpainemerkkivalon tarkoituksen joskus ymmärtänyt. En ole saanut päivääkään autonasentajan koulutusta, en ole insinööri enkä muutenkaan mikään tekniikan ihmelapsi. Siitä huolimatta olen aina ymmärtänyt kyseessä olevan nimenomaan alhaisen öljynpaineen varoitusvalon. Vasta uudemmassa kalustossa on myös öljymäärää kertovia valoja, kun öljytikkukin on poistunut monesta moottorista.
Ehkä yksi vihje on merkkivalon väri. Öljynpaineen varoitusvalo on punainen joka tunnetusti kojetaulussa kiiluessaan tarkoittaa vakavaa vaaraa. Öljyntasoa taasen näytetään esim. vihreällä tai harmaalla näytöllä.
-
8600 siitä 300 pois ilmastointihuoltoa ja vuosihuoltoa varten.
-
No, olisiko tuon vian pitänyt siellä vuosihuollossa tulla ilmi? Auto vietiin sinne 1 vko kuluttua ostosta.
-
Näissä Volvon käsikirjoissa lukee kun tankataan auto niin öljymäärä pitää tarkistaa.
-
No, olisiko tuon vian pitänyt siellä vuosihuollossa tulla ilmi? Auto vietiin sinne 1 vko kuluttua ostosta.
Mikäs firma suoritti huollon ja oliko mitään infomaatiota kerrottava että vie öljyä tai hävittää nesteitä kun siihen työmääräykseen kirjoitta nämä jutut silloin on varmaa että tutkitaan että mikä sitä konetta vaivaa.Pissapoka nestettä ja u parkkivalo palanut ne on pikatöitä jotka menee siinä huollon lomassa.Muutenhan siellä huollossa on aika kiivas tahti tehdään huoltokaavion mukaiset hommat se on siinä
-
Autofit suoritti, ja mitäs tietoa meillä olis siinä vaiheessa ollut että moottorissa on vikaa??
-
Autofit suoritti, ja mitäs tietoa meillä olis siinä vaiheessa ollut että moottorissa on vikaa??
Ja jos auto on ollut vain huollossa, ei siis korjauksessa, ei moottorivikoja huomata ihan tuosta vain.
Taitaa tästä tulla taas surullisen kuuluisa " asiakas maksaa suurimman osan korjauksista". Ja syynä nuo kilometrit ja ikä.
-
Totta jos mitään tietoa ja muuta faktaa niin ei siinä normihuollossa mitään kansia aleta aukomaan ja korjaamaan.
-
-Autossa lienee öljyn vähäisyden ilmaisin ja teksti tulee ajotietokoneen näyttöön ja tällöin öljyä on vielä turvallisesti öljyn mittatikun MIN kohdan paikkoilla.
Näin ainakin noissa keskimmäisen mallisarjan v70xc ja xc70 malleissa. Jollei mitään tekstiä ole tullut, lienee mahdollista että anturi on ollut toimimaton. Syystä tai toisesta.
-
Missä menee raja, milloin öljyä on liian vähän ettei sillä voi enää ajaa?
Yritä ajatella inhimillisesti, pitääkö töihin jättää menemättä aamulla että voisi mennä taas korjaamolle täyttämään. Siitäkin oli epäselvyyttä mikä öljylaatu siihen autoon sopii, eräs väitti ettei täyssynteettinen käy, korjaamolla sanottiin ettei muuta käytetäkään.
Edelleen, jos vika on ollut ostotilanteessa, se ON myyjän vastuu. Öljy- ja jäähdytysnesteongelma on ollut olemassa _alusta asti_
Silloin kun öljyt on alle alarajan, ei autolla kuuluisi enään ajaa, silloin täytyy lisätä öljyä.
Jos aamulla öljynpainevalo (punainen) palaa, niin sillä ei todellakaan lähdetä enään töihin vaan auto sammutetaan, ja lisätään öljyä.
Täyssynteettistä öljyä nimenomaan kuuluu käyttää
Jos mittaristossa palaa punainen merkkivalo tai syttyy ajon aikana, täytyy auto välittömästi pysäyttää eikä jatkaa enään ajoa.
Luulen että todennäköisesti et saa kauppaa purettua, mutta rahaa täytyy takaisin saada!
-
Topicin aloittaja kärsii omassa lompakossaan mielestäni, välinpitämättömyydellään (laiminlyönyt nesteiden määrän tarkistuksen) on aiheuttanut moottorivaurion. Miten usein tarkistit mittatikusta öljypinnan tason ja paisuntasäiliöstä jäähdytysnesteen määrän? Arvelisin kertomuksesi perusteella, että vasta sen jälkeen kun valo on syttynyt . Oikein tarkka kuljettaja tarkistaa nesteet joka kerta ajoon lähtiessään ja tavallinen tallaaja kerran viikossa, tuhannen kilometrin välein tai joka kerta tankatessaan. Auton kun ostaa niin nesteitä on syytä tarkkailla päivittäin ainakin kuukausi, eivät ne liikkeessäkään ole tietoisia käytettynä tulleen vaihtoauton vioista. Öljynpainevalo kun palaa niin silloin on jo ilmaa öljykierrossa ja senhän arvaa mitä laakerit ja muut siitä tykkää, paskaksihan ne menee. Öljyn- tai nesteenkulutus ja niiden syyt eivät tule ilmi normaalissa huollossa, etenkään jos asiakas ei ole maininnut niistä. Kun autosi on kuluttanut runsaasti öljyä on se luultavasti savuttanut runsaasti sinertävää savua, etkö huomannut sitä tai mahdollisesti outoa kolinaa. En tiedä paljonko autosi moottoriin menee öljyä, mutta tyypillisesti henkilöauton moottorin öljytilavuus on 4-5 litraa ja mittatikun min ja max merkkien väli noin litran, eli olet käytännössä ajanut kuivalla koneella ja mahdollisesti tuhonnut siitä laakerit, männänrenkaat, männät, lohkon, nokka-akselin ym. Mistä tiedät, että ongelma on ollut alusta asti jos olet tarkistanut öljyt vasta kun valo on syttynyt, öljymäärähän on voinut olla alhainen jo liikkeessä ja sinä olet ajellut vähillä öljyillä kunnes tuhovalo on syttynyt.
Öljynpainevalo on samanlainen kaikissa autoissa: punainen valo jossa tippakannun kuva ja jos se syttyy pitää auto pysäyttää ja moottori sammuttaa mahdollisimman pian, opetaan jo autokoulussakin kyseisen valon tarkoitus. Kyseinen valo ei ilmoita liian vähäisestä öljyn määrästä (tai kyllä se syttyy sitten kun kone on kuiva) vaan puuttuvasta voitelusta kun öljynpaine on liian matala.
Oletko ottanut edes yhteyttä myyjään heti kun ensimmäisen kerran piti lisätä öljyä? Jos olisit ottanut niin myyjä olisi luultavasti antanut toimintaohjeet, ehkä jopa lähettänyt hinausauton ja vienyt auton korjattavaksi samantien. Jos et ole sitä tehnyt vaan olet jatkanut viallisella autolla ajoa niin myyjälle ei ole annettu mahdollisuutta korjata vikaa ja myyjällä ei ole enää mitään korvausvelvollisuutta. Tosin joku myyjä voisi maksaa esim. puolet korjauskuluista tai osat, mutta vahvasti epäilen, että koko lysti jää aloittajan maksettavaksi.
-
Oikein tarkka kuljettaja tarkistaa nesteet joka kerta ajoon lähtiessään ja tavallinen tallaaja kerran viikossa, tuhannen kilometrin välein tai joka kerta tankatessaan
Tämän mukaan en tunne yhtään tarkkaa kuskia. Ei kukaan joka kerta nosta tikkua.
-
Missä menee raja, milloin öljyä on liian vähän ettei sillä voi enää ajaa?
Yritä ajatella inhimillisesti, pitääkö töihin jättää menemättä aamulla että voisi mennä taas korjaamolle täyttämään.
Auton moottori ei ole inhimillinen värkki. Jos öljyä ei ole, niin sitä ei ole. Olipa inhimillisesti ajatellen töihin kuinka kiire tahansa! Moottori hajoaa ilman öljyä käytettäessä!
Öljyä voi ja kannattaa lisätä itse. Korjaamolla lisääminen maksaa maltaita, eikä korjaamo ole aina aukikaan. Avaat konepellin, tarkastat öljytikusta öljyn määrän ja lisäät tarvittaessa. Tikussa on merkitty MIN ja MAX -merkinnät, joiden välissä pitäisi pysytellä. Merkkien väli on yleensä 1 litran verran eli voi moottoriin voi kumota kokonaisen öljypurkin, jos käyttää litran pakkauksia. Niin ja öljyä lisätään siitä moottorin päällä olevasta isosta aukosta.
Älä vaan kaada öljyä muihin aukkoihin, kuten paisuntasäiliöön tms. Nämä väärät aukot ovat moottoritilan sivuilla.
Öljyä voi ostaa vaikkapa ruokakaupan tai halpakaupan hyllystä, jolloin hinta on reilusti halvempi kuin korjaamoissa.
Siitäkin oli epäselvyyttä mikä öljylaatu siihen autoon sopii, eräs väitti ettei täyssynteettinen käy, korjaamolla sanottiin ettei muuta käytetäkään.
Ei nykyautoihin muuta kuin täyssynteettistä käytetäkään. Oikean öljylaadun löydät vaikkapa nettipalvelusta: https://www.neste.fi/suositustaulukko/st_etusivu.aspx?path=2589%3b2655%3b2656%3b3314%3b13454%3b13458&lang=fi&cktest=true
-
Tuon nettipalvelun mukaan laittaisin ohjekirjan määräämän 3,6 litran sijasta 4,5 litraa Nesteen ölppää. Vaihtoväli on väärä ja koneen tehokin on väärä - heittää vain kilowatilla, mutta tämän jälkeen ei ole oikein luottoa tuohon laskuriin.
-
Tuon nettipalvelun mukaan laittaisin ohjekirjan määräämän 3,6 litran sijasta 4,5 litraa Nesteen ölppää. Vaihtoväli on väärä ja koneen tehokin on väärä - heittää vain kilowatilla, mutta tämän jälkeen ei ole oikein luottoa tuohon laskuriin.
Ettei vaan ole 3,6 litraa ilman suodatinta ja 4,5 litraa suodattimen kera?
On meinaan melko harvassa ne autot, joissa öljytilavuus on 3,6 litraa suodattimen kera vaihdettuna.
-
anteeksi OT
Kyllä tämä on 3,6 litraa suodattimen kanssa. Nesteen sivu mainitsee suodattimen kooksi 0,5 l.
Että siellä olisi melkoinen öljykylpy menossa tuolla Nesteen öljymäärällä!
anteeksi OT
-
No, olisiko tuon vian pitänyt siellä vuosihuollossa tulla ilmi? Auto vietiin sinne 1 vko kuluttua ostosta.
Eikö vuosihuollon yhteydessä luettu vikakoodeja? Entäs miten jakopää+vesipumpun vaihto, eikö siinä yhteydessä tutkittu mihin nestettä oli hävinnyt?
Myöskin sellainen juttu, asentajan pitäisi myös huomata öljynvaihdossa jos moottorista ei näytä tulevan tarpeeksi vanhaa öljyä pois. Toki voi olla että öljyä on silloin ollut tarpeeksi tai vajaus on ollut niin pientä ettei sitä huomaa. Tai sitten asentaja ei vaan huomannut, mikä on ihan ymmärrettävää jos on normi huolto kyseessä.
Topicin aloittaja kärsii omassa lompakossaan mielestäni, välinpitämättömyydellään (laiminlyönyt nesteiden määrän tarkistuksen) on aiheuttanut moottorivaurion.
+1
Öljynpainevalon tunnistaminen ja perus ajoonlähtötarkastusten tekeminen kuuluu mielestäni jokaisen autoilevan ihmisen perussivistykseen. Toki jokaisen oma valinta on, tekeekö autolle mitään itse vai käyttääkö sitä korjaamolla, mutta kannattaa ottaa asioista ainakin sen verran selvää ettei tee vahinkoa, kuten nyt on saattanut käydä.
Jälkeenpäin ei voi tietty muuta kuin jossitella. Kaupan purkua voi olla vaikea saada mutta toivottavasti pääsette jonkinlaiseen sopimukseen. :)
-
Eikö vuosihuollon yhteydessä luettu vikakoodeja?
Ei lueta, ainakaan Volvolla. :)
-
Ei lueta, ainakaan Volvolla. :)
Ookoo. :) Kumma juttu.
Kuitenkin jos öljyä lisätään noin paljon niin silloin viimeistään luulisi että luetaan.
-
Tämän mukaan en tunne yhtään tarkkaa kuskia. Ei kukaan joka kerta nosta tikkua.
BINGO TÄÄLLÄ
....tosin vain scaniasta, jossa päivittäinen ajomäärä on sen 500km... tai oikeastaan väliin menee silläkin että kerran viikossa, mut pitäis kattoo joka kerta!
Täytyy kyllä myöntää ettei itselläkään tulisi mieleen noin uudesta ja "vähän" ajetusta volvosta katottua yhtä mittaan nesteitä, mutta luulisi että jos niitä niin paljon hukkuu että tuntuu jo tehoissa ja näkee savusta.
-
Täytyy kyllä myöntää ettei itselläkään tulisi mieleen noin uudesta ja "vähän" ajetusta volvosta katottua yhtä mittaan nesteitä, mutta luulisi että jos niitä niin paljon hukkuu että tuntuu jo tehoissa ja näkee savusta.
Ei tietenkään omasta ja tutusta autosta, mutta kyllä uuden tuttavuuden kanssa on syytä olla tarkkana. Jos ei muuten, niin silkasta uteliaisuudesta.
Vanhaa autoa ostaessani ensimmäinen öljyjen tarkastus tehdään kaupantekohetkellä ja seuraava jo kotipihassa. Siitä stiten jatketaan sopivasti harventaen niin pitkään, että auton metkut tunnetaan.
-
Muutamia ajatuksia heräsi erinäisiin kommentteihin liittyen. Varmasti tulee toistoa yms. aiempiin nähden, mutta herätti siis tämmösiä ajatuksia:
Aluksi pitää toki muistaa, että kyseessä on tavallinen perheauto, ei autoharrastajan silmäterä. Omaa tuttavapiiriäkin jos miettii, niin hyvä jos kerran kuussa katsovat öljyt, oli auto uusi tai vanha tuttavuus - siis kun puhutaan henkilöistä, joille auto on vain kulkuneuvo, ja sen huolto tapahtuu sillä aikaa, kun korjaamossa selaillaan vanhoja autolehtiä ja hörpitään automaattikahvia...
Kuitenkin ketjun aloittajan kaltaisia ihmisiä on paljon, tässäkin tapauksessa kun on ostettu sen -88 "romun" (vai luinko väärin rivien välejä?) tilalle reilusti uudempi -00 auto. Yleensä näissä tapauksissa autoista ei edellämainitun johdosta ole todellista kokemusta, vaikka on ajettu jo vuosikausia. Auto siis ostetaan monesti liikkeestä, koska luotetaan että "liikkeistä saa takuun"... Lisäksi monet tuon ikä/kilometri-luokan auton ostavat olettavat sen olevan moottorin/vaihteiston osalta kunnossa, varsinkin jos luotettavan oloinen liikkeen myyjä niin kertoo.
Nyt kuitenki kyseessä on tuontiauto, jossa ei ole huoltokirjaa/tiedossa olevaa huoltohistoriaa. Tuommosen auton pitäisi olla huomattavan halpa muihin vastaaviin nähden... Toisaalta jos ostat halvimman yksilön, niin pitäisi olla hieman epäileväinen ostamaansa tuotetta kohtaan ja tarkkailla täälläkin mainittuja asioita.
Aloittajalla on siis turhan tuttu, mutta valitettava tilanne päällä. Kuten todettua tuo pariin otteeseen tapahtunu iso öljyn lisäys ei helpota tilannetta. Saman ikäisen volvon käyttöohjekirja on tuossa pöydällä, ja siitä vilkastuna pitäs bensakoneisessa olla 5,5 litraa öljyä, dieselissä 6 litraa (lukemat ilman suodatinta) eli kyllä se on vähänä käyny, ja vauriot on todennäköisiä.
Tuossa ikä/ajomäärä-luokassa autot - varsinkin tuontiautot ilman huoltokirjaa - myydään yleensä jobbareitten toimesta / "verkkohäkeistä". Tapausta en tiedä, mutta olisi mielenkiintoista tietää onko papereihin kirjattu mittarilukema, vai ajomäärä, vai onko mitään vastaavaa. Ja oliko auto liikkeen nimissä, vai yksityisen henkilön nimissä. Ja löytyykö kauppapapereista jotain kohtia jolla myyjäliikkeen vastuuta yritetään kiertää. Myyjäliikkeen nimeä/paikkaa ei varmaan liene järkevää tuoda julkisuuteen, mutta ns. anonyymisti ois mielenkiintoista tietää myyjäliikkeen tyyppi (merkkiliike / tunnettu käytettyjen kauppias / muutamaa autoa pihamaalla myyvä "jobbari")...
Lopputuloksena lienee se, että olet onnekas jos saat edes puolet kustannuksista myyjän piikkiin. Kaupan purku ei taida olla realistinen haave... Tämä siis siksi, että auto on jo yli 10v, "paljon ajettu" (siis virhevastuun yms. kannalta), ja tuo että käytössäsi "öljyt pääsi liian vähäksi".
-
Ettei vaan ole 3,6 litraa ilman suodatinta ja 4,5 litraa suodattimen kera?
On meinaan melko harvassa ne autot, joissa öljytilavuus on 3,6 litraa suodattimen kera vaihdettuna.
Melko monessa klonkswaagenissa, ja tuon allekkin, henkilöautoissa siis.
Ja usko pois, niitä klonkswaageneita on melko paljon maailmalla liikenteessä.
Jos on normihuolto ja normitoimenpiteet, ei sitä öljyä välttämättä tule
huomattua jos on liian vähän. Itsekin haen aina huolto-osat
jahka öljypropun olen saannut auki.
Ookoo. :) Kumma juttu.
Kuitenkin jos öljyä lisätään noin paljon niin silloin viimeistään luulisi että luetaan.
Kukaan ei lähde korjaamolla öljyvuotoa tutkimaan vikakoodeista,
ne ei näytä 99% tapauksista yhtään mitään mistä se vika selviää
mistä se on vuotanut.
-
Nyt kuitenki kyseessä on tuontiauto, jossa ei ole huoltokirjaa/tiedossa olevaa huoltohistoriaa. Tuommosen auton pitäisi olla huomattavan halpa muihin vastaaviin nähden... Toisaalta jos ostat halvimman yksilön, niin pitäisi olla hieman epäileväinen ostamaansa tuotetta kohtaan ja tarkkailla täälläkin mainittuja asioita.
Nyt puhutaan 10+ vuotta vanhoista autoista, joten ei pitäisi yleistää yhtään mitään. Autot tuppaavat olemaan tuossa iässä jo täysin yksilöitä, olivatpa kotoisin tehtaan SUOMI-linjalta tai siltä muille markkinoille p**kaa suoltavalta linjalta.
Huoltokirjalla on toki jonkinlaista arvoa, mutta eipä huoltokirja mitenkään erityisemmin suojaa suurta öljynkulutusta aiheuttavilta vioilta. Tyypillisiä Volvon öljynkulutusta nostavia vikoja on mm. venttiilien varsien kumien jumiminen tai öljyvuoto jonkin stefan kautta. Kumpikin on varsin tyypillinen vika vanhalle Volvolle, eikä huolloissa tehdä mitään sellaista, joka estäisi noiden ilmentymistä. Yksittäistapauksissa voi olla taustalla aivan mitä tahansa, viallisesta tai puuttuvasta ilmansuodattimesta lähtien.
Edelleen se huoltokirjallakin varustettu auto voi olla ajettu kuivaksi vaikkapa em. syistä ja sen seurauksena kone on ostotilanteessa ollut sökö, vaikka kuinka olisi huoltodokumentit tallella.
Sen ainoan kerran kun itselläni leikkasi kone kiinni Mitsubishistä, niin kyseessä oli ehta Suomi-auto, täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla ja niin vain porsi kone 70 tonnissa öljypumpun vaurion vuoksi. Eikä se huolto-ohjelman noudattaminen vaikuttanut asiaan mitenkään, kun öljypumppu on huoltovapaa osa. Tässä tapauksessa kone leikkasi kiinni siksi, ettei työntekijäni välittänyt pysäyttää vaikka öljynpaineen merkkivalo syttyikin. Eipä se sitten kestänyt kuin muutaman kilometrin, niin leipoi kiinni. Vähän vähemmällä ajolla ei olisi leikannut kiinni ja olisi vielä voinut öljypumpun vaihdon jälkeen laittaa auton kiertoon helmenä..
-
Huoltokirjaa tai ei niin mitään 100% varmuutta ei tietenkään voi saada! Se kirja nyt kuitenkaan ei itsekseen yleensä mihinkään katoa. Kyllä siihen joku syy aina löytyy :pomo:
Tosiasia kuitenkin on että suurin osa niistä autoista joihin löytyy huoltohistoria, ovat myös käytännössä paremmin pidettyjä vaikka edellisellä mitsunsa kanssa huonoa tuuria onkin ollut.
Laakeroimme asiakkaalle juuri -01 Maximan vaihteiston (aj.220Tkm) ja myyjäliike (häkkikauppias) maksoi remontista puolet vaikka kuluttajasuojalautakunnan mukaan vastuuta ei enää olisi ollut ;)
-
Huoltokirjaa tai ei niin mitään 100% varmuutta ei tietenkään voi saada! Se kirja nyt kuitenkaan ei itsekseen yleensä mihinkään katoa. Kyllä siihen joku syy aina löytyy :pomo:
Tosiasia kuitenkin on että suurin osa niistä autoista joihin löytyy huoltohistoria, ovat myös käytännössä paremmin pidettyjä vaikka edellisellä mitsunsa kanssa huonoa tuuria onkin ollut.
Toki noin on, eikä sille huoltokirjalle mitään muuta käyttötarvetta pitäisi olla.
-
Eikö Volvon moottorin öljynpainevalo taikka mahdollinen öljyntasovalo vilkuttele sitä valoa reilusti ennen kuin alkaa palamaan yhtenään. Olettaen tietysti että kone on muuten ihan ok kunnossa eikä valuta lorona öljyä taikka öljypumppu ole rikki.
-
Öljynpainevalo saattaa vilahtaa alussa esim. vain mutkassa, jos öljy alkaa olemaan todella vähissä. Edellä mainittu toki riippuu täysin öljypohjanmuodosta.
Lopulta valo palaa yhtenäisesti, viimeistään kun kierroksia nostetaan. Siinä vaiheessa olisi suotavaa sammuttaa kone ja tarkastaa öljy heti.
Jos valo syttyy esim. motarilla, niin melko usein, ei siis aina, kone on sillä selvä tai vähintään kannesta on nokkien laakeri tms. mennyttä.
-
Tähän nyt siis selvennys tähän väliin, että öljyPAINEvalo, ei ole palanut yhtä mittaa, vaan juuri kurvissa ihan hetkeksi vilkahtanut.
-
Monella on nyt nimittäin ilmeisesti se oletus, että oon ajellut öljyvalo punaisena vailla huolta.
-
ja ei ole myöskään savuttanut erityisemmin tai kolissut mitä joku aiemmin kysyi.
-
Monella on nyt nimittäin ilmeisesti se oletus, että oon ajellut öljyvalo punaisena vailla huolta.
Jotenkin olin siinä uskossa, että valo oli palanut kojelaudassa jo pitempään.
Mitenkään v**tuilematta kysyn, että osaatko nyt tarkastaa öljyt ja tarvittaessa lisätä itse? Jos et, niin me neuvomme auliisti.
Sitten voit siirtyä kohtaan kaksi eli ryhtyä selvittämään, kuinka paljon moottorisi sitä öljyä oikein syö. Ensin tarkastat öljyt vaikkapa 100 km välein ja ryhdyt pidentämään tarkastusväliä aina 1000 kilometriin asti. Aina tarvittaessa lisäät öljyä, jolloin moottorin voitelun pitäisi olla turvattu.
Jos pääset vaikkapa 1 litra per 1000 km rytmiin, niin moottorisi ei ole vielä kaput.
-
Itse ostan autot käytetyn että firma huoltaa auton että jaa se ajamisen ilo.Kun ei tingitä hinnasta niin noita juttuja voi pyytää jos kauppias haluaa tehdä kauppaa.Täten teillä olisi ollut huollettu auto käytössä(olisi voinut reklamoida sitä kautta myyjää) .Toinen seikka autolla jo ajettu 5 kertaa maapallon ympäri joten sinne konehuoneseen kannattaa katsoa(varsinkin Volvon kun ne välillä on öljysyoppöjä) .Onko kokemusta autoista kyllä meillä nämä tytöt katsoo lamppujen kunnon ja öljymäärät ihan vapaaehtoisesti kun olen heille kertonut jos autolla haluaa ajaa ,niin kannattaa sekata välillä noitä juttuja.Kansivikaisena auto kun on niin eikö siellä paisuntasäiliössä ollut öljyä öljykorkissa harmaata mönjää kun vettä öljynjoukossa ja mittatikussa.Kun ostitte auton mitä tarkistit kerro se meille?
Tuossa halpis mallin Citikassa on mittaristossa jos ne pyörylät(6 ylärjaa) on joka kertoo sen öljyntason joten sitä mittatikkua ei tarvitse ruveta sorkkimaan.Ja kyseessä ei mikään premiunluokan auto
-
Taisi ongelma poistua kun keskustelu loppui kuin seinään.
-
Taisi ongelma poistua kun keskustelu loppui kuin seinään.
Arvaus: Osti Toyotan...
Japanilaisten autojen omistajien kun ei tarvitse viettää iltoja konepellin alla, että pääsisi seuraavana päivänä töihin. Konepeltikin on auennut joskus vahingossa hihan tarttuessa avausvipuun jalkatilaa imuroidessa.
Itselläni kokemusta kahdesta autoparista (Sunny -87 & 745 -87 ja V70 -01 ja Primera-03), joista koskaan ei vielä ole tarvinnut epäillä että pääseekö "japsilla" perille. Näin autojen pitää toimia. Päivittäinen konepellin alla nuohoaminen ei ole normaalia... :P
Mutta alkuperäiseen kysymykseen: "Kellään vinkkejä miten liikkeen saa suostumaan kaupan purkuun?"
Onko tästä myyjäliikkeen kanta selvinnyt vaikka henkilökohtaisella käynnillä paikan päällä. Sähköpostiin varmaankin jättävät tarkoituksella vastaamatta luottaen asiakkaan väsymiseen.
Itse sain volvoni ilmamassamittarin hinnasta puolet pois, kun kävin asiallisesti myyjän kanssa juttelemassa. Luin tuolloin juuri tuota samaista takuu ja virhevastuu -dokumenttia ja kävin ennen myyjän juttusille menoa vielä paikallisen kuluttaja-asiamiehen konttorissa selvittämässä tilanteeni ja kuuntelemassa neuvoja. Näistä totesin että "uutena ja hienona" ostamani auto onkin takuu- ja virhevastuumielessä loppuunajettu romu.
Tässä tietty on hieman isommasta kustannuksesta kyse ja voisi olla perusteltua kysyä myyjän halukkuutta tulla vastaan esim. vaihtokoneen hinnassa. Vaikka olen kuullut positiivisiakin tapauksia korvausmielessä niin omalle kohdalleni niitä ei ole sattunut -aina on oma visa vinkunut. Vaikka koneen vaihto onnistuisikin niin luottamuksen palaaminen auton toimivuuteen kestänee todella kauan.
Omalle kohdalle sattuneista tapauksista oppineena asennoidun autokauppaan siten, että vaihtoauto on laitettu kiertoon, kun siihen on ilmennyt jokin tarve isommalle huollolle tai korjaukselle. Laitetaan sitten seuraava omistaja/liike maksamaan sen korjaus. -pessimisti ei pety...
Itse suhtaudun auton huoltoon siten, että ammattilaisten huoltamassa autossa ei pitäisi olla pommia odottamassa. Siitä ainakin itse olen kuvitellut maksavani -voin kuvitella väärinkin. Tässä topicissa oli pari sivua sitten ettei määräaikaishuollossa mitään kaavakkeen ulkopuolista toimenpidettä tehdä. Onko huollon sisältö silloin asiakkaiden tarpeita vastaava?
Auton huoltohistoriasta puolestaan ei ole mitään varmuutta jos ei niitä ole itse tehnyt/teettänyt -kuitteja ja leimoja saa liian helposti väärennettyä. Tämän vuoksi olen itse suosinut pitkiä "parisuhteita" autojeni kanssa.
Auton jokainen osa menee joskus rikki - siitä ei pääse yli eikä ympäri.
-
Vaikka koneen vaihto onnistuisikin niin luottamuksen palaaminen auton toimivuuteen kestänee todella kauan.
Pskykologiaa se autonvaihto suuresti onkin. Sinällään typerää, mutta varsin yleistä, että kun autoa on remontoitu oikein urakalla, laitetaan se "epäluotettavana" kiertoon hinnalla millä hyvänsä. Siinä sitten seuraava ostaja korjaa hyödyn remonteista.
Tässä topicissa oli pari sivua sitten ettei määräaikaishuollossa mitään kaavakkeen ulkopuolista toimenpidettä tehdä. Onko huollon sisältö silloin asiakkaiden tarpeita vastaava?
Asiakas on kuitenkin saanut sen mitä on halunnut ja mistä on maksanut..
Ehkä asiakkaan sitten pitäisi tilata jonkinlainen ylimääräinen tarkastus, jossa autoa syynättäisiin oikeastikin tarkasti. Sellaisen voi toki teettää esim. katsastusfirmoissa.
-
Kieltämättä outoa, jos vikakoodeja ei lueta huollossa? Luinko oikein tästä topicista?
Ei ihme, että netissä pyörii ohjelmistoja, joilla voi lukea läppärillä auton vikakoodit tarvittaessa.
Minäkin pitkään mietin käytetyn auton ostoa, mutta en vain uskaltanut lopulta käytettyä ottaa, vaan uusi tuli tilattua. Maksaa, mutta onpahan "mielenrauhaa".
-
Kieltämättä outoa, jos vikakoodeja ei lueta huollossa? Luinko oikein tästä topicista?
Se on erikseen tilattava lisätyö. En tiedä sitten jos autossa palaa vikavalo että tarkistavatko mistä johtuu.
-
Kieltämättä outoa, jos vikakoodeja ei lueta huollossa? Luinko oikein tästä topicista?
Ei ihme, että netissä pyörii ohjelmistoja, joilla voi lukea läppärillä auton vikakoodit tarvittaessa.
Minäkin pitkään mietin käytetyn auton ostoa, mutta en vain uskaltanut lopulta käytettyä ottaa, vaan uusi tuli tilattua. Maksaa, mutta onpahan "mielenrauhaa".
Melko kallista mielenrauhaa, ottaen huomioon että et kuitenkaan olisi ostanut 200tkm ajettua 10v autoa.
Ja tietty mielenrauhaa saa siitä, ettei osu omaan lompakkoon ensimmäisen 2v aikana. Sen jälkeen tilanne tietysti voi olla eri jos auton pitoa jatkaa.
Ja ei, tarkoitus ei ollut sinällään kritisoida uuden auton ostoa.
-
Omani on ostettu 17.10 tätä vuottta ja kävin äsken tasapainottamassa renkaat kun täristi hieman kovassa vauhdissa. Nooh kaikissa vanteissa oli 10-20g heittoa :nohnoh (volvo r kiekot) + että keulassa oli koiranluu ja laakeri väljä ja myös kytkimen toimintaa ihmeteltiin että töksähti aikalailla lähtiessä kuullemma vetari voin olla väljä.
Soitin liikeeseen ja onneksi he olivat valmiita korjaamaan ainakin laakerin, koiranluun, suuntauksen ja ilmastoinnin puhaltimen(erillinen maininta kauppasopparissa siitä). Elikkä tällä kertaa hyvin meni, saa nähdä mitä vetarista ovat mieltä, voiko vetarin väljyys aiheuttaa vetelyä? Koska sopparissa myös erikseen että vetely korjataan?
-
Viallinen laakeri voi aiheuttaa vetelyä, todennäköisesti kuitenkin pyörän kulmat kaipaa säätöä. Vetely saattaa johtua myös renkaista ja vaivaa oikeastaan kaikkia uudempia autoja (leveät renkaat + uraiset tiet -> vetelee). Ulompi vetonivel naksuttaa jyrkkään kääntäessä jos on kulunut ja sisempi täristää kovemmassa kiihdytyksessä. Äkkinäinen kytkin voi olla merkki lähellä loppuaan olevasta kytkinlevystä. Eihän luista kun isolla vaihteella pienestä vauhdista painat kaasun pohjaan (esim vitosella 70 km/h vauhdista talla pohjaan) ?
-
Viallinen laakeri voi aiheuttaa vetelyä, todennäköisesti kuitenkin pyörän kulmat kaipaa säätöä. Vetely saattaa johtua myös renkaista ja vaivaa oikeastaan kaikkia uudempia autoja (leveät renkaat + uraiset tiet -> vetelee). Ulompi vetonivel naksuttaa jyrkkään kääntäessä jos on kulunut ja sisempi täristää kovemmassa kiihdytyksessä. Äkkinäinen kytkin voi olla merkki lähellä loppuaan olevasta kytkinlevystä. Eihän luista kun isolla vaihteella pienestä vauhdista painat kaasun pohjaan (esim vitosella 70 km/h vauhdista talla pohjaan) ?
En ole kyllä huomannut että luistaisi, hyvin on tuntunut pitävän. Nooh 7.11 menee pajalle niin eiköhän siinä samalla selviä on ko jossain jotain ongelmaa ;) Sinisellä laakeri+koiranluu olisi ollut se 450-500€..
-
Sinisellä laakeri+koiranluu olisi ollut se 450-500€..
:o TRW:n koiranluu 15€ ja Bilteman lakru/napa kokoonpano n. 50€, itse vaihtaen menee 2h jos pitää monta tupakki- ja kahvitaukoa ja käy välissä ottamassa päivänokoset....
-
:o TRW:n koiranluu 15€ ja Bilteman lakru/napa kokoonpano n. 50€, itse vaihtaen menee 2h jos pitää monta tupakki- ja kahvitaukoa ja käy välissä ottamassa päivänokoset....
Jep ;D välillä on kyllä hämmentäviä hintoja :idiot2:
-
:o TRW:n koiranluu 15€ ja Bilteman lakru/napa kokoonpano n. 50€, itse vaihtaen menee 2h jos pitää monta tupakki- ja kahvitaukoa ja käy välissä ottamassa päivänokoset....
...edellyttäen että alapallon, koiranluun ja napapultin irroittamiseen on oikeat työkalut ja ettei ylenpalttinen rautaoksidin kertyminen vääriin paikkoihin hankaloita työtä merkittävästi. :D
nimim. "huonoilla työkaluilla ruosteisten pulttien kanssa tuntitolkulla aikaa tärvännyt amatööriasentaja"
-
nimim. "huonoilla työkaluilla ruosteisten pulttien kanssa tuntitolkulla aikaa tärvännyt amatööriasentaja"
Rälläkkä 8)
-
Kyseessä on Volvo C30 (1,6 d, vm.2013).
Auton öljynpainevalo syttyy kylmällä moottorilla startin jälkeen noin sekunniksi. Lämpimällä moottorilla tätä ei tapahdu.
Mitä olisi syytä selvittää vai onko "ominaisuus" enemmänkin? (itsellä vasta hetken ajossa ollut, huollot ajallaan tehty)
-
Kai noin uudessa tietokone sanois jos se palaisi liian pitkään? Oma vm. 2003 v70 ainakin tekee niin.
-
Eikö noissa ollut öljyn imusihdin tukkeutumista?
-
Jos öljyvalo palaa liian pitkään niin se on varmaan yleisin syy
-
Millainen öljynsuodatin on paikallaan ja mikä on ollut öljyjen vaihtoväli?
-
Millainen öljynsuodatin on paikallaan ja mikä on ollut öljyjen vaihtoväli?
Merkkiliikkeessä öljyt vaihdettu ja huoltokirjan mukaan välit pidetty max. 20tkm (itsellä auto vasta hetken ollut)